Gå til innhold



Foto
* * * * * 3 votes

Svein54 Garasje Suzuki 413 1985


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
721 replies to this topic

#481 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 June 2009 - 21:24

QUOTE(Roar Hovet @ 21 Jun 2009, 15:20) <{POST_SNAPBACK}>
Det beste er vel kanskje å få tak i en orginal bryter, jo mere ledninger, jo mere releer, jo mere mikmakk, jo mer kan gå til helvete i de dype skoger i Russland...

Det enkle er ofte det beste har jeg hørt...


Når vi rigget biler til internasjonale operasjoner plukket vi bort mest mulig mikk som startsperrer, elektriske dørlåser, elheiser på vindu, varmetråder i seter ble koblet bort osv osv Det som kunne gå galt gikk alltid galt under slike forhold. Og når du er på egenhånd ute i jallabushen og må gå hjem om bilen kollapser så tar du god vare på bilen din. Jeg har aldri etterlatt en bil før eventuell uthenting med fly

#482 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 22 June 2009 - 11:03

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 21 Jun 2009, 22:24) <{POST_SNAPBACK}>
Når vi rigget biler til internasjonale operasjoner plukket vi bort mest mulig mikk som startsperrer, elektriske dørlåser, elheiser på vindu, varmetråder i seter ble koblet bort osv osv Det som kunne gå galt gikk alltid galt under slike forhold. Og når du er på egenhånd ute i jallabushen og må gå hjem om bilen kollapser så tar du god vare på bilen din. Jeg har aldri etterlatt en bil før eventuell uthenting med fly

Vanskelig avveining det der, en del utstyr er no veldig kjekt å ha, men når ting begynner å svikte blir det meir en klamp om foten enn et hjelpemiddel.. vekt og plass er også en faktor.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#483 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 22 June 2009 - 20:07

QUOTE(yakuza @ 22 Jun 2009, 12:03) <{POST_SNAPBACK}>
Vanskelig avveining det der, en del utstyr er no veldig kjekt å ha, men når ting begynner å svikte blir det meir en klamp om foten enn et hjelpemiddel.. vekt og plass er også en faktor.


I Murmansk er kanskje startsperre et fint hjelpemiddel for å unngå tyveri av hele bilen, men hjelpe den som får svikt på startsperra oppe i de store myrskogene. Tror ikke du får mye hjelp der. Med mekanikk er de nok mirakelmenn som fikser det meste, men sær elektronikk og ikke har de servicebøkene heller.

#484 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 24 June 2009 - 22:09

Flyr sørover igjen på fredag kveld. Er det søndag det er kjøring i Svarstad så kunne vi koblet bilen på lørdag /ettermiddag/kveld.

Hvis du ikke allerede har start på den.


#485 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 24 June 2009 - 22:19

Det er kjøring på både lørdag og søndag Gunnar. Så dere må stå påsmile.gif
Tlf: 98883546

#486 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 24 June 2009 - 23:21

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 24 Jun 2009, 23:09) <{POST_SNAPBACK}>
Flyr sørover igjen på fredag kveld. Er det søndag det er kjøring i Svarstad så kunne vi koblet bilen på lørdag /ettermiddag/kveld.

Hvis du ikke allerede har start på den.


Da kan du jo ta nattskiftet her tongue.gif Knut kommer i morgen for å hjelpe meg, du må nok regne med en telefon i morgen kveld.
Bilen er stort sett ferdig, har og sette på forskjermer og panser + litt småting som jeg fikser senere, nå er jeg helt sjuk på å få start på den. Håper på å få kjørt Lørdag eller søndag.


#487 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 25 June 2009 - 05:57

Kan love deg at vi andre er helt sjuke på å høre hvordan den ble også...

Men noen barnesjukdommer må du nok regne med på en helt nybygd bil.
Tlf: 98883546

#488 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 25 June 2009 - 16:26

QUOTE(Roar Hovet @ 25 Jun 2009, 06:57) <{POST_SNAPBACK}>
Kan love deg at vi andre er helt sjuke på å høre hvordan den ble også...

Men noen barnesjukdommer må du nok regne med på en helt nybygd bil.


Om bare starteren sviver rundt og drar med motoren på første forsøk er det et godt tegn. Hvis den starter på første runde uten å koble noen ledninger på nytt, eller endre noe mekanisk er den bygget av guder.

Egentlig bør Stones "Start me up....." kjøres med enorm bass når en fyrer en motor første gang. Ingen over ingen ved siden, "...I will never stop".

En motor har en sjel, den lever og en skal ha et forhold til den. På samme måte som en bil har en sjel som bor i motoren. Der det ikke finnes sjel er det bare et simpelt kjøretøy.

Den grønne SJ min som er demontert har en sjel som skriker i natten fordi den er henvist til skyggenes verden frem til bilen monteres sammen igjen og det er visse ritualer som kreves for at sjelen igjen skal ta bolig i bilen. Som å spille "start me up..." ved første oppstart av motoren igjen.




#489 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 25 June 2009 - 17:14

ja da, ja da Gunnar, bilen min venter bare på kyndig starthjelp cool.gif Det henger bare ca40 ledninger der og slenger og bare du vet hvor dem skal.
En svart ledning som det står strøm hele tiden og som du har loddet på en rød kabel på henger løs, hvor i hjernen skal den?????? har du tegnet opp hvor alle ledninger skal, har fått orginale nødblinkbryter, hvor skal den kobles?????? håper du ikke sitter på susi resturang i hele kveld, vi kommer garantert til å forstyrre deg.

#490 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 25 June 2009 - 23:40

QUOTE(Svein54 @ 25 Jun 2009, 18:14) <{POST_SNAPBACK}>
ja da, ja da Gunnar, bilen min venter bare på kyndig starthjelp cool.gif Det henger bare ca40 ledninger der og slenger og bare du vet hvor dem skal.
En svart ledning som det står strøm hele tiden og som du har loddet på en rød kabel på henger løs, hvor i hjernen skal den?????? har du tegnet opp hvor alle ledninger skal, har fått orginale nødblinkbryter, hvor skal den kobles?????? håper du ikke sitter på susi resturang i hele kveld, vi kommer garantert til å forstyrre deg.


Alle løse ledninger som "henger og slenger" er merket med hvor de skal hehe det er verre med det som allerede er koblet for det er bare i mitt hode. Og der er det mye rart.

Ble ikke sushi restrurant i kveld og det er irriterende,fryktelig lenge siden jeg har fyllt magen med herlige rå fiskeskiver. Sashemi er tingen ikke sånne tynne fiskebiter på ris men skikkelig med rå fisk for å sitte og gomse i seg med pepperot og wasabi.

#491 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 03 July 2009 - 17:43

Da var vel den verste flyttinga over for denne gang for din del Gunnar og huset solgt. Da er det bare å starte på nytt.
Har du fått start på SJen.?
Tar en liten tur opp på hytta til i morgen for å levere kjerringa, hun blir der noen dager så da kan jeg få fullført bilen uten avbrytelser. Delen kom ikke i dag så da får jeg håpe den kommer i morgen.

#492 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 08 July 2009 - 11:19

EEEEEEEEENNNNNNNNNNNNNNDDDDDDDDDDEEEEEEEEEELLLLLLLLIIIIIIIIIIGGGGGGG. biggrin.gif

Etter å ha ringt samtlige kundebehandelere på posten med 2 min. mellomrom så tror jeg at systemet fanget opp at dem bare måtte finne pakka som dem hadde rotet bort. mad.gif Cam sensoren som jeg hadde leitet verden rundt etter og den eneste jeg klarte og finne var på et huggeri i Engeland, da pakken var i hus så stemte orginal nummeret på delen, utrolig smile.gif Da venter jeg bare på Gunnar som kommer innom for å lodde på de siste tre ledningene.

#493 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 July 2009 - 16:41

QUOTE(Svein54 @ 8 Jul 2009, 12:19) <{POST_SNAPBACK}>
EEEEEEEEENNNNNNNNNNNNNNDDDDDDDDDDEEEEEEEEEELLLLLLLLIIIIIIIIIIGGGGGGG. biggrin.gif

Etter å ha ringt samtlige kundebehandelere på posten med 2 min. mellomrom så tror jeg at systemet fanget opp at dem bare måtte finne pakka som dem hadde rotet bort. mad.gif Cam sensoren som jeg hadde leitet verden rundt etter og den eneste jeg klarte og finne var på et huggeri i Engeland, da pakken var i hus så stemte orginal nummeret på delen, utrolig smile.gif Da venter jeg bare på Gunnar som kommer innom for å lodde på de siste tre ledningene.


Som du vet så sliter jeg med tidsfrister om dagen, men om det går greit denne uka så bør jeg få tid til å reise inn til Drammen en liten tur i alle fall rundt kommende helg en gang og begynne å feilsøke. Har jeg flaks finner jeg det i løpet av en dag.

Får håpe det er noe relativt enkelt og ikke noe kritisk slik som at det er noe feil på hjernen for da vet jeg fanken ikke hva en skal gjøre. Ny hjerne koster helv... Alternativet er å sette inn en annen styring. Datasprut. Men det tar tid det også

Nei tilbake til skrivejobben. Tar et par pauser om dagen og da er jeg innom forumet.

Edited by Nöcke Gunnar, 13 July 2009 - 16:42.


#494 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 18 July 2009 - 13:13

Neste gang du sier "Det er helt sikkert at det ikke er ...." da må du være rask til dukke for da slår jeg med balltre.

Når jeg har levert avhandlingen min skal jeg jaggu ut og kjøre en tur med sukien og teste hvordan det er med J20 motor. Det kan du banne på.


#495 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 18 July 2009 - 15:05

Skal huske på det tongue.gif En ting er helt sikkert og det er at det ikke blir noe neste gang. Har jo fått litt kunnskap om både el. anlegg og kobling etter hvert og vet nå i vært fall hva som må til for å få ting til å starte.
Til alle andre som har lyst på å prøve HUSK at alle vitarar som er produsert etter 1996 har startsperre, uansett hvor i verden de er lagd. Tenk også på når dere kjøper motor at hvis dere ikke har chassinr. på bilen så kommer dere stort sett ingen vei. Det er derfor alfa og omega å ha tegninger på el. nettet. Tegninger går på cassinr.
DETTE MÅ TIL AV DELER: motor + komplett ledningsnett fra motor til ECM og til tenningslås + tenningslås + nøkkel + immobiliser, uten dette glem det. Man kan uten problem bruke alle J20A motorer fra 98 til 2005, etter 2005 må man også ha alt av dørlåser/eller der det sitter noe som er koblet til startsperre. Adapterplate som Arnfinn selger passer rett på.
Drar sammen med Roar til Sverige til uken og henter ny KOMPLETT motor. "VIKTIG" spørr å få lov til selv å plukke ut alt som trengs av ledninger + releer + sikringsbokser på hoggern.

#496 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 18 July 2009 - 15:45

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 18 Jul 2009, 14:13) <{POST_SNAPBACK}>
Neste gang du sier "Det er helt sikkert at det ikke er ...." da må du være rask til dukke for da slår jeg med balltre.

Når jeg har levert avhandlingen min skal jeg jaggu ut og kjøre en tur med sukien og teste hvordan det er med J20 motor. Det kan du banne på.


Med Sveins eller har du og ramla på den 2L greia????
Kan du få 510 Lang godkjent med 2L, Gunnar?????? :-)
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#497 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 18 July 2009 - 18:27

QUOTE(Bergum @ 18 Jul 2009, 16:45) <{POST_SNAPBACK}>
Med Sveins eller har du og ramla på den 2L greia????
Kan du få 510 Lang godkjent med 2L, Gunnar?????? :-)


Det går nesten stift rundt akkurat nå ja, cool.gif men det løser seg til slutt skal du se. Trenger nå bilder av hvordan man monterer vitara tank i sj, noen som vet hvor jeg finner det?

#498 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 18 July 2009 - 19:21

QUOTE(Bergum @ 18 Jul 2009, 16:45) <{POST_SNAPBACK}>
Kan du få 510 Lang godkjent med 2L, Gunnar?????? :-)


Ingen ting er vel umulig men det tror jeg blir fryktelig mye jobbing og søknader.

300 ccm er liksom hva forskriften åpner opp for så noe mer enn det skal en egentlig ha papirer fra produsenten på og det er bare å glemme når det gjelder suki. De vil helst at vi skal skrote bilene alle sammen og heller kjøpe oss en ny Jimny.

Det er jo ikke noe for dem å tjene på at bilene blir brukt i 30 år.

Sånne som oss er bilfabrikantenes værste fiende, de har mareritt om oss om natta.

Nei, nei ikke Bergum, Hva som helst bare ikke Bergum tongue.gif tongue.gif

#499 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 18 July 2009 - 20:04

Plukket av bunnpanna på 2L for å sveise et lit hull, denne motoren kan ikke være kjørt langt, den var helt gullane rein og ikke antydning til olje som hadde brent seg fast i blokka. Den så rett og slett ny ut. smile.gif

#500 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 18 July 2009 - 20:09

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 18 Jul 2009, 20:21) <{POST_SNAPBACK}>
Ingen ting er vel umulig men det tror jeg blir fryktelig mye jobbing og søknader.

300 ccm er liksom hva forskriften åpner opp for så noe mer enn det skal en egentlig ha papirer fra produsenten på og det er bare å glemme når det gjelder suki. De vil helst at vi skal skrote bilene alle sammen og heller kjøpe oss en ny Jimny.

Det er jo ikke noe for dem å tjene på at bilene blir brukt i 30 år.

Sånne som oss er bilfabrikantenes værste fiende, de har mareritt om oss om natta.

Nei, nei ikke Bergum, Hva som helst bare ikke Bergum tongue.gif tongue.gif


Blås i disse godkjenningene, dere får ikke det til alikevel. cool.gif Gjør som meg, gi faen.
Trenger fortsatt hjelp til å finne bilder av tankbytte, dette er viktigere enn godkjennelser. cool.gif tongue.gif