Gå til innhold



Foto

Batteridrill


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
44 replies to this topic

#21 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 24 January 2008 - 23:15

Har Brukt ELU fra 98/99 og så over til Dewalt 18V når den kom. suverent verktøy som varer og tåler tungt bruk. Kjøpte siste utgaven av 5 Pakken til Dewalt i fjor. Angrer ikke et sekund smile.gif
Kun 1 Dewalt drill som har tatt kvelden hos meg pga bruk, kanskje ikke så rart med 120mm Hullkopp og borring i Finer og metall over x antall timer. et par driller har blit stjålet gjennom årene også. Men som noen også sier smaken er som baken den er delt,
Har prøvd noen andre merker også Milwaukee, Panasonic var greie dem også men jeg ramla rimelig kjapt tilbake til Dewalt.
Makita syntes jeg var bra også men ikke imponert over kvaliteten nå.

Alle har forskjellige bruksområder ta en tur i butikken å kjenn, prøv, løft ++++.
"Fått meg donorkort"
"Vi får se da veitdu"
IROK to *S*

#22 Harald Th

Harald Th

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 362 Innlegg:

Posted 25 January 2008 - 12:07

Hei, det finnes en som selger rimelige batterier til batteriverktøy.
http://www.altitec.no/
Prøv dem, les også om hvordan batterier skal brukes og oppbevares.
Det er mange som behandler batteriene feil, og da ryker de fort.
Har prøvd ut det meste av maskiner og funnet ut at jeg trenger 6-7 forskjellige for å alltid ha den som passer til jobben.

Mvh
Harald
Harald Thoresen
Vitara SWB OME 30" 2"BL
Stårfastoverallt

#23 4xvan

4xvan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 27 January 2008 - 19:41

det er mange batteridriller på markedet og de fleste duger bra til vanlig bruk,det er en ting som man bør være obs på-å det er de nye litium batteriene,disse er overlegne i både vekt og styrke.åltså kjøp ikke drill med de gamle vanlige batteriene.

#24 Morgan Kane

Morgan Kane

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 85 Innlegg:

Posted 27 January 2008 - 21:22

http://www.tools-plu...ita-bdf451.html

Jeg kjøpte meg en slik herfra rett før jul, ferdig levert kom den på ca 2500 kr. Brukte jetcarrier til å frakte og fortolle den for meg.
Så kjøper du deg en 110-220 volts omformer til 170 kr på chlas ohlson, og du er langt unna norsk pris som er mellom 5 og 6 tusen!
Dette er toppmodellen til makita, jeg er fornøyd med min så langt ihvertfall. Funker greit med 30 mm laangt trebor.

#25 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 27 January 2008 - 21:41

QUOTE
det er mange batteridriller på markedet og de fleste duger bra til vanlig bruk,det er en ting som man bør være obs på-å det er de nye litium batteriene,disse er overlegne i både vekt og styrke.åltså kjøp ikke drill med de gamle vanlige batteriene.


Litium-batteriene er helt overlegne, som du sier. de brukes bl.a. i mobiltelefoner. Men er ikke lithium-batterier forferdelig dyre?
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#26 ivar_

ivar_

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 70 Innlegg:

Posted 28 January 2008 - 17:01

må bare henge meg på her lithium er meget bra og veier ca halvparten av de gamle, de tåler også å ligge lenge uten å bli brukt, og så tåler de mye mer minus grader, har muttertrekkeren og drillen min fra makita liggende i bil og de taper seg ikke i det hele tatt, men det ville et "gammelt" batteri gjort pga kulden

btw så kan det være lurt å sjekk ut dewalt fremover slipper slike batterier nå den 5 feb. i en ganske billig serie der det også leveres muttertrekker og vinkelsliper på batteri
fart er tingen, kommer seg frem da

#27 Kaare

Kaare

    Rett til himmels

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 28 January 2008 - 20:11

QUOTE(ivar_ @ 28 Jan 2008, 17:01) <{POST_SNAPBACK}>
må bare henge meg på her lithium er meget bra og veier ca halvparten av de gamle, de tåler også å ligge lenge uten å bli brukt, og så tåler de mye mer minus grader, har muttertrekkeren og drillen min fra makita liggende i bil og de taper seg ikke i det hele tatt, men det ville et "gammelt" batteri gjort pga kulden


Dette var noe! Tror nok det kulda som har tatt knekken på flesteparten av mine batterier opp gjennom årene. Fort gjort å glemme den igjen i bilen og dermed er den fort død. Godt tips dette m.a.o.

#28 Forshaug

Forshaug

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 29 January 2008 - 17:18

Jeg kjøpte en rett før jul, ASAKI på 14,4v, kjøpt på mekk, prisen var 1000kroner og medfølgende 1 stk ekstra batteri, koffert og hurtiglader...
Har brukt den i forbindelse med jobb som snekker og kan trygt anbefales...

#29 Pero

Pero

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 100 Innlegg:

Posted 30 January 2008 - 10:53

Panasonic ville jeg kjøpt. Har mange driller på jobb men panasonic drillene har holdt lengst. Å det er hard bruk whistle.gif
En kommer langt med god kaffe og fersk General ;)

#30 RmB

RmB

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1020 Innlegg:

Posted 31 January 2008 - 06:44

jobber som elektriker å bruker batteridrill hver dag.. dewalt suger ræv kan du si.. etter de flyttet produksjonen ut fra usa er det ikke noe som er brukende foruten om gjærsaga de sin som egentlig er en elû sag.

milwaukee har en 28v til heavy duty shit! å makita 14.4v til alt annet.. beste valget du kan ta, begge bruker lithium ion batteri.. glem alt annet, panasonic er bra, men når ikke opp..

men uansett hva du velger, så gå for lithium ion batteri.. vekt, kulde, tapping, kapasitet osv osv..
user posted image user posted image


#31 P-K

P-K

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 40 Innlegg:

Posted 01 February 2008 - 22:44

Det grunnleggende svaret her er egentlig pris. uansett hva du kjøper må du betale for kvalitet. så se på bruksområdet ditt. kommer du til å bruke den jevnlig og mye? gå for en maskin i 3-4000kr klassen. skal du bruke den en gang i blandt holder det med en halvproff drill til rundt 1500. Selv har jeg 3 dewalt-driller (og en del annet batteriverktøy) og kan ikke annet si enn att det er jævlig bra. men har brukt mye annet også så etter min mening: b&d og wurth helt greit. bosch, hitachi og metabo er bra. Panasonic er ROLLS ROYCE av batteriverktøy med deWalt og makita like i hæla. Millwauke (eller hvordan det skrives) har jeg aldri prøvd selv, men har hørt av noen att de er litt snaue på batterikapasiteten... ???

Edited by P-K, 01 February 2008 - 22:46.


#32 Kaare

Kaare

    Rett til himmels

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 01 February 2008 - 22:56

QUOTE(P-K @ 1 Feb 2008, 22:44) <{POST_SNAPBACK}>
Det grunnleggende svaret her er egentlig pris. uansett hva du kjøper må du betale for kvalitet. så se på bruksområdet ditt. kommer du til å bruke den jevnlig og mye? gå for en maskin i 3-4000kr klassen. skal du bruke den en gang i blandt holder det med en halvproff drill til rundt 1500.


Dette er i grunnen det beste svaret hittil.

#33 V8 4x4

V8 4x4

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 300 Innlegg:

Posted 04 February 2008 - 04:01

dette må da vere et greit tilbud?
http://www.autodb.no...emplate=traktor
88 chevy subb 4x4
79 cutlass
å div ræl

#34 RmB

RmB

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1020 Innlegg:

Posted 04 February 2008 - 06:43

javisst.. eneste at batteriene er litt tunge, men hitachi er ikke verst.. å spesiellt til den prisen.. løp å kjøp
user posted image user posted image


#35 cat

cat

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 04 February 2008 - 07:35

Hei !

Har brukt Snap On sin lenge,men annbefaler deg og kjøpe 18v Dewalt.
Den er mere robust og tåler mye tungt arbeide(les borring skruing)
Cat

#36 tomas

tomas

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 11 February 2008 - 20:11

Her er det noen få men gode svar. Men ingen av de tar for seg bruken. Det er flere ting du vil sette pris på ved en batteridrill hvis den skal brukes allsidig og til hobbybruk. Jeg nevner noen:

13mm kjoks, da får du også i ett hullborr, de fleste driller har 10mm.
Hurtigkjoks med selvstrammer er sinnsykt deilig hvis du bytter litt morr innimellom. sett borret i og vri til med enhånds stramming. Panasonic veit jeg har dette på flere av sine modeller. Alltid veldig enklet å stramme og åpne kjoksen.
2 batterier. Utroolig deilig med 2 batterier. Behøver ikke være redd for å gå tom for strøm. LAderen lader det ene batterier før du rekke rå gå tom.
flere gir er veldig viktig. Istedet for å brenne motoren, kjøp en trekker som har flere gir. minst 2. og kanskje helst 3 gir.
ikke handle på europris, kjøp en drill til over 1000 kroner. da får du somregel veldig greie driller til hobby bruk.
Jeg har en hitatchi sånn 14,4 kombo med lampe og 2 batterier. det er en billig drill som er helt grei. Den begynner å hangle på batteriene nå, men så har jeg missbrukt den i snart 6 år også, med masse tung skruing i høygir med flere 10-tusen 100mm skruer osv.

Lykke til med kjøpet
JeepClubNorway kontakt Vestfold
Styremedlem 4x4drivers
Webansvarlig 4x4drivers
--------------------
2.5" Procomp
7" WarnFlares
35x12,5 MTR
Warn x8000i Winch

#37 SilverFox

SilverFox

    Pajero Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1869 Innlegg:

Posted 13 February 2008 - 04:40

Jobber selv som elektriker, og har brukt de fleste driller.
Milwaukee'en varte i 2 timer. da knakk hele kjoksen. borra da med et helt nytt 18mm spiralbor gjennom en stav, og ble full stopp i en kvist(!)
fikk ny og den varte i hele 9dager da hele drittn sprakk tvers over og begynte å brenne. Ble da brukt for å borre gjennom litt yttervegg med 10mm langbor.(14.4v eller ka svarten den va) Kommer Aldri til å kjøpe den drittn mer,

hitachi'en synes jeg virker for klumpete.

Panasonic bruker jeg daglig nå. Bra maskin men synes kanskje ikke batteriene lever opp til forventningene.. å ja. da kjører jeg den på trinn 1.
Hatt panasonicen i 1 1/2 år nu og har hatt den inne en gang på rep da børstene tok kveld. Men maskinen er gulle god og kan godt tenke meg å kjøpe en ny av panasonic. De tåler en del støyt å det som regel blir ødelagt er den jævla bitzholderen som blir bøyd..smile.gif

Dewalt har jeg privat i verkstedet. både 12v og 18v.. de har begge fått kjørt seg rimeli heftig, men faktisk er de de eneste som ikke har svikta meg. Og disse har vært i bruk i 4-5 år nu.

Edited by SilverFox, 13 February 2008 - 04:41.


Pajeroen er solgt ;(

Silverfox's Garasje

#38 Rukus

Rukus

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1358 Innlegg:

Posted 13 February 2008 - 22:12

Jeg jobber som tømrer og bruker drillen HARDT hver dag. Den får tøff behandling av både hull kopper og store borrer, kulde, vann +++ Så jeg stiller utrolig store krav til drillen. Jeg har testet alt av proff driller, og har kommet fram til at det kun er makita som duger. Det er flere grunner. Den er utrolig solid (jeg snakker nå om toppmodellen selfølgelig) den har styrke i massevis (svakere enn dewalt men 1/2 av vekta da å det ser jeg på som VIKTIG) batteri kappasiteten er bra og holdbareheten er helt upåklagelig.
Panasonic som alle skrøt av bestemte jeg meg for og teste, men har dårlige erfaringer, den knakk sammen, tålte ikke store skruer sad.gif

Så kjøp makita, det er mitt råd, å jeg bruker drillen proft hver eneste dag og bruker den hardt! de koster vel en del tusen kroner, men er uten tvil verdt det.
Det vanskelige er en lek, å det umulie en utfordring

Hilux 4x4 -91 Allpro SAS

#39 Pompel

Pompel

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 172 Innlegg:

Posted 15 February 2008 - 21:43

Jeg ville nok også gått for Panasonic. Syns de maskinene er top. Levetiden slår det meste og batteriene er gode. vi bruker de offshore til stort sett det meste når vi skrur på miniubåtene våre. Panasonic får et ekstra pluss av meg etter at den ene maskinen vår ble glemt på ubåten og var med ned på 800m dyp på Ormen Lange.
Når vi kom opp igjen virket maskinen helt normalt i flere dager før saltet fikk tatt knekken på den.
Hans Christian

Hiluxen er solgt!!.....Angrer meg allerede!

#40 Kaare

Kaare

    Rett til himmels

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 16 February 2008 - 01:29

QUOTE(Rukus @ 13 Feb 2008, 22:12) <{POST_SNAPBACK}>
Panasonic som alle skrøt av bestemte jeg meg for og teste, men har dårlige erfaringer, den knakk sammen, tålte ikke store skruer sad.gif


Dette kan nok være riktig - på dette punktet har Festool imponert meg voldsomt.