Gå til innhold



Foto

Doble batterier


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
22 replies to this topic

#21 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 04 February 2008 - 13:03

Du må og tenke på at det er forskjell på hvor mye strøm du faktisk klarer å tappe fra batteriene.
Fordi om det har 160Ah/t, vil det ikke si at du kan tappe 1,6A i 100 timer.16A i 10 timer.160A i 1 time.

Svaret er mere nyansert.
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#22 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 04 February 2008 - 13:21

QUOTE(Bergum @ 4 Feb 2008, 13:03) <{POST_SNAPBACK}>
Du må og tenke på at det er forskjell på hvor mye strøm du faktisk klarer å tappe fra batteriene.
Fordi om det har 160Ah/t, vil det ikke si at du kan tappe 1,6A i 100 timer.16A i 10 timer.160A i 1 time.

Svaret er mere nyansert.


Ja og da må en begynne å finne frem utladningskarakteristikker og sammenligne stigningstall på utladingskurver.

Det er noe slit. Mye enklere om noen kan gi meg et ferdig testet svar. ;-)

#23 -=Vollan=-

-=Vollan=-

    Submarine'r

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1499 Innlegg:

Posted 12 February 2008 - 22:14

QUOTE(Nöcke @ 4 Feb 2008, 13:21) <{POST_SNAPBACK}>
Ja og da må en begynne å finne frem utladningskarakteristikker og sammenligne stigningstall på utladingskurver.

Det er noe slit. Mye enklere om noen kan gi meg et ferdig testet svar. ;-)


CCA(cold crank amps) = hvor strøm batteriet kan levere maksimalt i 30 sek i -17,77 grader celsius/0 garder farenheit.

CA(crank amps) = hvor strøm batteriet kan levere maksimalt ved 0 garder celsius.


Bruker du MYE effekt på kort tid bør du bruke et gelebatteri med høy CCA, her er ikke Ah det viktigste. Batteriene kan være optima eller maxxima batteri s.f.eks. Brukes på tunge belastninger som vinsjer, startmotorer til dieselmotorer o.l. dvs belastninger som krever mange hundre amper med en gang uten lading.

Bruker du moderat med effekt over lang tid kan du bruke et vanlig batteri med MERE Ah og mindre CCA. Moderat effekt vil si normalt med lys, startig av 1300 til sukin ++. DVS hvis du velger ett batteri som har høy Ah verdi vil batteriet vare lengere ved normal belastning enn orginal batteriet.

Mitt oppsett på suzuki 413:
Batteri: Maxxima 900 batteri (1stk) 60Ah og 900CCA
Belastninger: startmotor (Dieselmotor) og vinsj.
Lading/dynamo: 60A

Dette fungerer greit.

Men for å holde et bilelektrisk-anlegg i live i lang tid er det noen faktorer som må være tilfreds.

Koblinger må ha lave overgangsmotstander. Har ei kobling for høy overgansmotastad vil det oppstå spenningsfall. Det vil føre til mindre spenning over den komponenten som trenger merkespenning.

God isolasjon mot jord er også en betydelig faktor. Gjørme og fuktighet i dålige koblinger kan føre til overgangsmotstander i koblingen og krypstrømmer mot jord. Krypstrømmer mot jord vil lade ut batteriet over tid.

Den tredje faktoren er å ha lading som er i samsvar med belastningen.

Har du blybatteri ,er syreninvå og vanninnhold i batteriet viktig å vedlikeholde

di2, 4bud:
1: God kobling
2: God isolasjon
3: God lading
4: Vedlikehold av batteri(bly batteri)