Gå til innhold



Foto

Enkeltmannsforetak


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
22 replies to this topic

#1 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 14 February 2008 - 23:37

Driver å lurer på å registrere et enkeltmannsforetak for å drive litt konsulentvirksomhet og kanskje prøve å få publisert noen artikler innen fagfeltet jeg er utdannet og jobber i.

Er følgende rett??

-Under en viss omsetning (50000kr)trenger en ikke betale inn moms, ikke ha regnskapsfører/revisor og en trenger ikke registrering i foretaksregisteret, forutsatt at en ikke kjøper inn varer for videresalg?
-Det er for et enkeltmannsforetak ikke noe skille mellom privatøkonomi og firmas økonomi?
-Jeg får ikke minstefradrag om jeg har enkeltmannsforetak?


Skal selvfølgelig diskutere dette med en fagmann før jeg gjør noe, men regner med at det er mange her inne som kan svare på dette!
Jobb og betal skatt, tusener på trygd er avhengig av deg!

#2 Stig

Stig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 689 Innlegg:

Posted 15 February 2008 - 13:01

QUOTE(nordmøring @ 14 Feb 2008, 23:37) <{POST_SNAPBACK}>
Driver å lurer på å registrere et enkeltmannsforetak for å drive litt konsulentvirksomhet og kanskje prøve å få publisert noen artikler innen fagfeltet jeg er utdannet og jobber i.

Er følgende rett??

-Under en viss omsetning (50000kr)trenger en ikke betale inn moms, ikke ha regnskapsfører/revisor og en trenger ikke registrering i foretaksregisteret, forutsatt at en ikke kjøper inn varer for videresalg?
-Det er for et enkeltmannsforetak ikke noe skille mellom privatøkonomi og firmas økonomi?
-Jeg får ikke minstefradrag om jeg har enkeltmannsforetak?
Skal selvfølgelig diskutere dette med en fagmann før jeg gjør noe, men regner med at det er mange her inne som kan svare på dette!


Den omsetningen er ikke minimum 50.000,- pr. år, men inntil 50.000,-. Det vil si at du uansett begynner å betale mva av hele beløpet når du overstiger det. Du trenger bare ikke å innberette summen, før den har nådd 50.000,- totalt.

Ta dette med en klype salt, men jeg mener å ha lest noe sånt en gang.

#3 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 15 February 2008 - 13:45

-Under en viss omsetning (50000kr)trenger en ikke betale inn moms, ikke ha regnskapsfører/revisor og en trenger ikke registrering i foretaksregisteret, forutsatt at en ikke kjøper inn varer for videresalg?

Det er riktig. Du blir mva pliktig når du passerer 50.000kr i løpet av en års periode. (et lite forbehold der, denne summen steg fra 30000 for litt siden, da var det i løpet av en års periode). Merk at du da heller ikke skal fakturere med mva. Du har da ikke lov å kreve inn mva når du ikke er mva pliktig. Du får i denne tiden da heller ikke fradrag for mva på innkjøpte ting. Du kan kun utgiftsføre totalsummen inkl mva.Du må registrere deg i enhetsregisteret.

-Det er for et enkeltmannsforetak ikke noe skille mellom privatøkonomi og firmas økonomi?

Både ja og nei. Du bør definitivt skille dette med egne konti. Ellers blir det veldig vanskelig for regnskapsføringen. I ligningssammenheng så blir dette først adskilt på den måten at du må fylle ut en del skjema som er firmarelaterte. Her kommer du frem til en del tall (årsoverskudd/ underskudd, personinntekt, lagerverdi, saldoavskrivingssaldoer etc) som skal inn i selvangivelsen din som privatperson.

-Jeg får ikke minstefradrag om jeg har enkeltmannsforetak?

Feil. Som jeg skrev over så får du tall som skal inn i selvangivelsen din som privatperson. Etter det igjen så får du vanlige klassefradrag etc.

Lykke til.

Edited by Chevy-LPG, 15 February 2008 - 13:51.


#4 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 15 February 2008 - 21:34

sitter her selv og tenker på litt av det samme...er litt i tvil om det svarer seg med eget firma..

skal kanskje begynne og kjøre litt "budbil" \express oppdrag,blir da lengre turer 2-10timer..

i hovedsak by til by,er da snakk om ting som er forbudt i fly. isotoper etc

skal kjøre for et firma,egen bil, betaler drivstoff selv etc..


vet at jeg må skatte for overskuddet,hvis jeg har enkeltprsons foretak..er skatten mindre i forhold til og være ansatt i firma jeg kjører for?

må jo betale 36% på biintektene mine iforhold til skattekortet mitt.

hva svarer seg?
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#5 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 15 February 2008 - 22:09

QUOTE(svk @ 15 Feb 2008, 21:34) <{POST_SNAPBACK}>
sitter her selv og tenker på litt av det samme...er litt i tvil om det svarer seg med eget firma..

skal kanskje begynne og kjøre litt "budbil" \express oppdrag,blir da lengre turer 2-10timer..

i hovedsak by til by,er da snakk om ting som er forbudt i fly. isotoper etc

skal kjøre for et firma,egen bil, betaler drivstoff selv etc..
vet at jeg må skatte for overskuddet,hvis jeg har enkeltprsons foretak..er skatten mindre i forhold til og være ansatt i firma jeg kjører for?

må jo betale 36% på biintektene mine iforhold til skattekortet mitt.

hva svarer seg?


Det er jo en avregning du må ta selv. Er du lønnet får du jo ikke noe fratrekk for faktiske utgifter. Men lønnen må jo da være tilsvarende høyere for å kompensere for dette.

Det er også regler som sier noe om at du skal ha flere kunder en et firma, ellers så regnes du som ansatt...noe sært noe som du må sjekke ut først.

Du må skatte mer som firma, da firma har en høyere skattesats på en av skattene som det trekkes til. Men det er bare noen få prosent.

Tror ikke du skal skal tenke på mye på ditt skattekort del 2, da denne prosentsatsen kan være total feil hvis ikke inngangsverdiene til skattekortberegningen din er riktig i utgangspunktet.

Husk at hvis du tar bilen inn i regnskapet ditt så blir det også fordelsbeskattning for bruk av firmabil til privatbruk....

Edited by Chevy-LPG, 15 February 2008 - 22:10.


#6 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 15 February 2008 - 22:16

QUOTE(Chevy-LPG @ 15 Feb 2008, 22:09) <{POST_SNAPBACK}>
Det er jo en avregning du må ta selv. Er du lønnet får du jo ikke noe fratrekk for faktiske utgifter. Men lønnen må jo da være tilsvarende høyere for å kompensere for dette.

Det er også regler som sier noe om at du skal ha flere kunder en et firma, ellers så regnes du som ansatt...noe sært noe som du må sjekke ut først.

Du må skatte mer som firma, da firma har en høyere skattesats på en av skattene som det trekkes til. Men det er bare noen få prosent.

Tror ikke du skal skal tenke på mye på ditt skattekort del 2, da denne prosentsatsen kan være total feil hvis ikke inngangsverdiene til skattekortberegningen din er riktig i utgangspunktet.

Husk at hvis du tar bilen inn i regnskapet ditt så blir det også fordelsbeskattning for bruk av firmabil til privatbruk....



ingen skattfordeler heller nei..
varebilen er på vei,skal evt holdes utenfor..betaler full mva på denne,skal jo brukes privat også..

ser ut som og være "ansatt" er det riktige for meg...hvertfall til og begynne med
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#7 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 15 February 2008 - 22:21

QUOTE(svk @ 15 Feb 2008, 22:16) <{POST_SNAPBACK}>
ingen skattfordeler heller nei..
varebilen er på vei,skal evt holdes utenfor..betaler full mva på denne,skal jo brukes privat også..

ser ut som og være "ansatt" er det riktige for meg...hvertfall til og begynne med


Skattefordelene er jo at du kan trekke fra alle utgifter før du betaler skatt da. Synes nå det er en ganske stor fordel. Samt at du får mva tilbake etter at du har passert 50000kr i omsetning. Hvilket betyr at du ikke får mva tilbake på bilkjøpet hvis du tar det før.....

Edited by Chevy-LPG, 15 February 2008 - 22:27.


#8 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 15 February 2008 - 22:27

QUOTE(Chevy-LPG @ 15 Feb 2008, 22:21) <{POST_SNAPBACK}>
Skattefordelene er jo at du kan trekke fra alleutgifter før du betaler skatt da. Synes nå det er en ganske stor fordel. Samt at du får mva tilbake etter at du har passert 50000kr i omsetning. Hvilket betyr at du ikke får mva tilbake på bilkjøpet hvis du tar det før.....



er vel ikke så mange utgifter...dette blir evt en liten biintekt...kan ta langtid før jeg er oppi 50.000 pr år

skal jo uansett bruke bilen privat..så mva refusjon tenker jeg ikke så mye på
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#9 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 15 February 2008 - 22:45

QUOTE(svk @ 15 Feb 2008, 22:27) <{POST_SNAPBACK}>
er vel ikke så mange utgifter...dette blir evt en liten biintekt...kan ta langtid før jeg er oppi 50.000 pr år

skal jo uansett bruke bilen privat..så mva refusjon tenker jeg ikke så mye på


Selv om du ikke tar bilen inn i firma har du en ligningsmessig mulighet til å trekke fra bruk av privat bil i næring ved føring av kjørebok og inntil 6000km mener jeg det var. muligens 8000km.

#10 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 15 February 2008 - 22:52

QUOTE(Chevy-LPG @ 15 Feb 2008, 22:45) <{POST_SNAPBACK}>
Selv om du ikke tar bilen inn i firma har du en ligningsmessig mulighet til å trekke fra bruk av privat bil i næring ved føring av kjørebok og inntil 6000km mener jeg det var. muligens 8000km.



det er jo noe jeg må benytte meg av...får nå vente og se hvordan dette ender..

han jeg kjenner var i tr bransjen for 5år siden...då var det stor etterspørsel etter express oppdrag på mindre kolli,på lengre avstander...
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#11 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 15 February 2008 - 22:54

Har kjørt budbil selv i flere år. En grei ekstra inntekt.

#12 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 15 February 2008 - 23:05

QUOTE(Chevy-LPG @ 15 Feb 2008, 22:54) <{POST_SNAPBACK}>
Har kjørt budbil selv i flere år. En grei ekstra inntekt.



var du ansatt i firma da,eller kjørte du som eget firma?
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#13 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 15 February 2008 - 23:08

Kjørte med eget firma. Bilen var ikke tatt inn i firma.

#14 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 15 February 2008 - 23:15

QUOTE(Chevy-LPG @ 15 Feb 2008, 23:08) <{POST_SNAPBACK}>
Kjørte med eget firma. Bilen var ikke tatt inn i firma.



trenger jeg egentlig eget firma,hvis jeg kun skal kjøre for et firma?

har jo ingen utgifter jeg kan trekke fra uansett,bruker jo bilen privat også..bilen er ny,så det er kun snakk om service\slitedeler..

kan jo evt starte enketpersonsforetak,hvis jeg ekspander og evt skal kjøre for flere oppdragsgivere..

må innrømme at jeg har svært lite peiling på dette,
så takk for all help så langt.. smile.gif
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#15 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 15 February 2008 - 23:36

Tja...si det...

Mobilutgifter, arbeidsklær, mye stæsj til bilen som du kan må kjøpe pga næringen, tenker da PCbord, navigasjon, mobiler, holdere av alle slag, alt mulig stæsj som du kan relatere til firma.

Ellers så skal man ikke være for grisk, du kan godt regne 50% av enkelte ting som næringsutgift, tenker da i retning av internettkostnader, kontorkostnader, datamaskin, fastpris på tlf, husalarmkostnader, etc etc...du har jo hjemmekontor når du har firma..mye å henge på der også. Men viktig at du er så jordnær at du også trekker fra privat bruk her.

Service og slitedeler inngår ikke i fradrag da du ikke har bilen i firma. Det inngår i km/ prisen du kan trekke fra for bruk av privat bil i næring. Heller ikke drivstoff.

Edited by Chevy-LPG, 15 February 2008 - 23:37.


#16 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 16 February 2008 - 10:41

QUOTE(Chevy-LPG @ 15 Feb 2008, 23:36) <{POST_SNAPBACK}>
Tja...si det...

Mobilutgifter, arbeidsklær, mye stæsj til bilen som du kan må kjøpe pga næringen, tenker da PCbord, navigasjon, mobiler, holdere av alle slag, alt mulig stæsj som du kan relatere til firma.

Ellers så skal man ikke være for grisk, du kan godt regne 50% av enkelte ting som næringsutgift, tenker da i retning av internettkostnader, kontorkostnader, datamaskin, fastpris på tlf, husalarmkostnader, etc etc...du har jo hjemmekontor når du har firma..mye å henge på der også. Men viktig at du er så jordnær at du også trekker fra privat bruk her.

Service og slitedeler inngår ikke i fradrag da du ikke har bilen i firma. Det inngår i km/ prisen du kan trekke fra for bruk av privat bil i næring. Heller ikke drivstoff.


kunne sikkert trekkt litt av her..men ikke allverden...er jo svært billlig og ringe idag.. onecall.no biggrin.gif

arbeidsklær får jeg gratis på jobb...disse e like gode og bruke hjemme blink.gif
har bestillt bilen med navi..har nettop kjøpt meg pc også...og hjemmekontor har jeg allerede..

betaler 0 i fastpris på hjemmetelefon..

litt er det jo og trekke av...men ikke så mye...

hadde sikkert vært mer gunstig før ,når alt kostet litt mer...eks fasttelefon og mobil...
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#17 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 16 February 2008 - 16:13

Er ikke så mye å hente da...får du dekket faste kostnader på hustlf, eller er det et abonnement som har det?

#18 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 16 February 2008 - 18:14

QUOTE(Chevy-LPG @ 16 Feb 2008, 16:13) <{POST_SNAPBACK}>
Er ikke så mye å hente da...får du dekket faste kostnader på hustlf, eller er det et abonnement som har det?


betaler 0 i mnd avg..+ ca 5kr i samtaler...bruker den ikke.
er ip telefon
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#19 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 16 February 2008 - 19:53

Hvordan fungerer det med feks privat bruk av fordeler en får som firma (feks bensinrabattkort), kan en bruke et slikt kort registrert på enkeltmannsforetaket, betale fakturaen som privatperson og vips er den borte fra verden?
Jobb og betal skatt, tusener på trygd er avhengig av deg!

#20 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 16 February 2008 - 20:20

QUOTE(nordmøring @ 16 Feb 2008, 19:53) <{POST_SNAPBACK}>
Hvordan fungerer det med feks privat bruk av fordeler en får som firma (feks bensinrabattkort), kan en bruke et slikt kort registrert på enkeltmannsforetaket, betale fakturaen som privatperson og vips er den borte fra verden?


alle får jo rabatt idag...cresco car, coop..

kan ikke forstå at dette ikke skal gå..
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....