Gå til innhold



Foto
* * * * * 3 votes

Svein54 Garasje Suzuki 413 1985


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
721 replies to this topic

#141 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 06 November 2008 - 01:53

Har ikke prøvd så mye dekk og felgkombinasjoner.. men vi kjørte 33 tommere på 10" felg og under 5 psi uten at de noen gang engang truet med å falle av...

men skulle jeg til Russland og ville være sikker tror jeg jeg hadde kosta på meg noen STAUN ringer... da kan man jo i prinsipp punktere dekket og fortsatt kjøre videre....

Men skal jeg dit noen gang på AT blir det nok bygget lang samurai... ingen tvil om det...


#142 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 06 November 2008 - 08:57

Er fortsatt usikker, men etter å ha sett på hva dere sier så må det bli 33x12,5x15 radial med beadlocks ? Riktig??

Kan ikke begynne å bygge opp en ny bil Sven, da hadde både kjerringa og økonomien gått til helv----ete. tongue.gif
Det nærmeste jeg kommer lang bil er å flytte foraksel frem 1" for å få plass til 33 hjul rolleyes.gif tongue.gif
STAUN eller beadlocks, vet ikke, men staun koster jo ca. 1600,- pr. hjul. Hvis noen har 4 stk å låne bort hadde det gått.
Har du fått lakt på felgene på dekka Roar?

#143 knixen

knixen

    Pirat

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1437 Innlegg:

Posted 06 November 2008 - 12:02

QUOTE(Svein54 @ 6 Nov 2008, 09:57) <{POST_SNAPBACK}>
Er fortsatt usikker, men etter å ha sett på hva dere sier så må det bli 33x12,5x15 radial med beadlocks ? Riktig??

Kan ikke begynne å bygge opp en ny bil Sven, da hadde både kjerringa og økonomien gått til helv----ete. tongue.gif
Det nærmeste jeg kommer lang bil er å flytte foraksel frem 1" for å få plass til 33 hjul rolleyes.gif tongue.gif
STAUN eller beadlocks, vet ikke, men staun koster jo ca. 1600,- pr. hjul. Hvis noen har 4 stk å låne bort hadde det gått.
Har du fått lakt på felgene på dekka Roar?


Tror det blir en knall kombinasjon! Bruk maks 8x15 felger med påsveisede ringer. Da blir de 8,5-9x15 i praksis. Mange har vært plaget med staun over der. Vet om nitteberg som har brukt de her i landet. Skal være et par til men usikker på hvem. Jeg liker tanken på internal beadlocks, men hater prisen. En annen fordel med vanlige beadlocks er at den svakeste delen av felgen, ytterkanten, blir seriøst forsterket. Så bruker man interne ville jeg montert rockrings som det kalles på felgene. Innsiden av felgen har en mye større kant og man er ikke spesielt plaget med at den slipper.

Godt det er flere som bygger i vinter og forbereder seg til AT neste år!

#144 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 06 November 2008 - 12:30

Det høres bra ut. Jeg kommer til å lage beadlocks selv, har et firma som driver med vannskjæring og skal sjekk hva dem skal ha for å skjære ut ringer. Dette blir det samme som laserskjært. Kommer eventuelt å lage opp en del sett for nettopris da jeg tror dette gjør at prisen vil bli vesentlig lavere. Lager dem i 5 -6mm, 24 eller 32 hull?
Kommer til å bruke felger "Dakar" 15x8 fra Norsk Offroadteknikk og tilpasse beadlocks til disse så innerringen passer perfekt i felgen. Har du en god link som viser bilder av montering/sveising av breadlocks?

Jeg har også startet en link på Suzuki forumet, ligger øverst på siden som heter "AT guttetur til Russland".

#145 knixen

knixen

    Pirat

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1437 Innlegg:

Posted 06 November 2008 - 13:02

QUOTE(Svein54 @ 6 Nov 2008, 12:30) <{POST_SNAPBACK}>
Det høres bra ut. Jeg kommer til å lage beadlocks selv, har et firma som driver med vannskjæring og skal sjekk hva dem skal ha for å skjære ut ringer. Dette blir det samme som laserskjært. Kommer eventuelt å lage opp en del sett for nettopris da jeg tror dette gjør at prisen vil bli vesentlig lavere. Lager dem i 5 -6mm, 24 eller 32 hull?
Kommer til å bruke felger "Dakar" 15x8 fra Norsk Offroadteknikk og tilpasse beadlocks til disse så innerringen passer perfekt i felgen. Har du en god link som viser bilder av montering/sveising av breadlocks?

Jeg har også startet en link på Suzuki forumet, ligger øverst på siden som heter "AT guttetur til Russland".


Dotz dakar er gode felger. Få skråskjært kanten som skal sveises, ihvertfall 3mm. Det letter sveisejobben betraktelig. pluss at det er lettere å få den tett. Finner ikke bildene av da jeg sveiset mine ringer. Det er bilder i garasjen min på pirate http://pirate4x4.no/...thread.php?t=97 men du må nok lete litt... kanskje du får ideer også da... Evt forteller meg om jeg har gjort noe dumt! tongue.gif

Monteringen blir også letter hvis du gjenger hullene, er litt knotete å komme til på baksiden med mutter. Limte mine dekk med sikaflex, det gikk litt mer enn 1 tube. 32 hull er perfekt. En svenske på pirate forumet som kunne få de skjært for ca 700kr stk.

Har allerede skrevet endel i guttetur til russland tråden... Har jo vært på et par expedition turer, så noe erfaring har man jo opparbeidet seg. Fant noen ting jeg måtte utbedre på bilen i sommer, og det er jeg nesten ferdig med nå.

#146 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 06 November 2008 - 20:52

Var og tittet på 49 sider i garasjen din og blei meget imponert over alt du har gjort med bilen, ohmy.gif den er jo helt konge. tongue.gif
Hadde vært artig om du kan legge inn litt info om forbredelser du har gjort før du starter og hva som trengs av utstyr underveis på AT forumet, legg gjerne med noen bilder hvis du har.

#147 knixen

knixen

    Pirat

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1437 Innlegg:

Posted 06 November 2008 - 22:10

QUOTE(Svein54 @ 6 Nov 2008, 21:52) <{POST_SNAPBACK}>
Var og tittet på 49 sider i garasjen din og blei meget imponert over alt du har gjort med bilen, ohmy.gif den er jo helt konge. tongue.gif
Hadde vært artig om du kan legge inn litt info om forbredelser du har gjort før du starter og hva som trengs av utstyr underveis på AT forumet, legg gjerne med noen bilder hvis du har.


Den er grei! Takk wink.gif Skal legge ut forberedelser og bilder der...

#148 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 07 November 2008 - 16:20

QUOTE(Svein54 @ 6 Nov 2008, 20:52) <{POST_SNAPBACK}>
Var og tittet på 49 sider i garasjen din og blei meget imponert over alt du har gjort med bilen, ohmy.gif den er jo helt konge. tongue.gif
Hadde vært artig om du kan legge inn litt info om forbredelser du har gjort før du starter og hva som trengs av utstyr underveis på AT forumet, legg gjerne med noen bilder hvis du har.

http://www.mattsavag...alog/Tanks.html


Dette er en link til en forhandler som har en del trykklufttanker som en kan klemme inn i en ledig plass på bilen.

For min del blir det gamle rannslukkertanker som blir benyttet. Henter de gratis i ulike størrelser på oppsamlingsplassen og sveiser på de koblingene jeg ønsker meg. Billigere blir det ikke. Men det går mye tid.


Det teppet du har i bilen fra Calmini. Er det 40 mm tykt eller er det tynnere?



#149 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 07 November 2008 - 16:26

Da var hardtopp og ARB kjøpt, Bernt i Bergen solgte sine kjære eindeler, men de bli tatt godt vare på rolleyes.gif
Det blir bare litt modifikasjoner på hardtopp.

rallytopp.jpg

Kapper ned taket og setter inn mindre vinduer lik denne.

Fikk AC kompressor fra en 96 Vitara i dag og selfølgelig manglet det en slange. Denne har et spesielt feste så hvis noen har eller vet om en så hadde det vært fint.
Legger inn bilde .


#150 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 07 November 2008 - 20:45

Her er noen bilder av AC kompressor
IMG_4911.jpg

IMG_4912.jpg
Her er slangefeste som mangler.

Må sveise nytt fest.
IMG_4913.jpg

Alle slanger fra servopumpa og væskebeholder må flyttes.
IMG_4914.jpg

Edited by Svein54, 07 November 2008 - 20:47.


#151 knixen

knixen

    Pirat

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1437 Innlegg:

Posted 07 November 2008 - 21:12

QUOTE(Svein54 @ 7 Nov 2008, 17:26) <{POST_SNAPBACK}>
Da var hardtopp og ARB kjøpt, Bernt i Bergen solgte sine kjære eindeler, men de bli tatt godt vare på rolleyes.gif
Det blir bare litt modifikasjoner på hardtopp.


Kapper ned taket og setter inn mindre vinduer lik denne.

Fikk AC kompressor fra en 96 Vitara i dag og selfølgelig manglet det en slange. Denne har et spesielt feste så hvis noen har eller vet om en så hadde det vært fint.
Legger inn bilde .


Gratulerer med arb! Husk nå å ta et par skikkelige testturer med bilen før avreise, slik at du finner ut om noe må gjøres. Sperrer øker momentet på aksler betraktelig, ikke at jeg oppfordrer deg til å teste hvor mye de tåler. Men det kan være greit å ha i bakhodet... cool.gif

Det blir konge uansett!

#152 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 08 November 2008 - 00:15

Teppet er ikke 40 mm tykt nei. tongue.gif men jeg tipper at det er ca6-7 mm, tykk filt på baksiden, passform perfekt.

Jeg har allrede spesial stikkaksler fra Calmini bak og spesial stikkaksler fra trail Tough foran, begge er beregnet for 35" hjul, tilomed "evighetsgaranti" Kjører med LSD bak og locker foran i dag.
Ringte et lastebilhuggeri i dag og dem hadde masse små lufttanker, stikker opp å kjøper en på mandag.
Lurer litt på om jeg trenger strammehjul på AC kompressoren, det blir masse arbeid å få den tilpassa.

#153 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 08 November 2008 - 11:51

Er det noen som har et bilde av hvordan AC kompressor er montert i Vitara orginalt?

#154 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 08 November 2008 - 14:21

du må vel ha pumpa på samme reima som servopumpa, så da har du jo stramming der, det er jo bare å måle omkrets og finne en passende reim i en katalog når du har montert den. orginalt på vitara så er den montert en del lavere, pga. at servopumpa også er lavere. '

ser du på dette bildet av balenomotor http://pirate4x4.no/...p;postcount=486 så ser du et strammehjul helt nederst. sikkert for trangt til å få i en 413, men det er kanskje en mulighet også. og så spørs det jo om du får nok kontaktflate på reimhjulet til servoen smile.gif

med de stikkakslingene så er ikke de noe å bekymre seg for. Men da burde du oppgradere boltene til frihjulsnava, og da igjen blir det svakeste punktet diffen. har knekt alle boltene til et frihjulsnav rett av, og et hjul uten drift er som et anker

Edited by ShuDuck, 08 November 2008 - 14:25.

Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#155 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 08 November 2008 - 14:53

Takk for tipset Øystein,
Hadde fått plass til det strammehjulet. Braketten jeg har servopumpa på har strammemuligheter og i tilegg sveiser jeg på braketten som fulgte Kompr. og da lager jeg også strammemulighet der også.
Hvilke type skruer bruker du?
Mente du fjærer eller dempere ang. stabstag?

#156 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 08 November 2008 - 15:42

Da var det meste av deler til AC kompressor kjøpt inn.
IMG_4915.jpg

#157 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 09 November 2008 - 02:41



En ombygget Sanden ac-kompressor gir ca 250 l/min fritt avgitt luft ved 2000 rpm. En elektrisk kompressor til bruk i bil gir ikke i nærheten av det.

Det du må ta hensyn til er at luften ut av kompressoren er mektig varm siden all energi går over til temperaurøkning

Edited by Nöcke Gunnar, 09 November 2008 - 03:07.


#158 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 09 November 2008 - 09:33

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 9 Nov 2008, 02:41) <{POST_SNAPBACK}>
En ombygget Sanden ac-kompressor gir ca 250 l/min fritt avgitt luft ved 2000 rpm. En elektrisk kompressor til bruk i bil gir ikke i nærheten av det.

Det du må ta hensyn til er at luften ut av kompressoren er mektig varm siden all energi går over til temperaurøkning


Hvor finner jeg en slik Sanden ac kompressor?
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#159 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 09 November 2008 - 09:42

Satt i går kveld etter å ha snakket med dere på tlf. og tenkte mye på dette med smøring til AC, jeg har jo kjøpt inn Tåkesmører/vannutskiller, men denne skal jo monteres etter kompressor og gir jo da kun smøring til det verktøy som blir brukt.
På tegning her ser dere at del nr 12 er automatisk smører. Samtidig er det her man slipper inn luft. Hva kan brukes til dette? search.gif

fig4.jpg

Tåkesmører/vannutskiller trenger man jo ikke. Trenger jo bare en vannutskiller så det ikke kommer vann inn i ARB.

#160 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 09 November 2008 - 12:59

QUOTE(Svein54 @ 9 Nov 2008, 09:42) <{POST_SNAPBACK}>
På tegning her ser dere at del nr 12 er automatisk smører. Samtidig er det her man slipper inn luft. Hva kan brukes til dette? search.gif
fig4.jpg
Tåkesmører/vannutskiller trenger man jo ikke. Trenger jo bare en vannutskiller så det ikke kommer vann inn i ARB.


Tåkesmøreren vil holde liv i AC'en lengre.
Ville satt vannutskilleren etter AC'en, så du får vekk mest mulig olje og.
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway