Gå til innhold



Foto

Startproblem...


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
39 replies to this topic

#1 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 18 February 2008 - 21:09

Sj413, starter, hoster, stopper, og nekter å starte igjen!
Eneste måten er å rulle igang bilen. Har byttet luftfilter, bensinfilter, olje, og har akkurat byttet forgasseren fordi choken hadde kuttet ut... Den nye vet jeg fungerer!

Bilen soter ned pluggene veldig fort, tenkte det ville forsvinne med en choke som fungerer, men neida.... Hoster og bærer seg når motor er kald, men ikke noe problem når varm.. Starter stort sett når varm, men ikke alltid...

HJELP!! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif

Kan det hjelpe å få justert tenninga ordentlig?
Bytte fordeler-lokket?

-Eystein-

#2 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 18 February 2008 - 21:43

QUOTE(eybjerke @ 18 Feb 2008, 21:09) <{POST_SNAPBACK}>
Sj413, starter, hoster, stopper, og nekter å starte igjen!
Eneste måten er å rulle igang bilen. Har byttet luftfilter, bensinfilter, olje, og har akkurat byttet forgasseren fordi choken hadde kuttet ut... Den nye vet jeg fungerer!

Bilen soter ned pluggene veldig fort, tenkte det ville forsvinne med en choke som fungerer, men neida.... Hoster og bærer seg når motor er kald, men ikke noe problem når varm.. Starter stort sett når varm, men ikke alltid...

HJELP!! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif

Kan det hjelpe å få justert tenninga ordentlig?
Bytte fordeler-lokket?


Det som soter ned pluggene er overfeit blanding. Det jeg vet som gir så feit blanding er tett luftfilter, flottøren feiljustert så den ikke stenger så det enner over og feil justert på blandingen.
Forutsatt at det er sotet og ikke oljeete på pluggen.

#3 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 18 February 2008 - 23:13

har du svartrøyk eller blårøyk?

#4 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 19 February 2008 - 09:24

Vel.... Skal ikke se bort ifra at det er litt oljete på noen av pluggene også...

Røyken er sort, og hvit når motor er varm.. Ryker ganske mye...

Kan et tett luftfilter gi litt ettervirkninger, slik at det tar litt tid fra filterbytte til bilen oppfører seg normalt igjen??

Noe man kan helle på tanken som kan rense opp litt?

Edited by eybjerke, 19 February 2008 - 09:37.


-Eystein-

#5 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 19 February 2008 - 09:53

toppakninga?
kvit røyk er ikkje bra..
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#6 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 19 February 2008 - 11:22

QUOTE(eybjerke @ 19 Feb 2008, 09:24) <{POST_SNAPBACK}>
Vel.... Skal ikke se bort ifra at det er litt oljete på noen av pluggene også...

Røyken er sort, og hvit når motor er varm.. Ryker ganske mye...

Kan et tett luftfilter gi litt ettervirkninger, slik at det tar litt tid fra filterbytte til bilen oppfører seg normalt igjen??

Noe man kan helle på tanken som kan rense opp litt?

Om pluggen er tørr sotet kan det være filteret og det ordner seg med en gang en bytter filter (og bør bytte pluggen også). Om den er oljete og stygg med våt oljesubb på er det ofte stempelringer som er gåene.

Hvis det er toppakningen som er gåen så kan det komme vann inn i sylindren som fordampes og går ut som hvit røyk (kondensert vanndamp). Da skal nivået på radiatoren synke i takt med bruken av bilen.

Noen ganger når toppakningen ryker får du vann inn i oljen. Da kan du få et grått skum (emulsjon) som er blanding av olje og vann. Det kan også bli lekkasje av trykk fra sylinder inn i kjølesystemet. Om du tar av lokket på radiatoren når bilen står og går (obs temp og varm damp) kan du av og til se at det bobler i radiatoren når denne gassen kommer ut der. Det skal være mulig å bruke en "sniffer" for å spore denne gassen også, men det har jeg bare lest andre skrive om. Tror det var Terje Takras.

En av de beste måtene å finne ut av om toppakningen er sprukket er å måle sylinderkompresjonene.

Det viktigste jeg har lært de årene jeg har skrudd bil er å finne sikkert ut hva som er feil før en begynner å reparere. Det er alt for mange motorer som har blitt reparert uten at de har hatt noen feil.

Feilsøk til du vet hva problemet er før du begynner å skru.

Jeg demonterete fordelingskassa mi i stedet for å bruke en skrutrekker på en timinutters jobb for å få sjaltegaflene i rett pos igjen.

#7 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 19 February 2008 - 12:27

QUOTE(Nöcke @ 19 Feb 2008, 11:22) <{POST_SNAPBACK}>
Om pluggen er tørr sotet kan det være filteret og det ordner seg med en gang en bytter filter (og bør bytte pluggen også). Om den er oljete og stygg med våt oljesubb på er det ofte stempelringer som er gåene.


Pluggen er fuktig, men er ikke sikker på om det er olje eller blandingen som gjør det. Bytta plugger, men fikk fortsatt ikke start før jeg trillet den igang. Har ikke sjekket komp, men skal gjøre det så fort som mulig..

QUOTE(Nöcke @ 19 Feb 2008, 11:22) <{POST_SNAPBACK}>
Hvis det er toppakningen som er gåen så kan det komme vann inn i sylindren som fordampes og går ut som hvit røyk (kondensert vanndamp). Da skal nivået på radiatoren synke i takt med bruken av bilen.


Jeg har mye hvit røyk i eksosen, og kjølevæske-nivået synker gjevnlig, så der er sannsynlig at jeg trenger en ny toppakningm, men det kommer også mye sot og dritt på kald motor..

QUOTE(Nöcke @ 19 Feb 2008, 11:22) <{POST_SNAPBACK}>
Noen ganger når toppakningen ryker får du vann inn i oljen. Da kan du få et grått skum (emulsjon) som er blanding av olje og vann. Det kan også bli lekkasje av trykk fra sylinder inn i kjølesystemet. Om du tar av lokket på radiatoren når bilen står og går (obs temp og varm damp) kan du av og til se at det bobler i radiatoren når denne gassen kommer ut der. Det skal være mulig å bruke en "sniffer" for å spore denne gassen også, men det har jeg bare lest andre skrive om. Tror det var Terje Takras.


Har akkurat bytta olje, men la ikke merke til noe spesielt med oljen....
Skal sjekke etter bobler i radiator når jeg får tid...

QUOTE(Nöcke @ 19 Feb 2008, 11:22) <{POST_SNAPBACK}>
En av de beste måtene å finne ut av om toppakningen er sprukket er å måle sylinderkompresjonene.


Må ut og kjøpe verktøy først, men det er jo sjekt å ha smile.gif.
Er bare tull å skru fra hverandre motoren før komp er målt. Hva skal den ligge på?

Kan alt dette gi startproblemer??

QUOTE(Nöcke @ 19 Feb 2008, 11:22) <{POST_SNAPBACK}>
Det viktigste jeg har lært de årene jeg har skrudd bil er å finne sikkert ut hva som er feil før en begynner å reparere. Det er alt for mange motorer som har blitt reparert uten at de har hatt noen feil.

Feilsøk til du vet hva problemet er før du begynner å skru.


Tror jeg på rofl.gif rofl.gif

QUOTE(Nöcke @ 19 Feb 2008, 11:22) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg demonterete fordelingskassa mi i stedet for å bruke en skrutrekker på en timinutters jobb for å få sjaltegaflene i rett pos igjen.


tongue.gif tongue.gif tongue.gif

-Eystein-

#8 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 19 February 2008 - 14:50

Kompresjonen skal måles ved 400 omdreininger. Og mål med instrument som skrues inn i plugg-gjengene de med gummipropp blir lett feilmåling.
Skru ut alle pluggene og sett på ledninger så du kan stå ved motorrommet og kjøre starteren. Kan kjøpes på Biltema for en rimelig penge.

Kompresjone skal ligge på 14 kg på ny bil og skal ikke være under 12 kg. Skal ikke være mer enn 1 kg forskjell mellom sylindrene.

Om du har en sylinder som er vesentlig dårligere enn de andre er det ofte pakningen som er kaputt. Om det er to sylindre ved siden av hverandre er det ofte pakningen mellom sylindrene som er kaputt.


Om det blir borte vann så er det sannsynligvis ikke for at noen drikker det. Sjekk om vannpumpa lekker den er litt lei med det. Ellers er det vel sannsynlig at du sender vannet ut av eksosen siden du har mye hvit eksos. Nesten dampmaskin.

Det kan nesten høres ut som om du har noen stempelringer som er kaputtski også. Om en skal begynne å overhale en motor koster det fort like mye i deler som du kan kjøpe en bra brukbar motor for.

Du får jo en bra 413 motor for et par tre lapper og da er det bare å flytte over starter ++ og kjøre videre. Det er gjort på en dag eller ei helg mens overhaling tar litt mer tid og arbeid. Og koster fort like mye. Minst

#9 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 19 February 2008 - 15:39

QUOTE(Nöcke @ 19 Feb 2008, 14:50) <{POST_SNAPBACK}>
Kompresjonen skal måles ved 400 omdreininger. Og mål med instrument som skrues inn i plugg-gjengene de med gummipropp blir lett feilmåling.
Skru ut alle pluggene og sett på ledninger så du kan stå ved motorrommet og kjøre starteren. Kan kjøpes på Biltema for en rimelig penge.

....vet ikke om eg forstår helt hva du mener med sette på ledninger...
Skal jeg skru ut alle pluggene først, så måle én og én sylinder? Og sette ledninger på starteren så jeg kan starte et annet sted enn fra kupeén?

QUOTE(Nöcke @ 19 Feb 2008, 14:50) <{POST_SNAPBACK}>
Kompresjone skal ligge på 14 kg på ny bil og skal ikke være under 12 kg. Skal ikke være mer enn 1 kg forskjell mellom sylindrene.

oki...

QUOTE(Nöcke @ 19 Feb 2008, 14:50) <{POST_SNAPBACK}>
Om du har en sylinder som er vesentlig dårligere enn de andre er det ofte pakningen som er kaputt.

pakningen? trodde det var ringene som var dårlige da...

QUOTE(Nöcke @ 19 Feb 2008, 14:50) <{POST_SNAPBACK}>
Om det er to sylindre ved siden av hverandre er det ofte pakningen mellom sylindrene som er kaputt.

hva heter denne?

QUOTE(Nöcke @ 19 Feb 2008, 14:50) <{POST_SNAPBACK}>
Om det blir borte vann så er det sannsynligvis ikke for at noen drikker det. Sjekk om vannpumpa lekker den er litt lei med det. Ellers er det vel sannsynlig at du sender vannet ut av eksosen siden du har mye hvit eksos. Nesten dampmaskin.

hehe... biggrin.gif Skikkelig dampmaskin hos meg ja sad.gif



QUOTE(Nöcke @ 19 Feb 2008, 14:50) <{POST_SNAPBACK}>
Det kan nesten høres ut som om du har noen stempelringer som er kaputtski også. Om en skal begynne å overhale en motor koster det fort like mye i deler som du kan kjøpe en bra brukbar motor for.

Hvordan vet man om man bør hone opp sylindrene, eller om det holder å bare bytte ringer?

QUOTE(Nöcke @ 19 Feb 2008, 14:50) <{POST_SNAPBACK}>
Du får jo en bra 413 motor for et par tre lapper og da er det bare å flytte over starter ++ og kjøre videre. Det er gjort på en dag eller ei helg mens overhaling tar litt mer tid og arbeid. Og koster fort like mye. Minst

Jeg ser den, men er vel litt dumt hvis man ender opp etter et år med samme feil som motoren man tok ut.... Er jo ikke av de mest robuste disse motorene... Er litt irriterende å ha motorproblemer hele tiden og håper at hvis jeg etterhvert får byttet det som er av slitedeler, så har jeg en motor som holder en stund... Og jeg kan jo også bytte rådelagre og bolter når jeg først har motor åpen.. cool.gif

-Eystein-

#10 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 19 February 2008 - 16:57

Du spør mer enn jeg kan svare biggrin.gif

Du skrur ut alle pluggene for da er det lettere å svive rundt motoren for starteren slik at den sviver på ca 400 omdreininger.
Ledningene er de du setter på på starteren slik at du kan stå ved motoren og starte og stoppe starteren.

Både kaputte ringer og pakning gir dårligere kompresjon men om det plutselig kommer masse hvit røyk ut av eksosen og vannet i radiatoren minker samtidig som du har dårlig komp på en eller to sylindre da er det nok lite sansynlig at det er stempelringer.

Jeg mener bare at det er en del av toppakningen mellom to sylindre som er kaputt slik at det blir forbindelse mellom de to sylindrene. Ikke noe egen pakning.

Jeg vil vel si at når en motor har gått en stund og du begynner å bytte stempelringer så kommer du ikke utenom å hone den. De kaputte ringene har ganske sikkert laget seg nærmest microskopiske spor som må bort for at de ikke skal ødelegge de nye ringene.

Jeg skal være enig i at e overhalt motor er en motor en vet at fungerer. Spørsmålet er vel om du kan nok til å overhale en motor slik at den blir helt som den skal være. Det er mange som har gjort tabber der. Satt inn feil topakning hvor hullene til oljekanalene ikke passer helt og så har rast den overhalte motoren for den har ikke fått smøring som den skal. Feil klaringer, feil montering av stempelringer. Mange ting å passe på som kan gå galt. Men for all del det kan gå bra.

Men pakninger, stempel, ringer, lager osvosv koster fort en del lapper. En brukt motor i god stand kan like gjerne holde 50 000 kilometer og da går den jo noen år for de fleste.

Men her tenker alle forskjellig. Jeg er ingen guru på dette så dette er bare min mening.

#11 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 19 February 2008 - 21:55

om du har sylindre med lav komp er det lett å finne ut om det er pakningen eller stempelfjærene so er gåene, ei knapp spiseskje motorolje i tennplugghullet og kjør testen igjen.... er det pakningen vil fortsatt kompen være lav, er det stempelringene vil den stige opp til tilnærmet normal....

er det to ved siden av hverandre som har lav komp kan du være temmelig sikker på at det er toppakningen som har blåst ut slik at den er pip åpen mellom to sylindre.


#12 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 20 February 2008 - 10:50

Skal ut og kjøpe komp-tester og moment-nøkkel idag, og gå løs på oppaven smile.gif Blir ikke flink til å skru uten å gjøra det sjøl tongue.gif

Er det let7.dk som skaffer billigst pakningssett, eller kan jeg like gjerne gå på bilrekvisitaen?

-Eystein-

#13 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 20 February 2008 - 12:26

Er det let7.dk som skaffer billigst pakningssett, eller kan jeg like gjerne gå på bilrekvisitaen?
[/quote]

Sammenlign selv priser og ikke tro for mye på hva andre sier biggrin.gif biggrin.gif whistle.gif

Men jeg bestilte nettop servicedeler til vitaramotoren fra let7

#14 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 20 March 2008 - 19:20

Fortsetter her, jeg, da jeg ikke er den som først får r... i gir tongue.gif

Fikk ikke sjekka komp, men gikk likevel løs og skrudde av toppen, og fant at pakningen ikke var alt for pen, men så har ikke jeg peil på hvordan den egentlig burde se utbortsett fra at en jeg hadde liggende ser mye bedre ut enn denne...

Stemplene var derimot et annet kapittel, og legger ved noen bilder så kanskje noen kan diagnosere litt bedre enn meg rolleyes2.gif

bil_001.jpg bil_002.jpg bil_003.jpg bil_004.jpg bil_005.jpg

Hva kan dette være? Anyone?

Ser ut som irr og er ikke bare et lag på stempelet men bygger oppover.. huh.gif Det er stort sett på 1. og 4. stempel..

Edited by eybjerke, 20 March 2008 - 19:27.


-Eystein-

#15 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 20 March 2008 - 20:22

QUOTE(eybjerke @ 20 Mar 2008, 19:20) <{POST_SNAPBACK}>
Stemplene var derimot et annet kapittel, og legger ved noen bilder så kanskje noen kan diagnosere litt bedre enn meg rolleyes2.gif


Du er bedre til å skru bil enn å ta bilder. whistle.gif Still kamera på nærbilde,blomst eller lignende og ta nye bilder.

Det ser ut som det er vått nede i den ene sylinderen. Hva er det? Har du sølet nedi noe væske der eller hva er det?

#16 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 20 March 2008 - 21:19

Det hvite på sylinder 1 og 4 er koks,det ser ut til at den har gått litt magert eller bruker olje.
Hvis du har slike riper som jeg hadde må du borre sylindran


Min motor var sylindran utslitt og ventiltetteringene på toppen utslitt,
jeg prøvde å overhale motoren med å bytte stempelringer og hone sylindran.
Det kikk ikke lenge 2-3 tusen kilometer før motoren begynte å kokse og fjuske


#17 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 20 March 2008 - 23:37

Ta et bilde av toppakningen og du....

og når du uansett har det i fra hverandre pakker du om toppen og sliper ventiler...

Jeg vil egentelig tro at det er ventiltetningene dine som er defekte, slik at olja kan renne ned langs ventilskaftet....


#18 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 22 March 2008 - 10:47

Skal ta noen flere bilder så fort jeg får sjansen.
Bor i byen, så har ikke bilen i umiddelbar nærhet...

Skjønner det slik at selvhoning ikke er veldig suksessfullt...??
Har ikke så mye peil, men står litt om det i haynes.

Har vurdert å bytte ringer ja, men er jo ganske så dyrt; tusen-lappen for et sett på let7.

Hadde ikke vurdert at det var ventiler, har en topp til liggende, kanskje bare prøve med den og ny toppakning i første omgang og se om det kan utføre noen mirakler smile.gif

-Eystein-

#19 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 22 March 2008 - 12:58

QUOTE(eybjerke @ 22 Mar 2008, 10:47) <{POST_SNAPBACK}>
Skal ta noen flere bilder så fort jeg får sjansen.
Bor i byen, så har ikke bilen i umiddelbar nærhet...

Skjønner det slik at selvhoning ikke er veldig suksessfullt...??
Har ikke så mye peil, men står litt om det i haynes.

Har vurdert å bytte ringer ja, men er jo ganske så dyrt; tusen-lappen for et sett på let7.

Hadde ikke vurdert at det var ventiler, har en topp til liggende, kanskje bare prøve med den og ny toppakning i første omgang og se om det kan utføre noen mirakler smile.gif


Finn feilen før du retter opp ting. En kompis nå kostet på 7 lapper på en Volvo for han trodde han visste hva som var feil. Så fant vi en ledning med brudd i den delen han hadde tatt av. Kunne fikset det med en dråpe loddetinn og 3 cm krympestrømpe. Da hadde han spart 6998,-.

Sjekk ventilene og toppen om den faktisk er i orden eller ikke før du slenger den bort og setter inn en annen. Kanskje den nye er i dårligere stand.

Det går fint å hone selv, men du må bare være nøye. Sjekke vinkler det skal hones i og det jeg gjorde en gang var å ta ei metallhylse på ca samme diameter som sylinderen og trente på den. Det er viktig å få til rette tempoet opp og ned på honingsverktøyet. Og være nøye når du setter det inn og tar det ut så du ikke lager riper.

Les manualer til du blir kvalm, så du er sikker på at du vet hva som er viktig, rekkefølger, momenter slark, grader og alt du skal passe opp for. Ta det med ro og vær nøye så går det bra. De fleste feilene kommer når vi blir litt for tøffe i trynet og tar ting på gefühl.

#20 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 22 March 2008 - 15:36

Eg bytta panisk toppakning etpar kvelder før EU-ok i februar i fjor. Skrapa av rester av gammal toppakning og klemte det sammen igjen med ny pakning. Fikk bilen gjennom EU og dumpa motoren etpar mnd seinere. Den rauk kraftig blått ved belastning så regner med ventiltetninger og stempelringer hadde fått det.

mao så går det an å gjere ting på gefuhl også, men ikkje regn med at det holder så lenge etterpå..
Alt av tid og krefter en investerer i en slik jobb, får en igjen for seinere i spart plunder & heft.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)