Gå til innhold



Foto

Suzuki XL7 4x4?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
25 replies to this topic

#1 Team

Team

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 09 February 2008 - 22:17

Hei Gutter og Jenter
Jeg har kjøpt meg en Suzuki XL7 4x4 og lurer på masse rart.hehe
Org dekk er 235/60r/16. Kan jeg bruke 245/70r/16 Yokohama Geolander A/T II+?
Kan noen fortelle om firehjulssystemet på bilen,sperrer diff etc??
Skal flytte til Vesterålen,er det noen her fra Nordland offroanders med tips om treff og steder og leke seg biggrin.gif
Nyt kvelden
hilsen nytt medlem
biggrin.gif

Edited by ZukiJack, 17 February 2008 - 20:48.


#2 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 11 February 2008 - 18:47

QUOTE(Team @ 9 Feb 2008, 22:17) <{POST_SNAPBACK}>
Hei Gutter og Jenter
Jeg har kjøpt meg en Suzuki XL7 4x4 og lurer på masse rart.hehe
Org dekk er 235/60r/16. Kan jeg bruke 245/70r/16 Yokohama Geolander A/T II+?
Kan noen fortelle om firehjulssystemet på bilen,sperrer diff etc??
Skal flytte til Vesterålen,er det noen her fra Nordland offroanders med tips om treff og steder og leke seg biggrin.gif
Nyt kvelden
hilsen nytt medlem
biggrin.gif

Beklager at ingen svarer deg, men det er vel ingen med XL-7 her inne frå før.
Generelt kan en sei at 245-70-16 vil gi 8% endring så det kan gi trøbbel på EU (sjelden), og gi et avvik på speedometeret. kva det er plass til i hjulhuset veit eg heller ikkje. Fint om du kan legge inn dine erfaringer her etterkvart.
fins ingen originale diffsperrer til suzuki, og 4x4 systemet på XL-7 kjenner eg desverre lite til. men tipper at det ikkje er midtdiff på den så du har skikkelig 4x4. einaste bakdel er at du ikkje bør bruke det på tørt føre eller asfalt.

Nordland offoraders har eget klubbforum og der treffer du nok kjapt likesinna:
http://www.offroad.n...hp?showforum=59

Lykke til med bilen din smile.gif
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#3 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 11 February 2008 - 19:24

QUOTE(Team @ 9 Feb 2008, 22:17) <{POST_SNAPBACK}>
Hei Gutter og Jenter
Jeg har kjøpt meg en Suzuki XL7 4x4 og lurer på masse rart.hehe
Org dekk er 235/60r/16. Kan jeg bruke 245/70r/16 Yokohama Geolander A/T II+?
Kan noen fortelle om firehjulssystemet på bilen,sperrer diff etc??
Skal flytte til Vesterålen,er det noen her fra Nordland offroanders med tips om treff og steder og leke seg biggrin.gif
Nyt kvelden
hilsen nytt medlem
biggrin.gif

Hei,
Du kan se på www.calmini.com
Svein

#4 Team

Team

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 12 February 2008 - 07:43

Jeg trodde at alle suzukiene hadde samme 4x4 system ??

#5 JT

JT

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2419 Innlegg:

Posted 12 February 2008 - 08:18

QUOTE(Team @ 9 Feb 2008, 22:17) <{POST_SNAPBACK}>
Hei Gutter og Jenter
Jeg har kjøpt meg en Suzuki XL7 4x4 og lurer på masse rart.hehe
Org dekk er 235/60r/16. Kan jeg bruke 245/70r/16 Yokohama Geolander A/T II+?
Kan noen fortelle om firehjulssystemet på bilen,sperrer diff etc??
Skal flytte til Vesterålen,er det noen her fra Nordland offroanders med tips om treff og steder og leke seg biggrin.gif
Nyt kvelden
hilsen nytt medlem
biggrin.gif

På XL7'en er det godt gamelt 4x4 system, låst midt diff i firtrekk modus og lavgir mulighet biggrin.gif Samt ramme.
Bak mener jeg at det er brems.
Har kun brukt XL7 etter vei, og den var helt ok til sånt. Det var en 2,7 V6-bensin, så både støy og motor var behagelig.. Vet ikke hvor mye det er å gå på mtp dekk størrelser, for det ser litt trangt ut orginalt. Men som nevnt over så har Calmini masse fint "bolt-on" slik at du får mere høyde under bilen. Kan være en fordel på en såpass lang bil. Særlig hvis du skal ut av brøytet vei.. blink.gif
Havner du i Vesterålen, finner du en artig gjeng der. Se under klubb-delen. De biter ikke.... biggrin.gif
Lord.......
XL-7

#6 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 12 February 2008 - 08:41

Jepp, vesterålen har egen klubb, å så e det en bra klubb i harstad også smile.gif

Å vi i Nordland Offroaders bit heller ikke om du vasa dæ nedover en lørdag! smile.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#7 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 12 February 2008 - 14:16

QUOTE(JT @ 12 Feb 2008, 08:18) <{POST_SNAPBACK}>
På XL7'en er det godt gamelt 4x4 system, låst midt diff i firtrekk modus og lavgir mulighet biggrin.gif Samt ramme.
Bak mener jeg at det er brems.
Har kun brukt XL7 etter vei, og den var helt ok til sånt. Det var en 2,7 V6-bensin, så både støy og motor var behagelig.. Vet ikke hvor mye det er å gå på mtp dekk størrelser, for det ser litt trangt ut orginalt. Men som nevnt over så har Calmini masse fint "bolt-on" slik at du får mere høyde under bilen. Kan være en fordel på en såpass lang bil. Særlig hvis du skal ut av brøytet vei.. blink.gif
Havner du i Vesterålen, finner du en artig gjeng der. Se under klubb-delen. De biter ikke.... biggrin.gif


CAlmini har vel ikke tüv-godkjente hevesett, så vidt jeg vet..? Blir i så fall vanskelig å få godkjent:(

-Eystein-

#8 JT

JT

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2419 Innlegg:

Posted 12 February 2008 - 16:04

Det med TUV kan nok stemme... sad.gif Dobinsons har også fjærer og dempere til XL-7, bygger 4-5 cm opp.. smile.gif Så produktene finnes, bare et spørsmål om hvor langt den skal tas ut.... biggrin.gif whistle.gif
Hadde vært artig å se en XL-7 som blir bygget om. Om ikke annet så i moderate former, er jo ennå en "ny" bil.... cool.gif

Edited by JT, 12 February 2008 - 16:06.

Lord.......
XL-7

#9 M.S

M.S

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1017 Innlegg:

Posted 12 February 2008 - 21:44

Morn du.

XL7 har brems i badiffen som virker i lavserie, 4wd virker utmerket i terreng(erfaring) men bilen er noe lang og herje i skogen med.

Jeg har kjørt 235-70 R16 Good Year ATR på min Grand Vitara i 4 år og på XL7 i 2 år og det går helt fint.
På GV subba det litt foran ved sving i revers men det ga seg når plasten ble slitt til. (ikke synlig)
På XL7 har jeg ikke prøvd med nye 235-70 men det skal jeg så fort sommerhjulene skal på, tipper det skal gå greit siden det er større plass i hjulhusene på XL7.

Heising er det litt div og velge i, personlig har jeg tenkt til og klosse opp fjærene 5 cm, dette er økonomi-heising. OME har også heisesett til en duljon kroner, det får bli i neste omgang.
Selv har jeg kjørt bilen i 35 cm løs-snø uten problem, den tar seg bra frem.

Videre så er det ålreit og bytte st.demperne bak til noen bedre f.eks rød KONI, dette gjør bilen MYE bedre og kjøre.

Arctic Trucks har bygd om endel XL som ruller på 33" dekk, fet bil!

Har forøvrig ett sett stigtrinn til XL7 og selge om du er intr.

Er det noe mer du lurer på så ta kontakt.

Arctic Trucks Suzuki på 33"12.5""

Attached Images

  • Resize_of_IMG_1328.JPG

OJ....det går det!?
Tlf 90061fem45
Medlem nr 27 Suzuki 4x4 club Norway

#10 Team

Team

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 12 February 2008 - 22:58

biggrin.gif Takk for info M.S
Jeg tenker å bytte dekk fra 235/60/16 til 235/70/16 da får jeg ca 2cm høyere bakkeklaring,blir jo bra det.
18,5 til 20,5cm biggrin.gif
Ønsker å benytte Yokohama Geolander A/T II+ som er 60% vei og 40% terreng.
Kjempe erfaringer med dette dekket da jeg hadde Galopper rofl.gif
wink.gif

#11 M.S

M.S

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1017 Innlegg:

Posted 17 February 2008 - 20:21

Grand_Vitara.jpg Min GV med 235-75-16:

Edited by M.S, 17 February 2008 - 20:23.

OJ....det går det!?
Tlf 90061fem45
Medlem nr 27 Suzuki 4x4 club Norway

#12 Team

Team

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 17 February 2008 - 23:45

QUOTE(M.S @ 17 Feb 2008, 20:21) <{POST_SNAPBACK}>
Grand_Vitara.jpg Min GV med 235-75-16:

Den va fin wink.gif
god plass til "75" dekk der.
Måtte du gjøre justeringer for å få plass?
Er vel like god plass på en XL7...

Edited by Team, 17 February 2008 - 23:47.


#13 M.S

M.S

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1017 Innlegg:

Posted 18 February 2008 - 11:07

QUOTE(Team @ 17 Feb 2008, 23:45) <{POST_SNAPBACK}>
Den va fin wink.gif
god plass til "75" dekk der.
Måtte du gjøre justeringer for å få plass?
Er vel like god plass på en XL7...


Nope ingen justeringer, det ordna seg selv biggrin.gif
Subba litt i plasten foran helt innerst ved full sving men det sliter seg til, har ingen betydning.
Bak så var det ikke mye og gå på bakover, hadde ikke fått plass til kjettinger for exempel.
Jeg hadde aldri noe trøbbel.
På XL7 er det bedre plass.
OJ....det går det!?
Tlf 90061fem45
Medlem nr 27 Suzuki 4x4 club Norway

#14 Team

Team

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 20 February 2008 - 12:14

Ja nå her jeg fått XL7en og den er helt konge.
I instruksjonsboken får en lite info ang 4x4 systemet.
Man skal ikke kjøre på tørr asfalt i 4h modus den er grei.
På tegning vises det at fremre diff/aksling sperres/låsest når 4h eller 4L kobles inn. Det står ingenting om midtdiff eller bakdiff,,synes det var litt dumt..Ekte føles det uansett, wink.gif

#15 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 20 February 2008 - 12:33

På tegning vises det at fremre diff/aksling sperres/låsest når 4h eller 4L kobles inn. Det står ingenting om midtdiff eller bakdiff,,synes det var litt dumt..Ekte føles det uansett, wink.gif
[/quote]
Høres merkelig ut at den har diffsperre i fremakslingen. Da må den bli vond å kjøre med og direkte farlig.

Trodde den hadde diffbrems i bakakslingen og åpen diff foran men lik kraftfordeling til for og bakaksel?

I 4WD og rundkjøring hvordan styrer den da?

#16 Team

Team

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 20 February 2008 - 13:40

4h kan kobles inn i fart opp til 100kmt, men da må styre hjul peke rettfram og ikke hjulspinn, dette for å låse mekanismen.
Det lille jeg har prøvd i 4h på anleggsvei,føltes ok og helt grei å svinge med,bare bittelitt tyngre.hmmm
Stusset sjøl på at tegningen viser "sperre" på foraksel, dette skulle jo låst rattet fullstendig. Og jeg har ikke holdt boken opp ned !! hehe
Jeg har bildet av tegningen klar for å sendes via e.post om noen kan hjelpe

Edited by Team, 20 February 2008 - 14:00.


#17 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 20 February 2008 - 16:13

QUOTE(Team @ 20 Feb 2008, 13:40) <{POST_SNAPBACK}>
4h kan kobles inn i fart opp til 100kmt, men da må styre hjul peke rettfram og ikke hjulspinn, dette for å låse mekanismen.
Det lille jeg har prøvd i 4h på anleggsvei,føltes ok og helt grei å svinge med,bare bittelitt tyngre.hmmm
Stusset sjøl på at tegningen viser "sperre" på foraksel, dette skulle jo låst rattet fullstendig. Og jeg har ikke holdt boken opp ned !! hehe
Jeg har bildet av tegningen klar for å sendes via e.post om noen kan hjelpe

Jeg har en misstanke om at "sperre" på foraksel er identisk med innkoblet drift på foraksel.

På en Toyota jeg hadde koblet jeg inn/ut drift på foraksling med en bryter inne i bilen. Kunne kobles inn under kjøring så lenge det ikke var sving/hjulspinn.
Men det var ingen sperre men åpen diff.

Du kan jekke opp det ene forhjulet (med innkoblet "sperre") og se om du kan dreie det hjulet mens det andre står på¨asfalten. Kan du det har du ikke sperre og kan det dreies med myyee kraft, mer enn håndkakt rett på hjulet så har du diffbrems.

#18 M.S

M.S

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1017 Innlegg:

Posted 20 February 2008 - 22:22

QUOTE(Nöcke @ 20 Feb 2008, 16:13) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har en misstanke om at "sperre" på foraksel er identisk med innkoblet drift på foraksel.

På en Toyota jeg hadde koblet jeg inn/ut drift på foraksling med en bryter inne i bilen. Kunne kobles inn under kjøring så lenge det ikke var sving/hjulspinn.
Men det var ingen sperre men åpen diff.

Du kan jekke opp det ene forhjulet (med innkoblet "sperre") og se om du kan dreie det hjulet mens det andre står på¨asfalten. Kan du det har du ikke sperre og kan det dreies med myyee kraft, mer enn håndkakt rett på hjulet så har du diffbrems.


Er ikke sperre i framakselen, det som menes kan være at når bilen blir satt i 4H el 4L så låses framhjulsnava!
De blir aktivert av en "bryter" som sitter rett bakenfor velger-spaken på toppen av fordelingskassa.
Når den står i 2wd så er det kun bakover som surrer med, driv-verk fremover står stille.
Er ikke midt-diff som det er på mange biler med permanent 4wd.
OJ....det går det!?
Tlf 90061fem45
Medlem nr 27 Suzuki 4x4 club Norway

#19 Team

Team

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 21 February 2008 - 08:09

QUOTE(M.S @ 20 Feb 2008, 22:22) <{POST_SNAPBACK}>
Er ikke sperre i framakselen, det som menes kan være at når bilen blir satt i 4H el 4L så låses framhjulsnava!
De blir aktivert av en "bryter" som sitter rett bakenfor velger-spaken på toppen av fordelingskassa.
Når den står i 2wd så er det kun bakover som surrer med, driv-verk fremover står stille.
Er ikke midt-diff som det er på mange biler med permanent 4wd.


Ja er nok riktig som dere sier, det menes at framhjulsnava låses. rolleyes.gif

#20 Fenalaar

Fenalaar

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 614 Innlegg:

Posted 26 February 2008 - 12:27

Vær obs på at større dekk betyr at du mister dreiemoment. Dersom du har en original 2.0TD, så er ikke dreiemomentet på lave turtall noe å skryte av i utgangspunktet, så da ber du om trøbbel... Oppchipping er et must med større dekk (IMO).

Jeg kjører en XL7 på jobb, og moderat dyp (10 cm eller så) gjørme gir deg problemer, selv med lavserien inne. Uhyggelig lett å kvele den motoren. Den skriker etter en automatkasse med momentomvandler...

Johan-Kr
MB 300GD '86