Gå til innhold



Foto
- - - - -

Benteruds og Gunnestads garasje.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
150 replies to this topic

#41 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 25 March 2008 - 19:08

QUOTE(Benteruden @ 25 Mar 2008, 17:33) <{POST_SNAPBACK}>
Tengte jeg skulle bestille meg 5 meter med kobber rør i 35mm. Det er det samme som er på flensene på motoren. Tror det blir til att jeg legger de i overkant av ramma på hver side. Vet ikke om jeg skal bøye de etter ramma eller kappe de og bruke gummi slanger i bøyen. Enkleste er jo det siste, men ser jo mere profft ut med bøyde rør. Pluss att det er mindre sjanser for å få lekasjer. Men kom gjerne med innspill. Her er det åpent for alle forslag. biggrin.gif

Jeg brukte først delvis rør og delvis flexi-slanger fra Biltema. Synes det ble mye stykkevis og delt så jeg spurte på TESS etter egnede slanger.
De hadde noen armerte steam-slanger og de var kjempegreie, men ganske så dyre.
Fikk kjøpt et par korte lengder som var rester så jeg fikk de til en grei pris.
Veldig greit å bruke da den kan svinges greit hit og dit.


Her er forresten det emnet som jeg nevnte hvor jeg har lagt ut en del om anlegget mitt...
http://www.offroad.n...p;#entry1428279

#42 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 25 March 2008 - 20:30

QUOTE(ZukiJack @ 25 Mar 2008, 19:08) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg brukte først delvis rør og delvis flexi-slanger fra Biltema. Synes det ble mye stykkevis og delt så jeg spurte på TESS etter egnede slanger.


Det var en bra forklaring. De steam slangene du nevner.. de er med spiral fjør? Vi driver med skogsmaskiner og ett ganske stort forbruk av hydralikk slanger, så vi får bra priser på slike ting. Men jeg tror nok det lønner seg og ha noe rør. Blir dyrt med seks meter med sånn slange. Er nok greit og bruke slanger innimellom med tanke på att ramma oxo flexer.

Edited by ZukiJack, 25 March 2008 - 21:07.


#43 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 25 March 2008 - 21:09

Ja, det er en ståltråd som går i spiral rundt inni slange-veggen.
Som sagt, så vet jeg de er dyre, men om man er heldig å ha gode rabatter på TESS eller lignende steder, eller som meg...fikk noen rester billig.
Kan jo være at de har noen andre alternativer også som er billigere, bare de tåler tempraturen og glykolen.

Edited by ZukiJack, 25 March 2008 - 21:10.


#44 zukiturbo

zukiturbo

    Offroad-wannabe

  • Supermedlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 25 March 2008 - 22:23

DSC00247.JPG DSC00245.JPG tok nå noen dårlige bilder av festene i kvelj.. stykt men stert, såm vi sier oppi dalen hær! tongue.gif
Arild 48245348

#45 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 26 March 2008 - 18:41

Får nok sveise på noe i samme duren. Bedre å være på den sikkre sia. smile.gif

Noen her som vet hvordan man buker Photo bucket og om man må registrere seg for å få brut det?

#46 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 26 March 2008 - 21:45

En liten avsporing fra bilbygginga. Var en som lurte på om jeg kunne legge ut noen bilder av maskinen jeg kjører til daglig. Knipsa ett par bilder som jeg tengte jeg kunne legge ut..

Attached Thumbnails

  • Skogen_ferdig.JPG
  • Skogen_ferdig2.JPG


#47 Wrijey

Wrijey

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 16 Innlegg:

Posted 27 March 2008 - 00:14

QUOTE(Benteruden @ 26 Mar 2008, 21:45) <{POST_SNAPBACK}>
En liten avsporing fra bilbygginga. Var en som lurte på om jeg kunne legge ut noen bilder av maskinen jeg kjører til daglig. Knipsa ett par bilder som jeg tengte jeg kunne legge ut..



E da ein 860.3 eg ser ve sio tå 911.3'n? ka firma du kjøre for egentli?=)

Edited by Wrijey, 27 March 2008 - 00:16.

All klaring e go klaring;)

#48 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 27 March 2008 - 00:39

QUOTE(Benteruden @ 26 Mar 2008, 18:41) <{POST_SNAPBACK}>
Får nok sveise på noe i samme duren. Bedre å være på den sikkre sia. smile.gif

Noen her som vet hvordan man buker Photo bucket og om man må registrere seg for å få brut det?


Du registrere deg gratis på http://photobucket.com/ deretter er det bare å finne bildene på pc'n med "Bla igjennom" knappen, og så laste de opp. De blir liggende der med 3 forskjellige muligheter for å linke de til andre sider. Jeg bruker den det står IMG på, samt att jeg har satt opp automatisk skallering til 640x480, synes det er en grei størrelse å bruke på nettet. En veldig enkel og grei side, du kommer fort igang
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#49 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 27 March 2008 - 19:28

QUOTE(Wrijey @ 27 Mar 2008, 00:14) <{POST_SNAPBACK}>
E da ein 860.3 eg ser ve sio tå 911.3'n? ka firma du kjøre for egentli?=)


Det er en 860.1 men har en 860.3 oxo. Kjører for far min. Tor Jørgen Benterud

QUOTE(Lars'ern @ 27 Mar 2008, 00:39) <{POST_SNAPBACK}>
Du registrere deg gratis på http://photobucket.com/ deretter er det bare å finne bildene på pc'n med "Bla igjennom" knappen, og så laste de opp. De blir liggende der med 3 forskjellige muligheter for å linke de til andre sider. Jeg bruker den det står IMG på, samt att jeg har satt opp automatisk skallering til 640x480, synes det er en grei størrelse å bruke på nettet. En veldig enkel og grei side, du kommer fort igang


Prøvde dette i sta men det gikk så vanvittig tregt. Har mobilt internett, så er vel ikke så rart..

#50 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 27 March 2008 - 22:48

Det tar litt tid, viss du har store/høy oppløste bilder
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#51 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 13 April 2008 - 13:52

Noen bilder av helgas arbeide. Brukte de orginale drabånda fra suzuki akslene. Da slipper jeg å bruke plata som ligger under hiluxakslene orginalt. Det gjør att akslen blir rein under med tanke på å huke tak i stein og stubber. Så noen bilder av innfesting til ramma.

Attached Thumbnails

  • Blad.JPG
  • Drab_nd.JPG
  • Fester.JPG
  • Fester2.JPG
  • Fester3.JPG

Edited by Benteruden, 13 April 2008 - 14:00.


#52 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 14 April 2008 - 13:23

smekkert..... wink.gif

#53 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 14 April 2008 - 14:12

skjønner ikke hvorfor alle skal lage til med andre drabånd, og plater under når det er så enkelt smile.gif


kom til å tenke på en ting forresten....

lurer på om ikke jeg runda litt på kantene akkurat der plata ligger an på fjæra, og sveisa den innvendig mellom bolthullene...


#54 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 14 April 2008 - 14:45

QUOTE(sven @ 14 Apr 2008, 13:12) <{POST_SNAPBACK}>
skjønner ikke hvorfor alle skal lage til med andre drabånd, og plater under når det er så enkelt smile.gif
kom til å tenke på en ting forresten....

lurer på om ikke jeg runda litt på kantene akkurat der plata ligger an på fjæra, og sveisa den innvendig mellom bolthullene...

Jeg måtte bruke Hilux-draband og plater av den enkle grunn.... Jeg var dum og solgte med suki-drabandene og alt sammen med mine suki-akslinger før jeg skjønte at de hadde passet på hilux-akslene også.
Bannet litt da jeg skjønte det, for Hilux-drabandene ble litt for lange på bakakslingene før jeg fant på å sette inn kilene for å vinkle opp diff'n. Fremme gikk det akurat, siden jeg la inn et ekstra blad pga. motorn.

#55 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 14 April 2008 - 18:17

QUOTE(sven @ 14 Apr 2008, 15:12) <{POST_SNAPBACK}>
skjønner ikke hvorfor alle skal lage til med andre drabånd, og plater under når det er så enkelt smile.gif
kom til å tenke på en ting forresten....

lurer på om ikke jeg runda litt på kantene akkurat der plata ligger an på fjæra, og sveisa den innvendig mellom bolthullene...



Tengte litt på og runde av kanten litt der. Laget de platene av 6mm plate, så det er muligheter for å slipe litt der. biggrin.gif

Fikk gjort litt i dag oxo. Kappa ramma bak tverr stiveren slik att jeg fikk nytt friskt stål på begge sider. Dette gjorde jeg for de jeg skal ha servo snekke å de gammle hullene til muskelsnekka var ikke de samme som den nye. Mye enklere og få plassert den riktig når det ikke er noen gamle hull å ta hensyn til. Dette skal selfølgelig forsterkes på begge sider av bjelkene pluss over og under. Gidder ikke stå i skogen med knekkt ramme!!! tongue.gif

Attached Thumbnails

  • Ferdig.JPG
  • Forlegelse_av_ramme_f.JPG


#56 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 15 April 2008 - 16:17

Nå skal det være sagt att det var Sven Glosli som ga meg tippset om å bruke suzuki drabånda og lage platene over. Takker for tippset.

Så har Terje (Zukijack) Kommet med mye bra. Har vært mye inne på hans garasje å sett. Har fått mye inspirasjon der. Takk til deg oxo.

Kommer nok til å stille flere dumme spørsmål etterhvert... Men man blir vel ikke klokere hvis man ikke stiller dumme spørsmål??? tongue.gif

#57 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 15 April 2008 - 21:38

Bare å spørre og gnage det...

Jeg for min del har faktisk begynt å glane mye i garasje-emner i utlandet.
Jeg ser at vi nordmenn gjør det på den "norske" måten mye...
Altså...vi kopierer hverandre mye her, og det er greit nok det, men man ser også mye som gir litt mer ahaaa...-opplevelser innimellom.
Det er klart...mange ting er slik at de ikke kan gjøres på særlig mange forskjellige måter, så de blir også gjort på samme måte også i andre land også.
Men så er det mange småting som man ikke tenker på også. Man bare gjør slik man har sett andre gjøre her fordi det har sett enklest og greiest ut...men hadde man kikket litt andre steder også hadde man kanskje sett andre ting med en ny vri som kanskje ble litt enklere eller bedre.

Bare som et hint.

Du har sikkert sett den garasjelista fra Zukikrawlers.com som jeg har lagt ut på suki-forumet?
Møkje moro å lese der.

#58 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 16 April 2008 - 20:16

Så du hadde lagt ut en side med mye bra ja.. Heelt klart mye bra å hente der. Men synes det er veldig mye bra her på forumet oxo. Prøver jo finne noen bra løsninger selv oxo. Litt artig når bilen en gang blir ferdig biggrin.gif

#59 zukiturbo

zukiturbo

    Offroad-wannabe

  • Supermedlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 16 April 2008 - 20:58

nå begyner det å ligne på noe ja dribble.gif er artig å se at noen bygger offroad bil ut fra en lang suzuki, mer sjeldent, gleder meg virkelig til å se den færdig! rofl.gif ser bra ut alerede syns jeg wink.gif
Arild 48245348

#60 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 17 April 2008 - 07:14

QUOTE(zukiturbo @ 16 Apr 2008, 19:58) <{POST_SNAPBACK}>
nå begyner det å ligne på noe ja dribble.gif er artig å se at noen bygger offroad bil ut fra en lang suzuki, mer sjeldent, gleder meg virkelig til å se den færdig! rofl.gif ser bra ut alerede syns jeg wink.gif

Egentlig litt merkelig at ikke fler bygger ut av LWB, for når man ser da de som bygger seg bil av kort suki, og da de klatrer oppover i klassene, så ender de opp med å øke akselavstand.
Bare å se på suki rock krawlere over dammen. Nesten alle blir strukket.