Svein54 Garasje Suzuki 413 1985
#141
Posted 06 November 2008 - 01:53
men skulle jeg til Russland og ville være sikker tror jeg jeg hadde kosta på meg noen STAUN ringer... da kan man jo i prinsipp punktere dekket og fortsatt kjøre videre....
Men skal jeg dit noen gang på AT blir det nok bygget lang samurai... ingen tvil om det...
#142
Posted 06 November 2008 - 08:57
Kan ikke begynne å bygge opp en ny bil Sven, da hadde både kjerringa og økonomien gått til helv----ete.
Det nærmeste jeg kommer lang bil er å flytte foraksel frem 1" for å få plass til 33 hjul
STAUN eller beadlocks, vet ikke, men staun koster jo ca. 1600,- pr. hjul. Hvis noen har 4 stk å låne bort hadde det gått.
Har du fått lakt på felgene på dekka Roar?
#143
Posted 06 November 2008 - 12:02
Kan ikke begynne å bygge opp en ny bil Sven, da hadde både kjerringa og økonomien gått til helv----ete.
Det nærmeste jeg kommer lang bil er å flytte foraksel frem 1" for å få plass til 33 hjul
STAUN eller beadlocks, vet ikke, men staun koster jo ca. 1600,- pr. hjul. Hvis noen har 4 stk å låne bort hadde det gått.
Har du fått lakt på felgene på dekka Roar?
Tror det blir en knall kombinasjon! Bruk maks 8x15 felger med påsveisede ringer. Da blir de 8,5-9x15 i praksis. Mange har vært plaget med staun over der. Vet om nitteberg som har brukt de her i landet. Skal være et par til men usikker på hvem. Jeg liker tanken på internal beadlocks, men hater prisen. En annen fordel med vanlige beadlocks er at den svakeste delen av felgen, ytterkanten, blir seriøst forsterket. Så bruker man interne ville jeg montert rockrings som det kalles på felgene. Innsiden av felgen har en mye større kant og man er ikke spesielt plaget med at den slipper.
Godt det er flere som bygger i vinter og forbereder seg til AT neste år!
#144
Posted 06 November 2008 - 12:30
Kommer til å bruke felger "Dakar" 15x8 fra Norsk Offroadteknikk og tilpasse beadlocks til disse så innerringen passer perfekt i felgen. Har du en god link som viser bilder av montering/sveising av breadlocks?
Jeg har også startet en link på Suzuki forumet, ligger øverst på siden som heter "AT guttetur til Russland".
#145
Posted 06 November 2008 - 13:02
Kommer til å bruke felger "Dakar" 15x8 fra Norsk Offroadteknikk og tilpasse beadlocks til disse så innerringen passer perfekt i felgen. Har du en god link som viser bilder av montering/sveising av breadlocks?
Jeg har også startet en link på Suzuki forumet, ligger øverst på siden som heter "AT guttetur til Russland".
Dotz dakar er gode felger. Få skråskjært kanten som skal sveises, ihvertfall 3mm. Det letter sveisejobben betraktelig. pluss at det er lettere å få den tett. Finner ikke bildene av da jeg sveiset mine ringer. Det er bilder i garasjen min på pirate http://pirate4x4.no/...thread.php?t=97 men du må nok lete litt... kanskje du får ideer også da... Evt forteller meg om jeg har gjort noe dumt!
Monteringen blir også letter hvis du gjenger hullene, er litt knotete å komme til på baksiden med mutter. Limte mine dekk med sikaflex, det gikk litt mer enn 1 tube. 32 hull er perfekt. En svenske på pirate forumet som kunne få de skjært for ca 700kr stk.
Har allerede skrevet endel i guttetur til russland tråden... Har jo vært på et par expedition turer, så noe erfaring har man jo opparbeidet seg. Fant noen ting jeg måtte utbedre på bilen i sommer, og det er jeg nesten ferdig med nå.
#146
Posted 06 November 2008 - 20:52
Hadde vært artig om du kan legge inn litt info om forbredelser du har gjort før du starter og hva som trengs av utstyr underveis på AT forumet, legg gjerne med noen bilder hvis du har.
#147
Posted 06 November 2008 - 22:10
Hadde vært artig om du kan legge inn litt info om forbredelser du har gjort før du starter og hva som trengs av utstyr underveis på AT forumet, legg gjerne med noen bilder hvis du har.
Den er grei! Takk Skal legge ut forberedelser og bilder der...
#148
Posted 07 November 2008 - 16:20
Hadde vært artig om du kan legge inn litt info om forbredelser du har gjort før du starter og hva som trengs av utstyr underveis på AT forumet, legg gjerne med noen bilder hvis du har.
http://www.mattsavag...alog/Tanks.html
Dette er en link til en forhandler som har en del trykklufttanker som en kan klemme inn i en ledig plass på bilen.
For min del blir det gamle rannslukkertanker som blir benyttet. Henter de gratis i ulike størrelser på oppsamlingsplassen og sveiser på de koblingene jeg ønsker meg. Billigere blir det ikke. Men det går mye tid.
Det teppet du har i bilen fra Calmini. Er det 40 mm tykt eller er det tynnere?
#149
Posted 07 November 2008 - 16:26
Det blir bare litt modifikasjoner på hardtopp.
Kapper ned taket og setter inn mindre vinduer lik denne.
Fikk AC kompressor fra en 96 Vitara i dag og selfølgelig manglet det en slange. Denne har et spesielt feste så hvis noen har eller vet om en så hadde det vært fint.
Legger inn bilde .
#151
Posted 07 November 2008 - 21:12
Det blir bare litt modifikasjoner på hardtopp.
Kapper ned taket og setter inn mindre vinduer lik denne.
Fikk AC kompressor fra en 96 Vitara i dag og selfølgelig manglet det en slange. Denne har et spesielt feste så hvis noen har eller vet om en så hadde det vært fint.
Legger inn bilde .
Gratulerer med arb! Husk nå å ta et par skikkelige testturer med bilen før avreise, slik at du finner ut om noe må gjøres. Sperrer øker momentet på aksler betraktelig, ikke at jeg oppfordrer deg til å teste hvor mye de tåler. Men det kan være greit å ha i bakhodet...
Det blir konge uansett!
#152
Posted 08 November 2008 - 00:15
Jeg har allrede spesial stikkaksler fra Calmini bak og spesial stikkaksler fra trail Tough foran, begge er beregnet for 35" hjul, tilomed "evighetsgaranti" Kjører med LSD bak og locker foran i dag.
Ringte et lastebilhuggeri i dag og dem hadde masse små lufttanker, stikker opp å kjøper en på mandag.
Lurer litt på om jeg trenger strammehjul på AC kompressoren, det blir masse arbeid å få den tilpassa.
#153
Posted 08 November 2008 - 11:51
#154
Posted 08 November 2008 - 14:21
ser du på dette bildet av balenomotor http://pirate4x4.no/...p;postcount=486 så ser du et strammehjul helt nederst. sikkert for trangt til å få i en 413, men det er kanskje en mulighet også. og så spørs det jo om du får nok kontaktflate på reimhjulet til servoen
med de stikkakslingene så er ikke de noe å bekymre seg for. Men da burde du oppgradere boltene til frihjulsnava, og da igjen blir det svakeste punktet diffen. har knekt alle boltene til et frihjulsnav rett av, og et hjul uten drift er som et anker
Edited by ShuDuck, 08 November 2008 - 14:25.
#155
Posted 08 November 2008 - 14:53
Hadde fått plass til det strammehjulet. Braketten jeg har servopumpa på har strammemuligheter og i tilegg sveiser jeg på braketten som fulgte Kompr. og da lager jeg også strammemulighet der også.
Hvilke type skruer bruker du?
Mente du fjærer eller dempere ang. stabstag?
#157
Posted 09 November 2008 - 02:41
En ombygget Sanden ac-kompressor gir ca 250 l/min fritt avgitt luft ved 2000 rpm. En elektrisk kompressor til bruk i bil gir ikke i nærheten av det.
Det du må ta hensyn til er at luften ut av kompressoren er mektig varm siden all energi går over til temperaurøkning
Edited by Nöcke Gunnar, 09 November 2008 - 03:07.
#158
Posted 09 November 2008 - 09:33
Det du må ta hensyn til er at luften ut av kompressoren er mektig varm siden all energi går over til temperaurøkning
Hvor finner jeg en slik Sanden ac kompressor?
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
#159
Posted 09 November 2008 - 09:42
På tegning her ser dere at del nr 12 er automatisk smører. Samtidig er det her man slipper inn luft. Hva kan brukes til dette?
Tåkesmører/vannutskiller trenger man jo ikke. Trenger jo bare en vannutskiller så det ikke kommer vann inn i ARB.
#160
Posted 09 November 2008 - 12:59
Tåkesmører/vannutskiller trenger man jo ikke. Trenger jo bare en vannutskiller så det ikke kommer vann inn i ARB.
Tåkesmøreren vil holde liv i AC'en lengre.
Ville satt vannutskilleren etter AC'en, så du får vekk mest mulig olje og.
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway