Gå til innhold



Foto
* * * * * 3 votes

Svein54 Garasje Suzuki 413 1985


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
721 replies to this topic

#221 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 09 December 2008 - 13:48

Nå finnes det jo SJ med spiraler orginalt da... Og hjulopphenget bak på en Vitara vil flexe bedre enn på en Landcruiser. Hva med å ta en titt på hjulopphenget på en Jimny, er jo spiraler på den.

Hvis man ikke tenker på hva som er godkjent eller ikke, så vil jeg ikke tro at det er så ille mye jobb å sette den tilbake til orginalen igjen hvis man bruker systemet fra en Vitara. Alt man trenger å gjøre er å sette på diffklump fra Vitara på SJ/Samurai akslen, sveise inn ett rør i ramma som det midtre festet fra akslen skal sitte i og lage ekstra fester til de ytre armene. Er nesten sikker på at både de nye festene og de gamle kan sitte på.

Ligger noen bilder av Vitara opphenget i min garasje her: http://www.offroad.n...r....html&st=60
Tlf: 98883546

#222 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 09 December 2008 - 16:26

Eneste mulighet igjen da er å importere en bil som er ferdig oppbygd. Eller gi f.

#223 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 09 December 2008 - 18:46

Gunnar,
Skal vi kjøpe denne på pur faenskap og registrere den hjemme. Den er registrert i USA og selges for $15000
Bilen er helt nybygget med V8 smallblock og ca 250HK

parade1.jpg
samurai_2044_20015_f.jpg

#224 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 09 December 2008 - 19:06

Roar,
Da er det bare å plukke fram deler, er ikke noe problem å flytte tilbake hvis nødvendig. Kanskje jeg kommer ned en tur i helgen hvis du er hjemme fra Geilo.

#225 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 09 December 2008 - 21:49

Har vel ikke tenkt til å bosette meg i Geilo akkurat, så håper da inderlig at jeg er hjemme igjen samme dagen.

Skal i selskap på lørdags ettermiddag, drar ved to tia. Men er hjemme ellers.
Tlf: 98883546

#226 knixen

knixen

    Pirat

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1437 Innlegg:

Posted 10 December 2008 - 20:10

jeg vil fraråde å bygge om til spiraler, det er vanskelig å si om du får en balansert fjæroppsett. Jeg har hatt spiraler bak i kombinasjon med både ifs og bladfjærer foran. Og det var svært vanskelig å finne et optimalt oppsett og endte derfor med å ofre bittelitt flex for å få fjæringen til å fungere optimalt. Ergo jeg bygget om til bladfjærer bak også...

Alternativet var custom spiraler og spesialbestilte link armer...

Det er jo enkelt å bygge om til 3-link da. Da kan du bruke fremre bladfjærfester til fremre fester. Så er det bare et panhard stag, og det er jo ingen big deal... wink.gif

#227 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 10 December 2008 - 23:12

QUOTE(knixen @ 10 Dec 2008, 20:10) <{POST_SNAPBACK}>
Det er jo enkelt å bygge om til 3-link da. Da kan du bruke fremre bladfjærfester til fremre fester. Så er det bare et panhard stag, og det er jo ingen big deal... wink.gif


Ikke si at et panhard stag er bare easy. Jeg forsøkte bygge det på forakslingen på min 413 og det viste seg å være relativt komplisert å få til å fungere godt med noe særlig fleks.

Om det flekser 5 til 10 cm er det greit men om du skal ha 30 eller 40 og 50 cm fleks begynner det å bli komplisert i praksis.

Je endte opp med å kjøpe et ferdig sett og de hadde vist plundret relativt mye før de fikk til rette konstruksjonen. Er veldig spent på det.

#228 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 11 December 2008 - 21:06

Har sett litt på bildene i Garasjen til Roar, hvis jeg skal bygge om blir det likt det som Vitara har. Bruke de orginale fjærfestene + modifisere stagene og feste på aksling + lage en ny tverrbjelke for øvre feste. Da er det jo også meget enkelt og bygge om til orginal igjen.

#229 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 11 December 2008 - 22:23

Systemet til Vitara funker meget bra. Vil du ha det til å fungere ennå bedre bytter du ut foringene på de ytre stagene med uniballer. Er jo bare å kjøpe 4 stk gromme uniballer og gjenge opp 2 stk rør det. Da kan du jo lett justere vinklen på pinjongen også.
Tlf: 98883546

#230 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 11 December 2008 - 23:41

Hva har du av deler Roar?, har også sendt en melding til en på Gjøvik som skal selge deler, men har ikke fått svar. Tror det passer bedere og komme en tur på søndag hvis du er oppegående. whistle.gif

#231 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 12 December 2008 - 07:15

Er det festene fra Vitara akslen du trenger? I såfall så har jeg en skjeiv akselhylse liggende du kan få kappe i stykker. Diffklump og den trekanten som står i mellom ramme og diff har jeg. Er bare litt usikker på de ytre stagene, de aller fleste jeg har demontert har boltene vært rustet fast i foringene på. Fjærer har jeg masseveis av.

Bare å komme på søndag det så kan vi få rotet frem de delene du trenger. Ser helt jævlig ut her nå, 2 stk pick-up'r i deler og 1 stk Vitara i deler... Noe av bakakseldelene ligger i garasjen, noe bak garasjen og noe i verkstedet. Men skal da klare å finne frem det du trenger.

Tar du med frontstøtfangeren du hadde til overs? Og hvis du skal parkere bilen din for litt ombygging i nærmeste fremtid, så vil jeg gjerne låne den plata servosnekka di står på så jeg kan få laget min egen. Det må jo være det enkleste i steden for å klusse for mye med ramma.
Tlf: 98883546

#232 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 12 December 2008 - 08:33

Høres bra ut Roar,
Problemet med den plata til Styreservo er at den sitter så jævlig til at det er ganske mye arbeid å demontere den. Low Range har den plata og koster kun 30$, hadde jeg vist dette før skulle jeg tatt den med til deg, har varer underveis.
Ses på Søndag.

psbracket1t.jpg


#233 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 12 December 2008 - 09:02

Er den flate plata du har? På Vitara snekke? Blir ikke det veldig feil vinkel i forhold akslen fra rattstammen da?

Det var da pokker at jeg ikke viste at du skulle handle derfra da... Jeg er nemlig helt blank på å handle på nettet fra utlandet...

Edited by Roar Hovet, 12 December 2008 - 09:04.

Tlf: 98883546

#234 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 12 December 2008 - 09:30

Og når dere kjøper ting som dette, HUSK å lag en mal av delene. Vi er mange som enten driver med det selv, eller kjenner noen som har mulighet til å lage slike ting. Men da er vi avhengige av å ha maler... Arnfinn har jo blitt storprodusent av adapterplater mellom motor og girkasse.
Tlf: 98883546

#235 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 12 December 2008 - 15:29

Mal er ikke noe problem, Gunnar har jo alt i deler så vi får ta en dag og tegne av alle delene han har. Har allrede snakket med ham om dette på div. deler. Jeg kan jo få vannskjært deler til en grei pris. Spørs om han ikke må ta med hengern med deler nedover til uken. whistle.gif rolleyes.gif

#236 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 12 December 2008 - 17:18

QUOTE(Svein54 @ 12 Dec 2008, 15:29) <{POST_SNAPBACK}>
Mal er ikke noe problem, Gunnar har jo alt i deler så vi får ta en dag og tegne av alle delene han har. Har allrede snakket med ham om dette på div. deler. Jeg kan jo få vannskjært deler til en grei pris. Spørs om han ikke må ta med hengern med deler nedover til uken. whistle.gif rolleyes.gif


Jeg har demontert hele jævla bilen så jeg har alt i deler. Trailmaster fjærhevesett (som forøvrig er meget lett å kopiere når en har et originalsett å gå ut i fra), Trailmaster bodyliftsett (som er enda lettere å kjøpe en kopi av i statene til 100 usd og kopiere de originale papirene), panhardstag foran til både SPOA og SPUA, antiwrapstag til bak(antirotasjonsstag), adapter til G13 og 16 for GM dynamo, Petroworks komplette sett for å montere G16 til G13 girkasse, Calmini krybbe for fordelingskassa, metallfester til fordelingskassa, Petroworks komplette dynamosett på 105 A AC kompressor, injectionsystemet, startsperre pluss ymse deler jeg ikke kommer på. Ellers utenom det er jo bilen plukket ned til minste detalj så alle deler er løse. Ikke bare løse, men plukket fra hverandre i tillegg. Har glassfiber topp, kalesje, bikinitopp og duster til å dekke over planet liggende.

Var ute i garasjen i dag men det er for kaldt til at jeg orker gjøre noe ut over at jeg skal rydde litt der en dag og sett ting klart til å begynne montering.

Å få sammen ei rullende ramme med motor vil ikke ta så mye tid, men siden jeg skal restaurere og bygge om hele balja går det en del jobb der.

Hele sommeren kommer til å gå med i alle fall.

Edited by Nöcke Gunnar, 12 December 2008 - 17:20.


#237 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 12 December 2008 - 19:28

Hva var det jeg sa Roar, han trenger i vert fall en stor henger med seg, så han får plass til alle delene vi kan kopiere. whistle.gif rolleyes.gif

#238 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 12 December 2008 - 19:51

Arm_20110.jpg P3112945_20L.jpg

ER det disse du mener Roar.

#239 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 19 December 2008 - 16:01

Da har jeg hatt besøk av Gunnar for å koble til MSD på tenning.

6200_full.jpg
IMG_4965.jpg

Måtte inn i fordeler for å koble til pga. startsperre og coil som ligger i fordeler.

IMG_4966.jpg

Fordelen med MSD er at du får mye bedere gnist på pluggen og vil derfor forbrenne bensin bedere og det igjen gjør at man får
mer effekt i motoren.
Etter første prøveturen var det merkbart, reagerer mye kjappere på gassen og mye mer futt når man drar på.
Skal også ettervert når jeg finner plugghetter som passer sette på MSD 8,5mm pluggledninger og bedere plugger.


#240 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 19 December 2008 - 17:35

Etter som jeg har forstått, så erstatter MSD hele tenningsystemet. Stemmer dette?
Hvor mye kom det på?
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway