Gå til innhold



Foto

Doble batterier


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
22 replies to this topic

#1 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 31 January 2008 - 22:05

Dersom en plasserer et batteri foran i motorrommet samt et batteri helt bak i bilen med en grov forbindelseskabel. Hva er risikoen for at disse kan lade seg ut mot hverandre? Jeg tenker å bruke to identiske Biltemabatterier på 80 til 100 Ah hver.

Hvilken erfaring har dere med dette? Jeg vil ha muligheten til å belaste begge batteriene likt ved feks start i kulde og ved vinsjing. Det som er nærmest vinsjen vil jo bidra mest siden det andre får motstanden i kabelen som gir et spenningsfall.

Poenget er at det skal ikke være et batteri til drift av tilbehør og et til drift av startmotor som det er på en del campingbiler. Bilen står heller aldri lenge uten at den startes opp.

Teoretisk kan to batterier koblet sammen begynne å lade seg ut mot hverandre men hvor mye hensyn må en ta til problematikken i denne sammenhengen?

Er det noen batterispesialister her som kan hjelpe meg?? smile.gif

#2 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 01 February 2008 - 12:17

QUOTE(Nöcke @ 31 Jan 2008, 22:05) <{POST_SNAPBACK}>
Dersom en plasserer et batteri foran i motorrommet samt et batteri helt bak i bilen med en grov forbindelseskabel. Hva er risikoen for at disse kan lade seg ut mot hverandre? Jeg tenker å bruke to identiske Biltemabatterier på 80 til 100 Ah hver.


Den korrekte måten å gjøre dette på, er å bruke en ekeltronisk strømdeler, og lader.
Den litt billigere, men litt mere knotete, er å sette en bryter som stenger strømmen bakover, når dette ikke brukes, og bruke lader om natten med bege innkoblet.
Den litt mere slappe, er å bare koble det, og ev bruke lader om det skulle tappes for mye (bruker vel 14 dager på å få litt reduksjon)

I praksis, ville jeg bare koblet det, og byttet batterier når de ble dårlige.
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#3 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 01 February 2008 - 14:05

Jeg bruker begge mine batterier til både start og vinsjing.
Lades opp av dynamo under kjøring,og så kobler jeg i strøm/lader når jeg parkerer.(av og til)

#4 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 01 February 2008 - 15:14

har du to identiske batterier skal ikke dette være noen problem...

er mange dieselbiler som har to batterier, og der er det så langt jeg vet lite slike problemer så lenge man har like batterier og passer på å bytte de på likt.

eller koste på deg et skikkelig batteri devil.gif


#5 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 01 February 2008 - 16:23

QUOTE(sven @ 1 Feb 2008, 15:14) <{POST_SNAPBACK}>
har du to identiske batterier skal ikke dette være noen problem...

er mange dieselbiler som har to batterier, og der er det så langt jeg vet lite slike problemer så lenge man har like batterier og passer på å bytte de på likt.

eller koste på deg et skikkelig batteri devil.gif

Hva sikter du til med skikkelig batteri? Optima? Gel? Vil heller ha to store Biltema enn et medium Optima. Prismessig blir det omtrent det samme.

Jeg synes en del av disse "skikkelige" batteriene er hypet og koster mer enn de leverer.

På den mc jeg har igjen har det nå stått samme batteri, et fra Biltema, 11 år. Det står i om vinteren uten å bli hverken koblet fra eller ladet opp. Det er for å se hvor lenge det holder.

I snøfresen står det er dyrt batteri som jeg da trodde ville tåle samme behandling. Det var kaputt etter 1,5 år.

Det blir Biltema, spørsmålet er bare hvordan de bør kobles. Jeg er en av de som mener at Biltema har en del bra ting og ikke bare skit. Noe er dårlig men mye er bra. ;-

Men på diesel er de vel ofte koblet i serie for 24V? Men de som står i paralell er vel kanskje bare koblet pol til pol uten noe mer fiksfaks.

#6 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 01 February 2008 - 16:56

Vi har solgt sønnak på jobb i 8 år og har hatt en del reklamasjon,så det er ikke alltid det dyreste som er best smile.gif

#7 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 01 February 2008 - 17:49

QUOTE(terje takras @ 1 Feb 2008, 16:56) <{POST_SNAPBACK}>
Vi har solgt sønnak på jobb i 8 år og har hatt en del reklamasjon,så det er ikke alltid det dyreste som er best smile.gif

Ikke sant. Jeg synes det er dritvanskelig å vite hva en skal bruke mange ganger.

Noen sier det ene og noen sier det andre. Men når jeg går på en smell med at en ting var noe skit så er det værre om den i tillegg var jævla dyr. Da føler jeg meg i alle fall som en looser.

#8 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 01 February 2008 - 19:13

skal du vinsje endel trenger du et batteri med bra dyputladningskarakterestikk:) noe optima og maxximabatteriene har..

og på de fleste vanlige dieselbiler er vel bare to batterier paralellkoblet for å kunne ta ut mer strøm til gløding pluss start..

24 V her vil vel bare drepe resten av bilens elanlegg..


ikke minst, i ei seriekobling av batterier vil ulik belastning drepe batteriene på relativt koert tid.


#9 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 01 February 2008 - 19:25

QUOTE(sven @ 1 Feb 2008, 19:13) <{POST_SNAPBACK}>
skal du vinsje endel trenger du et batteri med bra dyputladningskarakterestikk:) noe optima og maxximabatteriene har..

og på de fleste vanlige dieselbiler er vel bare to batterier paralellkoblet for å kunne ta ut mer strøm til gløding pluss start..

24 V her vil vel bare drepe resten av bilens elanlegg..
ikke minst, i ei seriekobling av batterier vil ulik belastning drepe batteriene på relativt koert tid.

Det er også et problem. Det er en av grunnene til at jeg har kjøpt 100 A dynamo. Da vil dynamoen holde unna med strøm til vinsjen på belastning opp til trekkraft på 1000 kg. Men på max belastning trekker den 230 A. Da går det ikke mange sekunder før den blir varm. Det utviklles 2750 W og en stor andel av det går til varmeutvikling.

Og med 230 A belastning på batteriene går det fryktelig fort til en dyputlading. Og da har en den problematikken.

Som jeg sier, jeg synes dette er fryktelig vanskelig. Hvis en da ikke bare klasser inn 4 lapper i batterier og kabling til dem. Kanskje det er det lureste når det kommer til stykket. ?????

#10 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 01 February 2008 - 19:41

handla meg inn et rødtopp i fjor....

kosta vel ca 1600 kr..

sett bort ifra at ene batteripolen brant opp nede på siden på grunn av at sikringen hadde vibrert løs, men det er vel ikke akkurat batteriets feil

Edited by sven, 01 February 2008 - 19:49.



#11 Stig

Stig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 689 Innlegg:

Posted 01 February 2008 - 19:48

QUOTE(Nöcke @ 1 Feb 2008, 19:25) <{POST_SNAPBACK}>
Det er også et problem. Det er en av grunnene til at jeg har kjøpt 100 A dynamo. Da vil dynamoen holde unna med strøm til vinsjen på belastning opp til trekkraft på 1000 kg. Men på max belastning trekker den 230 A. Da går det ikke mange sekunder før den blir varm. Det utviklles 2750 W og en stor andel av det går til varmeutvikling.

Og med 230 A belastning på batteriene går det fryktelig fort til en dyputlading. Og da har en den problematikken.

Som jeg sier, jeg synes dette er fryktelig vanskelig. Hvis en da ikke bare klasser inn 4 lapper i batterier og kabling til dem. Kanskje det er det lureste når det kommer til stykket. ?????


To batterier som er koblet sammen kan sees på som to tanker vann med en felles slange ut. Du vil tømme begge to likt. Har du derimot en kran slik at du kan stenge den ene, ja så har du enkelt og greit en tank med vann igjen. Har du tre kraner, en på hver tank og en på den felles slangen ut, ja da kan du bestemme hvilken ank du vil tømme.

Dette forholdet blir det samme med en skillediode, som ble nevnt over her, da kan vinsje det ene batteriet til det er helt "Sahara", men allikevel har du det andre til startstrøm og lys når du kommer løs.

En vinsj bruker mange ampere under full belastning og derfor er det viktig med batterier med høy kaldstarteffekt, de bør ligge på minimum 600Amp. En annen ting er at hadde du fått en grafisk utskrift av forbruket under vinsjing, ville du sett at du kun brukte mye strøm en liten stund mens du trakk løs bilen (i de fleste tilfeller), mens forbruket faktisk detter drastisk når hjulene ruller fritt.

Jeg ville gått for batterier med høy kaldstarteffekt, noe det ofte ikke er i de som er på tilbud, og heller montert en skillediode. Da har du alltid strøm til å kjøre fra ett treff eller der du har kjørt off-road uten problemer, selv om du har vinsjet heftig.

#12 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 01 February 2008 - 20:03

QUOTE(sven @ 1 Feb 2008, 19:41) <{POST_SNAPBACK}>
handla meg inn et rødtopp i fjor....

kosta vel ca 1600 kr..

sett bort ifra at ene batteripolen brant opp nede på siden på grunn av at sikringen hadde vibrert løs, men det er vel ikke akkurat batteriets feil


Hvordan er du fornøyd med det? Er det mye bedre enn et vanlig batteri?

#13 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 01 February 2008 - 22:16

tja... vanskelig å si, men det funker til en god del vinsjing biggrin.gif

har det jo på den store gule:)

men har faktisk hørt om folk som har erstattet to batterier på en diesel sub med ett slikt.


#14 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 02 February 2008 - 19:23

trudde trikset med to batteri var å ha ei vippe (mulig denne har andre navn også) som ordner slik at begge blir ladda, men holder dei adskilt frå kvarandre.
Bruke ett batteri til startbatteri, og ett til vinsjen.
så lage en bryter så du kan koble over vippa til nød som ekstra startstrøm frå vinsjebatteriet, eller ekstra vinsjestrøm frå startbatteriet.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#15 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 02 February 2008 - 20:38

QUOTE(yakuza @ 2 Feb 2008, 19:23) <{POST_SNAPBACK}>
trudde trikset med to batteri var å ha ei vippe (mulig denne har andre navn også) som ordner slik at begge blir ladda, men holder dei adskilt frå kvarandre.
Bruke ett batteri til startbatteri, og ett til vinsjen.
så lage en bryter så du kan koble over vippa til nød som ekstra startstrøm frå vinsjebatteriet, eller ekstra vinsjestrøm frå startbatteriet.


Begge batteriene skal betjene vinsj. En vinsj i fronten pluss at jeg skal sette en bak. Det ene batteriet i motorrommet og det andre i ei kasse helt bakerst i bilen

Derfor blir det litt vanskelig med oppkoblingen.

#16 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 02 February 2008 - 21:01

Neida, det går vel an å gjere det slik uansett?
ladinga kjem frå dynamoen foran uansett, så du har no ledninga til det bakre batteriet foran/bak likavel.

Vippe/skillerele anbefales då dette vil ta vare på begge batterier.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#17 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 04 February 2008 - 00:40

Det går helt fint å bare paralellkoble to identiske batteri. Men det er 2 ting du skal være obs på: Det må være lik belastning på begge batteriene, altså like stort spenningsfall på begge to. Det ordnes greit med tykke ledninger, men det blir lettest om avstanden mellom batteriene er kort. Jeg ville ha satt begge batteriene i den kassa bak.

Punkt nummer 2 er at du må være nøye med vedlikeholdet på batteriene, for ryker ett batteri så ryker begge.
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#18 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 04 February 2008 - 09:08

men kjem en lenger med f.eks to stk vanlige til 800/stk, enn ett bra batteri til 1600/stk?
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#19 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 04 February 2008 - 11:42

det kommer vel an på batterienes karakterestikk det...


#20 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 04 February 2008 - 11:57

QUOTE(sven @ 4 Feb 2008, 11:42) <{POST_SNAPBACK}>
det kommer vel an på batterienes karakterestikk det...

Jeg har kanskje latt meg blende litt av Ah på batteriet. Har sett på et som er digert som har 120 Ah og 800A kaldstartstrøm. Det er stort som et hus og jeg må sveise inn nye fester til det i 413 og det er bare så vidt jeg kan få plass til det under panseret. Det koster kr 1600,- pr stk.

Eller et redtop med 60 Ah og 800A kaldstartstrøm og under halve størrelsen. Til samme prisen.

Eller to av hver til dobbel pris.

Hvor mye vekt bør en legge på antall Ah i batteriet. Er 120 Ah dobbelt så bra som 60 Ah? I praksis.