Gå til innhold



Foto

Hjelp til Høgskole-oppgave....


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 MarraMe

MarraMe

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 04 February 2008 - 18:00

Hei`yall!
Jeg så det var flest innlegg i dette rommet i forumet, og tok sjansen på å skrive her.

Jeg vil be alle som en om litt hjelp! wink.gif
Jeg har i en oppgave på Høgskolen, dvs valgt å skrive en oppgave om terrengkjøring i utmark.
Tanken min fort og gæli var den: ta forutsetning for at jeg har fått tillatelse fra stat og grunneier å drive dette, og da går oppgaven i grunn ut på å lage et opplegg som skal være så planlagt og bra at banken vil gi meg penger til å starte opp. Jeg må altså lage en forretnigsplan.

Jeg har sett for meg at jeg kunne ha et grustak, pluss 2-3 løyper i skogen, for å få litt variasjon i kjøringen. Grustaket er i utgangspunktet ment som å være for nybegynnere, og hvor en seinere kan bevege seg ut i skogen, det er da for de vidrekommende (gjørmebane feks).
Jeg er usikker på enda om jeg skal sette dette som et tillegg til et allerede eksisterende motorsenter eller om jeg skal lage alt fra bunn sjøl.. Det er jo ikke mye jeg trenger, streng tatt; tenkte sånn at folk, vanlige folk med biler som vanlige SUV`er kan komme og prøve seg. Ikke personbiler med 4x4, men "by-jeep`er", som noen sier. Har også tenkt på tanken at jeg kan lease en eller to feks. Nissan Pathfinder, som man kan leie der.
Har tenkt å kunne bygge en garasje til evt. biler jeg skulle lease, eller bilvask etc.

Jeg skulle ønske meg alt DU har av tanker rundt dette, jeg trenger alt jeg kan få av inspill, og setter pris på alt du måtte ha å komme med. Mvh Marius.
PS: dette er en helt tenkt situasjon, så hvor i landet er egentlig ikke relevant. det som teller er; det er skog, type blokkebær med en del stein i marka, og blåbær skog feks. hvor det er bløtere. Det som er gitt er at det er skog og grustak wink.gif

Edited by MarraMe, 05 February 2008 - 02:18.


#2 knut e

knut e

    3skalle

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 720 Innlegg:

Posted 04 February 2008 - 21:04

før jeg eller noen andre kan komme med konkrete forslag eller innspill hadde det vært fint om du kunne skrive hvor i landet det kunne vært aktuelt og satt i gang noe slik. hvis det f.eks er i finnmark så vet jeg for min egen del fint lite om lokale plasser der for og si det sånn

#3 MarraMe

MarraMe

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 05 February 2008 - 02:21

Takk, jeg forklarte ikke dette godt nok da jeg skrev innlegget, så det ble litt rotete, men prøvde å finne en balanse for å ikke si for mye så de som vil og orker kan komme med ideer fek.s hvordan de skulle ønske et sånn tilbud skulle være.
Jeg ser jo for meg sjøl hvordan jeg, som kunde, kunne tenke meg hvordan det skal være fra jeg drar fra huset mitt og til banen og kjører og tilbake.. Men det er fort ting jeg overser, og jeg skal ærlig innrømme at jeg er ikke dreven terrengkjøring.. smile.gif

#4 ROXY

ROXY

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 810 Innlegg:

Posted 05 February 2008 - 10:58

Du må da i første omgang søke den aktuelle kommunen om et varig fritak for motorferdsel i utmark, noe som er vanskelig, se foreksempel wolfroad saken. Og så må du søke om omdisponering av de skogsarealene og det grustaket du har tenkt å benytte.
Mvh Øyvind

#5 MarraMe

MarraMe

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 06 February 2008 - 16:05

Men alt dette er greit. Dette er en teoretisk oppgave, så jeg fikk lov å skrive at jeg har fått tilatelse og har et sted og alt. Det jeg lurer på er det praktiske..
Hvor lang pleier en sånn løype være? Går det på tid, eller går det på antall runder?
Hvor mye koster det?
Hvordan skulle du ønske at et slikt opplegg var, hvor du kunne kjøre din egen bil i et utmarksområde?
Ville du f.eks ønsket at det var en butikk der som solgte felger og dekk? En vaskehall? Café for å prate med andre som kjører?
Og på kjøringa, ville du ønsket en lede/følgebil?
Sånne ting. Hvordan ville, skal jeg si, opplegget, blitt bra? smile.gif
Jeg har prøvd å få tak i han som startet med Wolfroad, mailen hans, men har ikke lykkes.

#6 Harald Th

Harald Th

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 362 Innlegg:

Posted 07 February 2008 - 11:31

Hei, er dette noe som skal legges fram for en eller annen komitee som motarbeider offroadkjøring eller er det bare en oppgave som du skal leverer inn for karaktersetting?

Offroadmiliøet i Norge består på tross av politikernes/byråkratenes motarbeidelse.
Dersom dette bare er en ren karakteroppgave kan du bare møte opp på nærmeste kjøreområde å snakke med de som er der.
Du vil da oppdage et meget godt samhold, kameratskap og hjelpevillighet blandt de frammøtte.
Der vil du også få all hjelp du trenger til oppgaven din.

Mvh
Harald Thoresen
Harald Thoresen
Vitara SWB OME 30" 2"BL
Stårfastoverallt

#7 MarraMe

MarraMe

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 10 February 2008 - 14:44

Hei! smile.gif Neida, dette skal ikke ut i det offentlige så å si.. Dette er bare for at læreren skal vurdere karakteren min i faget smile.gif
Ja, tenkte jeg skulle dratt til Våler motorsenter, og har prøvd å ta kontakt med Wolf road- arrangøren.
Poenget her var å høre fra folk som veit litt om hvordan dette foregår, hvordan de ville ha det..
Det kan sammenliknes som me go`cart.. du kommer dit, og kjører og drar.. Men da det ikke finnes sånne tilbud som det jeg har tenkt å lage i planen min, er det litt vanskelig å vite hva folk kunne tenke seg å betale og hvor lang tid de vil at det skal vare etc.. Jeg hadde tenkt at dette var noe en kunne dra innom etter jobb og kjøre en runde.. At det ikke er noe større arrangementer etc.. Men at hvem som helst kan stikke innom bare.. smile.gif
Marius.


QUOTE(toya @ 7 Feb 2008, 11:31) <{POST_SNAPBACK}>
Hei, er dette noe som skal legges fram for en eller annen komitee som motarbeider offroadkjøring eller er det bare en oppgave som du skal leverer inn for karaktersetting?

Offroadmiliøet i Norge består på tross av politikernes/byråkratenes motarbeidelse.
Dersom dette bare er en ren karakteroppgave kan du bare møte opp på nærmeste kjøreområde å snakke med de som er der.
Du vil da oppdage et meget godt samhold, kameratskap og hjelpevillighet blandt de frammøtte.
Der vil du også få all hjelp du trenger til oppgaven din.

Mvh
Harald Thoresen