Gå til innhold



Foto

Glødepluggene??


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 uno88

uno88

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 15 Innlegg:

Posted 01 February 2008 - 11:31

Hei! Jeg har en Korando 1998 2,3 td.
Kjøpte den for ett par måneder siden, er kjempe fornøyd biggrin.gif
har ikke hatt noe feil i det hele tatt!
Men nå har jeg fått et lite problem, så jeg håper noen kan hjelpe meg litt!?

Helt frem til nå har glødelanpen lyst med en gang jeg har skrudd på tenningen, også har jeg ventet til lampen slukket så startet jeg, og motoren gikk pent med en gang.

Men nå lyser ikke glødelampen når jeg skrur på tenningen! så jeg venter sånn ca. like lenge som den pleide og lyse, så starter jeg bilen (starter greit med en gang) men motoren hoster litt noen sekunder så går den litt penere. Når motoren er varm starter den jo litt lettere og går pent nesten med en gang.

Så etter noen minutter begynner glødelampen å lyse, også slukker den etter ca. ett halvt minutt (litt fra og til).

Jeg lurer på, og tror at det er glødepluggene. Men har ikke akuratt peiling på diesel motorer rolleyes2.gif .

Noen som gar peiling, og kan hjelpe meg litt her??

Uno Henrik

#2 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 01 February 2008 - 15:01

Det er nok pæra som er gåen i instrumentpanelet dit biggrin.gif

GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#3 uno88

uno88

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 15 Innlegg:

Posted 01 February 2008 - 20:35

QUOTE(tutti @ 1 Feb 2008, 15:01) <{POST_SNAPBACK}>
Det er nok pæra som er gåen i instrumentpanelet dit biggrin.gif


Men lampen lyser nesten alltid til samme tid etter at jeg har startet motoren! Det er vel litt rart hvis det er pæra som er gåen!?

#4 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 02 February 2008 - 13:37

Den letteste måten for å se om glødepluggene er gåen, er å bruke en prøvelampe som lyere.
Er det brokobling på glødepluggene eller leninger som er montret på hvær enkelt glødeplugg?
Det du gjør er å ta den delen av prøvelampas lening til + på batteriet slik at den sitter fast.
Du kan ta lampa mot tuppen på glødepluggene der leningen er montert, du kan prøve først med leningene på, lyer det av prøvelampa, betyr det at dem er hele.
For å være helt sikker om dem er hele, ta av brokoblingen/leningene som er montert på glødepluggene.
Test hvær enkel av glødepluggene, lyser det av prøvelampa så er dem hele, man er det sterkt lys er dem helt okk, noen ganger kan det hende at det er svakt lys, vurder å skifte dem som du får svak lys av. og dem som ikke lyser er gåen.

Glødeplugg fungerer slik at det er motstand som får den til å fungere, når motstanden er borte, vil den ikke gløde, glødepluggen er i gods som er lik - på batteriet.
Prøv dette først for å se om dem virker.


Ha en fin dag biggrin.gif

Edited by tutti, 03 February 2008 - 13:42.

GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#5 uno88

uno88

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 15 Innlegg:

Posted 02 February 2008 - 15:55

QUOTE(tutti @ 2 Feb 2008, 13:37) <{POST_SNAPBACK}>
Den letteste måten for å se om glødepluggene er gåen, er å bruke en prøvelampe som lyere.
Er det brokobling på glødepluggene eller leninger som er montret på hvær enkelt glødeplugg?
Det du gjør er å ta den delen av prøvelampas lening til + på batteriet slik at den sitter fast.
Du kan ta lampa mot tuppen på glødepluggene der leningen er montert, du kan prøve først med leningene på, lyer det av prøvelampa, betyr det at dem er hele.
For å være helt sikker om dem er hele, ta av brokoblingen/leningene som er montert på glødepluggene.
Test hvær enkel av glødepluggene, lyser det av prøvelampa så er dem hele, man er det sterkt lys er dem helt okk, noen ganger kan det hende at det er svakt lys, vurder å skifte dem som du får svak lys av.

Glødeplugg fungerer slik at det er motstand som får den til å fungere, når motstanden er borte, vil den ikke gløde, glødepluggen er i gods som er lik - på batteriet.
Prøv dette først for å se om dem virker.
Ha en fin dag biggrin.gif


Tusen takk! Da skal jeg prøve det og se. smile.gif