Gå til innhold



Foto

Muttertrekker


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
81 replies to this topic

#41 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 02 April 2008 - 16:47

QUOTE(RmB @ 2 Apr 2008, 08:22) <{POST_SNAPBACK}>
man får det man betaler for smile.gif stort enklere blir det vel ikke.


Må vel si meg enig her
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#42 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 02 April 2008 - 18:51

QUOTE(Lars'ern @ 2 Apr 2008, 17:47) <{POST_SNAPBACK}>
Må vel si meg enig her


Så om en butikk kjøper en vare fra en liten importør som har dårlig innkjøp på grunn av lite volum og har høy avanse på produktene så blir denne varen bedre enn om en stor kjede kjøpte samme varen i store innkjøp og presset ned innkjøpsprisen. Og siden de har stort volum trenger de liten avanse.

Der hvor nøyaktig samme vare har ulik pris hos to forhandlere, er da den dyreste best?

Om en muttertrekker er dyr eller billig har lite med hvor sterk den er å gjøre. Du kan få skitdyre trekkere på 400 Nm. Du kan få billige trekkere som drar over 1000 Nm. Da er den billige sterkere. Hvis poenget kun handler om å få den sterkest mulig så er den best.

Det er nesten garantert at den billige i dette eksemplet trekker mest luft. Hvis minst luftforbruk er viktigst så er den dyreste best.

Den billige her er nesten garantert tyngst. Hvis vekt er viktig så er den dyreste best.

Kanskje den dyre som er oppgitt til 400 Nm egentlig klarer 475 NM, mens den billige som er oppgitt til 1000 Nm bare klarer 850 Nm. Da er styrken i den dyrste mest pålitelig.

Hvis du jobber med trekkeren hele dagen på et dekkverksted har vekt stor betydning, men bruker du den på ett hjulskifte vår og høst spiller det nesten ingen rolle.

Hva når den billige er dritsterk, over 1000 Nm, lett veier 2,5 kilo og ikke bruker mye luft 250 l/m. Er den da dårlig for at den er billig, men om en setter opp prisen til det teredobble så blir den jævli bra?

Ut fra dette vil jeg påstå at jeg kan tildels bevise at du ofte ikke får hva du betaler for. En blir ofte griselurt av sleipe firmaer som tar vannvittige påslag. Jeg kjenner til eksempler på at feks Würt har tatt noen påslag som ikke ligner grisen. (Jeg har solgt verktøy til håndverkere en gang i tiden og jeg var ikke noe bedre selv.Hadde en maskin jeg ikke klarte få innsalg på men jeg tripplet prisen og solgte ufattelig bra etterpå)

Å hevde at det ene eller det andre er best blir litt meningsløst, og basert på egne følelser, om en ikke beskriver hvorfor det er best.

Dette er et forum for hobby/entusiaster som en kan regne med at benytter en muttertrekker svært lite og det å kjøpe en trekker til 4-5-6-7-8 tusen kroner da vil jeg påstå er verktøyonani. Om det ikke er noe spesielt som spiller inn. Slik som handikapp eller at du er lottomillionær og kan kjøpe plasmakuttere som andre kjøper ei kappeskive til vinkelsliper.

Mange som ble litt pissed nå. Om du ble irritert av dette er det sannsynligvis for at jeg har mye rett. :-) Tenk litt på det.

#43 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 02 April 2008 - 19:49

Flott resymert, Nøcke. Det blir feil å koble pris med kvalitet. Men vi kan vel alle være enige om at verdi og kvalitet henger sammen? så har vi ihvertfall noe å samle oss rundt
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#44 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 02 April 2008 - 20:40

QUOTE(Snømannen @ 2 Apr 2008, 20:49) <{POST_SNAPBACK}>
Flott resymert, Nøcke. Det blir feil å koble pris med kvalitet. Men vi kan vel alle være enige om at verdi og kvalitet henger sammen? så har vi ihvertfall noe å samle oss rundt

Finn ut hva en har behov for er viktig. Min første muttertrekker var tung som helvete og for svak til hjulbolter. Hva skal jeg bruke den til? Absolutt ubrukelig selv om den var billig. Det var et dårlig kjøp.

Jeg har en trekker som er sterk som helvete, tyngre enn en sementsekk og bruker utrolig mye luft. Den bruker jeg en gang om våren og en gang om høsten. Den var kjempebillig og akkurat hva jeg hadde bruk for. Jeg har nok luft på kompressoren og bruker den så lite at vekta spiller ingen rolle. Det var et godt kjøp.

Det med kjøp av verktøy generalt er vanskelig, fryktelig vanskelig. Særlig fordi det så lett kommer følelser inn i bildet. Så glemmer vi å tenke over vårt reelle behov og lar følelsene styre både råd og valg. Da er det fort gjort å trå feil.

#45 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 02 April 2008 - 22:41

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 2 Apr 2008, 19:51) <{POST_SNAPBACK}>
Så om en butikk kjøper en vare fra en liten importør som har dårlig innkjøp på grunn av lite volum og har høy avanse på produktene så blir denne varen bedre enn om en stor kjede kjøpte samme varen i store innkjøp og presset ned innkjøpsprisen. Og siden de har stort volum trenger de liten avanse.

Der hvor nøyaktig samme vare har ulik pris hos to forhandlere, er da den dyreste best?

Om en muttertrekker er dyr eller billig har lite med hvor sterk den er å gjøre. Du kan få skitdyre trekkere på 400 Nm. Du kan få billige trekkere som drar over 1000 Nm. Da er den billige sterkere. Hvis poenget kun handler om å få den sterkest mulig så er den best.

Det er nesten garantert at den billige i dette eksemplet trekker mest luft. Hvis minst luftforbruk er viktigst så er den dyreste best.

Den billige her er nesten garantert tyngst. Hvis vekt er viktig så er den dyreste best.

Kanskje den dyre som er oppgitt til 400 Nm egentlig klarer 475 NM, mens den billige som er oppgitt til 1000 Nm bare klarer 850 Nm. Da er styrken i den dyrste mest pålitelig.

Hvis du jobber med trekkeren hele dagen på et dekkverksted har vekt stor betydning, men bruker du den på ett hjulskifte vår og høst spiller det nesten ingen rolle.

Hva når den billige er dritsterk, over 1000 Nm, lett veier 2,5 kilo og ikke bruker mye luft 250 l/m. Er den da dårlig for at den er billig, men om en setter opp prisen til det teredobble så blir den jævli bra?

Ut fra dette vil jeg påstå at jeg kan tildels bevise at du ofte ikke får hva du betaler for. En blir ofte griselurt av sleipe firmaer som tar vannvittige påslag. Jeg kjenner til eksempler på at feks Würt har tatt noen påslag som ikke ligner grisen. (Jeg har solgt verktøy til håndverkere en gang i tiden og jeg var ikke noe bedre selv.Hadde en maskin jeg ikke klarte få innsalg på men jeg tripplet prisen og solgte ufattelig bra etterpå)

Å hevde at det ene eller det andre er best blir litt meningsløst, og basert på egne følelser, om en ikke beskriver hvorfor det er best.

Dette er et forum for hobby/entusiaster som en kan regne med at benytter en muttertrekker svært lite og det å kjøpe en trekker til 4-5-6-7-8 tusen kroner da vil jeg påstå er verktøyonani. Om det ikke er noe spesielt som spiller inn. Slik som handikapp eller at du er lottomillionær og kan kjøpe plasmakuttere som andre kjøper ei kappeskive til vinkelsliper.

Mange som ble litt pissed nå. Om du ble irritert av dette er det sannsynligvis for at jeg har mye rett. :-) Tenk litt på det.


Du har også noen som heter garanti, reklamasjon og deletilgang. Garantien er som regel 1 år (usikker på hva Wurth har) og reklamasjon 3 eller 5 år. Men det hjelper veldig lite, hvis stedet der du kjøpte muttertrekkeren sender den til et firma i Gøteborg for rep, og det tar 4 måneder å få den igjen. Da blir det ofte lettere å få igjen en ny, når du kjøper et veletablert og dyrere merke, det er ihvertfall min erfaring. Hvis jeg husker riktig, er det 5 års reklamasjonsrett hvis varen koster over 5000 kr, samt at den er beregnet for å holde i mer enn 5 år. Noe som vil si at hvis du kjøper varen på billigbutikken for 4990,- får du 3 års reklamasjonsrett, men dersom du kjøper samme varen i en dyrere butikk for 5490,- får du 5 års reklamasjonsrett. Det betyr også noe. Ellers må jeg si meg ganske enig i det du skrev.

Til en vis grad vil jeg også si meg enig i at det er litt tullette å kjøpe en muttertrekker til 4-8000. Men dersom muttertrekkeren ikke greier å løsne hjulboltene, og jeg må frem med hjulvinna(dersom de er festet med riktig moment, 110-120Nm), spiller det mindre rolle om muttertrekkeren koster 199,- eller 7990,- den hører uansett hjemme i søppelbøtta!

Jeg har en ganske bra kompressor i "verkstedet", vet ikke l/min, men den har blitt brukt både til lakkering og div trykkluftverktøy, slipemaskiner o.lig. Og til den har jeg bare fått en muttertreker til å virke, og det er Wurth sin, men jeg skal innrømme det, att jeg fikk lyst til å teste Clas sin ut fra det du skrev i ett innlegg lenger opp.

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 2 Apr 2008, 21:40) <{POST_SNAPBACK}>
Det med kjøp av verktøy generalt er vanskelig, fryktelig vanskelig. Særlig fordi det så lett kommer følelser inn i bildet. Så glemmer vi å tenke over vårt reelle behov og lar følelsene styre både råd og valg. Da er det fort gjort å trå feil.


Her skal jeg si meg helt enig, det er derfor vi også har så forskjelligen meninger.


Skal få ringt deg en dag også, det er bare det at jeg har vært opptatt en del siden påske
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#46 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 03 April 2008 - 08:41

QUOTE(Lars'ern @ 2 Apr 2008, 23:41) <{POST_SNAPBACK}>
Du har også noen som heter garanti, reklamasjon og deletilgang. Garantien er som regel 1 år (usikker på hva Wurth har) og reklamasjon 3 eller 5 år. Men det hjelper veldig lite, hvis stedet der du kjøpte muttertrekkeren sender den til et firma i Gøteborg for rep, og det tar 4 måneder å få den igjen. Da blir det ofte lettere å få igjen en ny, når du kjøper et veletablert og dyrere merke, det er ihvertfall min erfaring. Hvis jeg husker riktig, er det 5 års reklamasjonsrett hvis varen koster over 5000 kr, samt at den er beregnet for å holde i mer enn 5 år. Noe som vil si at hvis du kjøper varen på billigbutikken for 4990,- får du 3 års reklamasjonsrett, men dersom du kjøper samme varen i en dyrere butikk for 5490,- får du 5 års reklamasjonsrett. Det betyr også noe. Ellers må jeg si meg ganske enig i det du skrev.

Til en vis grad vil jeg også si meg enig i at det er litt tullette å kjøpe en muttertrekker til 4-8000. Men dersom muttertrekkeren ikke greier å løsne hjulboltene, og jeg må frem med hjulvinna(dersom de er festet med riktig moment, 110-120Nm), spiller det mindre rolle om muttertrekkeren koster 199,- eller 7990,- den hører uansett hjemme i søppelbøtta!

Jeg har en ganske bra kompressor i "verkstedet", vet ikke l/min, men den har blitt brukt både til lakkering og div trykkluftverktøy, slipemaskiner o.lig. Og til den har jeg bare fått en muttertreker til å virke, og det er Wurth sin, men jeg skal innrømme det, att jeg fikk lyst til å teste Clas sin ut fra det du skrev i ett innlegg lenger opp.
Her skal jeg si meg helt enig, det er derfor vi også har så forskjelligen meninger.
Skal få ringt deg en dag også, det er bare det at jeg har vært opptatt en del siden påske


Jeg kan vanskelig si i mot det du kommer med her, og ikke føler jeg at jeg ønsker det heller. Jeg tror den siste delen av diskusjonen her er den mest fruktbare for hva en bør vurdere når en skal kjøpe nytt utstyr som feks en muttertrekker. Noe er uansett bare skrot, men det viktige er å finne ut av behovet og så begynne å vurdere hva som kan dekke det behovet. Noen ganger blir det dyrt verktøy og noen ganger billig verktøy.

Så er det et viktig poeng det du skriver om service. Det er en del av det en betaler for. God service er verdt en slump penger det også selv om det ikke er et produkt du kan ta og føle på. På Europris kjøper en kun verktøy som er bruk og kast. Prøv å gå dit og be om en slitedel til en muttertrekker.

Jeg vet ikke hvor korrekt eller hvordan de måler kraften og hvor mye slageffekten påvirker, men den tunge jævelen jeg har fra Biltema som veier 4-5 kilo. Det er egentlig helt vanvidd. Den drar løs hjulbolter som er dratt til med mye høyere moment enn muttertrekkeren er oppgitt til. Ca 20-25% mer. Kanskje den kan dra kontinuerlig den kraften som er oppgitt men slår mye hardere, jeg vet ikke.

Da har ikke jeg mer å bidra med til de som lurer på hva de skal kjøpe av muttertrekker. I rest my case.

#47 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 03 April 2008 - 10:58

Lurer nok på om jeg ikke kjøper den dyre de har på Biltema. At den er tung plager ikke meg, har krefter til å holde den alikevel jeg, luft har jeg også nok av. Den jeg har nå kommer fra Europris og har virket utmerket i mange år, men den er litt svak.

Jeg bruker ikke muttertrekker til å bare skifte hjul med, jeg bruker den til all slags skruing egentlig.
Tlf: 98883546

#48 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 03 April 2008 - 15:51

QUOTE(Roar Hovet @ 3 Apr 2008, 11:58) <{POST_SNAPBACK}>
Lurer nok på om jeg ikke kjøper den dyre de har på Biltema. At den er tung plager ikke meg, har krefter til å holde den alikevel jeg, luft har jeg også nok av. Den jeg har nå kommer fra Europris og har virket utmerket i mange år, men den er litt svak.

Jeg bruker ikke muttertrekker til å bare skifte hjul med, jeg bruker den til all slags skruing egentlig.


Skulle jeg kjøpt en muttertrekker i dag ville jeg sannsynligvis kjøpt den kompositttrekkeren til Clas Olhsson for den tunge til Biltema blir i tyngste laget for meg siden jeg mister mer og mer krefter i hendene/fingrene etter som MSen utvikler seg.

#49 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 03 April 2008 - 20:18

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 3 Apr 2008, 09:41) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg kan vanskelig si i mot det du kommer med her, og ikke føler jeg at jeg ønsker det heller. Jeg tror den siste delen av diskusjonen her er den mest fruktbare for hva en bør vurdere når en skal kjøpe nytt utstyr som feks en muttertrekker. Noe er uansett bare skrot, men det viktige er å finne ut av behovet og så begynne å vurdere hva som kan dekke det behovet. Noen ganger blir det dyrt verktøy og noen ganger billig verktøy.

Så er det et viktig poeng det du skriver om service. Det er en del av det en betaler for. God service er verdt en slump penger det også selv om det ikke er et produkt du kan ta og føle på. På Europris kjøper en kun verktøy som er bruk og kast. Prøv å gå dit og be om en slitedel til en muttertrekker.

Jeg vet ikke hvor korrekt eller hvordan de måler kraften og hvor mye slageffekten påvirker, men den tunge jævelen jeg har fra Biltema som veier 4-5 kilo. Det er egentlig helt vanvidd. Den drar løs hjulbolter som er dratt til med mye høyere moment enn muttertrekkeren er oppgitt til. Ca 20-25% mer. Kanskje den kan dra kontinuerlig den kraften som er oppgitt men slår mye hardere, jeg vet ikke.

Da har ikke jeg mer å bidra med til de som lurer på hva de skal kjøpe av muttertrekker. I rest my case.


Jeg har en del billigverktøy fra Clas, el.høvel, stikksag, sirkelsag o.lig, fungerer helt greit til mitt bruk.

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 3 Apr 2008, 16:51) <{POST_SNAPBACK}>
Skulle jeg kjøpt en muttertrekker i dag ville jeg sannsynligvis kjøpt den kompositttrekkeren til Clas Olhsson for den tunge til Biltema blir i tyngste laget for meg siden jeg mister mer og mer krefter i hendene/fingrene etter som MSen utvikler seg.


Fikk egentlig veldig lyst til å prøve den jeg også, så blir det en ny privat, så blir det en tur på Clas og ikke på Biltema smile.gif
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#50 tovp

tovp

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 11 April 2008 - 21:32

Hva er det jeg gjør feil?

Det var igjen tid for dekkskifte, og jeg var lei av at muttertrekkeren min, som jeg kjøpte på Eurorpis for 299,- var ett hakk for svak.
Jeg dro derfor på biltema og kjøpte den store de har der til 599,-kr. Den er stor og tung, men det tenkte jeg mens jeg stod i butikken at: "Det spiller jo ingen rolle, så lenge den klarer å få opp hjulboltene".
Jeg kjøpte den og dro hjem for å ta den i bruk smile.gif

Jeg leste bruksannvisningen, og satt inn med olje. Så var jeg klar til å begynne. Jeg ble jo litt overasket da den ikke klarte noen ting huh.gif
Jeg fikk ikke noe krefter i den i det hele tatt. Og før noen foreslår at jeg har for liten kompressor(noe som jeg vet at den er), så vil jeg nevne at tanken var fullt oppladet og klar til bruk, og selv da klarte jeg å holde igjen muttertrekkeren lett bare med 2 fingre ohmy.gif

Er det noe feil med muttertrekkeren min? Eller bør jeg snarest mulig melde meg på neste strong-man konkuranse laugh.gif

Det verste er nesten at dette har skjedd meg før. Når det var tid for dekkskifte i høst var jeg også lei av den jeg hadde, så jeg dro på wurth og kjøpte en som jeg trodde skulle være skikkelig til 2890,- spenn. Den fikk jeg heller ikke til å virke. Men den var såpass dyr at jeg brydde meg ikke om å prøve så mye. Jeg leverte den heller inn, og fikk tilbake pengene.

Min erfaring hittil er altså at den fra Europris, som leverest i bæreveske med et pipesett, til 299,-
Er mye kraftigere enn både Biltema sin store, til 599,- og Wurth sin til 2890,- Begge de siste kommer i pappeske uten noe tilbehør wink.gif

Jeg skjønner jo at dette ikke henger på greip, så hva i all verden har jeg gjort galt?


Edit: Prisredigering.

Edited by tovp, 12 April 2008 - 10:46.


#51 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 11 April 2008 - 21:40

QUOTE
så vil jeg nevne at tanken var fullt oppladet og klar til bruk


Kan det hende at det er et punkt mellom tanken og muttertrekkeren der det er alt for lite hull, og kommer igjennom for lite luft? tynne slanger, luftnippler med lite hull, kanskje er det en strupeventil eller trykkreguleringsventil et sted? Eller et rustflak o.l?
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#52 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 April 2008 - 21:33

QUOTE(Snømannen @ 11 Apr 2008, 22:40) <{POST_SNAPBACK}>
Kan det hende at det er et punkt mellom tanken og muttertrekkeren der det er alt for lite hull, og kommer igjennom for lite luft? tynne slanger, luftnippler med lite hull, kanskje er det en strupeventil eller trykkreguleringsventil et sted? Eller et rustflak o.l?


Hvis du bare kobler av nippelen som du kobler til i muttertrekkeren ser du hvor raskt du tømmer tanken. Det gir deg en ide om det er noe som blokkerer.

Og du har justert opp kraften på trekkeren slik at den ikke står stilt inn på minimal kraft?

Selv om du har liten kompressor skal den gi full fart noen sekunder frem til trykkfallet i tanken blir for stort.

#53 tovp

tovp

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 13 April 2008 - 22:15

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 13 Apr 2008, 21:33) <{POST_SNAPBACK}>
Selv om du har liten kompressor skal den gi full fart noen sekunder frem til trykkfallet i tanken blir for stort.



Ja, det er det jeg også mener, derfor er det så rart at det ikke er mer krefter i den, om så bare til å begynne med. Men den jeg har greier bare så vidt å rotere av seg selv, får ikke noe turtall på den uten belastning heller, enda turtallet er oppgidd til å være 4800rpm. Så det må nesten være noe fryktelig galt med den.

Jeg har stillt opp trykkregulatoren på undersiden av pistolgrepet, så det er ikke der problemet ligger smile.gif
Jeg har forsøkt med 2 forskjellige slanger, uten at det gjorde noen forskjell. Og så kan jeg jo si at den fra Europris fortsatt fungerer som den alltid har gjort, så det kan ikke være en blokkering heller, hvis den da ikke er i selve muttertrekkeren.

Hvilken olje bruker dere forresten?
Og skal man fylle olje i det hullet der hvor det står "oil"? Jeg har lett igjenom bruksannvisningen, men finner ikke noe om det unsure.gif

#54 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 13 April 2008 - 22:49

Hmm, pussig...

Så alt fungerer som normalt med den gamle trekkeren? Men ikke med den nye??
Står retningsvelgeren riktig? Helt over, ikke delvis
Står trykkreguleringen riktig? (det gjorde den sa du) Prøv begge veier
Prøv å flytt over luftnippelen fra den gamle til den nye trekkeren
Da har jeg ikke noen flere forslag, bortsett fra def trekker, noe som er rart da den er ny
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#55 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 14 April 2008 - 15:19

QUOTE
Og skal man fylle olje i det hullet der hvor det står "oil"?


Bare ta av slangen og drypp litt olje rett i luftnippelen. da blir trekker'n glad smile.gif
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#56 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 14 April 2008 - 18:38

Det hender at nye ting er bare skit, selv om de er nye. Jeg bytta dame engang men den nye var det ikke noe futt i i det hele tatt. Kanskje det var kompressoren min som var for liten.

Seriøst. Ta med trekkeren til noen som har en kompressor som garantert leverer nok luft og test den der. Da får du vite om feilen ligger her eller der. Som det er nå tror jeg det er det eneste fornuftige du kan gjøre.

Om du går inn på et dekkverksted og forklarer at du har en trekker du ikke får til å virke og spør om de kan koble den på og se om den virker hos dem får du sikkert lov til det. Og er de så kjipe at de ikke lar deg få det kan du legge ut navnet deres her og så boikotter vi dem.


Har du riktige koblinger. Kom akkurat på at en gang for mange år siden så hadde vi et problem med en trykkluftstyrt maskin. Da var det en nippel som ikke passet skikkelig. Den passet nok til å koble sammen men ikke godt nok til å åpne skikkelig slik at det bare fiste gjennom litt luft.

Få testet den et sted hvor det er rikelig med luft.

Lykke til.

#57 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 14 April 2008 - 21:28

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 14 Apr 2008, 19:38) <{POST_SNAPBACK}>
Har du riktige koblinger. Kom akkurat på at en gang for mange år siden så hadde vi et problem med en trykkluftstyrt maskin. Da var det en nippel som ikke passet skikkelig. Den passet nok til å koble sammen men ikke godt nok til å åpne skikkelig slik at det bare fiste gjennom litt luft.


Når du nevner det, på alt billig luftutstyr er det Euro-standard på koblingene. Jeg vet at Biltema også benytter denne. Vi i Norge er jo sære på alt, også på dette, så vi bruker Hansen-kobling!! blink.gif
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#58 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 15 April 2008 - 12:17

QUOTE(Lars'ern @ 14 Apr 2008, 22:28) <{POST_SNAPBACK}>
Når du nevner det, på alt billig luftutstyr er det Euro-standard på koblingene. Jeg vet at Biltema også benytter denne. Vi i Norge er jo sære på alt, også på dette, så vi bruker Hansen-kobling!! blink.gif


Nå har jeg testet. Lånte en 16 liters 2HK snekkerkompressor for å bytte dekk med min luftsluker som drar rundt 450 l/m.

Når det er skikkelig tungt å dra rundt klarer den ikke starte å hamre og slå om trykket er under 7 kg. Denne kompressoren slår ikke inn igjen før trykket er nede på 6 kg.

På 8,5 kg jobber den hardt på det som sitter dønn fast i kun noen korte sekunder før trykket faller så mye at kraften ebber ut.

Da er det bekreftet; Ved en liten kompressor starter muttertrekkeren opp med full kraft men dabber voldsomt fort av.
Dette betinger at trykket er 8 kg eller mer ved oppstart av muttertrekkeren.

En kompressor på 2HK ble alt for svak for dette monsteret som jeg nesten må ha stativ til for å bruke. biggrin.gif

#59 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 15 April 2008 - 17:16

QUOTE(tomas @ 11 Feb 2008, 19:34) <{POST_SNAPBACK}>
Noen sier her at Biltema ikke drar løs muttere osm er dratt til med handa en gang. det må jo være reinspikka sprøyt. Enten så har han en luft skralle på 30 nm, eller så må han sitte å blåse selv i slangen.


Hvis det er meg du tenker på, så kan jeg bekrefte at Biltemas 1/2" muttertrekker fungerer best som slagverktøy på latmannsarmen.. Makan til dritt har jeg ikke vært borti.. Jeg håper det er noe galt med min trekker, for den klarer ikke å skru ut muttere eller bolter hvis det er sand el. lignende på gjengene.. Skrur de med enkelhet ut for hånd..

Jeg kjøpte også en luftdreven stikksag i samme slengen. Den er så veik at den blir aldri brukt...

Både muttertrekkeren og stikksagen er noen år gammel og kan hende at kvaliteten er blitt bedre etterhvert. Kjøpte meg nylig en sånn liten vinkelslipemaskin for sliperondeller med 6mm askling.. Den fungerer meget bra smile.gif


Har DENNE kompressoren. Den klarer sikkert ikke å drive trekkeren konstant, men noen sekund i slengen burde man kunne forvente..

Edited by wazzza, 15 April 2008 - 17:18.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#60 tomas

tomas

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 15 April 2008 - 19:49

QUOTE(wazzza @ 15 Apr 2008, 17:16) <{POST_SNAPBACK}>
Hvis det er meg du tenker på, så kan jeg bekrefte at Biltemas 1/2" muttertrekker fungerer best som slagverktøy på latmannsarmen.. Makan til dritt har jeg ikke vært borti.. Jeg håper det er noe galt med min trekker, for den klarer ikke å skru ut muttere eller bolter hvis det er sand el. lignende på gjengene.. Skrur de med enkelhet ut for hånd..


Usikker på hvem det var. Men hvis du har en muttertrekker på flere hundre nm, og den ikke greier å dra ut mutterne hvis det er sand i gjengene, da har du enten en defekt trekker, eller noe annet alvorlig feil.
Jeg har selv en biltema skralle på luft, som drar fint inn franske treskruer med hode på 11 og 13 mm. uten forborring. Og den har vel ikke mer enn 40 nm eller noe. Men jeg kan skrive under på at den bruker en god del luft. Men ikke mer enn at kompressorn greier å jobbe seg opp etter litt.
Det du kan prøve på eventuelt er å justere den nedre trykkbryteren slik at kompressorn starter litt før.
JeepClubNorway kontakt Vestfold
Styremedlem 4x4drivers
Webansvarlig 4x4drivers
--------------------
2.5" Procomp
7" WarnFlares
35x12,5 MTR
Warn x8000i Winch