Svein54 Garasje Suzuki 413 1985
#221
Posted 09 December 2008 - 13:48
Hvis man ikke tenker på hva som er godkjent eller ikke, så vil jeg ikke tro at det er så ille mye jobb å sette den tilbake til orginalen igjen hvis man bruker systemet fra en Vitara. Alt man trenger å gjøre er å sette på diffklump fra Vitara på SJ/Samurai akslen, sveise inn ett rør i ramma som det midtre festet fra akslen skal sitte i og lage ekstra fester til de ytre armene. Er nesten sikker på at både de nye festene og de gamle kan sitte på.
Ligger noen bilder av Vitara opphenget i min garasje her: http://www.offroad.n...r....html&st=60
#222
Posted 09 December 2008 - 16:26
#224
Posted 09 December 2008 - 19:06
Da er det bare å plukke fram deler, er ikke noe problem å flytte tilbake hvis nødvendig. Kanskje jeg kommer ned en tur i helgen hvis du er hjemme fra Geilo.
#225
Posted 09 December 2008 - 21:49
Skal i selskap på lørdags ettermiddag, drar ved to tia. Men er hjemme ellers.
#226
Posted 10 December 2008 - 20:10
Alternativet var custom spiraler og spesialbestilte link armer...
Det er jo enkelt å bygge om til 3-link da. Da kan du bruke fremre bladfjærfester til fremre fester. Så er det bare et panhard stag, og det er jo ingen big deal...
#227
Posted 10 December 2008 - 23:12
Ikke si at et panhard stag er bare easy. Jeg forsøkte bygge det på forakslingen på min 413 og det viste seg å være relativt komplisert å få til å fungere godt med noe særlig fleks.
Om det flekser 5 til 10 cm er det greit men om du skal ha 30 eller 40 og 50 cm fleks begynner det å bli komplisert i praksis.
Je endte opp med å kjøpe et ferdig sett og de hadde vist plundret relativt mye før de fikk til rette konstruksjonen. Er veldig spent på det.
#228
Posted 11 December 2008 - 21:06
#229
Posted 11 December 2008 - 22:23
#230
Posted 11 December 2008 - 23:41
#231
Posted 12 December 2008 - 07:15
Bare å komme på søndag det så kan vi få rotet frem de delene du trenger. Ser helt jævlig ut her nå, 2 stk pick-up'r i deler og 1 stk Vitara i deler... Noe av bakakseldelene ligger i garasjen, noe bak garasjen og noe i verkstedet. Men skal da klare å finne frem det du trenger.
Tar du med frontstøtfangeren du hadde til overs? Og hvis du skal parkere bilen din for litt ombygging i nærmeste fremtid, så vil jeg gjerne låne den plata servosnekka di står på så jeg kan få laget min egen. Det må jo være det enkleste i steden for å klusse for mye med ramma.
#232
Posted 12 December 2008 - 08:33
Problemet med den plata til Styreservo er at den sitter så jævlig til at det er ganske mye arbeid å demontere den. Low Range har den plata og koster kun 30$, hadde jeg vist dette før skulle jeg tatt den med til deg, har varer underveis.
Ses på Søndag.
#233
Posted 12 December 2008 - 09:02
Det var da pokker at jeg ikke viste at du skulle handle derfra da... Jeg er nemlig helt blank på å handle på nettet fra utlandet...
Edited by Roar Hovet, 12 December 2008 - 09:04.
#234
Posted 12 December 2008 - 09:30
#235
Posted 12 December 2008 - 15:29
#236
Posted 12 December 2008 - 17:18
Jeg har demontert hele jævla bilen så jeg har alt i deler. Trailmaster fjærhevesett (som forøvrig er meget lett å kopiere når en har et originalsett å gå ut i fra), Trailmaster bodyliftsett (som er enda lettere å kjøpe en kopi av i statene til 100 usd og kopiere de originale papirene), panhardstag foran til både SPOA og SPUA, antiwrapstag til bak(antirotasjonsstag), adapter til G13 og 16 for GM dynamo, Petroworks komplette sett for å montere G16 til G13 girkasse, Calmini krybbe for fordelingskassa, metallfester til fordelingskassa, Petroworks komplette dynamosett på 105 A AC kompressor, injectionsystemet, startsperre pluss ymse deler jeg ikke kommer på. Ellers utenom det er jo bilen plukket ned til minste detalj så alle deler er løse. Ikke bare løse, men plukket fra hverandre i tillegg. Har glassfiber topp, kalesje, bikinitopp og duster til å dekke over planet liggende.
Var ute i garasjen i dag men det er for kaldt til at jeg orker gjøre noe ut over at jeg skal rydde litt der en dag og sett ting klart til å begynne montering.
Å få sammen ei rullende ramme med motor vil ikke ta så mye tid, men siden jeg skal restaurere og bygge om hele balja går det en del jobb der.
Hele sommeren kommer til å gå med i alle fall.
Edited by Nöcke Gunnar, 12 December 2008 - 17:20.
#237
Posted 12 December 2008 - 19:28
#239
Posted 19 December 2008 - 16:01
Måtte inn i fordeler for å koble til pga. startsperre og coil som ligger i fordeler.
Fordelen med MSD er at du får mye bedere gnist på pluggen og vil derfor forbrenne bensin bedere og det igjen gjør at man får
mer effekt i motoren.
Etter første prøveturen var det merkbart, reagerer mye kjappere på gassen og mye mer futt når man drar på.
Skal også ettervert når jeg finner plugghetter som passer sette på MSD 8,5mm pluggledninger og bedere plugger.
#240
Posted 19 December 2008 - 17:35
Hvor mye kom det på?
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway