Gå til innhold



Foto
- - - - -

Benteruds og Gunnestads garasje.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
150 replies to this topic

#21 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 03 February 2008 - 15:34

Æsssj. Her går det smått fortiden. Mye jobbing, så da blir jo hobbyen bare en fjærn drøm... Men fikk gjort litt i dag. Har fått plassert girspaken og sveiset fester til den. Nå er det bare å vennte på rør til eksos og bur. Må legge opp eksos før jeg begyner å legge rør til vann og annet stæsj som skal bak på planen. Muligens fått tak i yj fjører også. Men den ene fjøra var knekkt rundt innfestinga i bak kandt. Får prøve å sveise den. Fikk jo fjørene gratis, så da er det vel vært ett forsøk?! rofl.gif

Bilder kommer...

#22 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 01 March 2008 - 19:12

Her er det lenge siden det har skjedd noe.. Var i byen å fikk kjøpt noe eksos deler i dag. Fikk så vidt begynt å punkte sammen noe av det. I morra blir det henting av Hi Lux aksler og trooooooper snekke. jump.gif Skal prøve å fa tatt noen bilder av det jeg har fått gjort i m.

#23 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 09 March 2008 - 14:46

Da har vi fått hentet noe snæx til bilen vår. Hilux aksler med esab sperre bak Troooper snekke og yj fjører fremme og bak. dribble.gif

Attached Thumbnails

  • Snekke.JPG
  • Aksler.JPG
  • yj.JPG

Edited by Benteruden, 09 March 2008 - 15:17.


#24 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 09 March 2008 - 16:10

Så har vi fått plassert radiatoren på planet. Radiator fra transporte med to dobble vifter. Har ett lite problem, finner ikke noe uttak til expansjonstank på den og det er ikke påfylling på toppen! Noen som vet om det går ann og sette inn en rørstump (Kappe slangenog skjøte inn) som jeg sveiser ett uttak til ekspasjonstanken på den øverste slangen? Eller vil ikke dette fungere?

Attached Thumbnails

  • Radiator.JPG
  • Radiator2.JPG

Edited by Benteruden, 09 March 2008 - 16:20.


#25 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 09 March 2008 - 18:40

Hva er egentlig vittsen med å legge ut bilder og forklare hva man gjør når ingen gidder å svare på det man spørr om og gjør??? mellow.gif

Edited by Benteruden, 09 March 2008 - 21:07.


#26 zukiturbo

zukiturbo

    Offroad-wannabe

  • Supermedlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 09 March 2008 - 19:22

QUOTE(Benteruden @ 9 Mar 2008, 16:10) <{POST_SNAPBACK}>
Så har vi fått plassert radiatoren på planet. Radiator fra transporte med to dobble vifter. Har ett lite problem, finner ikke noe uttak til expansjonstank på den og det er ikke påfylling på toppen! Noen som vet om det går ann og sette inn en rørstump (Kappe slangenog skjøte inn) som jeg sveiser ett uttak til ekspasjonstanken på den øverste slangen? Eller vil ikke dette fungere?

du vet ikke hvordan det var i den bilen den sto i da?. men det vil helt sikkert fungere å sjøte in et rørstykke med utak til tanken på den øverste radiator slangen ja,
Arild 48245348

#27 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 09 March 2008 - 21:06

Nei. Kjøpte radiatoren hos høggern. Den lå løs på hylla. Regner jo med det skal fungere hvis tanken sitter høyt??

#28 zukiturbo

zukiturbo

    Offroad-wannabe

  • Supermedlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 10 March 2008 - 20:14

QUOTE(Benteruden @ 9 Mar 2008, 21:06) <{POST_SNAPBACK}>
Nei. Kjøpte radiatoren hos høggern. Den lå løs på hylla. Regner jo med det skal fungere hvis tanken sitter høyt??

ja tanken må sitte høyere hen radiatoren..
prøver nå så godt jeg kan og hjelpe vertfal wink.gif
Arild 48245348

#29 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 24 March 2008 - 13:19

Da er vi ferdige med festene til transfer og Mellom "akselen". Håper gummien holder. Har senter tapp i mellom gummien slik att det ikke skal få vridd seg side veis. La oxo med ett bilde av forsterkning av kassa.

Attached Thumbnails

  • Mellomaksel_ferdig.JPG
  • Transfe_ferdig.JPG
  • Transfer_fester_ferdig.JPG

Edited by Benteruden, 24 March 2008 - 13:22.


#30 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 24 March 2008 - 16:04

ser bra sterkt ut på mellomkassa smile.gif lurt å gjenge opp høla i bakkant.
du kunne kanksje i tillegg ha et stag frå det eine til det andre festet i bakkant så det vart heilt stivt. då er det mindre påkjenninger på sjølve huset til kassa.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#31 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 24 March 2008 - 19:54

Dette ser greit ut så langt synes jeg.

Jeg har maken radiator som deg.
Riv av de der lamellene som lukker for radiatorviftene.
De kommer aldri til å gjøre noen nytte.
Det du trenger er mest mulig kjøling og de lamellene yter i allefall ingen ting i den retningen.

Jeg røska de ut tvert.

På min satt det utluftings-slange ut fra toppen på radiss'n.
Synd det ikke er det på din da.

Min ser slik ut:
Satt gul ring rundt utluftings-slangen.


En advarsel...hehe
Du ser de tappene som stikker ut i plastkappene på hver enda av radiatoren.
De kom i veien for meg da jeg skulle bygge veltebur. Jeg tok kjapt baufila og kappet bort alle fire...og vips...så hadde jeg laget fire hull i radiatoren.
Det jeg ikke visste, var at de tappene var uthulet inn i radiatoren.
Måtte borre opp hullene jeg lagde slik at de ble runde, og så skrudde jeg inn noen finjengede skruer inn i hullene innsmurt i sikaflex fugemasse...og klinte inn masse sika rundt skrue-hodene også.
Det ble tett og fint det.

I den forbindelse tenkte jeg....
Hva om du borrer opp et passe hull øverst i hjørnet på raddissen der min slange kommer ut.
Så skaffer du en liten slangenippel som er gjenget i ene enden og skrur den inn i plastkappa der.
Kanskje gjenge opp hullet og skru nippenen inn. evnt. kline inn rundt med sika eller kanskje stålplast.

Slangen må sitte helt øverst i hjørnet så langt opp du får slik at det ikke blir stående luft i radissen over nivået til slangen.

Ekspansjonskammeret må sitte slik at MAX-nivåstreken i kammeret er i høyde med toppen på radissen.

Laget en skisse.


#32 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 24 March 2008 - 20:17

QUOTE(yakuza @ 24 Mar 2008, 16:04) <{POST_SNAPBACK}>
ser bra sterkt ut på mellomkassa smile.gif lurt å gjenge opp høla i bakkant.
du kunne kanksje i tillegg ha et stag frå det eine til det andre festet i bakkant så det vart heilt stivt. då er det mindre påkjenninger på sjølve huset til kassa.


Men da burde vel det staget være skrudd... Hvis ikke blir jo kassa sittende fast inne i mellom all forsterkninga. Er nok ikke dumt å gjøre som du sier da blir jo alt i ett.. smile.gif

Det sitter lufting i hjørnet på radiatoren min oxo akurat som din Zukijack. Men det med lamelene må jeg nok se litt på. Er nok greit å gjøre som du sier. Mye som skal ha luft her etter hvert. Husker ikke hvordan det ser ut nå,l men ser vel hva som skal bort når jeg ser radiatoren.

Det med ekspansjontank: kjøpte to skjøte hylser på biltema som det er jenget opp til temp måler i. Tengte jeg skulle borre opp di og jenge opp å sette i en nippel til tanken. Da kapper jeg bare av en liten bit på radiator slangen og setter den helt inntill stussen på radiatoren. Men er ikke sikkert det hadde vært dumt å gjøre det slik du tenker??!! biggrin.gif

#33 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 24 March 2008 - 22:08

Slenger inn noen bilder av eksos også. Tror dette ble greit med tanke på varme i forhold til automat kassa. Måtte bygge om peilinga på girkassa for og få det til. (Bygger man om en ting... så må man bygge om noe annet oxo) devil.gif

Må legge til att jeg av en eller annen merkelig grunn gikk fra 2" til 2,5" eksos mitt under bilen. whistle.gif

Attached Thumbnails

  • Eksos2_ferdig.JPG
  • Eksos_ferdig.JPG
  • Eksos_ferdig2.JPG

Edited by Benteruden, 25 March 2008 - 17:35.


#34 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 25 March 2008 - 10:00

Eksosen ser veldig bra ut, synes jeg.

Kanskje bare bandasjere røret der den krysser under girkassa, for sikkerhets skyld.

Har du planlagt hva du skal bruka av slanger og rør mellom motor og radiator?

Jeg la inn en del info om hvordan jeg har gjort med mitt kjøleanlegg i et emne om det et sted, men husker ikke hvor. Mulig det var i en annens garasje, eller at det var et sted på Pirate.

Skal se om jeg finner det igjen.

#35 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 25 March 2008 - 17:33

Tengte jeg skulle bestille meg 5 meter med kobber rør i 35mm. Det er det samme som er på flensene på motoren. Tror det blir til att jeg legger de i overkant av ramma på hver side. Vet ikke om jeg skal bøye de etter ramma eller kappe de og bruke gummi slanger i bøyen. Enkleste er jo det siste, men ser jo mere profft ut med bøyde rør. Pluss att det er mindre sjanser for å få lekasjer. Men kom gjerne med innspill. Her er det åpent for alle forslag. biggrin.gif

Edited by Benteruden, 25 March 2008 - 17:38.


#36 zukiturbo

zukiturbo

    Offroad-wannabe

  • Supermedlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 25 March 2008 - 18:18

nå blir det jo veldi bra! dribble.gif ble bra fester på fordelingskassa.. men har du forsterket festene på ramma? (til fordelingskassa), det vil jeg ambefale. jeg har kjørt av di orginale festene mange ganger. før jeg lagde nye whistle.gif
Arild 48245348

#37 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 25 March 2008 - 18:23

QUOTE(zukiturbo @ 25 Mar 2008, 18:18) <{POST_SNAPBACK}>
nå blir det jo veldi bra! dribble.gif ble bra fester på fordelingskassa.. men har du forsterket festene på ramma? (til fordelingskassa), det vil jeg ambefale. jeg har kjørt av di orginale festene mange ganger. før jeg lagde nye whistle.gif


Kommer av kjøringa di det.... tongue.gif Hørt du kjører hardt!!!
Tanken har streifet meg, men har ikke gjort det. Er vel like greit å gjøre det med en gang. Det er jo ikke så mye arbe.

#38 zukiturbo

zukiturbo

    Offroad-wannabe

  • Supermedlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 25 March 2008 - 18:56

hehe whistle.gif ja det er ganske enkelt ja. lager bare noen trekanter og sveiser fra ramma og til feste.. jeg kan ta noen bilder av hvordan jeg har hjort det viss du vill?
Arild 48245348

#39 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 25 March 2008 - 19:04

Gjerne det.. Alltid moro å se hvordan andre har løst problemene. smile.gif

#40 zukiturbo

zukiturbo

    Offroad-wannabe

  • Supermedlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 25 March 2008 - 19:07

skal se om jeg får tat noen bilder i kvel jeg da! wink.gif skal i verkstedet å jøre noe småteri likevel så rolleyes.gif
Arild 48245348