Filippinene
Som nok flere av dere vet, så har jeg en kone fra Filippinene.
Nærmere bestemt fra en liten landsby som heter Bacarra utenfor en større by med navnet Laoag City,
som igjen er "hovedstaden" i provinsen Ilocos Norte.
Denne provinsen ligger nesten så langt nord på Filippinene som man kan komme.
Eneste provinsen som ligger lenger nord, er Kagayan.
Dette er min tredje tur til Filippinene til nå, og kommer garantert ikke til å bli min siste.
Vi reiste nedover den 15.desember 2007 ...fire personer... (Mine to barn på 16 og 18, min kone... og jeg.)
...og var borte i fire uker frem til den 12.februar 2008.
(Litt "forrhistorie"!)
Allerede ved min første tur nedover for tre år siden prøvde jeg å spore opp offroad-miljøer der nede,
og jeg klarte faktisk helt tilfeldig å komme over en gruppe som kaller seg "Pinakbet Group".
Det er nok mer en forening enn en klubb, og de holder på med ganske mange forskjellige ting.
Jeg kan nevne grupperingene slik:
(Bilder er lånt fra Pinakbet Group's eget lukkede forum)
-4x4 offroading-
Som arrangeres som kortere dagsturer i nærheten av der de kommer fra,
eller som lange safari-turer som kan vare over en helg eller mer.
Noen av de arrangerer og deltar også i offroad trail.
-Mountain Biking-
Hvor de også arrangerer korte og lange turer som kan vare
over mange dager med telt og masse oppakking på syklene.
-Fot-turer-
De reiser ofte kortere og lengre distanser med bil til steder hvor de så går videre til fots.
Da som regel i områder hvor de ikke kommer frem med bil eller sykkel.
-Soft Gun Wars-
De er en svær gjeng som ofte går sammen og lager skikkelig krig med replika soft gun-våpen av alle mulig slag.
Alt fra maskinpistoler og sniper-rifler, til mindre pistoler ol.
Slik jeg har forstått så har de cup'er gående med andre lignende grupper fra andre kanter av landet.
(Film fra slike kamper)
Som sagt...
For tre år siden traff jeg ved en tilfeldighet på noen gutter fra denne gruppa i det jeg og brodern til kona
var ved et lite verksted for å reparere bilen vår som vi har der nede.
Mens vi sto og ventet kom det to 4x4-biler inn på plassen og selvfølgelig måtte jeg bort å ta noen bilder.
Bilder av de to bilene som kom:
Og noen bilder av andre greier de holdt på med på dette verkstedet:
Og så kom jeg litt i prat med dem mens jeg sto der og tok bilder....
De fortalte da litt om gruppa og jeg spurte om det var noen offroad-arrangement på gang i omerådet,
og det skulle det være.
Men selvfølgelig noen dager etter at jeg skulle forlate Filippinene.
Jeg forbannet meg da på at jeg skulle oppsøke disse folkene neste gang jeg skulle nedover året etter,
men da under den andre turen vår ned ble det stort bryllup og vi hadde med oss 16 stykker fra min familie her hjemme.
Det medførte da at det ble for tett program under den turen til at jeg skulle klare å få tid til noen offroad experiences,
og hele greia ble så utsatt til nå denne siste turen.
Nå har jeg da endelig fått reist nedover for tredje gang,
og var bestemt på at jeg skulle gjøre alt jeg kunne for å få til en offroad-opplevelse av en eller annen art.
Under denne turen reiste vi veldig mye rundt i Filippinene og det ble veldig mye å oppleve rundt om.
(Jeg kan gi et lite resyme fra rundturen vår i slutten av dette reisebrevet.)
Offroad-"prosjektet" mitt drøyde og drøyde,
men da vi til slutt endte opp hjemme der kona kommer fra fikk jeg endelig tid til å starte "jakten" skikkelig.
Fant også ut at skulle jeg klare det måtte jeg bare legge bort det å være sjenert.
Kunne ikke være redd for å stoppe noen å spørre.
Derfor var jeg hele tiden på utkikk etter 4x4-biler,
som på noen måte kunne gi noen signal om at eieren hadde en eller annen form for offroad-interesse.
Gikk stadig bort til folk med potensielle biler og spurte om de holdt på med noen form for offroading,
eller om de kjente noe til slikt i området.
Spurte også om de kjente til denne Pinakbet Group, og flere hadde hørt om den, men kjente ikke noen av medlemmene.
Så en dag da vi var på et lite kjøpesenter i Laoag city,
møtte jeg på (Clem Luis)...eieren av senteret i det jeg var på vei ut derfra og fikk se han på vei ut av hans bil..
Han har jeg også truffet før under mine tidligere turer til Filippinene,
og kom i snakk med han den gangen fordi han er eier av en skikkelig fin Toyota LC som jeg stadig så utenfor butikksenteret.
Her er et bilde som Clem tok av meg for tre år siden...sammen hans bil .
Den gangen hadde jeg ikke hørt om Pinakbet Group enda så da hadde jeg ikke fått spurt han om det,
og derfor fant jeg ut at jeg kunne jo spørre han NÅ...
"Ohhh Yes. I know them. I'm am member of the Pinakbet Group,
and my youngest brother Mike is the President of the group!" ...sa han.
Vi ble stående og snakke litt og så fikk jeg telefonnummeret til broder'n Mike,
og jeg ringte han litt senere på dagen.
Dette var på en fredag og vi ble enige om at jeg skulle komme å møte han på hans kontor på mandagen.
Mandagen kom, og jeg steppet opp på hans kontor i andre etasje over klesbutikken som han eier.
Der ble jeg møtt av en ganske så svær kar til filippiner å være, som var kjempehyggelig og gjestmild.
Brandy-flaska kom på bordet tvært.
Det ble noen glass mens vi satt og diskuterte alt fra filippinsk økonomi og buissness til Norge,
norsk natur og vi endte opp med å se på Suki-prosjektet mitt og masse forskjellig fra Norsk offroad.
Og han ble helt målløs da jeg viste han nordisk formula offroad.
Det slo han nesten av stolen....hehe
Til slutt ble vi enige om at vi skulle prøve å få til å dra ut på en offroad-tur på onsdagen,
og han skulle kontakte gutta i gjengen og få de med ut å kjøre.
Jeg møtte opp igjen ved hans butikk igjen på onsdagen, og utenfor butikken sto det to biler.
Ja, og gjett hvilken to biler... Selvfølgelig.... De to bilene som jeg fikk se utenfor det verkstedet
for tre år siden. Mike's røde Wrangler og kameratens beige Willys Jeep.
Vi dro av sted til et stort område utenfor Laoag city som heter La Paz.
Dette er noen sand-dyner som ligger ute mot havet.
På veien ut forteller Mike at det vil komme to biler til også.
To svarte Willys Jeep til som var bygget for Korea-krigen.
Den beige Willys'n er forøvrig bygget for den japanske hæren.
Har enda ikke klart å få noen skikkelig forklaring på sammenhengen i historiene om de bilene.
Vi kom oss ut i sand-dynene og det ble masse moro rundt i sandmassene.
Jeg fikk filmet litt "on board"-film under veis,
men det støvet så mye at jeg var redd for kameraet.
Her har jeg klippet sammen en del av filmen..
http://video.google....579304971281579
Nå er det slik på Filippinene at ca.kl.17:30 så sier det nesten "PANG" og så har solen gått ned.
Dette ligger veldig nært equator og solen går nesten rett opp og rett ned igjen på andre siden,
så solnedgangen er gjort unna på 5-10minutter.
Som dere ser på filmen så tok det en del tid for de to svarte Jeep'ene å komme seg opp på platået,
og jeg hadde planer om å fått til mere "utvendig" film og bilder av kjøring.
Før jeg viste ordet av det så var det blitt for mørkt for dette.
Derfor ble det ikke flere bilder en disse nedenfor her, av bilene der vi sto på platået.
Derfor ble vi i steden stående på platået som de kalte for "Da veranda" og drikke San Miguel Beer
og nøt den flotte utsikten og den herlige røde solnedgangen.
Da det så var blitt helt mørkt satt vi oss i bilene og kjørte tilbake til Laoag city og tok inn på en pub
og der ble vi sittende å pjalle øl til laaangt utpå kvelden.
Desverre var dette onsdagen i den siste uka vi var der nede,
og vi reiste hjemmover igjen fra Laoag city til Manila på tordag formiddag.
Det ble derfor ikke muligheter og tid til flere slike opplevelser denne turen.
Karen med den brune hatten her er forresten Mike og han ved hans side er eieren av den beige Willys'n.
Jeg har klart å glemme navnene på de andre gutta og har sendt en mail til Mike for å få en liste over de
og oversikt over bilens historie og "specs", men Mike har ikke hatt tid til å svare enda.
Mike er en veldig travel mann som reiser mye i jobben, og han har sammen med Pinakbet Group
allerede siden midten av januar og til nå allerede gjennomført
TO safari-turer som har gått over flere dager hver.
Dette var vel den delen av mine Filippinene-turer til nå, som jeg kan kalle "min offorad-experience".
Jeg har også en del andre bilder fra de tre turene som jeg knipset...for det meste fra bilvinduet i fart,
men også en del som jeg tok på steder vi har vært.
Jeg kan vel begynne med noen bilder som er mest 4x4-relatert da...
Jeg kan først fortsette litt av min historie om Mr. Clem Luis...
Eieren av kjøpesenteret, som forøvrig heter "5 sisters Superstore" i Laoag city.
Eller, han er ikke direkte eier...enda. Det er hans gamle mor som er en av de fem søstrene som eier senteret.
Hans mor er for gammel til å drive sin andel selv, så Clem tar seg av henns del av driften.
Derfor sto som sagt også hans biler stadig utenfor en av hovedinngangene til senteret.
Det sto også stadig andre biler der også, som tydligvis var der i forbindelse med Clem.
Noen dager etter at jeg traff Clem den aller første gangen for tre år siden,
møtte jeg han igjen utenfor butikken i det jeg sto og tok noen bilder av en flott Land Rover...
Han fortalte da at denne Land Rover'n er hans brors bil...
Nå i år har jeg funnet ut at det da er lillebroeren Mike
som er eieren og at dette er bil nummer to av i alt fem biler.
Clem og jeg ble igjen stående og snakke litt og jeg viste han en del av bildene jeg hadde på kameraet mitt...
Jeg bladde i bildene mens han så på...
Dette ble faktisk en ganske morsom fotofremvisning fordi etter hvert som han så bildene,
så hadde han en kommentar til hver av de... som jeg her skriver under hvert enkelt bilde nedover....
"Heeeyy... Der er jo min forige bil jo..." sa han og ramset opp detaljer om bilen..
"Yeaa... Thats my brothers car too..." Nok en gang... Mikes bil...alltså hans bil nummer tre som jeg har fotograffert tilfeldig.
"Thats my friends car..." sa han om denne LC'en...
Han poengterte at vi kan skimte merket til Pinakbet Group ved speilet på førerdøra der.
Da jeg viste han dette bildet sa jeg at...
"Da man kjører så dyr bil kan man parkere hvor hvordan man bare vil....."
"Yeahhh... Thats the majors (ordførerns) car..." sa han og lo godt...
Jeg hadde tatt disse bildene av en grom Hilux som jeg så sto fast utenfor en
bensinstasjon litt i utkanten av Laoag sentrum.
Clem fortalte at eieren var en filippiner som er bosatt på Hawaii,
og han har den stående her i Filippinene og bruker den når han var hjemme på besøk.
"Thats the priest's car...and he is also a good member of the Pinakbet Group..."
...sa Clem om denne morsomme Willys'en...
Jeg fant forøvrig igjen denne bilen når jeg var der nede i år og fikk tatt noen flere bilder av den.
Jeg så ikke noe til presten, så jeg fikk ikke tak i noen historie om denne bilen.
Dette var stort sett de bildene som Clem fikk se og som han hadde noen kjennskap og kommentarer til,
men jeg kan putte på flere morsomme rariteter her...
Dette er en liten sak som vi aldri har sett her hjemme.
Det er en Daihatsu Feroza, som vistnok også er ganske populær som liten offroader der nede.
Toyota Hilux med panoramavindu er vel heller ikke mange i Norge som kan skryte av å eie...
(Vel...var kanskje ikke så vakkert at det var noe å skryte av heller. hehe...)
Dette er en...ehhh... HUMMER....nei.... Suzuki...nei HUMMER...eller en International...
...eller er det en Carina???...en Toyota Carina??? Står i allefall Carina på rattet...
...............ELLER....................
Vel...jeg er i hvertfall helt sikker på at det ikke er en HUMMER...eller...nesten i allefall..
Men dette er vel en HUMMER...eller....???
Nei fader, dette er da vel heller ikke en HUMMER!!!!!???
Ja, Ja... om man ikke har råd til en HUMMER...så lager man seg en....
I allefall noe som ligner på en...
OK!!! Nok om HUMMER....
Men hva er dette med denne hærre JEEP-tingen???
JEEP kan være så mangt...
Vel... Det er vel ikke ALLTID at det som glittrer er gull der heller...
What is it all about this Jeep-thing...????
På Filippinene kaller de disse bilene for "OwnerJeeps" eller bare "Owners".
Disse produseres over alt på Filippinene og jeg tror de fleste rusler rundt
med en eller annen slags Toyota-motor.
Dette er billige biler og kan vel mest regnes som "folkevogna" der nede.
Man ser de OVER ALT og bare fantasien begrenser utseendet og anntallet lys og menden crom.
Utrolig hvor lett det er å lage en bil...
Bare putt på en Jeep-front og så kan det bakover bare bli hva det vil...
Eller det bare blir det som det er mest praktisk at det ender opp som...
Siden vi er inne på ordet JEEP....
Noe annet man finner milioner av på Filippinene er alle lokalbussene der.
JEEPNEYS!!!
Disse bussene har alltid en fast rute fra et sted til et annet.
Det finnes ikke noe som heter ruteplan.
Når de har kommet gjennom ruta si, så snur den og går tilbake.
Eller så går de rundt i en rund rute og begynner bare på neste rundet og neste igjen...
Hva klokka er spiller ingen rolle. Det går alltid en Jeepney. Bare å stille seg ut i veien og vente litt,
så kommer det snart en.
Disse er også alle bygget på Filippinene og det finnes ikke grenser for hvordan fantasien kan
få lov å slå seg løs der...
Vet ikke helt hvordan jeg skal sortere eller kategorisere bildene mine videre,
men når jeg ser gjennom mappa med bil-bildene så havner jeg stadig på en måte tilbake på Clem...
Utenfor 5 Sisters Superstore hadde Clem sine faste reserverte parkeringsplasser.
Kona til Clem (som praktiserer som hudlege og har sitt kontor i dette senteret)
har også sin faste parkeringsplass utenfor.
Hun har en liten Nissan som jeg har glemt navnet på.
Den selges KUN i Taiwan og på Filippinene.
(Røret som står utenfor bilen er bare et rekkverk som de sperrer parkeringen hennes med når bilen ikke står der.)
Siden vi da har kommet inn på Nissan kan jeg fortsette med denne Patrol'n.
Jeg likte veldig godt denne Crom-fronten. Kan ikke huske å ha sett disse i Norge.
Og Patrol av den gamle typen med firkantede frontlykter er det vel ikke ofte å se i Norge med lavt tak?
Og videre så faller jeg tilbake på Mr.Clem....
Fremfor hans kones bil hadde Clem DENNE bilen stadig stående parkert.
Det er en 2007mod. Toyota Fortuner 3.0liters TDi-motor og 4x4.
Fåes også som 4x2 2.5 Diesel og 4x2 2.7 bensin.
Disse bilene blir produsert i Tailand og selges kun i sør-øst asia...
Her har vi en maken med litt mer ekstrautstyr... Skikkelig tøffe biler synes jeg.
En annen tøff Toyota var denne typen her...
En litt mindre variant av den modellen Jan Terje holder på med.
Jeg kjenner ikke så godt modellbetegnelsene her.
Den nederste er forresten en millitærbil og det filippinske forsvaret bruker mange av disse.
Kan fortsette litt med Toyota og disse LC'ene har også ganske mange bruksmuligheter.
Her som pengebil...
Og siden jeg da er inne på pengebiler kan jeg legge ved denne her...
Anonyme saker...
Her har vi noen typiske eksempler på lastebiler på Filippinene...
Gamle amerikanske trucks ser man over alt der.
Denne bilen er HÅNDLASTET med kunstgjødsel.
Det er svært skjelden å se biler som er lastet med paller eller annen form for gaffeltruck-lasting.
Nesten ALL lasting av disse bilene skjer for hånd.
Og når bilen er ferdig lastet, så setter laste-mannskapet seg på toppen av lasset og blir med på ruta og hjelper med avlessingen der det skal av.
Mitsubishi Fuso, Hino og Nissan er også blant de mest vanligste lastebilene.
Her er en Coca Cola-bil...som forøvrig er av de få bilene man ser som er lastet med paller og truck.
En annen sak som det kryr av på Filippinene er de berømte Tricycles
Trehjuls motorsykkler og motorsykkler med sidevogn.
De aller fleste går som drosjer, men de brukes også til all slags transport.
Hadde jeg hatt kamera klart for hånden alltid, så skulle jeg ha gitt dere mange morsomme bilder her.
Noen eksempler...som jeg IKKE fikk tatt bilder av.
125ccm Honda med sidevogn. På sidevogna hadde de lastet et bambuslass som var ca. 6-7meter langt, 1-1.5meter breit og 1.5meter høyt... Lett å ta en kjapp sving med...hehe
150ccm Honda med sidevogn laget som en kurv. Oppi kurven hadde de fire voksne griser.
125ccm Kawazaki med sidevogn med minst 500kg nyhøstet mais, og to voksne karer på sykelen.
Jeg har selv vært med hvor vi har vært 8 voksne mennesker stablet i/på en slik som disse på bildet under.
Dette er bare NOEN FÅ eksempler på hva man ofte ser etter veiene der nede....
Plankene her er rundt 7meter lange. Jeg husker ikke navnet på det trevirket,
men jeg vet det er svintungt..
Leit nok å ta en kjapp sving med dette...
Fant en filmsnutt som viser et veldig vanlig eksempel...
Har man ikke råd til motorsykkel, så bruker man tråsykkel..
Men har man tråsykkel med sidevogn og ønsker seg en motorsykkel, men ikke har råd til det... så lager man en...hehe
Disse her fikk jeg se i en bydel i Manila. I akkurat denne bydelen var det mange av de, og jeg la ikke merke til nettopp denne typen noen annet sted.
Nå har jeg plukket frem det meste av det jeg hadde å by på av rariteter.
Har selvfølgelig noe mer, men det er ikke så spektakulært som det jeg har plukket frem her.
Dette reisebrevet begynner nå å bli veldig langt, men jeg håper ikke det har blitt langtekkelig.
Da må jeg takke for tålmodigheten til de som har lest og kikket seg hele veien hit ned,
og håper at dette har vært interessant nok.
Hvis nå det er interesse for mere,
så kan jeg fortsette med å lage en fortelling om selve rundturen rundt på Filippinene.
I såfall er det en god del fine bilder fra steder vi har vært.
Edited by ZukiJack, 18 July 2008 - 18:44.