Gå til innhold



Foto
* * * * * 3 votes

Svein54 Garasje Suzuki 413 1985


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
721 replies to this topic

#21 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 20 May 2008 - 08:24

Ja Gunnar nå er jeg tilbake fra ferie og klar til og sluttføre ommbygging.
Her er noe av det jeg har gjort:

IMG_4399.jpg

Nytt KN filter og rør som er lagd av rustfritt eksosrør.
IMG_4400.jpg
IMG_4402.jpg
Uansett så blir det mye ekstra ledninger.

CPU er plasert på rattstamme, det er trangt med alle nye ledninger og rele'r som skal på plass

IMG_4401.jpg

Edited by Svein54, 20 May 2008 - 23:03.


#22 Monster Teddy

Monster Teddy

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 857 Innlegg:

Posted 20 May 2008 - 11:18

hvor mye måtte du gi for 3" Calmini fjørene i NOK pris? ink frakt
IPB Image

"Du er heldig, Team Oops snublet i tråden din"

#23 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 20 May 2008 - 12:53

Hei,
Jeg tror å huske at jeg betalt ca. 900$ + mva ca.5600,- Dette er for fjærer foringer støtdempere og ny forlenga fester for stabstag.
Svein

#24 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 20 May 2008 - 22:11

Begynner se bra ut dette Svein. Lurt å ikke pakke ned cpu for mye før vi får start på bilen. Fint innsug du har laget.

#25 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 21 May 2008 - 00:03

tror jeg ville valgt en annen plasserieng av styrehjernen til innsprutet....

ville nok heller satt den opp på torpedoveggen bak hanskerommet....

det henger den godt beskyttet, og det er ikke så forbanna trangt, pluss at det ikke kryr av ledninger der fra før, altså litt lettere å finne fram blandt...

er og der den står originalt på sammy med inj.


#26 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 21 May 2008 - 07:25

Ja jeg tenkte også på det etterpå,men jeg boret hullet først på venstre side og trakk kablene. Så nå bler det som det er. Godt og trangt. rolleyes.gif

Attached Thumbnails

  • IMG_4400.jpg
  • IMG_4403.jpg


#27 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 23 May 2008 - 21:26

Jeg er ganske sikker på at dette blir landets eneste 413 med startsperre. Kanskje du får rimeligere forsikring siden du har det.

Håper ikke du har begynt å angre på prosjekt injeksjon selv om det er en del arbeid i forhold til forgasser. Jeg var vel ikke helt forberedt på at du hadde kjøpt en med så avansert startsperre. Det er i alle fall ingen som kommer til å rappe den bilen, for å tjuvkoble den nytter ikke. Rive ut sylinderen på tenningen nytter heller ikke.

Den må startes med å vri rundt nøkkelen ellers er det ingen bensin eller gnist.

#28 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 29 May 2008 - 16:29

I dag skriver vi 29.9.08 kl.16.45 kanskje norges første 413 med 1,6 16V inj. 98 mod. motor ut på sin første prøvetur. I tilegg har den orginal startsperre med kode i nøkklen.
Følsen av vind i håret med toppen av var deilig. Tok det litt rolig de første meterene, men måtte bare kjenne draget i motoren, jeg kan skrive under på at denne kombinasjonen er perfekt. 0 - 100 på under 10sek., ikke dårlig for en 413. Den nye limitid slip diffen bak fungerte også perfekt. Etter alle ombygginger jeg nå har gjort kjentes bilen ut som ny, ikke en skranglelyd eller noen andre ulyder. Det eneste som var litt uvant var bensinpumpa som lagde litt lyd, så denne havner snart ned i tanken som den gjør orginalt på vitara.
Neste ombygging blir pumpe i tanken og ny bremseforsterker + pumpe fra Vitara.

#29 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 29 May 2008 - 19:18

QUOTE(Svein54 @ 29 May 2008, 17:29) <{POST_SNAPBACK}>
I dag skriver vi 29.9.08 kl.16.45 kanskje norges første 413 med 1,6 16V inj. 98 mod. motor ut på sin første prøvetur. I tilegg har den orginal startsperre med kode i nøkklen.
Følsen av vind i håret med toppen av var deilig. Tok det litt rolig de første meterene, men måtte bare kjenne draget i motoren, jeg kan skrive under på at denne kombinasjonen er perfekt. 0 - 100 på under 10sek., ikke dårlig for en 413. Den nye limitid slip diffen bak fungerte også perfekt. Etter alle ombygginger jeg nå har gjort kjentes bilen ut som ny, ikke en skranglelyd eller noen andre ulyder. Det eneste som var litt uvant var bensinpumpa som lagde litt lyd, så denne havner snart ned i tanken som den gjør orginalt på vitara.
Neste ombygging blir pumpe i tanken og ny bremseforsterker + pumpe fra Vitara.


Håper ikke du angrer på at du kvittet deg med forgasserne? Følg med på bensinforbruket fremover. Det har også betydning nå som bensinen kommer til å skvette opp i over 15,- kr/l.

#30 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 29 May 2008 - 19:23

I dag angrer jeg ikke på at jeg hørte på deg og monterte denne motoren. Men jeg har hatt mine stunder underveis hvor jeg nesten har mistet troen på og få dette til.
Drar opp på hytta i helgen og tar med meg et kjøretreff på kongsberg på vei hjem på søndag.
Gleder meg til å prøve den i terrenget.

#31 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 30 May 2008 - 07:37

leder meg til å høre hvordan det har gått...

Lykke til.

#32 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 30 May 2008 - 07:56

Ringte hoggern i dag og bestilte innmaten i tanken til vitaran som jeg har motoren fra, litt irreterende og høre på den summinga når du har fått en bil som "nesten" ikke støyer. Nytt heldekk teppe innvendig fra calmini er ganske effektiv støydemper. (må bare huske på og ta av seg på beina før man går inn etter og ha kjørt i myra) tongue.gif

#33 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 30 May 2008 - 17:43

QUOTE(Svein54 @ 30 May 2008, 08:56) <{POST_SNAPBACK}>
Ringte hoggern i dag og bestilte innmaten i tanken til vitaran som jeg har motoren fra, litt irreterende og høre på den summinga når du har fått en bil som "nesten" ikke støyer. Nytt heldekk teppe innvendig fra calmini er ganske effektiv støydemper. (må bare huske på og ta av seg på beina før man går inn etter og ha kjørt i myra) tongue.gif


Det er bare gromme bilen blitt. Når blir det Lj optic i glassfiber på den? Neste år?

Det er bare grisestilig.

#34 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 30 May 2008 - 22:46

Tror jeg må vente litt med neste prosjekt til kjærringa har glemt hvor lang ti jeg har brukt på denne.
Det som kunne vært interesant er å få tak i en rustholk av en samurai som man kan bruke ramma til og bygge opp en lj 80 derfra.
Da hadde jeg gjort om den jeg har til reinspikka offroader uten skilter.
Hadde en kunde innom i dag som driver og støper brannskap i glassfiber og han lurte på hvorfor jeg ikke lagde panser i glassfiber. bestemte at vi lager en form av pansert i vinter. Vi sparer ca. 10 kg. i vekt foran.
Svein

#35 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 30 May 2008 - 23:01

QUOTE(Svein54 @ 30 May 2008, 23:46) <{POST_SNAPBACK}>
Tror jeg må vente litt med neste prosjekt til kjærringa har glemt hvor lang ti jeg har brukt på denne.
Det som kunne vært interesant er å få tak i en rustholk av en samurai som man kan bruke ramma til og bygge opp en lj 80 derfra.
Da hadde jeg gjort om den jeg har til reinspikka offroader uten skilter.
Hadde en kunde innom i dag som driver og støper brannskap i glassfiber og han lurte på hvorfor jeg ikke lagde panser i glassfiber. bestemte at vi lager en form av pansert i vinter. Vi sparer ca. 10 kg. i vekt foran.
Svein

Hvis jeg fremdeles er frisk nok til å sette i gang noe prosjekt så tror jeg at jeg vil begynne med et om to år.

Da blir det er Samurai kort med 1600 16V trimmet til 150 HK inj og SPOA Hi-lux akslinger med LJ glassfiberkaross. 31"-10,5-15 dekk. Bygges kun for gatebruk og så har jeg den jeg holder på md nå til gate/offroad.

Men det er langt fram dit. Men jeg tror dette kunne blitt en knall prosjekt.

#36 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 30 May 2008 - 23:25

Det er en form til panser som du antagelig kan leie, Rockstar på pirate tror jeg har den.. har et av hans gamle karbonpanser som jeg tenkte å montere etterhvert, bare fikse litt på det..



Gratulerer med start på bilen forresten biggrin.gif


Har du bilde av teppet`?
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#37 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 31 May 2008 - 13:05

Blir vel dragrace mellom min suki og din smile.gif
Måtte den værste vinne wink.gif

#38 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 31 May 2008 - 23:04

kan jeg være med? biggrin.gif
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#39 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 01 June 2008 - 01:11

Ikke noe juks med orginaldekk og noz wink.gif

#40 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 01 June 2008 - 11:34

QUOTE(terje takras @ 1 Jun 2008, 02:11) <{POST_SNAPBACK}>
Ikke noe juks med orginaldekk og noz wink.gif


Jeg tok en gang med ei flaske Noz og ei flaske O2 fra jobben og koblet dette rett på grove dyser i innsuget. Bare blåse inn i store mengder. Det skjøv fryktelig de sekundene det gikk før motoren eksploderte. Justerte opp blandingen slik at den fikk feit bensinblanding og så først masse O2 og så opp med krana på lystgass. Etter 5 sek sprang motoren i fillebiter. Moro så lenge det varte.