Gå til innhold



Foto

Batteridrill


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
44 replies to this topic

#1 Double Toy

Double Toy

    Sjef

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 761 Innlegg:

Posted 20 January 2008 - 01:37

Skal kjøpe meg ny batteridrill, men vet ikke hvilken tongue.gif Skal ikke være en superdyr en, bare en som er brukendes smile.gif

Vil ha ekstra batteri med og den bør holde lengre enn biltema sine...

Noen ideer?(linker)

På forhånd takk biggrin.gif
Supervitara har nå blitt Double Toy

Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html

#2 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 20 January 2008 - 02:59

Når det gjelder driller er forskjellen på mannskit og kvalitet enorm.

http://forbrukerport.../batteridriller

På jobben til faren min har de en 5-6 batteridriller av typen bosch. De er godt over ti år gamle, men de danker ennå ut de fleste driller du får kjøpt i dag. De har handlet inn driller ganske regelmessig, men de eneste som har overlevd er disse bosch-maskinene. Og faren min monterer og vedlikeholder høyspentlinjer, gjerne på fjellet om vinteren i vind og sludd. Mens en Best Tools drill varer maks 2 dager

Edited by Snømannen, 20 January 2008 - 03:03.

_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#3 sivrt

sivrt

    Pirat moderator

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1350 Innlegg:

Posted 20 January 2008 - 06:07

DeWalt all the way baby...
Morten.
`00 Jeep WJ 4,7 V8 Limited
2,5" og 32" A/T.
`98 Jeep XJ 4.0 HO 2door
7" og 35" X-Terrain
`86 Jeep XJ 4.0 HO, LA
0" og 31" A/T
Min garasje på Pirate4x4.no:
http://pirate4x4.no/...read.php?t=6459

#4 chri-ha

chri-ha

    Chri-ha

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1499 Innlegg:

Posted 20 January 2008 - 10:04

QUOTE(sivrt @ 20 Jan 2008, 06:07) <{POST_SNAPBACK}>
DeWalt all the way baby...



er jo fin om man vil bygge arm muskler tongue.gif
90 HiluxTurbo

Christian Halsa
480 22161

#5 egulbr

egulbr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 297 Innlegg:

Posted 20 January 2008 - 13:56

Jeg har en Hitatchi muttertrekker 12 volt og en Hitatchi drill 12 volt. Med 4 stk 3 ampers batterier og 2 hurtigladere og er kjempefornøyd med disse. Muttertrekkeren har blitt brukt under montasje av et firma faren min jobber for en stund før jeg overtok den, men den er like fin ennå. Ypperlig til hjulskift o.l. Drillen kjøpte jeg for ikke så lenge siden. Hadde tilbud på 1000 kroner for koffert med drill, 2 batterier, hurtiglader og lykt.
1997 Toyota Hilux 2.4 D

#6 Ante

Ante

    Skogs same

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 997 Innlegg:

Posted 20 January 2008 - 14:00

Smaken er som baken, delt i to smile.gif

Dewalt er billig og bra, det er et semiprofft merke, har bare positivt og si om det.
Bosch er også bra, men hakket dyrere.
Man kapper ikke i en lux-man hæver dem!

#7 YRO

YRO

    YRO

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 601 Innlegg:

Posted 20 January 2008 - 14:54

Mange driller er blitt ufortjent skviset ut , feilen er at de blir for lite brukt og at en ikke har to batteri, slik at en alltid kan ha tilgang på maksimalt med strøm . Proffutgavene er å anbefale , da de har aluhus under plasten og har kraftigere lager og innfestninger i konstruksjonen . Jer har jobbet med de fleste merker i forb. med demo og utprøving av borr or hullsager i alle typer materialer . Min personlige favoritt har blitt det pga. : god å holde i , går stille og fint , smekker i hånden , fin batterilåsing .Så min anbefaling er PANASONIC

#8 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 20 January 2008 - 18:28

Milwaukee ser ut til åvære kraftig..

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#9 massey

massey

    Skogs samen Antes veiviser

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2872 Innlegg:

Posted 20 January 2008 - 18:53

QUOTE(Initium @ 20 Jan 2008, 18:28) <{POST_SNAPBACK}>
Milwaukee ser ut til åvære kraftig..

Initium



Jepp har en 18 volt drill derfra. Men de må brukes jevnlig. Nye batterier er dyrt
Bare en haug med deler igjen.....

#10 Kaare

Kaare

    Rett til himmels

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 20 January 2008 - 19:50

QUOTE(YRO @ 20 Jan 2008, 14:54) <{POST_SNAPBACK}>
Mange driller er blitt ufortjent skviset ut , feilen er at de blir for lite brukt og at en ikke har to batteri, slik at en alltid kan ha tilgang på maksimalt med strøm . Proffutgavene er å anbefale , da de har aluhus under plasten og har kraftigere lager og innfestninger i konstruksjonen . Jer har jobbet med de fleste merker i forb. med demo og utprøving av borr or hullsager i alle typer materialer . Min personlige favoritt har blitt det pga. : god å holde i , går stille og fint , smekker i hånden , fin batterilåsing .Så min anbefaling er PANASONIC


Har også hatt og prøvd ut det meste. Panasonic er eneren. De har kommet med en helt ny en nå som ligger suverent i neven.

#11 hår ball

hår ball

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 210 Innlegg:

Posted 20 January 2008 - 19:58

makita og metabo..
kjøpte en maskin til fattern i jule gave,, kielen eller hva pokker den het.. fra obs bygg, 18volt 1 times lade tid, kun 1 batteri dog..
500 kroner, 5år garanti..
var faktisk integrert vater for og borre rett også tongue.gif
85 rocky 2,8TD: hilux akslinger og 35 to come.
83 hilux: 4" trailmaster, 2,4 td, 35-14x15
82 hilux: sur 2,2diesel,4trinns, mangler platt.

#12 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 20 January 2008 - 20:37

QUOTE(Initium @ 20 Jan 2008, 18:28) <{POST_SNAPBACK}>
Milwaukee ser ut til åvære kraftig..

Initium


Bruker Milwaukee både privat og på jobb og er veldig fornøyd. Har en 12V privat, og har hatt denne i mange år. På jobb bruker jeg en 14,4V, og denne brukes hardt. Batteriet varer lenge, og lades raskt opp igjen.

Har tidligere brukt Dewalt, men de holder ikke mål til mitt bruk. Disse har gear av lettmetall og slites derfor raskere enn Milwaukee som har gear av stål. Videre tapes batteriene raskere, før de tilslutt ikke tar lading i det heletatt. Eneste fordelen med Dewalt er at den har 3 gear mens Milwaukee har 2.

Panasonic virker å være mer på linje med Milwaukee, men på maskiner som er brukt en del har festeklipsene på batteriene en tendens til å slites slik at batteriet detter ut til stadighet.

Ellers har Milwaukee en genial finesse som gjør at du kan snu batteriet bak frem og derved endre balansepunktet. Dette gjør at den ligger perfekt i hånden din nor du jobber oppadrettet som foreksempel under himlinger. En del maskiner har også holder for to 50mm bits på siden, noe som gjør at jeg slipper å ha bitssettet i lomma til en hver tid. De har også i den senere tid kommet ned en løsning der du kan ta av chucksen og sette bits rett i spindelen slik som på Festool sine maskiner.

Festool ligger vel en prisklasse høyere enn ander maskiner. Jeg har heller ingen erfaring med disse annet enn at mange tømrere sverger til disse på grunn av at de er så lett å komme til med.

Min erfaring med Bosch er at de er flinke til å lage vinkelslipere, men burde kanskje holde seg til det. (Sikkert noen som er uenig).

Black & Decker: Glem det! Husmorverktøy.

Makita har jeg kun erfaring med fra en del annet verktøy enn batteridrill. Det jeg har brukt har i allefall vært bra.

Hilti ligger også i en klasse for seg når det gjelder kvalitet og ikke minst service generellt, men har ikker erfaring med deres batteriverktøy. Prisen er også noe høy.

Min generelle erfaring med elektoverktøy er at de forskjellige produsentene har noen produkter som skiller seg ut som bedre enn andre hva angår holdbarhet og funksjonalitet. Med andre ord bør man plukke forskjellig verktøy av forskjellige merker. Kunne f.eks ikke tenkt meg vinkelsliper fra Milwaukee.
Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.

#13 goldfinger

goldfinger

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 40 Innlegg:

Posted 20 January 2008 - 21:07

Panasonic er førstevalget ,men med en litt høy pris så er den kanskje ikke like aktuell for private. Milwaukee er vel også en god sliter med en litt lavere pris. Metabo har jeg ikke vært så mye borti ,men de virker å være av god kvalitet.

#14 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 20 January 2008 - 21:28

Kjøpte en Hitachi,det var ialelfall bare dritten.
Første gangen jeg testet den, røyk girkassa.

Nå, etter bare etogethalvt år, er ene batteriet kass.

Neste drillen kjøper eg på Ebay. Makita tror jeg...

Intium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#15 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 20 January 2008 - 22:45

QUOTE
Mange driller er blitt ufortjent skviset ut , feilen er at de blir for lite brukt og at en ikke har to batteri, slik at en alltid kan ha tilgang på maksimalt med strøm . Proffutgavene er å anbefale , da de har aluhus under plasten og har kraftigere lager og innfestninger i konstruksjonen . Jer har jobbet med de fleste merker i forb. med demo og utprøving av borr or hullsager i alle typer materialer . Min personlige favoritt har blitt det pga. : god å holde i , går stille og fint , smekker i hånden , fin batterilåsing .Så min anbefaling er PANASONIC



Ehhm, henger meg på her jeg. De Bosch-drillene jeg skryter så vilt om i det første inlegget mitt viser seg faktisk å være av merket Panasonic whistle.gif
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#16 silverbullit

silverbullit

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2206 Innlegg:

Posted 20 January 2008 - 23:19

ingen over,ingen vedsiden...Panasinic rules...de har den beste ergonomien,og de kraftigste batteriene!!!,prisen trekker jo litt ned...men fytterakkaren for ei maskin!!!
GUNG-HO

The artist formerly known as Spyflua

#17 sivrt

sivrt

    Pirat moderator

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1350 Innlegg:

Posted 20 January 2008 - 23:49

Min 18V Dewalt har jeg borret 6 stk 16mm hull i en 8mm skipsstål plate rett etter hverandre. Min er nå ca 5 år gammel og batteriene er fortsatt like gode og tar lading som aldri før.. Har også brukt den til store hullsager i tykk kryssfiner, aldri et problem å bore i noe som helst.

At de batteriene er dårlige og ikke tar lading etter en stund er bare tull. Tydeligvis ikke alle som vet hva de snakker om der. Min drill har blitt brukt veldig mye også..

Det er mulig DeWalt er noe tyngre enn noen andre, les armmuskler, men jeg ville ha en drill jeg kunne bruke til "alt". Dvs boring i stål, betong, hullsag o.l. Den måtte også være batteridrevet. Da blir alle driller noe tyngre.

Jobber selv i nordsjøen, der har vi både Makita, panasonic og Bosch. Ville ikke byttet min DeWalt mot noen av de.
Morten.
`00 Jeep WJ 4,7 V8 Limited
2,5" og 32" A/T.
`98 Jeep XJ 4.0 HO 2door
7" og 35" X-Terrain
`86 Jeep XJ 4.0 HO, LA
0" og 31" A/T
Min garasje på Pirate4x4.no:
http://pirate4x4.no/...read.php?t=6459

#18 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 22 January 2008 - 00:25

QUOTE(sivrt @ 20 Jan 2008, 23:49) <{POST_SNAPBACK}>
Jobber selv i nordsjøen, der har vi både Makita, panasonic og Bosch. Ville ikke byttet min DeWalt mot noen av de.


Har du prøvd Milwaukee? Personlig foretrekker jeg denne forran Dewalt, ut fra mine erfaringer (blandt annet fra skipsindustri). Som noen nevnte er smaken som baken, og det som en synes er bra, liker en annen mindre.

Edited by pajeroskru, 22 January 2008 - 00:36.

Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.

#19 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 22 January 2008 - 23:33

Kjøp ihvertfall IKKE batteridrill fra Wurth!! Har på jobben, og er ikke noe spesielt fornøyd med drillen, servicen derimot er på topp, fikk reparert på garantien att den hadde brent.
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#20 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 22 January 2008 - 23:39

Wurth er overraskende dårlige på håndverktøy. De er jo så suverene på alt annet...

Edited by Snømannen, 22 January 2008 - 23:40.

_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere