Gå til innhold



Foto
* * * * * 3 votes

Svein54 Garasje Suzuki 413 1985


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
721 replies to this topic

#461 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 06 June 2009 - 07:25

Da forlater Bergum sørlandet, og setter fronten av bilen mot øst.....

Svein, Fyr opp grille, er der snart.... om en god del timer.....
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#462 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 06 June 2009 - 07:36

QUOTE(Bergum @ 6 Jun 2009, 08:25) <{POST_SNAPBACK}>
Da forlater Bergum sørlandet, og setter fronten av bilen mot øst.....

Svein, Fyr opp grille, er der snart.... om en god del timer.....


God tur og velkommen.


#463 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 06 June 2009 - 22:09

Takk for en super dag med opptil flere suzukihuer:D morro å møte alle igjen, og i tillegg at par gutter til med denne sære hobbyen.

som det ble sagt opptil flere ganger så er vi bare litt forvokste guttunger alle sammen


#464 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 06 June 2009 - 23:03

QUOTE(sven @ 6 Jun 2009, 23:09) <{POST_SNAPBACK}>
Takk for en super dag med opptil flere suzukihuer:D morro å møte alle igjen, og i tillegg at par gutter til med denne sære hobbyen.

som det ble sagt opptil flere ganger så er vi bare litt forvokste guttunger alle sammen


Det var helt topp. Jeg kom vel omtrent snaue to mil avgårde før jeg måtte ringe etter hjelp. Varmeapp sluttet å gi varme, temperaturmåleren gikk i taket og da jeg stoppet stod det ei dampsky ut av bilen så jeg ble totalt innhyllet i damp.

Slangen inn til varmeapparatet hadde sprukket og tømt meesteparten av vannet og når det ble varmet opp enda mer begymnte den å koke og da jeg stoppet blåste det siste ut.

Byttet slange og fylte vann. Bilen har gått helt greit 250 km etterpå i kveld. Ryker litt hvitt på tomgang men det har den en tendens til å gjøre til den er skikkelig varm. Alle topptrimmede motorer trenger litt kjling av stemplene med water-injection. ;-)

Hvem tar neste møte, og hvor legger vi det? Det må vel bli litt etter treffet?

#465 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 07 June 2009 - 18:24

Takk alle som kom på garasjetreffet hos meg. Det var kjempekorslig og tror at vi må prøve og lage dette til en tradisjon et par ganger i året. Hvem blir neste mann? smile.gif

#466 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 07 June 2009 - 20:05

QUOTE(Svein54 @ 7 Jun 2009, 19:24) <{POST_SNAPBACK}>
Takk alle som kom på garasjetreffet hos meg. Det var kjempekorslig og tror at vi må prøve og lage dette til en tradisjon et par ganger i året. Hvem blir neste mann? smile.gif


Hei Svein. Det er vi som skal takke, både for godt selskap, god mat, og flotte historier.

Ser frem til neste ZukiGarasjeTreff en plass i landet.
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#467 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 12 June 2009 - 22:15

Håper du kan få lakt inn alle bildene her i garasjen som du tok Bergum.

Da var understellet komplett. Alt er på plass. En liten detalj som beskyttelse for luftnippel for ARB er lagd, skrudd fast og limt rundt med sikaflex. Eksospotte er også lagd og kommer ut på siden. her lager jeg en kobling så når vi skal kjøre AT, så vil eksosrøret gå opp bak døra utvendig og opp til taket. "Trauet som dekker mye under er også ferdig. Lufttank til ARB er på plass. Da venter jeg bare på tegning til ledningsnettet som jeg håper kommer på mandag.


IMG_5745.jpg IMG_5746.jpg
IMG_5747.jpg IMG_5748.jpg

Edited by Svein54, 13 June 2009 - 11:57.


#468 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 13 June 2009 - 11:40

QUOTE(Svein54 @ 12 Jun 2009, 23:15) <{POST_SNAPBACK}>
Håper du kan få lakt inn alle bildene her i garasjen som du tok Bergum.


Kan desverre ikke det, men jeg kan sende deg bildene...
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#469 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 June 2009 - 22:44

Når motoren/bilen den kommer fra er importert fra USA har den annet ledningsnett.

Men nå er tegning på det elektriske på J20A motor for det amerikanske markedet årene 1999-2000 bestilt. Ikke helt lettvint, men kjøper komplette elektroniske verkstedhåndbøker til alle Vitara Geo med de ulike motorene G16 J20 og H20 H25 samt H27.

Da begynner jeg ha en del verkstedhåndbøker. Problemet er at det er så store filer at det nytter ikke sende dem via mail. Jeg vurderer sterkt å sette opp en server hvor vi kan legge inn alt mulig av håndbøker og godkjenninger. Bilder av ombygginger etc. Slik som overhaling av girkasse med trinn for trinn bilder og beskrivelse, noe jeg har liggende. Overhaling og ombygging av fordelingskassa.




#470 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 13 June 2009 - 23:37

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 13 Jun 2009, 23:44) <{POST_SNAPBACK}>
Da begynner jeg ha en del verkstedhåndbøker. Problemet er at det er så store filer at det nytter ikke sende dem via mail. Jeg vurderer sterkt å sette opp en server hvor vi kan legge inn alt mulig av håndbøker og godkjenninger. Bilder av ombygginger etc. Slik som overhaling av girkasse med trinn for trinn bilder og beskrivelse, noe jeg har liggende. Overhaling og ombygging av fordelingskassa.


God ide, kanskje vi kan få til noe i forbindelse med suzukiklubbens nettside ?
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#471 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 14 June 2009 - 00:10

QUOTE(ShuDuck @ 14 Jun 2009, 00:37) <{POST_SNAPBACK}>
God ide, kanskje vi kan få til noe i forbindelse med suzukiklubbens nettside ?


Jeg tror uansett at jeg setter det opp som en privat server med innloggingsmulighet for det er såpass mye arbeid å samle sammen for ikke å snakke om alle bøker en kjøper elektronisk at jeg tar ikke sjansen på at det blir borte etter en oppgradering eller omlegging.

Og det krever jo en del serverkapasitet når filene er på mange hundre megab hver. Nå driver de å legger fibernett i nabolaget der jeg skal bygge så da regner jeg med å få en linje med noenlunde kapasitet på.

Kanskje en link fra klubbens nettside hadde vært en god løsning.

Edited by Nöcke Gunnar, 14 June 2009 - 00:11.


#472 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 15 June 2009 - 20:07

Etter Svein sin imponerende innsats overfor Suki RSA i dag fikk vi ut e nødvendige kopier fra verkstedhåndboka.

Nå har jeg inj koblingen til swift, samurai, vitara 1600 8 v , 16 v tidlig og senere modell, siste utgave, usa utgave, J20a samt canadisk utgave av j20a pluss diverse v6 i 2,0 og 2,5 pluss i 2,7 liter. I jævli jobb å rydde i for det er også komplette bøker for sx4 lj80 og herre vet hva. Det har tatt mye tid å skaffe sammen med masse tuv-papirer.



#473 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 15 June 2009 - 21:54

Det eneste som mangler nå er en kopi av årets TUV räderkatalog Gunnar:D


#474 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 17 June 2009 - 20:05

Må få tatt meg en tur inn å sett på mesterverket ditt en dag Svein. Har du flex testet med kaross?? Må du bygge om noe på det?

#475 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 17 June 2009 - 23:05

Har ikke fått den ut av garasjen enda, jobber for harde livet for å få den klar til helgens sukitreff. ing meg så du er sikker på at jeg er hjemme før du kommer.

#476 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 18 June 2009 - 15:15

QUOTE(sven @ 15 Jun 2009, 22:54) <{POST_SNAPBACK}>
Det eneste som mangler nå er en kopi av årets TUV räderkatalog Gunnar:D


Jeg skulle vært godt fornøyd om jeg fikk sette meg ned i fem minutter med katalogen og bla litt i den. Jeg skjønner ikke helt hva den inneholder, jeg tror den er lite oppdatert på eldre godkjenninger.

Men en kopi av katalogen på en CD ville vært særdeles velkommen.

Den finnes ikke engang å få kjøpt på det grå markedet, merkelig.

#477 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 18 June 2009 - 23:50

Da har jeg insett at å bli ferdig med bilen til suki treffen ikke lar seg gjøre. Har en del kobling av ledninger igjen før jeg får start på motoren. Gunnar har stått på som en helt både natt og dag med kobling av ledningsnett. Natt til onsdag kl. 2.30 innså vi at slaget var tapt. Neste mål er derfor neste helg i Svarstad. Fikk først i dag de siste delene, så nå er det hardjobbing en uke til.

#478 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 June 2009 - 13:44

QUOTE(Svein54 @ 19 Jun 2009, 00:50) <{POST_SNAPBACK}>
Da har jeg insett at å bli ferdig med bilen til suki treffen ikke lar seg gjøre. Har en del kobling av ledninger igjen før jeg får start på motoren. Gunnar har stått på som en helt både natt og dag med kobling av ledningsnett. Natt til onsdag kl. 2.30 innså vi at slaget var tapt. Neste mål er derfor neste helg i Svarstad. Fikk først i dag de siste delene, så nå er det hardjobbing en uke til.


Alle ledninger er merket med hvor de skal. Problemet er bare det at på den originale rattstammen er det grove ledninger hvor lysstyringen har gått direkte gjennom kontaktene. På den nye rattstammen er det andre brytere og tynne ledninger siden det har vært benyttet relestyring.

Det gjør at vi nok bør legge opp til relestyring på bilen i forhold til lysene. Ellers vil vi risikere å brenne bryterne etter hvert, særlig på langlyset.
Nødblinkersen er også et problem siden den har dobbelfunsjon. Den veksler i et oppsett av tre ledninger slik at A kobles til B i stedet for at C er koblet til B. I tillegg kobler den sammen blinklysene på begge sider med tilførselsledningen.
Enten må vi ha tak i en originalbryter med den funksjonen eller så må vi lage en avansert releoppsettning hvor en bryter utløser samme oppkobling som originalbryteren. Ikke fryktelig vanskelig men en del jobbing med å sette sammen releer og trekke ledninger.

Vi må se på det enten mandag eller tirsdag kveld for onsdag drar jeg til Trondheim noen dager.

#479 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 21 June 2009 - 14:20

Det beste er vel kanskje å få tak i en orginal bryter, jo mere ledninger, jo mere releer, jo mere mikmakk, jo mer kan gå til helvete i de dype skoger i Russland...

Det enkle er ofte det beste har jeg hørt...

Edited by Roar Hovet, 21 June 2009 - 14:21.

Tlf: 98883546

#480 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 21 June 2009 - 19:19

Jeg reiser opp til Sagrenda og prøver og finne bryteren som hører til rattstammen på mandag morgen. Tror den fortsatt er der hvis jeg er heldig, hvis ikke så er det flere sukier jeg kan plukke fra.