Gå til innhold



Foto

hjelp til valg av bil.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
40 replies to this topic

#1 Tahoe666

Tahoe666

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 333 Innlegg:

Posted 30 January 2008 - 23:41

Driver å ser etter ny bil. ramla da inn på dodge ram 2500..
Liker den eldre typen Rundt 99 til 01
Kan ingen tingen om dodge. Har vert chevy mann.
Har funnet en jeg synes ser grei ut

autodb Alternativ

Autodb

har lest en del tråder på dodge forumet her
det jeg har skjønt er at det er noe feil på dissa bila også.
Er det såppas ille at man egentlig burde styre unna bila her..
Hvordan vill dere si at de er.
Normalt diesel forbruk..?
Noe jeg burde passe meg for?
Vanlige feil på bila? Dyre deler?
Over komelig å skru på?
Heving er bare å glemme på dissa bila også eller??
Dissa skal vere fine å trimme litt har jeg hørt..

Alt av hjelp tas i mot med stor takk..



hjul er viktig.. hva får jeg på av gummi, orginalt eller eventuelt litt heising..
hva må til.. hva går..??

Edited by Tahoe666, 31 January 2008 - 04:09.

Knut
Større jo bedre.. :-}

#2 General Lee

General Lee

    Secret Squirrel

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 684 Innlegg:

Posted 31 January 2008 - 00:02

Kan jo slenge ut 2 sider jeg syns var bra når jeg handla meg Dodge
Allpar trucks
DodgeRam.info
Drivstofforbruk ligger på 1-1.5 om en kjører som folk.
Deler er grei pris på, alt etter hvor en kjøper, ikke alt som er så enkelt å finne i Norge. Slikt en har USA til.
Forholdsvis enkle å skru på, ikke så mye elektronikk på de gamle.
Trimming er ja, VELDIG enkelt. Og motorene er holdbare om en begrenser seg, samma motorene blir jo brukt i aggregat, båter, anleggsmaskiner og lignende med oppimot 400hk på max hele dagene.
Eneste så ikke er så bra er automatkassene, holder knapt til de org. hestene.

Vanlige feil og slikt får andre svare på da jeg ikke har oppdaga noe åpenbart ennå.
Road Warrior

#3 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 31 January 2008 - 07:09

QUOTE(Tahoe666 @ 30 Jan 2008, 23:41) <{POST_SNAPBACK}>
Driver å ser etter ny bil. ramla da inn på dodge ram 2500..
Liker den eldre typen Rundt 99 til 01
Kan ingen tingen om dodge. Har vert chevy mann.
Har funnet en jeg synes ser grei ut

autodb Alternativ

Autodb

har lest en del tråder på dodge forumet her
det jeg har skjønt er at det er noe feil på dissa bila også.
Er det såppas ille at man egentlig burde styre unna bila her..
Hvordan vill dere si at de er.
Normalt diesel forbruk..?
Noe jeg burde passe meg for?
Vanlige feil på bila? Dyre deler?
Over komelig å skru på?
Heving er bare å glemme på dissa bila også eller??
Dissa skal vere fine å trimme litt har jeg hørt..

Alt av hjelp tas i mot med stor takk..
hjul er viktig.. hva får jeg på av gummi, orginalt eller eventuelt litt heising..
hva må til.. hva går..??


Du som har kjørt Tahoe vil nok synes at en Ram 2500 er stiv, men det er jo faktisk en lastebil. En Dodge Ram 1500 vil være vesentlig mykere.

Anngående feil og mangler har blitt besvart flere ganger i tidligere tråder, så du kan jo ta et kjapt søk. Mest alvorlig er automatene og forstilling. Cummins er skuddsikker, men det er ikke den elektriske fødepumpa på 24 ventileren. bruker rundt 1.1 til 1.3 på vanlig blanda kjøring. Nå på vinteren med litt gøy så ligger jeg på 1.4 på computeren, men har fått den på literen på langkjøring.

Du må nesten prøvekjøre en for å se om du liker den. Heving er no problem, spiraler foran på stiv aksel. Skal en mer en 2,5-3" opp må en ha lenger stag, men det finns komplette kit å få kjøpt. Godkjenning på hevinga skal en vel slite med å få tenker jeg.

Slitedeler handler en på www.rockauto.com og er meget billige. Det er et veldig stort miljø i USA på Dodge med Cummins, sjekk www.tdr1.com.
Du får på 285/65-16 uten noen problemer på orginal høyde, mulig du kan lure på 315/75-16 også. Men det skal gå fint med 2" heising.
Den er veldig grei å skru på, god plass i motoren. Er jo ikke alltid en fordel med V8 wink.gif

Begge de to bilene så greie ut, men den 01 var utrolig dyr synes jeg. Greit det er en sekseter, men allikavel. Hvor han hadde lagt de 160 000.- på utstyr kan ikke jeg fatte, men tøff bil. Desverre så kommer det nok ikke fler slike biler til landet, så en må nøye seg med det som dukker opp til salg.

Skulle du gå for en slik bil med 24v så har jeg en del snacks liggende å slenge. Bl.a slike skjermbreddere som på den ene bilen på autodb (helt nye) Superchip programerer (ca. 60hk+) og en del annet småtterier.

Om du har lyst på en prøvetur så er det bare å ta turen til Sarp, men du får ikke kjøpt min smile.gif
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#4 Guest_axsling_*

Guest_axsling_*
  • Guests

Posted 31 January 2008 - 19:49

Kjøpte min 2500 01 mod for 14 mnd siden, den er gått 165000 nå.

Forstillingen spiser kuler mm
Girkassen gikk fløyten på 160000
Vinglete å holde på veien/mye ratting
Stiv som en H bjelke
SVÆRT dårlige hovedlykter
Fjærene foran, på min, slår ned/bunneri i lav hastighet i f.eks fartsdump (Har løst problemet nå med heving)
Vedlig masse motorstøy
gj.snitt på min er 1.2 pr mil


Ellers for min del, en rå bil å bruke, å en enorm maskin!!!

#5 clubcab

clubcab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 189 Innlegg:

Posted 31 January 2008 - 23:02

Jeg kan bare si meg enig i de andre brødrene i menigheta. Har en 1997 clubcab longbed. Byttet gearkasse for å få noe krefter i bakken, byttet det meste av forstillinga for å kunne styre sånn nogenlunde og ikke slite så mye på forstilling, har nesten ikke lys-så det må fikses, har kjøpt luftfjæring for å ta det meste av stivheten.

Når det er sagt: Gode seter, bra oversikt, enormt bunndrag, ikke rust, OK forbruk, lett å trimme, grei å skru på. En kulturopplevelse av en motorlyd, og når de medfødte feil (lys, automat, styring) er rettet, er det bare å kose seg...lenge.....

Motorlyden er tydelig, men jeg oppfatter den ikke som sjenerende. har bl.a. kjørt tur-retur Horten- Senja med camper på 5 dager, samt tur-retur Italia, og det var helt OK

6 seter uten fartssperre er sjelden, og 2001 modellen var jo ganske rå. med 430 HK, så er det en og annen kebabracer som kan få seg en overraskelse. Har du råd, så ville jeg prøvd denne. Den er jo "ferdig oppgradert"

#6 Guest_axsling_*

Guest_axsling_*
  • Guests

Posted 31 January 2008 - 23:30

QUOTE(clubcab @ 31 Jan 2008, 23:02) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg kan bare si meg enig i de andre brødrene i menigheta. Har en 1997 clubcab longbed. Byttet gearkasse for å få noe krefter i bakken, byttet det meste av forstillinga for å kunne styre sånn nogenlunde og ikke slite så mye på forstilling, har nesten ikke lys-så det må fikses, har kjøpt luftfjæring for å ta det meste av stivheten.

Når det er sagt: Gode seter, bra oversikt, enormt bunndrag, ikke rust, OK forbruk, lett å trimme, grei å skru på. En kulturopplevelse av en motorlyd, og når de medfødte feil (lys, automat, styring) er rettet, er det bare å kose seg...lenge.....

Motorlyden er tydelig, men jeg oppfatter den ikke som sjenerende. har bl.a. kjørt tur-retur Horten- Senja med camper på 5 dager, samt tur-retur Italia, og det var helt OK

6 seter uten fartssperre er sjelden, og 2001 modellen var jo ganske rå. med 430 HK, så er det en og annen kebabracer som kan få seg en overraskelse. Har du råd, så ville jeg prøvd denne. Den er jo "ferdig oppgradert"


Ang interiør....som clucab sier, så er det gode seter, oversiktelig dash å god plass. Selv har jeg stoffseter i min, noe jeg liker bedre enn skinn, da det føles kaldt, merker det godt i min brors Taho. Du kan jo kikke litt på linken min, er litt bilder og info der wink.gif

http://challenger.tr...epages.com/home

#7 Tahoe666

Tahoe666

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 333 Innlegg:

Posted 02 February 2008 - 00:34

Takker for alle svar...

Jo flere bilder, mere jeg leser å hører fra dere blir jeg bare mer frelst.. hehe.. Men sånn som gir kassa er det mulig å sende den til forsterkning eller er det kasser som er bedre. eller er det noen måte å komme detta probleme til livs..
forstillinga er det noe som jeg kan få forbedra.
Fødepumpe, er det noe som koster hele høyre armen.
skru litt er jeg vant med.. hatt noen chevyer, hehe.
Det at den er stiv ser jeg egentlig som bare positivt.

Er det noen fordeler på en 00 eller 01 i forhold til en 99 mod.. regner med at jo nyere jo bedre??

fått med meg at 53 blokka er noe dritt.

sånn som klasse standarer er det laremi som er det "beste" ?
Utstyrmessig motor å sånn div? det skal være lik orginal høyde på 2500 bila? det er ikke noe høy lav edition, hehe.

6 seter uten sperre er det sjeldent?? hvorfor det..?

Nå har jeg spurt mere en nok for i dag.

Takker også for invitasjonen til ramdodge. høres interesangt ut.. :-)
Er det noen i nærheten av Akershus som har lang utgave det hadde vært mulig å få tatt en titt på??

Takker i gjenn for hjelp..
Knut A Ulbraaten
Knut
Større jo bedre.. :-}

#8 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 02 February 2008 - 08:42

QUOTE(Tahoe666 @ 2 Feb 2008, 00:34) <{POST_SNAPBACK}>
Takker for alle svar...

Jo flere bilder, mere jeg leser å hører fra dere blir jeg bare mer frelst.. hehe.. Men sånn som gir kassa er det mulig å sende den til forsterkning eller er det kasser som er bedre. eller er det noen måte å komme detta probleme til livs..
forstillinga er det noe som jeg kan få forbedra.
Fødepumpe, er det noe som koster hele høyre armen.
skru litt er jeg vant med.. hatt noen chevyer, hehe.
Det at den er stiv ser jeg egentlig som bare positivt.

Er det noen fordeler på en 00 eller 01 i forhold til en 99 mod.. regner med at jo nyere jo bedre??

fått med meg at 53 blokka er noe dritt.

sånn som klasse standarer er det laremi som er det "beste" ?
Utstyrmessig motor å sånn div? det skal være lik orginal høyde på 2500 bila? det er ikke noe høy lav edition, hehe.

6 seter uten sperre er det sjeldent?? hvorfor det..?

Nå har jeg spurt mere en nok for i dag.

Takker også for invitasjonen til ramdodge. høres interesangt ut.. :-)
Er det noen i nærheten av Akershus som har lang utgave det hadde vært mulig å få tatt en titt på??

Takker i gjenn for hjelp..
Knut A Ulbraaten


Nårdet gjelder kasse så kan en enten få den forsterket her hjemme, eller en kan kjøpe enten overhalingskit fra statene eller kanskje de aller beste, ta hjem en ferdig bygd kasse. Da får en alle erfaringene til det firmaet bygd inn i kassa når det gjelder justeringer og slikt. Diskusjoner om hva som er best har gått i mange år og det er fire dominerende merker i USA, ATS, DTT, Suncoast og Goerend. Jeg har kjørt biler med kasser fra DTT og Goerend, og jeg skal uten tvil ha kasse fra Goerend når min kvelder en gang i framtiden.

Fødepumpe koster i underkant av $200 og er det er greit å ha en i reserve. Jeg har skrevet mye om dette på forumet og kan ikke understreke nok hvor viktig det er med dieseltrykkmåler i bilen. Dette gjelder KUN 24V.

Er minimal forskjell på 99 og 00, og 01 er et meget langt produksjonsår. midtveis i året så kom det en del oppgraderinger/omgjøringer. En ser det lettest på at 01,5 som de kalles har skivebremser bak, noe som er en stor fordel. Ellers er det størst mulighet å få en 53 blokk i 98/99 og så blir de mer faset ut etterhvert.

Høyden er lik etter det jeg vet foran, men det finnes noen som har camper group og da er det hjelpefjærer og krengingshemmer bak, de kan kanskje være en tomme høyere bak. ellers er de like.
Laramie er den fineste utgaven, men skinninteriør kalles offisielt SLT+ så om det står Laramie på stolpen så er det ikke sikkert at den har skinn for det.

Er ikke helt sikker på hvor skjeldent det er med sekseter og ikke fartssperre, de reglene med kombi-biler gjaldt vel 00-02 og da er vel sannsynligheten at det er fler som ikke får sperre en omvendt. Men det er jo de som er mest populære på bruktmarkedet, og det gjenspeiler prisen også.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#9 Tahoe666

Tahoe666

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 333 Innlegg:

Posted 02 February 2008 - 22:45

Var inne på rats hjemmeside i dag.. de virker som er flinke også da..
Sitter å vurderer den 01 modellen sterkt.. hvis jeg skulle ringt å gitt han ett bud.. hva er en sånn bil i verdi.. ?
Knut
Større jo bedre.. :-}

#10 Guest_axsling_*

Guest_axsling_*
  • Guests

Posted 03 February 2008 - 00:13

QUOTE(Tahoe666 @ 2 Feb 2008, 22:45) <{POST_SNAPBACK}>
Var inne på rats hjemmeside i dag.. de virker som er flinke også da..
Sitter å vurderer den 01 modellen sterkt.. hvis jeg skulle ringt å gitt han ett bud.. hva er en sånn bil i verdi.. ?


Min er en 01 SLT Laramie. Kom på nkr 175.000.-

Det ble utført reperasjoner hos Møller i Bergen for 58.000.-, som gikk på Sørlandet bilsenter, garanti/reklamsjonskostnader + nkr 43000.- for overhaling av automat. Den saken skal og gå på Sørlandet bilsenter, holder på med forbrukerrådet nå.

Du bør absolutt få en NAF test på den bilen du har tenkt å kjøpe.

Men vil bare understreke at dette ikke på noen måte er en en behagelig bil å kjøre. Men mye kan nok forbedres å bygges om. Lykke til.

#11 General Lee

General Lee

    Secret Squirrel

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 684 Innlegg:

Posted 03 February 2008 - 00:24

Delvis OT: Men tar NAF tester på lastebiler?
Var ikke det de sa til meg og ikke ville de hjelpe når jeg låste meg ute...
Road Warrior

#12 Tahoe666

Tahoe666

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 333 Innlegg:

Posted 03 February 2008 - 01:26

Prøve å reise å se på den 1999 mod en til helga..
Får jeg sett på komforten da.. er ute etter en bruks bil som er ålreit, pluss at jeg kan kaste masse redskap å dritt på planet. uti fra at du sier at den ikke er noe behagelig å kjøre? hva er det du er vant med å kjøre..?
Skjønner ikke at det kan være en så "dårlig" bil.. Hvorfor er det da noen som gidder å ha en sånn bil. da må jo både chevy å ford være bedre bil..
er det dødgang som ødlegger kjøreegenskapene da eller..
Knut
Større jo bedre.. :-}

#13 General Lee

General Lee

    Secret Squirrel

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 684 Innlegg:

Posted 03 February 2008 - 01:38

Først blitt hekta på Cummins så er det ingen vei tilbake...
Road Warrior

#14 Guest_axsling_*

Guest_axsling_*
  • Guests

Posted 03 February 2008 - 01:47

QUOTE(Tahoe666 @ 3 Feb 2008, 01:26) <{POST_SNAPBACK}>
Prøve å reise å se på den 1999 mod en til helga..
Får jeg sett på komforten da.. er ute etter en bruks bil som er ålreit, pluss at jeg kan kaste masse redskap å dritt på planet. uti fra at du sier at den ikke er noe behagelig å kjøre? hva er det du er vant med å kjøre..?
Skjønner ikke at det kan være en så "dårlig" bil.. Hvorfor er det da noen som gidder å ha en sånn bil. da må jo både chevy å ford være bedre bil..
er det dødgang som ødlegger kjøreegenskapene da eller..



Er plass til masse dritt i planet, både i kubikk og i kilo.

Daglig kjører jeg vogntog, å Ramén i privat.

Føler mer jeg er ombord i en seilbåt når jeg kjører Ramén, men som sagt, alt kan utbedres, at jeg valgte Ram, når jeg først skulle ha en "slik" bil, er det rett å slett forde jeg jeg syns den er flottere å se på enn Ford å Chevy, de er å blir firkantet i fronten, lite former, so simple. Ellers valgte jeg Ram pga at den har Cummins.

Ellers sier jeg ikke at Ramén er en dårlig bil, men den kunne blitt bedre med f.eks rett dimensjonerte deler i framakselen, kraftigere fjærer, dempere, kuler, polyuhretanforinger mm, men da ville den nok også sikkert kostet mere, men der kommer vi inn på det som kan forbedres i ettertid.

Kanskje Ford eller Chevy er bedre biler?, men hva som er best, strides de lærde sikkert om den dag i dag.

Om man kikker litt langs veiene, er det jo helt klart Chevy som er favoritten, er ikke ofte man ser en Ram, ihvertfall ikke her i Bergen, er vel en grunn for det og. Vet at deleprisen på Chryco biler er vanvittig, i forhold til f.eks Chevy, å service intervallen på en Ram, etter det jeg vet, er satt til 12000 km, latterlig ofte servicer, å svært dyrt, om man ikke har muligheter selv.

#15 Tahoe666

Tahoe666

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 333 Innlegg:

Posted 03 February 2008 - 02:00

helt klart, nå begynner jeg å like deg her..hehe. samme oppfattning som deg der axsling, av picup ligger dogde et hue forran. Det er også en av grunna til at jeg ser på dodge. det er ikke noe du ser hver dag..
Skal i allefall få reist å prøvd.det må uansett hvere en bil som du skal kunne gidde å sitte noen timer i når du først skal bort også..
Knut
Større jo bedre.. :-}

#16 General Lee

General Lee

    Secret Squirrel

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 684 Innlegg:

Posted 03 February 2008 - 02:05

Nyere Ram har MYE bedre kjøreegenskaper, omtrent som enhver ny personbil. Blir nesten sjøsjuk hver gang jeg kjører tahoen til gamlingen..
Dekk har nok mye å si, men nyere Ram er mye grovere dimensjonert
Road Warrior

#17 Guest_axsling_*

Guest_axsling_*
  • Guests

Posted 03 February 2008 - 02:06

QUOTE(Tahoe666 @ 3 Feb 2008, 02:00) <{POST_SNAPBACK}>
helt klart, nå begynner jeg å like deg her..hehe. samme oppfattning som deg der axsling, av picup ligger dogde et hue forran. Det er også en av grunna til at jeg ser på dodge. det er ikke noe du ser hver dag..
Skal i allefall få reist å prøvd.det må uansett hvere en bil som du skal kunne gidde å sitte noen timer i når du først skal bort også..



smile.gif

Håper du forstår meg rett, er vel en grunn for at jeg stortsett gliser når jeg går ut av Ramén, du sitter godt, som nevnt tidligere, å har god oversikt, håper du får prøvd en Ram snart, så du får det rette inntrykket biggrin.gif

At det ikke er så mange Ramér, er vel og en grunn for at endel faktisk kikker på bilen når man kommer kjørende, litt kjekt det og, å til tross det negative, blir det vel ikke siste Ramén jeg har....

Ble litt pisst på hele Ramén når automaten gikk fløyten.

Min er blitt bedre å kjøre etter jeg hevet den, du ser bilder på hjemmesiden min, mangler kun ett ekstra sett dempere foran nå, så blir det nok bra!

Skriv noen ord når du har prøvekjør wink.gif

PS: jeg har 0 kontroll når jeg rygger med Ramen, om ikke det er en bil jeg skal rygge opp mot, rygger jeg stortsett til det sier dingelibom, å så litt frem igjen, ser litt bedre ut da. Greit med hengerfeste whistle.gif

Edited by axsling, 03 February 2008 - 02:11.


#18 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 03 February 2008 - 08:51

Når det gjelder kjøreegenskapene så er det vel stort sett to ting det går på, at den er stiv og at den ikke alltid føles rettningstabil. På det første punktet så føles den slik mest pga mykere fjæring foran og at støtdemperene ikke klarer å følge opp. De orginale demperene holder overhode ikke mål. Det som går og gjelder i Dodge-verden er Bilstein eller Racho. En del av at den føles så stiv ut bak er at demperene ikke klarer å holde igjen returen fra fjøra, dermed føles det som om den ikke fjører i det hele tatt. Jeg merket stor forskjell på min etter støtdemperbyttet.

Så det med rettningstabilitet, her har nok Clubcab noen innspill også vil jeg tro. En ting er veldig viktig og det er hjulinnstillingen. Det er en del +/- å gå på i spesifikasjonene og om en holder seg da til yttermålene i "feil ende" så blir det veldig galt selv om en ligger innenfor målene.
Så har en det berømte "track baren", staget som holder framakselen sideveis. Den kula som sitter i ramma holder ikke mål. Det er en fire fem forskjellige alternativer som alle er bedre en orginalen, og som heller er billigere en orginal også. Så har en noen løsninger med å stive opp innfestninga på styresnekka og noen andre løsninger. Så sliter den en del bærekuler og styrekuler, om det er mer en normalt vet jeg ikke. Ofte er det jo slike biler ikke blir smurt slik de skal pluss at det ikke alltid sitter smørenippler der det burde. Jeg har byttet en styrekule og alle bærekulene på min, og ingen av de gammle hadde smørenippel. Det har de nå.
Ford F-250 har akkurat samme framaksel som Ram 2500/3500 (Dana 60)
Så for å summere opp så om det ikke er slitte kuler rundt om kring, forstillinga er rett justert og gode støtdempere så er den vel så bra og kjøre en andre tilsvarende biler.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#19 muscly

muscly

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 03 February 2008 - 14:27

Jeg vurderer å selge min helsvarte 1999 dodge ram 2500 Sport. 5seter nå, men 6seter neste år. 120 000 km:D kjøpte den i 2000 og like fornøyd den dag idag. masse utsyr.påkostet over 100 000kr i gromme ekstradeler siden da. topp stand. står på 35" Hummer dekk og felger nå. ++har justerbar effekt fra ca250 til 400hk på max og 1000nm på 1600 Omdr, men er klargjordt for opptil 600 bakhjulshester som du får ved å bytte turbo,dyser og evnt. Vann eller propaninnsprøytning (ca30/40000kr) kjører vanligvis på litt over 300hk, men 250hk holder i massevis på snøføre. rofl.gif alle de riktige delen sitter på den. mye nytt.
gjør unna null til hundre på 9sekunder nå, men den har mye mer potensiale å gå på for den som vil det cool.gif

har problemer med å ville selge den, men ved ett bud rundt omkring 275 kan jeg tenke på det..

send pm ved interesse.

#20 clubcab

clubcab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 189 Innlegg:

Posted 04 February 2008 - 17:04

Det er nå en gang slik at, hvis vi skal være helt ærlige, det er ikke alt fra Junaiten som holder like god kvalitet. Den positive siden av saken er at når det er noe som er for dårlig, så er det som regel et godt utvalg av "aftermarket"-deler av god kvalitet, og det er som regel ikke så dyrt.

Personlig tok jeg den avgjørelsen at jeg baserer meg på å ha bilen en god stund og bruke den mye, så jeg har rettet de verste feilene. Når det gjelder styringa, så lette jeg lenge etter en løsning på TDR-forumet. de alternativene jeg fant var:

Bytte snekke til en med høyere utveksling. Ikke så mye ratting
Bytte til 03-modellens trackbar. Mer holdbar løsning
Lukes link på pitman-armen. Tjaaa, det er ihvertfall smørbart
Montere Dodge steering stabilizer. Låser rammevanger og rundt akslelen til pitman. Fornuftig
Bytte slitte endeledd. Jeg byttet alle.

Dette er visstnok løsninger som gjør at forstillinga slites mindre enn originalt

For å være sikker, gjorde jeg alt dette. Bilen er helt OK å kjøre, men det er og blir en lastebil, så den kan ikke sammenlignes med personbiler.

Når det er sagt, så har jeg hatt flere langturer, og jeg synes det går helt fint.

Det gjenstår å justere litt på castervinkelen. Dette skal visstnok også ha noe å si på retningsstabilitet. Data ligger på http://dodgeram.org/...teer_specs.html.

Jeg vurderer også frihjulsnav, men må spare litt av ukelønna først

Jeg kommer til å høre på Ramdodge (det er forøvrig normalt lurt å gjøre), og bytte dempere bak. Jeg har luftfjæring, så jeg fjerner hjelpefjærer og monterer luft.

Skal du ha noe fornuftig, kjøp en Toyota. For meg var ikke det noe alternativ.

Jeg vurderte Ford og chevy pga. bakseteplass, men fant ut at hvis jeg først skulle ha noe så "ufornuftig", så fikk det bli Dodge/Cummins. Forøvrig er Ford tørstere, og det gjenstår å se hvor god Duramaxen er.

Jeg oppgraderer og reparerer, og koser meg på hver tur. Selv om nabokjerringa ikke er enig, så synes jeg også at lyden er en kulturopplevelse som de andre (Brødrene i Ford og chevy-menigheta får ha meg unnskyldt) ikke kan skilte med.

Bilen min; 97 Longbed Clubcab med Goerend kasse står i Horten om du er på disse kanter