410 motor sliten?
#1
Posted 28 January 2008 - 13:01
lurer egentlig bare på om det skal være avgjørende stor forskjell på 31x10.5 mot valig 205x75 dekk på 1.gir lavserie til at han kommer opp å ikkje jeg.. ?
men har unasett kjørt mye sammen med han her før å hans bil har altid vært "sprekere" en min.. jeg har nylig byttet følgende, uten noe forskjell
luftfilter
alle plugger å plugg ledninger
slangen til forvarming(vet ikkje om det har noe å si men bare skriver det opp;P)
fordeler lokk
skal også bytte bensinfilter når jeg kommer hiem i kveld.
noen som har noe innspill??;P
http://www.offroad.n...showtopic=81865 *supervitara sin garasje*
#2
Posted 28 January 2008 - 16:54
har dere prøvd begge bilene på like hjul... er det samme forskjellen da og?
har forresten 413 transfer i min 410, og den går og tungt i terrenget.... kanskje et lite tips åsjekke...
ellers er disse og litt vare for flottørnivå i forgasseren, men de pleier ikke gå dårlig likevel... men ei flaske dyserens er vel uansett ikke å forakte.
#3
Posted 28 January 2008 - 17:26
har skrudd litt mens vi var på jobb her i dag og hehe fant jo ein feil som sikkert kan ha litte granne å si da. skulle bytte bensin filter og fant liksom et lite hull i ledningen i forkant av filteret:
har kansje noe å si??
http://www.offroad.n...showtopic=81865 *supervitara sin garasje*
#4
Posted 28 January 2008 - 18:09
vil ikke tro det vil ha den effekten... vil heller tro at den plutselig vil slutte helt å dra om den ikke klarer å holde flottørkammeret i forgasseren fullt...
#5
Posted 28 January 2008 - 18:38
men men takk for svar sier te i morra hvordan det gikk;)
http://www.offroad.n...showtopic=81865 *supervitara sin garasje*
#6
Posted 28 January 2008 - 18:41
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#7
Posted 28 January 2008 - 19:09
http://www.offroad.n...showtopic=81865 *supervitara sin garasje*
#8
Posted 28 January 2008 - 20:05
På en så liten motor som i en 410 kan 31" fort bli den ekstra belastningen som gjør at den ikke orker noe lenger. Til og med en 413 merker godt den ekstra belastningen med 31".
Sett på mindre dekk så får du mer kraft. Og så lønner det seg selvsagt å tette alle hull i ledningene men det hjelper ikke på det du beskriver som problemet med at bilen er daff jevnt over, der er det sikkert de store dekkene som tar all kraften
#9
Posted 28 January 2008 - 20:31
jeg ville og ha sjekka stiften om den er iorden. alt for stor åpning der og kan gjøre tenninga upresis...
#10
Posted 28 January 2008 - 23:11
Tlf :97143334
Suzuki SJ410 (Standard 2008)
Valen i Kvinnherad
Kvinnherad Offroadklubb!!!
Gud Være med deg... Nei ellers takk eg går sjøl.
----------------------------------------------------
Neisj! bilen tåle nok ein tur te...
Member of Team Oops
-Oops...
#11
Posted 29 January 2008 - 01:39
likevel eg har tatt rennefart fra månen.. så er det ikke nok kraft..
men min kunne sikkert fått en liten justering..
men 44hk er ikke så mye å skryte av..
folk sier til meg at 410 er så mye bedre i skogen! det tror eg ingenting på..
Edited by Jonnis, 29 January 2008 - 01:40.
#12
Posted 29 January 2008 - 03:15
Ingenting virker slapt når man har tomgang på 8000 omdr mats
Gjør som sven sier
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#13
Posted 29 January 2008 - 08:56
Og jeg tror heller ikke at problemet kommer når en har 8000 omdreininger. Da tror jeg du får andre problemer.
Men når de kjører etter hverandre opp en bakke i samme hastighet så har kompisen først fordelen av mindre dekk for det gir mindre utveksling. Pluss at her kommer den høyere utvekslingen inn og fører til at han i bakre bil får mindre turtall.
Det er der det virkelige problemet kommer. Større dekk gjør at utvekslingen endrer seg slik at en får mindre kraft pluss at det gir lavere turtall i samme hastighet. Da beveger du deg nedover på effektkurven. Dobbelt effekttap som gjør at den lille motoren på 44 HK ikke orker.
Mitt poeng er bare at en skal ikke bagatellisere at økt rulleomkrets på dekkene gir endret effekt. På en liten motor kan det få store utslag.
Dersom tenning og blanding er justert feil taper bilen enda mer effekt og påvirkningen fra endret dekkdimmensjon blir enda mer utslagsgivende.
De som setter på 32" og større på en 413 drever ofte om i fordelingskassa for å "ork" nok i bilen til å dra på 5.te gir. Desto mindre motor desto større følsomhet for slike endringer.
#14
Posted 29 January 2008 - 10:38
men hvertfall dereve om mellomkassa er det noe som er lett eller åssen e det? har sett på litt sånne emner om krypkasser men de koster jo litt liksom finnes det noen alternativ som ikkje blir så sinnsykt lavt gira og uten at jeg må kontakte allslags mek. verksted for å få laget drev osv...
http://www.offroad.n...showtopic=81865 *supervitara sin garasje*
#15
Posted 29 January 2008 - 13:41
men hvertfall dereve om mellomkassa er det noe som er lett eller åssen e det? har sett på litt sånne emner om krypkasser men de koster jo litt liksom finnes det noen alternativ som ikkje blir så sinnsykt lavt gira og uten at jeg må kontakte allslags mek. verksted for å få laget drev osv...
Enten må du kjøpe ei ferdig ombygget kasse, og det koster noen kroner. Eller kan du kjøpe ferdige drev, noe som også koster flere tusen.
Å dreve om selv på noen billig og enkel måte vet jeg ikke om. Har jeg aldri hørt om.
Med store dekk endres jo utvekslingsforholdet mellom turtall og hastighet.
#16
Posted 29 January 2008 - 14:55
skrevet av esbensj
Edited by Supervitara, 29 January 2008 - 15:36.
Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html
#17
Posted 14 February 2008 - 23:48
har også fått byttet clutch på bilen nå blei bra:D hehe men vet at jeg har noe etter tenning(?) på bilen etter som at av og til når jeg stopper bilen så står den å hoster å harker en stund før den faktsik stopper.. regner med jeg skal justere tenninga på den i morra... har lest litt om at galen tennign er noe di bilene ikkje liker.. men skjønner liksom ikkje hvorfor det er så sinnsyk forskjell på min bil og hans bil... min er jo så dau at jeg sliter med å ta igang på steder som han kan spinne igang om han vill...
http://www.offroad.n...showtopic=81865 *supervitara sin garasje*
#18
Posted 15 February 2008 - 18:35
Hilux mk3 37ATtte det var??
I got your jeep thing, now it burns when i pee
#19
Posted 15 February 2008 - 19:15
#20
Posted 16 February 2008 - 01:20
og tennpluggene er nylig byttett.., skal også straks ta tenninga, men blandinga hvordan sjekker jeg den?
http://www.offroad.n...showtopic=81865 *supervitara sin garasje*