Gå til innhold



Foto

bytte av clutch


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 31 January 2008 - 11:33

hei igjen folkens

da var den nye clutchen til sj'en (410 -86) ankommet å har dreve å søkt litt rund her på offroad for og se om jeg kan finne ut hvordan dette skal gjøres, næremeste jeg noen gang har vært et clutch bytte er at jeg nå sitter ved siden av den nye clutchen blush.gif så trenger nok litt veiledning til hvordan dette skal gjøres:P skal ikkje gjøre det enda må godkjenne bilen først haster liksom litt, men tenkte derfor jeg kunne grave frem litt informasjon og gjerne noe bilder av hva som må gjøres å hva en må passe på osv.

ps. 1250,- for clutchkitt er det grei pris eller? var sach kitt sier ikkje meg mye men:P hehe

takk for alle inspill:D

#2 Mats Erik

Mats Erik

    Redaktør

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2021 Innlegg:

Posted 31 January 2008 - 11:59

Du har to alternativ:
- Løfte utav motoren
- Løyse ned girkassa.

Når du har gjort det.
- Løsne trykk plata
- Når du har tatt av den så ligge lamellen der.
- Ta av den.
- Sjekk at splines spora på på den nye lamellen plasser overens med girkassa

Montering:

- Sett på den nye lamellen
- Sett på trykkplata.
- Ikkje tight til trykkplata heilt.
- Sentrer Kløtisjen
- Skru fast trykkplata
- Moter motor/ Girkasse.

Det er veldig viktig at du sentrerer kløtsjen skikkelig, viss ikkje så kan det bli ein kortvarig glede.

Det enkleste er å bare løyse ned girkassa, Har du utsyret til de så kan du ta ut motoren, men det er litt mer jobb.

Håper dette hjelper deg.
Mats Erik Mølster
Tlf :97143334
Suzuki SJ410 (Standard 2008)
Valen i Kvinnherad
Kvinnherad Offroadklubb!!!
Gud Være med deg... Nei ellers takk eg går sjøl.
----------------------------------------------------
Neisj! bilen tåle nok ein tur te...
Member of Team Oops

-Oops...

#3 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 31 January 2008 - 12:08

jo takk for detta men nå er jo e komplett grønnskålling når det gjelder detta da, så sentrering av kløtsj gjøres hvordan? og blir nok til å ta ned girkassa gidder ikkje å begyne å knote med å ta ut motoren:P hehe har vært diskutert her før det om hva som er enklest;)

må man ikkje ha noe verktøy av noe slag for og sentrere den osv? (koster slikt?)

ser jo hvilke rekke følge ting skal stå i når jeg demont. det som står der men utav nyskjerrighet hvordan står lagere forran eller bak kløtsjen'? noen som har bildet av det:P ?

#4 Mats Erik

Mats Erik

    Redaktør

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2021 Innlegg:

Posted 31 January 2008 - 13:03

Det er mangen måter du kan sentrere på. Det sikraste er å bruke sentreringsverktøy, det får du bl.a kjøpt på Biltema er litt usikker på pris.

Du kan og bruke eit stål røyr som har samme diameter som sentere på kløtsjen til å sentrere med og.
Eg har dreid sentrerings verktøy sjølv. Det blei gjort i 2 deler, fremste delen går inn i svinghjulslageret, og andre har samme diameter som senter kløtsjen

Når du trur du har fått den noko lunde i senter tar du bare et lite augemål og sjekker om den står i senter.

Det lageret du lurer på: Det kan vært svinghjullageret som ligger inni svinghjulet. du ser da når du har tatt av kløtsjen.
Mats Erik Mølster
Tlf :97143334
Suzuki SJ410 (Standard 2008)
Valen i Kvinnherad
Kvinnherad Offroadklubb!!!
Gud Være med deg... Nei ellers takk eg går sjøl.
----------------------------------------------------
Neisj! bilen tåle nok ein tur te...
Member of Team Oops

-Oops...

#5 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 31 January 2008 - 13:43

okei takk for det du:)

#6 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 31 January 2008 - 17:32

sentreringssettet til biltema tror jeg er for stort.

jeg har tidligere brukt en 10mm bolt som jeg har tapet rundt til tapen har samme dim som splinesen i lamellen...

et lite tips jeg har gitt mange andre, er å kjøpe en repmanual.... der står det mye matnyttig:)


#7 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 31 January 2008 - 18:39

eller laste ned frå www.suzukiinfo.com dersom en ikkje er so nøyen på på lover og regler om opphavsrett og sånt.

meiner der er til 410 også??
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#8 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 31 January 2008 - 19:43

jammen detta høres jo lovendes ut har en kammerat som hadde sentrerings sett liggendes så skal vel få det til tenker jeg, har også lasta ned hayens fra suzukiinfo.com bra link det å fikk bildet jeg var ute etter:D hehe og nå skal jo supervitara bytte clutch i løpet av helja antageligvis,så vi skal nok få det til når det blir min tur tenker jeg:)


takk for all hjelp folkens cool.gif