Eg tok kopi av vognkortet på bilen eg plukka motoren min frå, anbefaler alle å gjere det samme.
På min lokale suzukiforhandler kom dei tilogmed å minte meg på å notere chassinummeret på bilen når dei hørte at eg plukka motor frå en Baleno..
Jeg har chassinummer på bilene jeg har tatt akslinger, motor, calipere, servosnekke etc skrevet opp. Det gjør det mye enklere den dagen jeg skal ha tak i reservedeler.
Å gå inn på en butikk og be om deler til en G16B motor som en tror er fra 97 er omtrent et håpløst foretagende. Desto nyere bil, desto værre.
Den camshaft position sensoren du skriver om der Svein, den selger suki som originaldel og tar grisete betaling. Så kan du kjøpe samme del produsert på samme fabrikk for en brøkdel, men da står det ikke J20A bare på lista. Da står det et dusin med biler den passer til. Hele inj på alle suki er laget av andre. Suki lager ingen elektronikk selv overhodet. Til å begynne med var det Mitsubishi som leverte komplette anlegg, men de lager det heller ikke selv.
Hele den Japanske bilindustrien er bygget opp omkring svært omfattende systemer av underleverandører og leverandører til underleverandører. Til forskjell fra eldre amerikanske biler hvor de produserte mest mulig selv. Men de måtte også begynne med underleverandører. Men GM hadde en periode tanker om å lage eget jernbanenett for å distribuere bilene de laget. De ville ha kontroll på absolutt hele prosessen.