Gå til innhold



Foto
* * * * * 3 votes

Svein54 Garasje Suzuki 413 1985


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
721 replies to this topic

#41 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 01 June 2008 - 13:26

hehe det var mye arbeid for 5 sek morro
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#42 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 01 June 2008 - 19:54

He, He, Dere har ikke noe og stille opp med om dere har turbo eller doble webre, beklager dere blir nok bak som han med volvoen som skulle kjekke seg på notodden. ohmy.gif sånt fjes hadde han. og sånt hadde jeg devil.gif Dere må gjerne prøve dere også, men som sakt fjeset deres blir sånn ohmy.gif og mitt fortsatt sånn devil.gif
Var foresten på hytta i helgen med sukin på første prøvetur, kom til kongsberg og skiten stoppa, fant fort ut at det var fjulpumpa som streika. Etter en stund starta den igjen og gikk normalt et par mil, full stopp.
Da fant jeg ut at fjulpumperele gikk varmt. Kjøla det ned og kom meg opp på hytta. Det jeg gjorde var og sette på en ny tykkere ledning og det fungerte perfekt.
På søndag var jeg på treff på et militærfelt på Kongsberg og hva tror dere skjedde da vi skulle til skogs, jo muttern på tverrstaget i forstillinga var borte. Hjula pekte i begge retninger og dette merket jeg ikke før da.
Glad jeg har en forståelsefull kone så hun heiv seg i bilen og kom opp med ny skrue og mutter. 3 kvarter og kjøre.
Fikk overtalt hun til å være med på en tur og hvilken tur, det gikk rett oppover med bare stein i veien, ikke bare småstein nei. Tenk dere et militætfelt, ikke vanlig vei. Da vi kom på toppen tørte hun ikke mer så da var det bare og kjøre ned igjen, men moro var det.

Men tilbake til begynnelsen, når tør dere. shiftyninja.gif whistle.gif

#43 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 01 June 2008 - 21:25

Hvor mange hk er det orginalt i den motoren?
Jeg skal ramse opp et par biler du kan teste deg på
: den nye wv varebil automat med 180 diselhester chipa......slo den i aks opp til 100 kmt.
Audi a3 1.9 tdi...han klarte ikke holde følg etter utallige mange forsøk smile.gif
Nissan 200sx slo meg sad.gif
R1 slo meg sad.gif
Skal prøve meg på en cossi imorgen...ps...alle er kompiser.
Tar ikke sånne sjangser med folk som jeg ikke kjenner.

Starter ikke fra null...har ikke clutsj til det men alle "svinkjøringa" starter fra utkjøring av kryss.
Skulle filme noe av det idag men ingen ville sitte på.(ikke så rart når jeg selv er redd)
Har bare 0.3 ladetrykk...skal prøve 0.5 dem nermeste dagene.
Skal få sjekka bensinforbruket med sån lamdamåler under kjøring.
Har svartrøyk og flammer mellom hvert gir på hardkjøring

Edited by terje takras, 01 June 2008 - 21:27.


#44 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 01 June 2008 - 21:49

Har bare prøvd meg på en skarva volvogatebil med terning i frontruta jeg da. tongue.gif
Med 0,3 kg ladetrykk er jo som å feste en føner til innsuget. whistle.gif
Husk på at Gunnar holder på og skal lage en ny hjerne så vi kan få 150hk.
Da kan du senda han kompisen med zx til Drammen, men det blir litt flaut å komme tilbake til Stord. whistle.gif

#45 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 01 June 2008 - 23:24

Du må filme bilen din fra 0 til hundre , sån at jeg har noe å se på og grue meg til wink.gif

Edited by terje takras, 01 June 2008 - 23:24.


#46 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 02 June 2008 - 17:40

QUOTE(Svein54 @ 1 Jun 2008, 20:54) <{POST_SNAPBACK}>
muttern på tverrstaget i forstillinga var borte. Hjula pekte i begge retninger og dette merket jeg ikke før da.


Da har du ikke satt inn splint som du skal. Den skal være rustfri

#47 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 02 June 2008 - 18:31

Litt rart at muttern har løsnet, brukte både sprengskive og lockmutter, men nå borer jeg opp og setter i splint i alle. Jeg var grisheldig at bilen ikke skar ut av veien for jeg merket at noe var galt da jeg hadde ca. 2km igjen. Var litt vanskelig å styre i svingene på grusveien. Tenk om dette hadde skjedd på motorveien.

Venter nå på ny bensinpumpe for det bråker for mye den som sitter foran. Hvor tykk ledning bør jeg trekke bakover?
Skal du ha ipc og ecu som jeg liggende. Må snart levere den tilbake.
Hvor langt har du kommet med sandblåsing og ramma?
Har prøvd og finne hvor mange grader jeg skal sille tenninga på svinghjulet, men finner ikke noe.
Smeller litt når jeg slipper gassen.
Svein

#48 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 02 June 2008 - 23:13

QUOTE(Svein54 @ 2 Jun 2008, 19:31) <{POST_SNAPBACK}>
Litt rart at muttern har løsnet, brukte både sprengskive og lockmutter, men nå borer jeg opp og setter i splint i alle. Jeg var grisheldig at bilen ikke skar ut av veien for jeg merket at noe var galt da jeg hadde ca. 2km igjen. Var litt vanskelig å styre i svingene på grusveien. Tenk om dette hadde skjedd på motorveien.

Venter nå på ny bensinpumpe for det bråker for mye den som sitter foran. Hvor tykk ledning bør jeg trekke bakover?
Skal du ha ipc og ecu som jeg liggende. Må snart levere den tilbake.
Hvor langt har du kommet med sandblåsing og ramma?
Har prøvd og finne hvor mange grader jeg skal sille tenninga på svinghjulet, men finner ikke noe.
Smeller litt når jeg slipper gassen.
Svein


Hvor mange nøkler er det til den? Gidder du sjekke det, og hva han skal ha for icu,ecu tenningslås og nøkler. DVS hela skiten.

Tror ikke det er godkjent med annet enn borgtårnmuttere på forstillingen der. Det skal være splint og ikke locktite eller annet skrot. SPLINT og det er RUSTFRI SPLINT. De billige er borte på noen få år så det er alt for dårlig.

QUOTE(terje takras @ 1 Jun 2008, 22:25) <{POST_SNAPBACK}>
R1 slo meg sad.gif


Min R1 som var lettere moddet hadde parkert deg så ufattelig at det hadde ikke vært morsomt. Den dro 110 km på førstegir 160 på andre 210 på tredje og toppet 6 gir på over 310 km/t.

0-100 gikk på snaut 3 sek. Da var det bare å presse ned så mye som mulig for å holde forhjulet nede. Litt uheldig så stod sykkelen rett opp før en skjønte helt hva som skjedde. 0-200 på under 10 sekunder.

Men ca 175 HK på ca 185 kilo. Det tilsvarer 1000 HK på en 413. biggrin.gif biggrin.gif


Jeg tror nesten ikke det er å anbefale å ha mer enn ca 150 HK i en 413. Da må i alle fall omfattende ombygging til for å stabilisere den. På den jeg jobber med nå skal jeg stoppe på ca 125 HK og ikke mer. Blir det ett prosjekt til blir det mer, men det blir en gate bil.

#49 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 03 June 2008 - 00:08

har likevel sett R1 blitt parkert av ei skarve Audi stasjonsvogn jeg:)

R1 kjørte fra audien på drag etter drag.... helt til en lettere forbanna audieier gikk ut... reiv opp panseret, åpna krana til wastegaten helt, og regulerte opp bensintrykket...

det hjalp at audien het S4 med fargen candyred, og at det sto Dahlbäck racing på hele sida på den da:)

det som hjalp mindre var at sykkelføreren ikke var tung nok til å holde sykkelen nede....


men står ganske respekt av å klare det med en bil på 1600 kg likevel:)


#50 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 03 June 2008 - 07:25

Jeg tror vi stopper på 125 - 150 hk. Vi må tåle og bli kjørt i fra av et par råskinn tongue.gif vi kjører en offroadbil og ikke dragster.
Min erfaring så langt er at så lenge du kan kjøre på 5 gir stort sett over alt på vei er jeg meget fornøyd.
Kjører i gang på 2 gir uten problem.
Gunnar det er treff i Svarstad helgen 13 - 15 Juni, har du lyst til å bli med å kjøre.

#51 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 10 June 2008 - 15:53

QUOTE(Svein54 @ 3 Jun 2008, 08:25) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg tror vi stopper på 125 - 150 hk. Vi må tåle og bli kjørt i fra av et par råskinn tongue.gif vi kjører en offroadbil og ikke dragster.
Min erfaring så langt er at så lenge du kan kjøre på 5 gir stort sett over alt på vei er jeg meget fornøyd.
Kjører i gang på 2 gir uten problem.
Gunnar det er treff i Svarstad helgen 13 - 15 Juni, har du lyst til å bli med å kjøre.


Jeg må heller bruke ledig tid til å skru på det prosjektet jeg har satt i gang med. Har begynt å blåse ramma og da må den gjøres ferdig innenfor rimelig tid eller er blåsingen bortkastet.

Det sitter fryktelig fast enkelte steder. Ikke bare nkelte steder med på store deler av ramma. Lakk er bare et raskt sveip. Der tar jeg 1 kvm på noen små minutter, men den tjærelignende beskyttelsen er ille. Bruker blåselampe og skrape først, så sandblåse.


Blir jeg ferdig til midten av august er jeg meget fornøyd.

#52 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 10 June 2008 - 17:45

Så du bildene jeg la ut på skravleplassen? fant noen billige ij80 i nederland. Kanskje vi skal dra nedover og hente hver vår.

#53 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 10 June 2008 - 19:01

QUOTE(Svein54 @ 10 Jun 2008, 18:45) <{POST_SNAPBACK}>
Så du bildene jeg la ut på skravleplassen? fant noen billige ij80 i nederland. Kanskje vi skal dra nedover og hente hver vår.


Først skal det prosjektet jeg holder på med gjøres ferdig. Så kan jeg vurdere et nytt prosjekt. Men jeg tror det blir en 413 med toyota akslinger og glassfiberkaross samt g16B motor på 150 HK. biggrin.gif

#54 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 11 June 2008 - 16:23

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 10 Jun 2008, 19:01) <{POST_SNAPBACK}>
samt g16B motor på 150 HK. biggrin.gif


hvorfor ikke en H27A istedet for G16B da biggrin.gif

eller en HFV6 om man får tak i.... hadde vært en fin suzukimotor i SJ'en det:)

Edited by sven, 11 June 2008 - 16:29.



#55 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 11 June 2008 - 17:07

Har nå demontert tanken for å sett inn el.pumpe fra vitaran, men det passet dårlig, hvordan er tankmåleren på vitaran.

#56 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 11 June 2008 - 17:19

skal du montere pumpe fra vitara så må du nok modifisere tanken ..... Tanken til vitara er dypere også btw.. Skal du ha noe bolt on bensinpumpe i tanken må du kjøpe SJ-tank til FI. let7 tror jeg selger
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#57 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 11 June 2008 - 18:56

Let7 skaffer FI tank, det sjekka jeg for Shu og Tåffår i fjor....

men han skaffer ikke monteringsanordninga til pumpa, for den sitter i en brakett som skrus i en av åpningene, vi sjekka, og jeg mener det ikke passet fra vitara....


men hvordan støy er det fra de eksterne pumene da??

plenty med biler går med de, og jeg har ikke hørt om folk med andre bilmerker som klager....

men om pumpene blir skrudd rett i karrosseriet skjønner jeg det om det blir støy...


#58 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 11 June 2008 - 19:37

Når man har en bil som har nesten har blitt støyfri whistle.gif så hører du den jæv... summelyden veldig gått, men det får bli sånn til jeg får tak i en tank som det ikke har vært bensin på, så jeg kan sveise på nytt feste så Vitara pumpa passer. Har tenkt litt på å få sveiset en aluminiumstank som også tar litt mer bensin.
Mann til dattra er sveiser og han har lagd en tank i alum. til en crosscart jeg hadde før.

Edited by Svein54, 11 June 2008 - 19:39.


#59 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 11 June 2008 - 21:19

her er tanken jeg trenger.

Suzuki Samurai 1991 gas tank EFI

Denne fant jeg på ebay, men var jævla rusten.

Edited by Svein54, 11 June 2008 - 21:21.


#60 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 11 June 2008 - 22:02

QUOTE(sven @ 11 Jun 2008, 17:23) <{POST_SNAPBACK}>
hvorfor ikke en H27A istedet for G16B da biggrin.gif

eller en HFV6 om man får tak i.... hadde vært en fin suzukimotor i SJ'en det:)


Vanskelig å få godkjent. Og HFV6 har jeg hørt mye negativt om så jeg ville i så fall gått for en H27A. Men en G16B med tuning og byttet cam og porting så den puster litt lettere samt moddet eksosanlegg er absolutt ikke å forakte. Men jeg synes 150 HK i en 413 er nok.

Om en skal ta ut mer må en liksom ta den helt ut da synes jeg og kjøre løpet ut med turbo og lystgass, forsterke hele innmaten og annen fordelingskasse og gearkasse samt akslinger som tåler skikelige røsk. Og da blir det dyrt, mer enn det smaker. 150 HK smaker godt nok i en 413 etter min smak.

Jeg har kjørt for mye r-sykkel til at bil imponerer meg med fart eller kjøreegenskaper. Skal en bil ha noe å stille opp deg må det være en formel 1 bil. Alt annet blir parkert. Den største begrensningen til en mc er nervøse sjåfører som ikke tør gi mer gass.

Bil handler om noe annet enn å kjøre fortest mulig. Det er en helhet.

QUOTE(Svein54 @ 11 Jun 2008, 22:19) <{POST_SNAPBACK}>
her er tanken jeg trenger.

Suzuki Samurai 1991 gas tank EFI

Denne fant jeg på ebay, men var jævla rusten.


Bygg selv nå og ikke vær så lettvint. Jeg har fylt tanken min med vann. biggrin.gif