Gå til innhold



Foto

Startproblem...


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
39 replies to this topic

#21 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 22 March 2008 - 16:21

QUOTE(yakuza @ 22 Mar 2008, 15:36) <{POST_SNAPBACK}>
mao så går det an å gjere ting på gefuhl også, men ikkje regn med at det holder så lenge etterpå..


Om det ikke spiller noen rolle hvor lenge det holder så...

Men jeg er både lat og gjerrig. Liker å gjøre jobben en gang og ha utgiftene en gang. Panisk gefühl har lett for å bli fryktelig dyrt i lengden.

Evnen til utsatt behovstilfredsstillelse. blink.gif

#22 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 08 May 2008 - 08:08

Ja da er vi her igjen rolleyes2.gif rolleyes2.gif

Da jeg fikk hint om at jeg muligens måtte overhale stempler og ventiler, hentet jeg en ny motor som jeg ble lovt hadde komp smile.gif Denne sitter nå i bilen, dvs at jeg siden startprobleme startet har byttet alt utenom bensintanken og radiatoren....

Problemet er vel strengt tatt det samme som jeg startet denne tråden med for en stund siden;
Bilen starter på første, hoster og harker, stopper og vil ikke starte igjen.
Pluggene er våte.

Kan det være hull i bensintaknen slik at jeg får kondens??

Edited by eybjerke, 08 May 2008 - 09:59.


-Eystein-

#23 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 08 May 2008 - 09:32

QUOTE(eybjerke @ 8 May 2008, 09:08) <{POST_SNAPBACK}>
Ja da er vi her igjen rolleyes2.gif rolleyes2.gif

Det var vel noen som sa dette:
..og da jeg fikk hint om at jeg muligens måtte overhale stempler og ventiler, hentet jeg en ny motor som jeg ble lovt hadde komp smile.gif Denne sitter nå i bilen, dvs at jeg siden startprobleme startet har byttet alt utenom bensintanken og radiatoren....


Jeg føler litt at jeg får tildelt æren for at du fremdeles har så mye problemer med bilen. Jeg opplever vel ikke det som helt fair. Hadde du gitt tilbake melding på hva du fikk som resultat på komptest og slike ting hadde det vært mye enklere å bli mer nøyaktig på hvor feilen muligens ligger.

Det jeg også skrev er at ; Før du begynner å gjøre noe må du finne ut hva feilen er. Å begynne å bytte deler fordi en tror at en kanskje vet hva feilen er kan bli skikkelig dyrt.

Du tok kompresjonstest på den gamle motoren og da fikk du vel noen tall ut der som jeg antar var grunnlaget for at du tok ut den motoren. Hva var kompresjonen på den gamle motoren?

Det mest vettuge du kan gjøre nå er å ta av bensinslangen fra forgasseren og sette på en ny bensinslange som du setter ned i ei reservekanne og så starter du bilen. Om det starter og går som det skal da så har du en eller annen feil i bensintanken eller bensintilførselen din. Om det fremdeles går elendig og stopper opp har du satt inn samme problem som du tok ut og har to stk av samme problem.

Kondens får du ikke av hull i tanken men av temperatursvingninger og lite bensin på tanken. Når det er varmt tar lufta til seg mer vanndamp og når det blir kaldere klarer ikke lufta holde på den vanndampen slik at vår lufta inne itanken avkjøles av veggen i tanken dannes det vanndråper på innsiden av veggen i tanken. Beste måten å unngå kondens på er å kjøre med mest mulig full tank når det er varierende tenmperaturer. Som middel nummer to er kondensfjerner.

Om du gjør som følgende så skal jeg finne feilen for deg:

1. Mål kompresjon på den nye motoren.

2. en spiseskje motorolje ned i hver sylinder og mål komresjonen på nytt.

3. Ta en ny bensinslange og sett den på bensinpumpa og putt den ned i en reservekanne og start bilen. Går den bra nå?

4. Har du byttet forgasser når du byttet motor?

5. Ta ut pluggene som sitter i den nye motoren og ta bilde av dem (om de er splunk nye er det ikke mye vits).

6. Hva var kompresjonen på den gamle motoren?

#24 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 08 May 2008 - 09:58

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 8 May 2008, 09:32) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg føler litt at jeg får tildelt æren for at du fremdeles har så mye problemer med bilen. Jeg opplever vel ikke det som helt fair. Hadde du gitt tilbake melding på hva du fikk som resultat på komptest og slike ting hadde det vært mye enklere å bli mer nøyaktig på hvor feilen muligens ligger.


Neida, ikke sånn ment sad.gif Skal omformulere meg litt i forrige innlegg rofl.gif
Var litt rask når jeg skrudde ut den forrige, så jeg har ikke målt komp på den, men det var så mye tull at jeg til slutt ga den opp... whistle.gif

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 8 May 2008, 09:32) <{POST_SNAPBACK}>
Det jeg også skrev er at ; Før du begynner å gjøre noe må du finne ut hva feilen er. Å begynne å bytte deler fordi en tror at en kanskje vet hva feilen er kan bli skikkelig dyrt.


Fikk motoren av en på forumet her som sa den var "fit for fight".... Tror den skal være bra...
Jeg fikk tatt en tur da jeg fikk start, og den virket mye sprekere enn den forrige smile.gif

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 8 May 2008, 09:32) <{POST_SNAPBACK}>
Det mest vettuge du kan gjøre nå er å ta av bensinslangen fra forgasseren og sette på en ny bensinslange som du setter ned i ei reservekanne og så starter du bilen. Om det starter og går som det skal da så har du en eller annen feil i bensintanken eller bensintilførselen din. Om det fremdeles går elendig og stopper opp har du satt inn samme problem som du tok ut og har to stk av samme problem.

Kondens får du ikke av hull i tanken men av temperatursvingninger og lite bensin på tanken. Når det er varmt tar lufta til seg mer vanndamp og når det blir kaldere klarer ikke lufta holde på den vanndampen slik at vår lufta inne itanken avkjøles av veggen i tanken dannes det vanndråper på innsiden av veggen i tanken. Beste måten å unngå kondens på er å kjøre med mest mulig full tank når det er varierende tenmperaturer. Som middel nummer to er kondensfjerner.



Det skal jeg selvsagt gjøre... Jeg hadde veldig lite bensin på tanken, og nå har den jo stått en stund..
Skal prøve å fylle opp med frisk bensin og helle på kondensfjerner rofl.gif


QUOTE(Nöcke Gunnar @ 8 May 2008, 09:32) <{POST_SNAPBACK}>
Om du gjør som følgende så skal jeg finne feilen for deg:

1. Mål kompresjon på den nye motoren.

2. en spiseskje motorolje ned i hver sylinder og mål komresjonen på nytt.

3. Ta en ny bensinslange og sett den på bensinpumpa og putt den ned i en reservekanne og start bilen. Går den bra nå?

4. Har du byttet forgasser når du byttet motor?

5. Ta ut pluggene som sitter i den nye motoren og ta bilde av dem (om de er splunk nye er det ikke mye vits).

6. Hva var kompresjonen på den gamle motoren?


Gjør dette idag, også kommer jeg tilbake med bilder og info smile.gif

Har heller ikke byttet plugger på den nye, og de var litt sorte rofl.gif
Byttet gasser på den forrige motoren fordi choken hang på. Det gjør ikke den jeg satte på, og jeg flyttet den over på den nye motoren når jeg byttet.

Takker for alle svar og innlegg, Nöcke rolleyes.gif Det er mine valg ikke dine, og du har ikke vært til å misforstå cool.gif smile.gif smile.gif biggrin.gif

Edited by eybjerke, 08 May 2008 - 10:03.


-Eystein-

#25 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 08 May 2008 - 10:35

QUOTE(eybjerke @ 8 May 2008, 10:58) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg hadde veldig lite bensin på tanken, og nå har den jo stått en stund.. Skal prøve å fylle opp med frisk bensin og helle på kondensfjerner rofl.gif
Gjør dette idag, også kommer jeg tilbake med bilder og info smile.gif


Hvis du har en hevertslange eller en passende slange til den slags kan du tømme tanken helt. Slå på to tre liter bensin med en del kondensfjerner i og så tømme tanken igjen med heverten.

Så kan du fylle full tank med normal dose med kondensfjerner.

Da har du en tank som er såpass ren innvendig at skal du ha renset den noe bedre må du skru den av og riste den for å få skylt bedre ut. Men gjør du som skrevet overfor så er det ikke vann i tanken som er et problem.

Men ta punktene 1, 2, 3, osv og gi svar på dem etter nummer så kommer du til å få svar fra flere på forumet her som kan gi deg nøyaktigere info på hva som er galt.

Jeg har litt misstanke om at det egentlig var flere ting som var feil på samme tid og da er det utrolig viktig å gå skrittvis gjennom og ikke bare bytte deler som en ikke vet sikkert hva som er feilen med.

Det en må huske på er at dette er biler som er så gamle og nedslitte at de er egentlig klare for skroten. Det er ikke som å skru på en ny bil hvor det er en ting som har gått i stukker mens alt annet er i orden. På en 413 er det ofte sånn at mange ting er utslitt mens en ting er totalt ødelagt.

Om du tar en runde og måler komp på motorer rundt på diverse 413 vil du sikkert finne at en stor andel har så dårlig komp at motorene burde vært overhalt i følge verkstedhåndboka.

Den gamle motoren din brukte kjøleveske så om det ikke rant ned på bakken så var det sprekk eller defekt pakning ett sted og den røyk kraftig hvitt noe som tyder på at vannet kom inn i sylinderen. Likevel hadde det vært greit å ha tatt kompresjon på den for det kunne gitt mer info til det totale bildet når en skal forsøke finne hva en må gjøre noe med og hva som kan gå.

Blir langt dette. whistle.gif

Jeg fikk meg en overraskelse i går sad.gif . Har ei girkasse med dårlig 5.te gir, defekte lager. Tenkte jeg kunne kjøre med det til bilen likevel skulle renoveres. Når jeg plukket ned drivverket i går oppdaget jeg til forskrrekkelse at drivakslingen mellom girkassene var så kaputt at den bare hang i det ene krysset. Det er ufattelig at den ikke løsnet. Inngående flens/aksling på transferkassa var løs. Tror nesten at et kakk med en hammer der så kunne jeg dratt den rett ut av kassa.
Poenget: Jeg vurderte å overhala girkassa for å få bort ulud og sette det hele i stand. Om jeg hadde gått løs på å overhale girkassa og montert den inn ville det fremdeles vært fryktelig med ulyd og hele skiten ville gått til hel.. i løpet av kort tid når drivaksling og/eller inngående på transferkassa hade røket.

Selv om jeg hadde funnet flere gåene lager i girkassa under overhaling ville det største problemet forblitt uoppdaget . (akkurat i dette tilfellet ville jeg oppdaget de andre feilene ved utmontering av girkassa da, men prinsippet med at det ofte er flere feil blir det viktige)

Jeg er i skrivemodus nå så jeg skal over på den andre pc og skrive ferdig paperet jeg holder på med. biggrin.gif

#26 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 08 May 2008 - 12:38

Skjønner hva du mener, og det baller jo fort på seg også blink.gif

Når jeg først hadde ut motor byttet jeg også transfer-kassa til en 410-kasse og girkassa til en med litt mindre ulyd i lagra... Ble jo til at jeg måtte ha ned alle mellomaksler også.. cool.gif

Til slutt var det nesten bare fire hjul og to stoler igjen av bilen... ohmy.gif

Nå håper jeg å få skuta på veien igjen snart rolleyes.gif

Skal prøve ut alt du har skrevet her FØR jeg prøver noe annet... rofl.gif rofl.gif whistle.gif

-Eystein-

#27 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 08 May 2008 - 13:02

QUOTE(eybjerke @ 8 May 2008, 13:38) <{POST_SNAPBACK}>
Skal prøve ut alt du har skrevet her FØR jeg prøver noe annet... rofl.gif rofl.gif whistle.gif


Jeg skal jo ikke diktere hva du skal gjøre eller ikke gjøre, men etterhvert har jeg gjort en del feil selv og kastet en del penger rett i dass og jeg unner ikke andre å gjøre samme feilene.
Og det er sikkert flere her som kommer med innspill og gode ideer. Poenget er jo at når en begynner å koste på uten å ha en godt fundert plan så går det fryktelig fort med penger.

Jeg kjøpte en delebil som var påkostet motor en del og ellers skulle den være i god stand men taket var klemt ned. Litt for ivrig og det var litt langt å kjøre dit så jeg kikket på et par bilder og gav 4.500 pluss vrakpant. For å gjøre det kort. Grunnet endring i planer er det jeg sitter igjen med ei girkasse jeg skal bruke og ei fordelingkasse som reserve. 4 vinterdekk på originalfelg (har splunk nye som er bedre) og en motor jeg ikke får solgt. Det ble ei jævli dyr girkasse. Kunne kjøpt en overhalt kasse fra USA billigere. sad.gif

#28 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 08 May 2008 - 15:30

lite tips til å drenere tanken....

hevertslangen bruker du på vinballongen til mor før du begynner.....

når du er full nok skrur du ut tappepluggen i bunnen av tanken devil.gif

Edited by sven, 08 May 2008 - 15:30.



#29 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 08 May 2008 - 15:51

QUOTE(sven @ 8 May 2008, 16:30) <{POST_SNAPBACK}>
lite tips til å drenere tanken....

hevertslangen bruker du på vinballongen til mor før du begynner.....

når du er full nok skrur du ut tappepluggen i bunnen av tanken devil.gif

Er det tappeplugg på tankene? Jeg var ute og kikket på en tank jeg har liggende og jeg så ikke noen tappepludd i bunnen på den. Nå har jeg riktignok brukt litt ekstra mye morfin i dag mot smertene men likevel da smile.gif

Men er det plugg der så er det selvfølgelig ti ganger enklere, men drit i den vin for den vin til modern er vond

Edited by Nöcke Gunnar, 08 May 2008 - 15:53.


#30 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 08 May 2008 - 19:18

Er ikkje rart vinen er vond dersom du skit i den... tongue.gif


Kunne ikkje dy meg biggrin.gif

er ikkje det berre å tømme på kondensfjerner?
(ikkje i vinen, sjøl om det kanskje hjelper der også..)

Edited by yakuza, 08 May 2008 - 19:19.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#31 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 08 May 2008 - 20:00

QUOTE
(ikkje i vinen, sjøl om det kanskje hjelper der også..)


En ny måte å destillere på? Kan vi endelig få oppleve 100%?
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#32 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 08 May 2008 - 21:20

QUOTE(yakuza @ 8 May 2008, 20:18) <{POST_SNAPBACK}>
Er ikkje rart vinen er vond dersom du skit i den... tongue.gif


Kunne ikkje dy meg biggrin.gif

er ikkje det berre å tømme på kondensfjerner?
(ikkje i vinen, sjøl om det kanskje hjelper der også..)


Det er flere som har forsøkt med kjølevæske i vin og det funker dårlig for nyerer og diverse annet inventar. Tror det sier stopp et sted oppe i Henleys sløyfe. blink.gif

Jeg vil tro det skal være mye vann i tanken for at det ikke skal la seg fikse med en god porsjon kondensfjerner en det kan være godt å rense tanken innvendig.

Og Sven, du har så rett. Om jeg ikke hadde blingset så hadde jeg sett at det var en tappeplugg. Men jeg har vært litt susete i dag. Skulle løfte ut motor/girkasse og kunne ikke fatte hva den hang i. Jeg har jo løftet ut dette på disse bilene noen gangr. Det ville liksom ikke slippe og jeg sjekket ledninger, slanger og alt. Plutselig slo det meg. Herregud, girspaken. whistle.gif whistle.gif whistle.gif Da pakket jeg sammen og gikk inn. Tror jeg forstsetter i morgen i stedet. Med litt mindre dose morfin rofl.gif .

#33 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 09 May 2008 - 11:39

hehe...
Mye gode tips her biggrin.gif biggrin.gif

Det med vinen til muttern har jeg allerede prøvd, dog uten kondensfjerner og andre tilsetninger, og det fungerte veldig bra dribble.gif dribble.gif

Har ikke kommet så langt at jeg har begynt, så jeg har ikke drukket bensin enda rolleyes2.gif

Skal på hyttetur til helgen, men kommer tilbake med statusrapport til uka biggrin.gif

God pinse til alle biggrin.gif

-Eystein-

#34 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 26 May 2008 - 13:58

Hoy!
Tilbake igjen!

Har prøvd å måle komp på motoren, men har ikke nok batteri til å få 800omdr .
Måler ca 9 kg, men er jo ikke representativt hvis motoren ikke går fort nok rundt.

Tømt tanken og latt sen stå og lufte, fyllt på helt ny bensin.

Satte i nye plugger, og starta. Startet lett, men begynte å fuske med en gang etterpå.
stoppet bilen og skrudde ut pluggene. nr 1 og 4 er fuktige, med litt olje. nr 2 og 3 er helt sotet ned. Bilen gikk kun i 2-3 min.

Mistenker at choken ligger på...

REd:
Hyssing og tråd på choken, går som ei klokke.
Regner med jeg trenger ny forgasser??
Innsuget som satt på nye motor lot jeg være på, og det er så MYE rare slanger og greier på forgasseren at jeg ikke vet hvor jeg skal starte... ohmy.gif

En liten digresjon:
Sitter en ledning fast på undersiden av fordeler. Hvor skal den? Kan ikke finne noe sted detn passer...

Edited by eybjerke, 26 May 2008 - 14:24.


-Eystein-

#35 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 26 May 2008 - 16:21

liten kort stump som sitter rundt den ene bolten??

skal isåfall rett til jord


#36 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 26 May 2008 - 16:53

Liten kort stomp, ja, men sitter midt under...

Prøvde å lage en tegning i paint, håper den er forståelig... blink.gif

untitled.JPG

Edited by eybjerke, 26 May 2008 - 16:55.


-Eystein-

#37 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 27 May 2008 - 11:20

Har temp-måleren på termostathuset noe med auto-choken å gjøre?

-Eystein-

#38 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 14 June 2008 - 22:24

Ja da min kjære i gang igjen smile.gif

Det var Gunnar som ble redningen, sendte meg en fullt fungerende forgasser i posten, takker så mye!

Neste gang forgasseren feiler blir det ikke ny aisin, men noe som fungerer bedre, kanskje en Weber eller sykkelgassere smile.gif

Blir jo også litt mer sprut smile.gif

Veldig rart med gasseren, for jeg har akkurat byttet til den jeg hadde på og da gikk choken av med én gang.... Rart...

-Eystein-

#39 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 14 June 2008 - 22:48

QUOTE(eybjerke @ 14 Jun 2008, 23:24) <{POST_SNAPBACK}>
Ja da min kjære i gang igjen smile.gif

Det var Gunnar som ble redningen, sendte meg en fullt fungerende forgasser i posten, takker så mye!

Neste gang forgasseren feiler blir det ikke ny aisin, men noe som fungerer bedre, kanskje en Weber eller sykkelgassere smile.gif

Blir jo også litt mer sprut smile.gif

Veldig rart med gasseren, for jeg har akkurat byttet til den jeg hadde på og da gikk choken av med én gang.... Rart...


Neste gang setter du på inj.

#40 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 15 June 2008 - 04:11

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 14 Jun 2008, 22:48) <{POST_SNAPBACK}>
Neste gang setter du på inj.



dribble.gif dribble.gif dribble.gif dribble.gif dribble.gif

-Eystein-