Gå til innhold



Foto
* * * * * 3 votes

Svein54 Garasje Suzuki 413 1985


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
721 replies to this topic

#241 McZuk

McZuk

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 148 Innlegg:

Posted 19 December 2008 - 19:33

Jeg fikk en liten overaskelse idag da jeg kom hjem, 4 stk bfg's på vitara felger biggrin.gif Takk Svein de ser nesten ubrukt, er kjempe fornøyd!

#242 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 19 December 2008 - 22:01

QUOTE(Bergum @ 19 Dec 2008, 17:35) <{POST_SNAPBACK}>
Etter som jeg har forstått, så erstatter MSD hele tenningsystemet. Stemmer dette?
Hvor mye kom det på?


Nei, denne MSD erstatter ingen ting. Den kommer som tillegg til det eksisterende tenningsanlegget. Denne er rett og slett å beskrive som en effektforsterker som sørger for en kraftigere og bedre gnist og ved lavere turtall så skyter den flere gnister sammenhengende slik at en får en best mulig forbrenning av den blandingen luft/bensin som finnes i sylinderen.

MSD leverer også anlegg som kan erstatte hele fordeleren slik at en får et fordelerløst anlegg g det kan være et godt alternativ om en monterer inn feks en Balenomotor hvor fordeleren står rett ut fra motoren og vil bulke rett i torpedoveggen.

På MSD skal primærkretsen til coilen kobles gjennom MSD før den går inn i coilen, men det er litt kinkig siden coilen er bygget inn i fordeleren og den ikke er beregnet på å plukke fra hverandre. Tenningsmodulen (ignitor) ligger også inne i coilen slik at det er litt kinkig å koble det hele.

Vi har derfor løst dette ved å trekke to ledninger gjennom veggen i coilen og bryte kretsen inne i coilen og så forsegle hullet rundt ledningene. Funker som bare f..

Dette gir en mye renere forbrenning, raskere respons og målbar effektøkning, sammen med tilpassede tennplugger er det målt opp til rundt 5 % effektøkning i praksis på dette systemet på troverdige målinger, selv om enkelte mener det gir mer er det etter min mening 5 % som er det troverdige.

#243 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 20 December 2008 - 00:40

vil ikke tro det gir videre mer nei...

men at man kan merke at bilen blir merkbart "kvikkere" tviler jeg ikke påsmile.gif

Hvor mye kommer en slik MSDboks på da Svein?


#244 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 20 December 2008 - 12:59

MDS 6AL som jeg har koster 190$ + pluggledninger 57$, da har du alt du trenger.

#245 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 20 December 2008 - 18:07

QUOTE(Svein54 @ 20 Dec 2008, 12:59) <{POST_SNAPBACK}>
MDS 6AL som jeg har koster 190$ + pluggledninger 57$, da har du alt du trenger.


Så får du en offroad utgave som skal tåle litt mer risting.

#246 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 21 December 2008 - 11:28

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 20 Dec 2008, 18:07) <{POST_SNAPBACK}>
Så får du en offroad utgave som skal tåle litt mer risting.


Fester bare boksen i gummioppheng.


#247 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 30 December 2008 - 23:11

QUOTE(Svein54 @ 21 Dec 2008, 11:28) <{POST_SNAPBACK}>
Fester bare boksen i gummioppheng.


Og sparer ca 90 USD. biggrin.gif

#248 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 04 January 2009 - 13:09

Når jeg tenker meg om så spurte jeg på tlf. hos MSD hva forskjellen var på den jeg kjøpte og den det står Offroad på og fikk beskjed om at det var den samme. Det følger også med gummioppheng på den jeg har.

#249 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 05 January 2009 - 17:31

QUOTE(Svein54 @ 4 Jan 2009, 13:09) <{POST_SNAPBACK}>
Når jeg tenker meg om så spurte jeg på tlf. hos MSD hva forskjellen var på den jeg kjøpte og den det står Offroad på og fikk beskjed om at det var den samme. Det følger også med gummioppheng på den jeg har.


Den virker jo bra på bilen din i alle fall, men utrolig hva de får oss til å betale litt ekstra for med noen bokstaver utenpå boksen. Ofte er vi nok lettlurte. biggrin.gif

#250 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 12 January 2009 - 07:58

Hordan har du tenkt med skliplater under, når vi må dra den over ei myr?
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#251 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 12 January 2009 - 08:30

QUOTE(Bergum @ 12 Jan 2009, 07:58) <{POST_SNAPBACK}>
Hordan har du tenkt med skliplater under, når vi må dra den over ei myr?


ttskidt.jpg
Jeg har denne under som beskytter t kassa + litt til.



#252 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 12 January 2009 - 08:42

QUOTE(Svein54 @ 12 Jan 2009, 08:30) <{POST_SNAPBACK}>
ttskidt.jpg
Jeg har denne under som beskytter t kassa + litt til.


Ser meget bra ut, men fronten da?
Bør jo være en eller annen form for bøy så torva blir presset UNDER bilen, og ikke inn i motoromet.....
Regner med at vi skal over div avstander med torv, som er så blaut at det er lettere å vinsje over, en å kjøre...
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#253 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 12 January 2009 - 19:18

har tenkt på det, men ikke funnet noe god løsning på å feste den. Kan ikke gå for langt ned mot aksel, vil da få problem når man rygger i myra og denne vil da virke som en brems.

#254 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 12 January 2009 - 19:24

Da dukker det opp snart en ny 413 i gården min. Kjøpte en i dag. Kommer til å bruke denne ramma for å teste og tilpasse ny fjering. Blir mye enklere å bygge dette på ei ramme uten karroseri. Har da også ei ramme til å bygge rørbil av senere.
Her har jeg tegnet hvordan 3-link systemet blir. har tegnet dette i full størelse.

bakaksel.JPG

#255 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 13 January 2009 - 22:03

QUOTE(Svein54 @ 12 Jan 2009, 19:18) <{POST_SNAPBACK}>
har tenkt på det, men ikke funnet noe god løsning på å feste den. Kan ikke gå for langt ned mot aksel, vil da få problem når man rygger i myra og denne vil da virke som en brems.


Den må se mere eller mindre ut som en U Der den er festet i ramma forran, og i rammevangene bak.
Ser ingen andre muligheter....
Må uansett lage en slik en til mine egne og....
Er liksom litt lei av å ikke ha noe å skli med....
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#256 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 13 January 2009 - 22:09

Nå som det dukker opp en bil her snart som blir plukket ned, da blir det enklere å finne på løsninger med ei rein ramme. Må også bygge om eksospotte så den ligger under beskyttelse.

#257 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 13 January 2009 - 23:02

QUOTE(Svein54 @ 13 Jan 2009, 23:09) <{POST_SNAPBACK}>
Nå som det dukker opp en bil her snart som blir plukket ned, da blir det enklere å finne på løsninger med ei rein ramme. Må også bygge om eksospotte så den ligger under beskyttelse.


Eksos løser du enkelt Svein. Sett på en turbo, så kan du ha rakt rør. Turboen spiser jo det meste av lyd og rakt rør trenger jo ikke store plassen biggrin.gif

Tlf: 98883546

#258 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 14 January 2009 - 10:40

Turbo får vi la Terje T. ha alene. rolleyes.gif Får stikke ut på Svendsen Exos og finne ei potte som passer under deksel.

#259 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 14 January 2009 - 16:22

QUOTE(Svein54 @ 14 Jan 2009, 10:40) <{POST_SNAPBACK}>
Får stikke ut på Svendsen Exos og finne ei potte som passer under deksel.


Du trenger jo ikke føre eksosen helt bak bilen. Ut rett foran bakhjulet er nok, og enklere.

#260 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 14 January 2009 - 16:39

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 14 Jan 2009, 17:22) <{POST_SNAPBACK}>
Du trenger jo ikke føre eksosen helt bak bilen. Ut rett foran bakhjulet er nok, og enklere.


Greit å la den gå ut helt bak, da slipper du bråket og eksosen når du kjører toppløs...

Tlf: 98883546