Gå til innhold



Foto

Enkeltmannsforetak


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
22 replies to this topic

#1 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 14 February 2008 - 23:37

Driver å lurer på å registrere et enkeltmannsforetak for å drive litt konsulentvirksomhet og kanskje prøve å få publisert noen artikler innen fagfeltet jeg er utdannet og jobber i.

Er følgende rett??

-Under en viss omsetning (50000kr)trenger en ikke betale inn moms, ikke ha regnskapsfører/revisor og en trenger ikke registrering i foretaksregisteret, forutsatt at en ikke kjøper inn varer for videresalg?
-Det er for et enkeltmannsforetak ikke noe skille mellom privatøkonomi og firmas økonomi?
-Jeg får ikke minstefradrag om jeg har enkeltmannsforetak?


Skal selvfølgelig diskutere dette med en fagmann før jeg gjør noe, men regner med at det er mange her inne som kan svare på dette!
Jobb og betal skatt, tusener på trygd er avhengig av deg!

#2 Stig

Stig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 689 Innlegg:

Posted 15 February 2008 - 13:01

QUOTE(nordmøring @ 14 Feb 2008, 23:37) <{POST_SNAPBACK}>
Driver å lurer på å registrere et enkeltmannsforetak for å drive litt konsulentvirksomhet og kanskje prøve å få publisert noen artikler innen fagfeltet jeg er utdannet og jobber i.

Er følgende rett??

-Under en viss omsetning (50000kr)trenger en ikke betale inn moms, ikke ha regnskapsfører/revisor og en trenger ikke registrering i foretaksregisteret, forutsatt at en ikke kjøper inn varer for videresalg?
-Det er for et enkeltmannsforetak ikke noe skille mellom privatøkonomi og firmas økonomi?
-Jeg får ikke minstefradrag om jeg har enkeltmannsforetak?
Skal selvfølgelig diskutere dette med en fagmann før jeg gjør noe, men regner med at det er mange her inne som kan svare på dette!