Gå til innhold



Foto
* * * * * 3 votes

Svein54 Garasje Suzuki 413 1985


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
721 replies to this topic

#81 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 23 June 2008 - 12:00

Måtte bite i det sure eplet å parkere Vitaran innerst i garasjen i vinter sånn at bruksbilen også fikk plass. Men det har litt med å gjøre at jeg hater å måke snø av bilen også biggrin.gif
Tlf: 98883546

#82 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 June 2008 - 13:26

Grattis med PKK. Du får kjøpe ei komplett Subaru pumpe og sette på den så er bilen uten anmerkning.

Ta en liten pause i bygging nå mens du samler deler til neste trail-slayer prosject. Så får du en skikkelig rock-crawler.


Du får ta en tur med bilen til uka og ta en kopp kaffe på Lillehammer. Ta med fruen da vet du.

#83 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 27 June 2008 - 13:52

Hei,
Pumpa er på plass i morgen, holder på å kutte og tilpasse rør nå. Legger ved noen bilder når jeg er ferdig.

Jeg får se hvor mye jeg må jobbe til uken, det har begynt og roe seg litt, kanskje det blir en tur til Lillehammer til uken.

#84 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 29 June 2008 - 17:18

Ja da var som sakt første PKK gjennomført etter all ommbygging. Må si jeg var spent da jeg gikk og ventet på bilen. Da den endelig var ferdig ble det 4 stk 2 ere. Han fant ikke cassisnr, lyset + ekstralys fungerte ikke som det skulle + bremsene.
Dette var jo til og leve med. Bremsene viste jeg om, det samme om cassisnr. Lyset trodde jeg var riktig.

Jeg har nå byttet hovedbremsepumpe til Subaru Impressa WRX. Denne passer rett på. Man må gjøre litt om på stempelstanga som går inn i pumpa + modifisere røra inn i pumpa. Det som er viktig når man skal bruke pumpe fra Subaru er at man bruker en som har enten ABS eller skiver rundt om.
Her er noen bilder.

DSC00880s.JPG
DSC00883s.JPG
DSC00888s.JPG
DSC00890s.JPG
DSC00892s.JPG

Nå har jeg fått riktig trøkk på bremsene.

Da er det bare og finne ut hva som er koblet feil med ekstralysene. Jeg har koblet etter skjema på forumet, men jeg har nok koblet meg inn på feil ledning til fjernlys. Håper noen kan hjelpe meg fort med dette.

Edited by Svein54, 29 June 2008 - 17:20.


#85 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 22 July 2008 - 20:26

Da var alt i orden, gikk rett igjenom 2 gang på PKK kontroll.
Fjernlyset er også ordnet, det var kortslutning i bryter som var feil.

Første turen på hytta med bilen.

IMG_4769.JPG

Her er hytta og den er selvbygd.

IMG_4770.JPG

Her er også mange fine løyper og kjøre.

Edited by Svein54, 22 July 2008 - 20:28.


#86 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 22 July 2008 - 20:39

Ferdig med ferie? Får vel ta en tur til deg med pitmanarm (som er sandblåst og nylakket) og ordne det andre også en dag.

Hytta di er jo nesten større enn huset mitt jo... Utrolig flott var den!
Tlf: 98883546

#87 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 22 July 2008 - 20:54

Har vært mye slit, men deilig å ha et sted å reise til. kun 1,5 time fra Drammen på Lifjell. Her er det masse muligheter, store omeråder og kjøre ATV og offroad , fiske og stort jaktterreng.
Driver og godsnakker med bonden om et kjørefelt under høyspenten som er et lite stykke unna.
Reiser for å besøke Gunnar i morgen, blir spennende å se hans prosjekt.
Må prøve og skifte pitmannarmen før sukitreffen i August. Må også få tak i noen nye offroad dekker.

#88 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 25 July 2008 - 23:03

Svein, jeg ble imponert over bilen din. Den har virkelig blitt helt toppers. Utrolig lyd og bare pådrag som ikke er av denne verden i en 413.

Det er virkelig inspirerende å få kikke litt på en prosjekt som har kommet nesten i mål når en sjøl har et puslespill av biter utover gulvet i garasjen.

Men bare vent til jeg blir ferdig, da skal jeg holde følge med deg på både aks og toppfart. biggrin.gif Det spiller egentlig ikke all verdens rolle, men det er artig å kunne dra på litt og følge trafikken når det akseleres i stedet for å drive å sulle sammen med gamle lastebiler ute i høyre grøftekant for å sleppe frem den øvrige trafikken.

Jeg skal modde bremsene som du foreslo og så tror jeg det blir zinkbad på hele jævla ramma. Kanskje jeg elokserer hele balja også når jeg er ferdig med å sveise.

Da slipper jeg å engste meg for rust med det første.

#89 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 26 July 2008 - 14:32

Flott hytte smile.gif
dere nevner oppgradering av bremser.
Finnes det noe bedre bremser til sukien?
Skulle gjærne hatt det på min.

#90 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 26 July 2008 - 22:05

QUOTE(terje takras @ 26 Jul 2008, 15:32) <{POST_SNAPBACK}>
Flott hytte smile.gif
dere nevner oppgradering av bremser.
Finnes det noe bedre bremser til sukien?
Skulle gjærne hatt det på min.

For min del er det Subaru WRX bremsepumpe på original bremseklokke, vitaracalipere foran. Reduksjonsventil bak med originale calipere satt bak på skiver der.

Det skulle bremse nok.

Omtrent samme som Svein har på sin, men han har et litt annet oppsett med kretser og calipere tror jeg.

#91 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 28 July 2008 - 18:14

Hei,

Det var veldig hyggelig å være på besøk hos deg og kona Gunnar. Neste gang må du ta med kona og komme på besøk på hytta en helg når zukin er ferdig. Har noen bilder jeg skal putte inn senere. Det høres fornuftig ut og galvanisere ramma.
Når det gjelder bremser har jeg mer en nok. Foran har jeg Vitara calippere og ventilerte skiver (91-93mod Sidekick) bak har jeg skiver + calipere org. 413. Bremsefordeler fra Spidertrax (justerbar) Dette bremser meget bra også ned fra 140 Terje. Men det trenger du vel ikke laugh.gif Det er kun en suki som klarer H på spidometeret og det er min. whistle.gif biggrin.gif (sjekk spidometret å fort det er) cool.gif ohmy.gif rofl.gif tongue.gif shiftyninja.gif dribble.gif warning.gif

#92 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 29 July 2008 - 12:27

Da er valget gjort når det gjelder dekker for off road kjøring. Kommer kun til å bruke dem i terreng + til og fra treff.
Valget falt på BF mud terrain 255x70x16

com_visuelgamme_mud.jpg

#93 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 30 July 2008 - 09:48

QUOTE(Svein54 @ 28 Jul 2008, 19:14) <{POST_SNAPBACK}>
Dette bremser meget bra også ned fra 140 Terje. Men det trenger du vel ikke laugh.gif Det er kun en suki som klarer H på spidometeret og det er min. whistle.gif biggrin.gif (sjekk spidometret å fort det er) cool.gif ohmy.gif rofl.gif tongue.gif shiftyninja.gif dribble.gif warning.gif


Jeg lager et nytt oppsett med speedometeret. Setter en rundeteller ved siden av. Den viser hvor mange ganger speedometeret har gått en hel runde. Akkurat som fly har på høydemåleren. rolleyes.gif rolleyes.gif


Etter ekstremt mange bekymringer og vurderinger, testing, lesing. Gått 5 på, funnet ut osv osv. Det er bare klart at det er en ting som blir best og det er galvanisering, hot dip, av ramma. Da vil den holde i mellom 35 og 50 år før det kan begynne å komme rust på den igjen.

Da er ikke jeg med lenger så videre behandling blir ikke mitt problem.

Alltid lettvint med besøk som ordner seg selv. Her er kjøkkenet, der er kjøleskapet og kaffetrakter.

Hadde vært hyggelig med en helg nede på hytta.

Edited by Nöcke Gunnar, 30 July 2008 - 09:49.


#94 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 30 July 2008 - 10:15

Hei Gunnar,
Hva holder du på med nå? ohmy.gif Tror du har fått heteslag når du begynner og snakke om høydemåler i sukin, eller var det ikke det biggrin.gif
Sveis all rust på ramma og kjør den av gårde på flathengern til galv. Det er uten tvil best. Lurer på om jeg skal hente de samuraiakslene og sende dem til elforsinking, det hadde vært stilig med blanke akslinger.
Finn en helg dere er ledig og si fra så drar vi på hytta.

#95 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 30 July 2008 - 12:20

Når nåla på speedometeret passerte 140 var det ikke kjekt å kjøre lengre....H...190....skeptisk til svinger da wink.gif
Ser ut til at det blir 1.6 liter på meg og nå...kan ikke ligge etter wink.gif
blir vel nye 50 høvdinger på motor dry.gif
Er i full gang med å bygge meg garasje nå
naboene klager over at jeg står på plenen kl2230 på søndag med kompressoren på bånn gass og pussemaskinen på full snurr...trenger ikke naboer jeg gun.gif

Er det krypekasse på sukien din svein?
turtallet mitt ligger på 6000 omd ved ca 150 kmt,tørr ikke å presse motoren mere da aso_orange.gif

#96 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 30 July 2008 - 18:53

Klart Sukien må ha høydemåler. Skal sveise på noen små flaps på siden slik at den stabiliserer seg på lav høyde i hastigheter over 300 km/t.

Neste blir Samurai med SPOA hilux akslinger og 2.0 liter motor på 200 HK kombinert med Weiss glassfiberkaross. Lettet til 650 kg.

Da må en ha høyedemåler.

#97 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 30 July 2008 - 19:06

Terje, jeg har krypkasse med drev fra Calmini.

Gunnar nå tror jeg i vært fall du har fått både solstikk og heteslag samtidig, det pleier og gå litt rundt i hodet da. Har selv fått solstikk i Hong Kong og det føltes ikke bra. tongue.gif Husk å skru på vifta på fullt i garasjen. cool.gif

#98 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 01 August 2008 - 08:39

QUOTE(Svein54 @ 30 Jul 2008, 20:06) <{POST_SNAPBACK}>
Terje, jeg har krypkasse med drev fra Calmini.

Gunnar nå tror jeg i vært fall du har fått både solstikk og heteslag samtidig, det pleier og gå litt rundt i hodet da. Har selv fått solstikk i Hong Kong og det føltes ikke bra. tongue.gif Husk å skru på vifta på fullt i garasjen. cool.gif

Trenger ei elektrisk vifte.

Hvorfor har alle ferie nå som jeg trenger å levere ramma til galvanisering? Hvorfor leverte jeg den ikke for en mnd siden?

Må få gjort ferdig det som skal sveises så jeg kan få ramma i orden for da kan jeg begynne å montere litt.

Kanskje jeg skulle levere akslingene til eloksering, kunne vært greit det. Skal lure på hva det koster?

#99 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 01 August 2008 - 09:01

Hei,
Her er adressen hvor du får tak i el. vifte. Det du skal ha er mod. 110 Puller fans w/thermostatic control & A/C relay.
http://www.flex-a-li...auto/index.html
110_210_Low_Profile.jpg

#100 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 04 August 2008 - 15:57

Endelig fant jeg ny tank med ferdig hull til inj. pumpa. Fikk en mail fra Gunnar hvor han fant tanken hos Veng.no. Prisen var 1705,- +mva, og det er til å leve med. Håper bare vitara pumpa passer rett på.
tank_413.jpg