Gå til innhold



Foto
- - - - -

Iqlayser sin garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
21 replies to this topic

#1 iqlayser

iqlayser

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 312 Innlegg:

Posted 10 February 2008 - 14:05

ok fant ut æ skulle lage mæ en liten garasje æ å, men bare fordi æ har tenkt å fikse litt etter litt på chevyen min, pluss at æ da har en "skryte-vegg" førr bildan æ nok kommer til å ta etterhvert.

PR dags dato har æ bare fått fixa ett brukbart bilde av bilen og det ligg ute på chevysida så æ kommer ikkje til å legge det inn her no.

Æ blir å bruke bilen mest i jobb-sammenheng, dvs hver gang vi skal ut å kontrollere bygg i Tromsø-regionen så kommer æ til å kjøre Tahoen. Ellers på jobb så har æ en Scoda octavia 4x4 (2004)og sjæfen har en mercedes E-220 (2007) og ingen av oss har lyst å bruke de bilan ut til diverse byggetomter og byggefelt med kun anleggsveia. Så æ trur Tahoen blir ett ynda kontroll-verktøy for oss.
I tillegg har æ en svær henger som brukes fra alt til søppelkjøring - via material kjøring - til scooter og biltransport så denne blir nok å henge etter bilen ofte.



1 prosjekt førr å kalle det det blir baksetan. har bestilt opp dokumentasjon fra Bergheim og skal få regga den ned til klasse B, trudde æ. viste sæ at en æ kjenne jobbe hos BT så æ skal høre med han om æ kan få min som C1 - 6 seter som den står.


1 prosjekt førr å kalle det det blir baksetan. har bestilt opp dokumentasjon fra Bergheim og skal få regga den ned til klasse B, trudde æ. viste sæ at en æ kjenne jobbe hos BT så æ skal høre med han om æ kan få min som C1 - 6 seter som den står.

Edited by iqlayser, 13 December 2010 - 21:30.

Sa æ det?
Gjorde æ det?
Ja så fan....
min blogg

#2 iqlayser

iqlayser

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 312 Innlegg:

Posted 10 February 2008 - 14:25

1 prosjekt førr å kalle det det blir baksetan. har bestilt opp dokumentasjon fra Bergheim og skal få regga den ned til klasse B, trudde æ. viste sæ at en æ kjenne jobbe hos BT så æ skal høre med han om æ kan få min som C1 - 6 seter som den står.
Sa æ det?
Gjorde æ det?
Ja så fan....
min blogg

#3 iqlayser

iqlayser

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 312 Innlegg:

Posted 12 February 2008 - 16:14

Hadde bilen inne hos NAF til Garantiutløpstest.

Blir nok å ta kontakt med forhandleren ja. diverse oljelekaser og bankelyd fra bakaksel. ikkje bra.


Sa æ det?
Gjorde æ det?
Ja så fan....
min blogg

#4 iqlayser

iqlayser

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 312 Innlegg:

Posted 14 February 2008 - 19:39

hmm å montere nye belta fremme kan bli ett problem. Eller ett tidsmessig problem førr å si det sånn.
FY F.. korr de SA.... boltan satt da. har knekt 2 Torc på dæm og da har æ bare slitt med den ene sia...

Hadde håpa å rekke "Drop-in" hos BT i dag, men det gikk ikkje. dro til Norges nordligste autoriserte Chevy-forhandler og spurte. "jada vi kan ta det med en gang" va svaret æ fikk. så spurte æ heldigvis om ca pris... dæm regna 1-2 tima pr side og tok 1200 i timen.

Da slit æ heller sjøl med å borre ut gammelbolten og sett inn gjennomgående.
Ei uke til neste Drop in hos BT, gitteret e tatt ned og baksetan slått opp........ får bare passe på å slå ned baksetet før æ kjøre.
Sa æ det?
Gjorde æ det?
Ja så fan....
min blogg

#5 iqlayser

iqlayser

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 312 Innlegg:

Posted 16 February 2008 - 15:47

Fytti kor de boltan satt. har ikkje sjangs å skru den løs. og i morra reise æ til Oslo på kurs.

Måtte krype til korset som det hete. ringte Citybil i Tromsø, dæm kunne ta bilen inn på tirsdag å fixe det førr mæ. så onsdagskvelden e æ hjemme igjen og torsdag e neste dropin mulighet hos BT. jaja det får koste mæ 2000 kr ekstra, æ må få bilen nedregga på torsdag. har lånt bort Skodaen neste helg og må ha bil med 5 seta sjøl.









PS. litt respons hadde ikkje vært å forakte. tar veldig gjerne imot tips eller lignende om den fine bilen æ har kjøpt mæ
Sa æ det?
Gjorde æ det?
Ja så fan....
min blogg

#6 Velox

Velox

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 17 February 2008 - 10:16

QUOTE(iqlayser @ 16 Feb 2008, 15:47) <{POST_SNAPBACK}>
Fytti kor de boltan satt. har ikkje sjangs å skru den løs. og i morra reise æ til Oslo på kurs.

Måtte krype til korset som det hete. ringte Citybil i Tromsø, dæm kunne ta bilen inn på tirsdag å fixe det førr mæ. så onsdagskvelden e æ hjemme igjen og torsdag e neste dropin mulighet hos BT. jaja det får koste mæ 2000 kr ekstra, æ må få bilen nedregga på torsdag. har lånt bort Skodaen neste helg og må ha bil med 5 seta sjøl.
PS. litt respons hadde ikkje vært å forakte. tar veldig gjerne imot tips eller lignende om den fine bilen æ har kjøpt mæ


Sånn som med baksætan.. Det kan være en grei tråd å legge ut i GM forumet.. Det e nok mange som lure på det i sammenheng med nedregging og da kan det fort være litt svårt å finne sæ frem til garasjen din og alt du har kommet fram til her hvis folket lure på nokka. Lag et emne i GM forumet om dette. Da får du nok litt respons og. Og når du e ferdig med ting og tang, legger du det ut i GN forumet det og. Da får folk sett og evaluert og du får tilbakemelding. Sånn det i allefall har funka for min del! smile.gif Altså da i Pajero forumet...
Pajero -88 lang 2.5td Skogsbilen - GARASJE TRÅDEN PÅ PAJJA
Nissan Sunny N14 GTI (rallycross)

#7 iqlayser

iqlayser

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 312 Innlegg:

Posted 22 February 2008 - 22:25

No e Tahoen regga ned til klasse B.

Fikk skifta beltan fremme og beltan bak sto kravan til biltilsynet med glans. eneste lille problemet var å finne ramme-nr!!! ifølge typegodkjenninga på min bil skulle dette stå foran venstre forhjul og BT-fyren skrapa og skrapa og skrapa i tektylen uten å finne nokka, så han skreiv en mangel-lapp på dette og ba mæ dra til Chevy-verkstedet førr å få påvist rammenr.
Der fikk æ den hjertelige beskjeden at dæm viste ikkje kor ramme-nr på min bil e. "du må bare skrape det frem" sa dæm. og det gjorde æ. æ starta der BT slutta og etter 2 skrap så kom nr frem. hadde BT-fyren skrapa i 20 sec til så hadde han også funne det.


Men no e bilen som sagt regga ned og har 6 sitteplasser.


E fornøyd no ja
biggrin.gif biggrin.gif
Sa æ det?
Gjorde æ det?
Ja så fan....
min blogg

#8 ...JD...

...JD...

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 294 Innlegg:

Posted 24 February 2008 - 20:03

QUOTE(iqlayser @ 22 Feb 2008, 22:25) <{POST_SNAPBACK}>
Men no e bilen som sagt regga ned og har 6 sitteplasser.
E fornøyd no ja
biggrin.gif biggrin.gif



Heldige du smile.gif må fortsatt vente i 2 år før eg får bakseta i min dry.gif
.......JD......

#9 iqlayser

iqlayser

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 312 Innlegg:

Posted 25 February 2008 - 12:38

Følgende vitale data får en 1996 Tahoe når den e nedregga fra lett lastebil:

Tillatt totalvekt: 2926
Tillatt aksellast: 1780/1701
Tillatt nyttelast: 401
Tillatt Vogntogvekt: 4990 (Krever BE (har fått dette bekrefta i dag.... dokker hadde helt rett og æ hadde HELT feil))
Tillatt hengervekt m/u brems: 2926/450
Tillatt koblingslast: 364
Tillatt taklast: 90

6 sitteplasser (3+3 hvis du har setebelte i midten fremme)

Så vet dokker det

Edited by iqlayser, 27 February 2008 - 15:15.

Sa æ det?
Gjorde æ det?
Ja så fan....
min blogg

#10 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 25 February 2008 - 13:38

strøkent å vite!

Da er det bare å ta en telefon til han gjøken som har utstedt skrivet og spørre hvorfor i h... det bare gjelder de typegodkjente tahoene..

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#11 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 25 February 2008 - 13:44

401kg er jammen ikke rart med last. 5 voksne personer og ikke noe bagasje. Hmmm.

Er det original egenvekt som blir lagt til grunn, eller er det sære norske regler?

Edited by Gurba, 25 February 2008 - 13:47.


#12 iqlayser

iqlayser

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 312 Innlegg:

Posted 25 February 2008 - 14:45

Trur det e de orginale. så ihvertfall sånn ut fra dørtaggen på min bil
Sa æ det?
Gjorde æ det?
Ja så fan....
min blogg

#13 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 25 February 2008 - 16:46

QUOTE(iqlayser @ 25 Feb 2008, 12:38) <{POST_SNAPBACK}>
Tillatt Vogntogvekt: 4990 (krever lett lastebil-lapp førr å utnytte den helt)



?
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#14 iqlayser

iqlayser

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 312 Innlegg:

Posted 25 February 2008 - 16:56

du får ikkje kjørt bil og henger tyngre enn 3500 kg totalt med vanlig klasse BE. du må ha C1.

Skal du ha henger tyngre enn x kg etter bilen må du ha BE (litt usikker på vekta på dette siste punktet)
Sa æ det?
Gjorde æ det?
Ja så fan....
min blogg

#15 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 25 February 2008 - 17:08

QUOTE(iqlayser @ 25 Feb 2008, 16:56) <{POST_SNAPBACK}>
du får ikkje kjørt bil og henger tyngre enn 3500 kg totalt med vanlig klasse BE. du må ha C1.

Skal du ha henger tyngre enn x kg etter bilen må du ha BE (litt usikker på vekta på dette siste punktet)


Rekner med du mente klasse B på det første punktet:)

Med BE kan du trekke det bilen klarer (vognkortet) Mens med B kan man berre trekke maks 750kg over 3500kg (gape skrive)

Med C1E kan man seff trekke meir teoretisk, men aktuell vekt på hengeren, kan ikkje overstige bilens egenvekt på det aktuelle tidspunktet, derfor, kan man trekke mest med BE med bil med totalvekt opptil 3,5t, da egenvekta på bilen ikkje har noko begrensinger på tilhengervekta. Men om det er lurt, er en annen sak. biggrin.gif

Meen, eg skal ikkje starte nok en diskusjon ang dette, da det finst ørten tråder om emnet:)

Kva er egentlig egenvekta på bilen? Edit, eg rekna det ut skjølv:)

Edited by Jeeps, 25 February 2008 - 19:07.

Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#16 iqlayser

iqlayser

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 312 Innlegg:

Posted 25 February 2008 - 17:35

hmmm. e fortsatt litt uenig... skal få sjekka dette helt nøyaktig.
Sa æ det?
Gjorde æ det?
Ja så fan....
min blogg

#17 Tore H S

Tore H S

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 70 Innlegg:

Posted 25 February 2008 - 17:54

QUOTE(iqlayser @ 25 Feb 2008, 12:38) <{POST_SNAPBACK}>
Tillatt Vogntogvekt: 4990 (krever lett lastebil-lapp førr å utnytte den helt)


Det holder vel forsåvidt med BE-sertifikat wink.gif

#18 iqlayser

iqlayser

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 312 Innlegg:

Posted 27 February 2008 - 15:16

Helt rett.... æ tok HELT HELT HELT feil tongue.gif
Sa æ det?
Gjorde æ det?
Ja så fan....
min blogg

#19 Eivindr

Eivindr

    Nytt medlem

  • Supermedlem
  • Pip
  • 40 Innlegg:

Posted 03 March 2008 - 20:29

OK, da må jeg nok igjennom noe slilt etterhvert jeg og smile.gif

#20 iqlayser

iqlayser

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 312 Innlegg:

Posted 09 March 2008 - 23:26

ok no har æ bare brukt bilen og blitt kjent med den. no skal æ begynne å tenke på videre drift og utseende på min kjære Tahoe.

Æ må bare få mæ nye lys. å kjøre med de orginale lysan som e på en 96 Tahoe i Vinter-Tromsø e førr jævlig. ikkje engang med langlysan føle æ at æ ser nok. med kor skal æ skaffe mæ lysan tru?
Ebay kansje, Kickstart.no mere sannsynlig. kjenne en som kjøre en silverado (2500) som har kjøpt nye lys hos guttan på kickstart i Tromsø og dæm var utrolig fin. skal se om æ finn bilde av bilen hans og vise, eller av min bil når æ får kjøpt og skifta lys.

Edited by iqlayser, 09 March 2008 - 23:27.

Sa æ det?
Gjorde æ det?
Ja så fan....
min blogg