Gå til innhold



Foto
* * * * * 3 votes

Svein54 Garasje Suzuki 413 1985


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
721 replies to this topic

#321 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 03 April 2009 - 19:52

Da var disse 6'' fenderflare på vei over.

ttfenderflare2.jpg

Måtte også ha en mellomaksel foran som var litt lenger. Denne har doble kryss.
CV_Type_Drivelin_48cb073d0bb64.jpg

#322 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 03 April 2009 - 23:29

QUOTE(Svein54 @ 3 Apr 2009, 20:52) <{POST_SNAPBACK}>
Da var disse 6'' fenderflare på vei over.



Måtte også ha en mellomaksel foran som var litt lenger. Denne har doble kryss.

Nå handler du inn mye herr Selmer.



#323 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 04 April 2009 - 08:21

Det jeg ikke kommer til å kjøpe er ny cam etter å ha lest noen innlegg på offroad.com

http://forums.off-ro...fi-samurai.html

"As of right now I would say dont do it. Cuz I recently swapped EFI onto my Zuk and have had a PITA cooling problem. I swapped the tank, harness, fuel lines.......everything in from my 92 parts rig. Under a load it warms up and will overheat. I have replaced waterpump,changed out 3 temp send units, 2 fan clutches then electric fan, a few thermostats, hoses, swapped in a new replacement radiator, then went with TT 3 row rad, then began checking the fuel pressure cuz by looking at the plugs it appears to be running lean, have swapped in an electric fuel pump, got good fuel pressure now, but still over heating. The Isky cam is coming out tonight and stock EFI cam going in. "

da får vi finne ut noe annet løsning, eller kanskje det holder med det jeg har?

#324 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 04 April 2009 - 11:28

QUOTE(Svein54 @ 4 Apr 2009, 09:21) <{POST_SNAPBACK}>
Det jeg ikke kommer til å kjøpe er ny cam etter å ha lest noen innlegg på offroad.com

http://forums.off-ro...fi-samurai.html

"As of right now I would say dont do it. Cuz I recently swapped EFI onto my Zuk and have had a PITA cooling problem. I swapped the tank, harness, fuel lines.......everything in from my 92 parts rig. Under a load it warms up and will overheat. I have replaced waterpump,changed out 3 temp send units, 2 fan clutches then electric fan, a few thermostats, hoses, swapped in a new replacement radiator, then went with TT 3 row rad, then began checking the fuel pressure cuz by looking at the plugs it appears to be running lean, have swapped in an electric fuel pump, got good fuel pressure now, but still over heating. The Isky cam is coming out tonight and stock EFI cam going in. "

da får vi finne ut noe annet løsning, eller kanskje det holder med det jeg har?


Effekt i motoren medfører varmeutvikling. Ny cam øker effekten og om bilen da ikke har et godt fungerende kjølesystem så blir det feil. Særlig om en kjører rock-crawling i varmt klima. USA 35 varmegrader. Bilen går i små rykk fremover. Om en da i tillegg har ei vifte som ikke virker slik det ofte er tilfelle med den originale clutchsstyrte på suki så vil det gå varmt.

Hadde det vært min bil ville jeg satt in ei elektrisk vifte som innenfor radiatoren suger luft inn og så ville jeg satt gitter i panseret slik at luften kunne sirkulere.

Bandasje på eksosanlegget slik at en blir kvitt det meste av varmestråling i motorrommet og så kutte ut et tykt lag med maling på motorblokka som mange legger på og som holder varme inne i motoren.

Ikke snakk om at bytting av cam fører til så mye varmeutvikling at det ikke kan fikses med det som er beskrevet her.

#325 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 04 April 2009 - 11:49

Jeg har jo kraftig el. vifte, men spørsmålet er hvor mye effektøkning man får. Tror kanskje det er best å kjøre med det man har i dag og heller putte i en 2L til neste år. Eller kanskje senere i ÅR cool.gif

#326 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 04 April 2009 - 12:44

jeg tror at det mange undervurderer er hvor lite møkk som skal til i kjøleregisteret i radiatoren før den ikke kan fjerne varmen fra motoren lenger når man ikke har fart på bilen....

Jeg er helt sikker på at ikke en kam kan produsere så mye mer varme enn originalt... Tror nok han har helt andre problemer en kammen...




#327 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 04 April 2009 - 13:59

QUOTE(Svein54 @ 4 Apr 2009, 12:49) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har jo kraftig el. vifte,


Håper du har satt bryter på den inne i bilen, til når vi skal ut å vade....
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#328 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 04 April 2009 - 15:17

Jeg hadde i den forje motoren (1.6 8V) den råeste kammen og den gikk mye varmere enn orginalt når jeg tenker etter. Den skar seg da også, men hva det kom av er jeg usikker på. At det blei effektøkning er jeg helt sikker på. Det jeg først og fremst tenker på er om når vi skal opp i myrene og rase, har en midrange cam noe for seg. Må nok få prøvd bilen litt med 33 hjula og se før jeg eventuelt gjør noe med motoren. Det er flere 2L tilsalgs i Sverige.
Har bryter innvendig på el vifta.


#329 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 04 April 2009 - 15:46

QUOTE(sven @ 4 Apr 2009, 13:44) <{POST_SNAPBACK}>
jeg tror at det mange undervurderer er hvor lite møkk som skal til i kjøleregisteret i radiatoren før den ikke kan fjerne varmen fra motoren lenger når man ikke har fart på bilen....

Jeg er helt sikker på at ikke en kam kan produsere så mye mer varme enn originalt... Tror nok han har helt andre problemer en kammen...


Det er der det sentrale poenget ligger tror jeg. Om en setter på en ny alu radiator så kjøler bilen utrolig mye bedre enn før.

Med mc kunne jeg merke forskjell på kjøleeffekten på radiatoren bare ved at den hadde masse knuste insekter på seg. Og da kan en tenke seg en radiator full av tørket søle.

Rens radiatoren, MEN vær forsiktig med å bruke høyttrykk for med det kan en lett brette inn de små platene som gjør at det blir effektiv varmeutveksling.

#330 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 04 April 2009 - 15:48

QUOTE(Svein54 @ 4 Apr 2009, 16:17) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg hadde i den forje motoren (1.6 8V) den råeste kammen og den gikk mye varmere enn orginalt når jeg tenker etter. Den skar seg da også, men hva det kom av er jeg usikker på. At det blei effektøkning er jeg helt sikker på. Det jeg først og fremst tenker på er om når vi skal opp i myrene og rase, har en midrange cam noe for seg. Må nok få prøvd bilen litt med 33 hjula og se før jeg eventuelt gjør noe med motoren. Det er flere 2L tilsalgs i Sverige.
Har bryter innvendig på el vifta.


Den motoren du har gir nærmere dobbel effekt av hva SJ har originalt så jeg tror ikke du trenger tenke på å sette inn en 2.0 liter selv om jeg vet at du har hatt lyst på en slik motor lenge.


#331 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 05 April 2009 - 09:58

Hvor stor Unibals trenger jeg til dette. Øvre røret er 1'' innvendig. Finner sveisehylser med 7/8-14'' gjenger innvendig og utvendig diameter på sveisehylsa er 1'', så det passer perfekt, men finner ikke noen unibals med de samme gjengene. eller holder det med noe tynnere. 3/4'' gjenger.

samuraibuild030.jpg

#332 Evil T

Evil T

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 35 Innlegg:

Posted 05 April 2009 - 23:21

QUOTE(Svein54 @ 4 Apr 2009, 15:17) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg hadde i den forje motoren (1.6 8V) den råeste kammen og den gikk mye varmere enn orginalt når jeg tenker etter. Den skar seg da også, men hva det kom av er jeg usikker på. At det blei effektøkning er jeg helt sikker på. Det jeg først og fremst tenker på er om når vi skal opp i myrene og rase, har en midrange cam noe for seg. Må nok få prøvd bilen litt med 33 hjula og se før jeg eventuelt gjør noe med motoren. Det er flere 2L tilsalgs i Sverige.
Har bryter innvendig på el vifta.


Har faktisk en slik J20A motor som jeg neppe får bruk for. Kjørt lite. Tror det var 1999 modell. Starter, dynamo, servopumpe og div kabler har jeg også. Jeg hadde tenkt å bruke den i en SJ, men det heller nok mot en mer moderat motor for min bil.


[/indent][indent=1]

#333 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 05 April 2009 - 23:35

QUOTE(Evil T @ 6 Apr 2009, 00:21) <{POST_SNAPBACK}>
Har faktisk en slik J20A motor som jeg neppe får bruk for. Kjørt lite. Tror det var 1999 modell. Starter, dynamo, servopumpe og div kabler har jeg også. Jeg hadde tenkt å bruke den i en SJ, men det heller nok mot en mer moderat motor for min bil.


Hei,
Den motoren er jeg veldig interesert i. Send meg en PM om pris.


#334 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 06 April 2009 - 06:25

Da vet jeg hvem som SKAL han den gamle motoren din Svein! Om jeg så skal selge ræva mi for å få råd til den.

Og skal ikke du har 2 litern, så tar jeg den.

Edited by Roar Hovet, 06 April 2009 - 06:26.

Tlf: 98883546

#335 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 06 April 2009 - 12:48

tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif biggrin.gif jump.gif jump.gif jump.gif thumbsup.gif Hva tror dere hva dette betyr.

#336 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 06 April 2009 - 13:37

QUOTE(Svein54 @ 6 Apr 2009, 13:48) <{POST_SNAPBACK}>
tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif biggrin.gif jump.gif jump.gif jump.gif thumbsup.gif Hva tror dere hva dette betyr.


At jeg skal kjøre 2liter i Russland????
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#337 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 06 April 2009 - 14:53

QUOTE(Svein54 @ 6 Apr 2009, 00:35) <{POST_SNAPBACK}>
Hei,
Den motoren er jeg veldig interesert i. Send meg en PM om pris.


Du må ha med inj med hele styringen for jeg tror ikke den du har på G16 vil virke helt problemfritt på J20 motoren.

Om det dukker opp noen problemer med kobling av inj/styringen så skal jeg gjerne bidra om jeg kan.

Den bilen blir jo helt utrolig rå etter hvert, men så ligger det noen timer i ombygging der og virkelig imponerende en del av de løsningene du har gjort.
Men custombygging av biler kan du jo. ;-)

Jeg gleder meg til jeg flytter nedover så vi kan ha mer regelmessig kontakt og jobbing med bilprosjekter.

#338 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 06 April 2009 - 14:56

QUOTE(Roar Hovet @ 6 Apr 2009, 07:25) <{POST_SNAPBACK}>
Om jeg så skal selge ræva mi for å få råd til den.


Interessant, kun et spørsmål om økonomi altså. Alt er til salgs bare prisen er riktig sies det.

Men husk en ting Roar: Du må finne en kjøper for å kunne selge og ikke sikkert det er så lett biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif



#339 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 06 April 2009 - 15:23

Har fått provisjon av snekkern Gunnar tongue.gif laugh.gif så da er det jo ikke noe problem. Evil T ringer meg i kveld, så får vi finne ut hva som følger med. Han sier motoren kun er gått 67 tusen. Da er jo motoren så vidt kjørt inn.
Da setter vi på vinger Bergum så flyr vi over den Russiske tundran. tongue.gif 150hk. ohmy.gif ph34r.gif jump.gif

#340 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 06 April 2009 - 20:07

QUOTE(Svein54 @ 6 Apr 2009, 16:23) <{POST_SNAPBACK}>
Har fått provisjon av snekkern Gunnar tongue.gif laugh.gif



Ikke noe lureri nå, liker ikke at dere sitter der i påsken og koker alt mulig av ideer