Du må og tenke på at det er forskjell på hvor mye strøm du faktisk klarer å tappe fra batteriene.
Fordi om det har 160Ah/t, vil det ikke si at du kan tappe 1,6A i 100 timer.16A i 10 timer.160A i 1 time.
Svaret er mere nyansert.
Doble batterier
Started by
Nöcke Gunnar
, Jan 31 2008 22:05
22 replies to this topic
#21
Posted 04 February 2008 - 13:03
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
#22
Posted 04 February 2008 - 13:21
QUOTE(Bergum @ 4 Feb 2008, 13:03) <{POST_SNAPBACK}>
Du må og tenke på at det er forskjell på hvor mye strøm du faktisk klarer å tappe fra batteriene.
Fordi om det har 160Ah/t, vil det ikke si at du kan tappe 1,6A i 100 timer.16A i 10 timer.160A i 1 time.
Svaret er mere nyansert.
Fordi om det har 160Ah/t, vil det ikke si at du kan tappe 1,6A i 100 timer.16A i 10 timer.160A i 1 time.
Svaret er mere nyansert.
Ja og da må en begynne å finne frem utladningskarakteristikker og sammenligne stigningstall på utladingskurver.
Det er noe slit. Mye enklere om noen kan gi meg et ferdig testet svar. ;-)
#23
Posted 12 February 2008 - 22:14
QUOTE(Nöcke @ 4 Feb 2008, 13:21) <{POST_SNAPBACK}>
Ja og da må en begynne å finne frem utladningskarakteristikker og sammenligne stigningstall på utladingskurver.
Det er noe slit. Mye enklere om noen kan gi meg et ferdig testet svar. ;-)
Det er noe slit. Mye enklere om noen kan gi meg et ferdig testet svar. ;-)
CCA(cold crank amps) = hvor strøm batteriet kan levere maksimalt i 30 sek i -17,77 grader celsius/0 garder farenheit.
CA(crank amps) = hvor strøm batteriet kan levere maksimalt ved 0 garder celsius.
Bruker du MYE effekt på kort tid bør du bruke et gelebatteri med høy CCA, her er ikke Ah det viktigste. Batteriene kan være optima eller maxxima batteri s.f.eks. Brukes på tunge belastninger som vinsjer, startmotorer til dieselmotorer o.l. dvs belastninger som krever mange hundre amper med en gang uten lading.
Bruker du moderat med effekt over lang tid kan du bruke et vanlig batteri med MERE Ah og mindre CCA. Moderat effekt vil si normalt med lys, startig av 1300 til sukin ++. DVS hvis du velger ett batteri som har høy Ah verdi vil batteriet vare lengere ved normal belastning enn orginal batteriet.
Mitt oppsett på suzuki 413:
Batteri: Maxxima 900 batteri (1stk) 60Ah og 900CCA
Belastninger: startmotor (Dieselmotor) og vinsj.
Lading/dynamo: 60A
Dette fungerer greit.
Men for å holde et bilelektrisk-anlegg i live i lang tid er det noen faktorer som må være tilfreds.
Koblinger må ha lave overgangsmotstander. Har ei kobling for høy overgansmotastad vil det oppstå spenningsfall. Det vil føre til mindre spenning over den komponenten som trenger merkespenning.
God isolasjon mot jord er også en betydelig faktor. Gjørme og fuktighet i dålige koblinger kan føre til overgangsmotstander i koblingen og krypstrømmer mot jord. Krypstrømmer mot jord vil lade ut batteriet over tid.
Den tredje faktoren er å ha lading som er i samsvar med belastningen.
Har du blybatteri ,er syreninvå og vanninnhold i batteriet viktig å vedlikeholde
di2, 4bud:
1: God kobling
2: God isolasjon
3: God lading
4: Vedlikehold av batteri(bly batteri)