Gå til innhold



Foto

410 motor sliten?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
21 replies to this topic

#1 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 28 January 2008 - 13:01

hei folkens, i går kveld var jeg og en kammerat på tur i skog og mark, han kjører en 410 -84 med 413 hytte, med nesten orginale vinterdekk. jeg kjører 410 -86 med 31x10.5 general grabber med pigg. denna turen endte opp meg meg å en anna kammerat som šmåtte sitte bak i bilen til førstnevnte for min bil hadde ikkje sjangs til å komme seg videre var ikkje nok kraft til å trekke opp en bakke..

lurer egentlig bare på om det skal være avgjørende stor forskjell på 31x10.5 mot valig 205x75 dekk på 1.gir lavserie til at han kommer opp å ikkje jeg.. ?

men har unasett kjørt mye sammen med han her før å hans bil har altid vært "sprekere" en min.. jeg har nylig byttet følgende, uten noe forskjell

luftfilter
alle plugger å plugg ledninger
slangen til forvarming(vet ikkje om det har noe å si men bare skriver det opp;P)
fordeler lokk

skal også bytte bensinfilter når jeg kommer hiem i kveld.

noen som har noe innspill??;P

#2 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 28 January 2008 - 16:54

31" på 410 vil bli tungt å dra rundt, du vil nok merke bra forskjell på dette...

har dere prøvd begge bilene på like hjul... er det samme forskjellen da og?

har forresten 413 transfer i min 410, og den går og tungt i terrenget.... kanskje et lite tips åsjekke...


ellers er disse og litt vare for flottørnivå i forgasseren, men de pleier ikke gå dårlig likevel... men ei flaske dyserens er vel uansett ikke å forakte.


#3 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 28 January 2008 - 17:26

hei, vi har ikkje prøvd på like dekk men han på 30" og de dekka var sikker 13.5 breie var hvertfall mye breiere en mine og da var fortsatt hans bil en go del sprekere.

har skrudd litt mens vi var på jobb her i dag og hehe fant jo ein feil som sikkert kan ha litte granne å si da. skulle bytte bensin filter og fant liksom et lite hull i ledningen i forkant av filteret:

DSC00104.JPG

DSC00101.JPG
har kansje noe å si?? blush.gif

#4 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 28 January 2008 - 18:09

bare en måte å finne ut det på devil.gif

vil ikke tro det vil ha den effekten... vil heller tro at den plutselig vil slutte helt å dra om den ikke klarer å holde flottørkammeret i forgasseren fullt...


#5 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 28 January 2008 - 18:38

hmm snodig det her:P hehe har liksom ikkje merket noe til at den ledningen var sånn heller, kansje det skjedde på skauen i går. spiller ingen trille i likhet med filteret så er den byttet å skal teste samme bakke når jeg kommer heim i kveld så får jeg jo se om det er noe forskjell. selv om jeg tviler på at det er det... men noe må det jo være for det er heilt flaut hvor dau den er i forhold... sad.gif

men men takk for svar sier te i morra hvordan det gikk;)

#6 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 28 January 2008 - 18:41

Sjekk tenningen.for mye etter tenning gjør bilen slapp

#7 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 28 January 2008 - 19:09

Hmmm...litt "newbi" spørsmål her, hvordan gjør jeg det blush.gif

#8 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 28 January 2008 - 20:05

Hvis du noen gang har drevet en moped vet du at en enkelt tann kan være nok til at mopeden ikke drar skinnet av pølsa lenger selv om det går fasanfult fort i nedoverbakke.

På en så liten motor som i en 410 kan 31" fort bli den ekstra belastningen som gjør at den ikke orker noe lenger. Til og med en 413 merker godt den ekstra belastningen med 31".

Sett på mindre dekk så får du mer kraft. Og så lønner det seg selvsagt å tette alle hull i ledningene men det hjelper ikke på det du beskriver som problemet med at bilen er daff jevnt over, der er det sikkert de store dekkene som tar all kraften

#9 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 28 January 2008 - 20:31

for å justere tenningen helt riktig trenger du ei tenningslampe...


jeg ville og ha sjekka stiften om den er iorden. alt for stor åpning der og kan gjøre tenninga upresis...


#10 Mats Erik

Mats Erik

    Redaktør

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2021 Innlegg:

Posted 28 January 2008 - 23:11

Min 410, hadde ikkje problemer med å dra rundt 31" hjul. whistle.gif cool.gif
Mats Erik Mølster
Tlf :97143334
Suzuki SJ410 (Standard 2008)
Valen i Kvinnherad
Kvinnherad Offroadklubb!!!
Gud Være med deg... Nei ellers takk eg går sjøl.
----------------------------------------------------
Neisj! bilen tåle nok ein tur te...
Member of Team Oops

-Oops...

#11 Jonnis

Jonnis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 68 Innlegg:

Posted 29 January 2008 - 01:39

med 410'n min med 31" har det vært mangen ganger eg ikke har kommet opp bakkene fordi den ikke har nok ork..
likevel eg har tatt rennefart fra månen.. så er det ikke nok kraft..
men min kunne sikkert fått en liten justering..
men 44hk er ikke så mye å skryte av..

folk sier til meg at 410 er så mye bedre i skogen! det tror eg ingenting på..

Edited by Jonnis, 29 January 2008 - 01:40.


#12 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 29 January 2008 - 03:15

QUOTE(Mats Erik @ 28 Jan 2008, 23:11) <{POST_SNAPBACK}>
Min 410, hadde ikkje problemer med å dra rundt 31" hjul. whistle.gif cool.gif


Ingenting virker slapt når man har tomgang på 8000 omdr mats laugh.gif laugh.gif

Gjør som sven sier mellow.gif

#13 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 29 January 2008 - 08:56

Ingenting virker slapt når man har tomgang på 8000 omdr mats laugh.gif laugh.gif

Og jeg tror heller ikke at problemet kommer når en har 8000 omdreininger. Da tror jeg du får andre problemer.
Men når de kjører etter hverandre opp en bakke i samme hastighet så har kompisen først fordelen av mindre dekk for det gir mindre utveksling. Pluss at her kommer den høyere utvekslingen inn og fører til at han i bakre bil får mindre turtall.

Det er der det virkelige problemet kommer. Større dekk gjør at utvekslingen endrer seg slik at en får mindre kraft pluss at det gir lavere turtall i samme hastighet. Da beveger du deg nedover på effektkurven. Dobbelt effekttap som gjør at den lille motoren på 44 HK ikke orker.

Mitt poeng er bare at en skal ikke bagatellisere at økt rulleomkrets på dekkene gir endret effekt. På en liten motor kan det få store utslag.

Dersom tenning og blanding er justert feil taper bilen enda mer effekt og påvirkningen fra endret dekkdimmensjon blir enda mer utslagsgivende.

De som setter på 32" og større på en 413 drever ofte om i fordelingskassa for å "ork" nok i bilen til å dra på 5.te gir. Desto mindre motor desto større følsomhet for slike endringer.

#14 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 29 January 2008 - 10:38

takk for mange gode svar her:D hehe i går når jeg skulle kjøre heim så blei det litt endringer i planen fikk ikkje testa bilen i bakken fordi jeg måtte slepe laus supervitara etter som vi hadde en liten skau tur etter jobb:D var litt kjipt med clutchen hans da:/

men hvertfall dereve om mellomkassa er det noe som er lett eller åssen e det? har sett på litt sånne emner om krypkasser men de koster jo litt liksom finnes det noen alternativ som ikkje blir så sinnsykt lavt gira og uten at jeg må kontakte allslags mek. verksted for å få laget drev osv...

#15 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 29 January 2008 - 13:41

QUOTE(Esbensj @ 29 Jan 2008, 10:38) <{POST_SNAPBACK}>
takk for mange gode svar her:D hehe i går når jeg skulle kjøre heim så blei det litt endringer i planen fikk ikkje testa bilen i bakken fordi jeg måtte slepe laus supervitara etter som vi hadde en liten skau tur etter jobb:D var litt kjipt med clutchen hans da:/

men hvertfall dereve om mellomkassa er det noe som er lett eller åssen e det? har sett på litt sånne emner om krypkasser men de koster jo litt liksom finnes det noen alternativ som ikkje blir så sinnsykt lavt gira og uten at jeg må kontakte allslags mek. verksted for å få laget drev osv...


Enten må du kjøpe ei ferdig ombygget kasse, og det koster noen kroner. Eller kan du kjøpe ferdige drev, noe som også koster flere tusen.
Å dreve om selv på noen billig og enkel måte vet jeg ikke om. Har jeg aldri hørt om.

Med store dekk endres jo utvekslingsforholdet mellom turtall og hastighet.

#16 Double Toy

Double Toy

    Sjef

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 761 Innlegg:

Posted 29 January 2008 - 14:55

aha, høres ut som om jeg må få kjøpt meg en krypkasse da:P hehe hva er normal pris på slikt til en fire ti da?




skrevet av esbensj

Edited by Supervitara, 29 January 2008 - 15:36.

Supervitara har nå blitt Double Toy

Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html

#17 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 14 February 2008 - 23:48

huff da var jeg på igjen med den herre sletene motoren da:P hehe nå har jeg fått testa ordentlig i forhold til han tommy med lik bil... begyner å se mørkt på min motor nå for i dag blei jeg forbi kjørt å fra kjørt av han og han har nå satt på sine 30'' som er 325breie... men ikkje nok med det jeg har pga. eu kont. satt på orginale vinter dekk.. ! sad.gif

har også fått byttet clutch på bilen nå blei bra:D hehe men vet at jeg har noe etter tenning(?) på bilen etter som at av og til når jeg stopper bilen så står den å hoster å harker en stund før den faktsik stopper.. regner med jeg skal justere tenninga på den i morra... har lest litt om at galen tennign er noe di bilene ikkje liker.. men skjønner liksom ikkje hvorfor det er så sinnsyk forskjell på min bil og hans bil... min er jo så dau at jeg sliter med å ta igang på steder som han kan spinne igang om han vill...

#18 vegsir

vegsir

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 329 Innlegg:

Posted 15 February 2008 - 18:35

er du bekymra for at motoren er sliten? hele bilen ser jo sliten ut withstupid.gif doctor.gif showoff.gif
Landcruiser HJ60: ''BESTEMOR''delebil
Hilux mk3 37ATtte det var??
I got your jeep thing, now it burns when i pee

#19 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 15 February 2008 - 19:15

Tror det er behov for å justere blanding og tenning og bytte ut slitedeler. Skulle likt å se hvordan pluggene ser ut.

#20 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 16 February 2008 - 01:20

vegsir... te deg nå da;) resturerings prosjekt vettu;)

og tennpluggene er nylig byttett.., skal også straks ta tenninga, men blandinga hvordan sjekker jeg den?