Gå til innhold



Foto
* * * * * 3 votes

Svein54 Garasje Suzuki 413 1985


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
721 replies to this topic

#161 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 09 November 2008 - 15:19

QUOTE(Svein54 @ 9 Nov 2008, 09:42) <{POST_SNAPBACK}>
Satt i går kveld etter å ha snakket med dere på tlf. og tenkte mye på dette med smøring til AC, jeg har jo kjøpt inn Tåkesmører/vannutskiller, men denne skal jo monteres etter kompressor og gir jo da kun smøring til det verktøy som blir brukt.
På tegning her ser dere at del nr 12 er automatisk smører. Samtidig er det her man slipper inn luft. Hva kan brukes til dette? search.gif



Tåkesmører/vannutskiller trenger man jo ikke. Trenger jo bare en vannutskiller så det ikke kommer vann inn i ARB.


Alle tall er artikkelnummer hos Biltema

På innsiden er det tegnet inn en nr 12 som han kaller for oiler. Det er en tåkesmører 15-1861. Der MÅ du passe på at det alltid er godt med olje ellers vil den ta livet av ac-kompressoren din. Hvis du har samme ac-kompressor som meg er det en Sanden-kompressor. Om du er litt paranoid kan du legge en slange fra tåkesmøreren og til snorkelen/inntaket til motoren bare ta det før det har gått gjennom luftmengdemåleren ellers påvirker det motorstyringen slik at motoren kan gå litt ujevnt mens kompressoren går.

På utsiden ville jeg endret litt. Først ville jeg satt inn en tilbakeslagsventil 17-49213/4/5 avhengig av hva du ønsker av dim. Så hadde jeg satt på et t-stykke 15-400 med en sikkerhetsventil på på 10,5 bar 17-49223 videre inn i en trykkstrømbryter 17-49202 for 1-fas. Videre inn i en trykkregulator 15-186 hvor jeg hadde plukket vekk tåkesmøreren. Videre inn i et t-sykke med en slange til tank og så inn i nytt t-sykke hvor jeg hadde lagt en slange inn til et manometer i instrumentpanelet i bilen17-49232 og den andre tilkoblingen til en hurtigkobling et sted beskyttet fra sølesprut og tilgjengelig uansett egentlig.

Bare husk å sette på en dreneringsventil nederst på trykktanken ellers fylles den raskt med drit og gørr som kommer inn med lufta.


Dette er et bedre oppsett enn på den tegningen.

#162 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 09 November 2008 - 15:51

Jeg er fortsatt i tvil.
Kanskje dette er enkelere.

3071228.jpg

Kit Includes:

150 psi compressor
1-Gallon air tank
105/145 psi pressure switch
Braided steel leader hose with in-line check valve
Safety release valve
3-Way air manifold
Drain cock
Compression fitting for output to air horns
Compressor mounting hardware
Tank mounting hardware
"Air Snorkel" with mounting clip
Air intake filter
(2) Air filter cartidges
Fill Rates
0 to 105 psi 1:05
0 to 145 psi 1:39
110 to 145 psi 0:28


Max working pressure: 150 psi
Air tank capacity: 1 Gallon
Overall size: 6.5" x 3.5" x 4.5" (compressor); 10.25" x 6" x 7.5" (tank)
Duty Cycle: 25% @ 100 psi
Amp Draw: 18 max

Edited by Svein54, 10 November 2008 - 13:47.


#163 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 10 November 2008 - 00:54

QUOTE(Svein54 @ 9 Nov 2008, 15:51) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg er fortsatt i tvil.
Kanskje dette er enkelere.



Kit Includes:

150 psi compressor
1-Gallon air tank
105/145 psi pressure switch
Braided steel leader hose with in-line check valve
Safety release valve
3-Way air manifold
Drain cock
Compression fitting for output to air horns
Compressor mounting hardware
Tank mounting hardware
"Air Snorkel" with mounting clip
Air intake filter
(2) Air filter cartidges
Fill Rates
0 to 105 psi 1:05
0 to 145 psi 1:39
110 to 145 psi 0:28
Here's the perfect onboard air system for air horns.

The system includes a 12 volt 150 psi max compressor, a 1-gallon air tank and all the air fittings needed to connect them together.

Flexible Installation. Unlike lesser compressors, this one is a sealed water and dust resistant system. That means you can mount it under your vehicle (a body rail is a GREAT location) where it's out of the way.

The kit also includes our "snorkel" system. This is a special intake hose and filter that you can use to draw clean, dry air into the system, even when the compressor is mounted in an area that gets wet or dirty.

Built for Performance. The compressor is powerful. It delivers the pressure needed to drive air horns to their full output. Remember all those ads you saw for "152 dB Train Horns"? Those horns will only put out 152 db with a 150 psi compressor like this one.

The kit has an amazing 2.03 CFM output @ 0 psi and with its' 25% duty cycle it can run for up to 10 continuous minutes at a time. Considering it takes only 28 seconds to refill the tank, that's a lot of blasting!

Max working pressure: 150 psi
Air tank capacity: 1 Gallon
Overall size: 6.5" x 3.5" x 4.5" (compressor); 10.25" x 6" x 7.5" (tank)
Duty Cycle: 25% @ 100 psi
Amp Draw: 18 max


Fint system det der absolutt.

Ta en tank med en litt annen fasong. En lengre slankere tank er lettere å finne plass til under bilen for å få den ut av veien. Skal du bruke den på 33" så er det kanskje en ide å tenke på to om den leverer nok eller om du vil ha to stykker.

Men at de er bra er det vel ingen tvil om.

For meg er det mange ganger et poeng å lage det selv, noen ganger betyr ikke det noe. Med kompressor er det en ting jeg absolutt har bestemt meg for å lage selv.

Når det gjelder å bygge om en Sanden ac-kompressor så er det ganske gode erfaringer med det hos flere som har gjort det, men det betyr jo ikke at de elektriske er dårlige løsninger.

Det du må tenke på er strømforbruket på alt utstyret du setter inn slik at du kaliberer med en dynamo som leverer nok strøm. For egen del har jeg satt på en 105A dynamo og da kan en drifte det meste og om jeg husker rett har du satt på en sprekere dynamo du også.


Elektriske er helt sikkert enklere, helt sikkert.


Edited by Nöcke Gunnar, 10 November 2008 - 00:57.


#164 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 10 November 2008 - 07:08

Hvorfor ikke gå rett på den store ARB kompressoren?
CKMA12
http://www.arbusa.co...ressors/19.aspx



http://www.arbusa.co...cifications.pdf
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#165 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 10 November 2008 - 11:11

Fant en test på nettet om 12 V kompressorer og jeg syntes det var veldig liten kapasitet på de flest utenom 1, men den kostet $595,-
ARB falt ikke veldig godt ut når dem prøvde og fylle et 33" hjul.
Jeg går derfor for det hjemlagde.
Det jeg lurer på er hvordan og hva brukes for å stenge/åpne luften til ARB så den slipper. Må jo ha en form for kran til å åpne/lukke.

#166 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 10 November 2008 - 12:12

Det er en eletrisk ventil som settes nærme kopressoren
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#167 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 10 November 2008 - 13:44

QUOTE(Svein54 @ 10 Nov 2008, 11:11) <{POST_SNAPBACK}>
Fant en test på nettet om 12 V kompressorer og jeg syntes det var veldig liten kapasitet på de flest utenom 1, men den kostet $595,-
ARB falt ikke veldig godt ut når dem prøvde og fylle et 33" hjul.
Jeg går derfor for det hjemlagde.
Det jeg lurer på er hvordan og hva brukes for å stenge/åpne luften til ARB så den slipper. Må jo ha en form for kran til å åpne/lukke.


De elektriske gir ofte mellom 25 og 50 liter/min fritt avgitt luft mens en ombygget Sanden ac-kompressor er målt til 250 l/m fritt avgitt. Og det er jævla mye luft for min hjemmekompressor i garasjen gir rundt 500 l/m og den er diger.

#168 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 10 November 2008 - 13:44

Hvor får jeg tak i en sånn ventil.
Var og fikk en fin lufttank på håggern i dag for 200 spenn ,så nå er det meste klart av deler bortsett fra el. ventil.
Legger ut steg for steg bilder etter hvert.

Edited by Svein54, 10 November 2008 - 13:46.


#169 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 10 November 2008 - 13:47

QUOTE(Bergum @ 10 Nov 2008, 12:12) <{POST_SNAPBACK}>
Det er en eletrisk ventil som settes nærme kopressoren


Den er med i settet til ARB, det er den som styres av bryteren du setter i instrumentpanelet. Elektrisk styrt pneumatisk bryter. Det er hjemmebane for deg det der Bergum.

#170 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 10 November 2008 - 13:55

Ville brukt denne:
http://www.biltema.n...p;iItemId=80448
Med et likestrømsrele (vanlig Biltematype) i mellom.
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#171 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 10 November 2008 - 18:21

Den har jeg allrede kjøpt fra Biltema, men denne slipper jo ikke luft ut så ARB åpner seg, dette er jo en bryter/rele som starter ved 60-80 psi og stopper kompressor ved 125psi trykk på tanken.
Må ikke ARB ha lufttrykk på for å låse diffen? Må jo ha noe som slipper luften ut for å åpne diffen igjen. Eller følger det med i settet en el. ventil som stenger og åpner?.

#172 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 10 November 2008 - 20:44

Det følger med en solinoideventil som slipper lufta ut igjen, når du kjøper ARB sperre....
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#173 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 10 November 2008 - 21:23

QUOTE(Bergum @ 10 Nov 2008, 20:44) <{POST_SNAPBACK}>
Det følger med en solinoideventil som slipper lufta ut igjen, når du kjøper ARB sperre....


Da får jeg bare vente til jeg får ARB'n




#174 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 10 November 2008 - 21:32

Litt lektyre:

http://george4wd.tas.../airlocker.html
http://offroaders.co...er-diagrams.htm

Edited by Bergum, 10 November 2008 - 21:33.

________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#175 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 10 November 2008 - 23:53

QUOTE(Bergum @ 10 Nov 2008, 21:32) <{POST_SNAPBACK}>


Den må jeg ha. SEr det er et firma i Skien som selger dem.
Skal vi bestille brytere i sammen Gunnar og Bergum.

#176 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 11 November 2008 - 00:33

QUOTE(Svein54 @ 10 Nov 2008, 23:53) <{POST_SNAPBACK}>
Den må jeg ha. SEr det er et firma i Skien som selger dem.
Skal vi bestille brytere i sammen Gunnar og Bergum.


Har en komplett ARB for fremme og bak med kompressor liggende (mangler bak, men den er på vei....) i stua. SKal snart ha inn en diff så jeg har noe å skru på.... :->

Så, de ventilene trenger jeg ikke, enda.....
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#177 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 11 November 2008 - 12:46

Da har jeg fått bestil en slik fra Skien.

airvalves.jpg

ARB brytere fikk jeg hos Norsk offroadteknikk.




#178 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 11 November 2008 - 18:44

QUOTE(Svein54 @ 11 Nov 2008, 12:46) <{POST_SNAPBACK}>
Da har jeg fått bestil en slik fra Skien.



ARB brytere fikk jeg hos Norsk offroadteknikk.


Fint at du bestiller så mye du ikke får bruk for så jeg kan kjøpe det av deg for en billig penge når jeg trenger de delene. tongue.gif

#179 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 11 November 2008 - 19:06

om du skal ha like som ARB brytere til div annet i bilen så heter de Carlingswitch og selges i endel båtsjapper....


#180 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 12 November 2008 - 13:41

Mener du jeg ikke trenger den Gunnar?