Gå til innhold



Foto

AUTOMAT VS MANUELL


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 fisk

fisk

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 20 February 2008 - 15:32

Kjøpte nettopp en 123 TDT 85mod med automat. Motoren som skal ut er en 300D m/ manuell kasse.
Turbo motoren fungerer utmerket, men automatkassen synest jeg er noe hard i gear skiftet.
Noen som har en formening om hva jeg bør gjøre??
Bør jeg beholde min gamle 4-trinnsmanuell kasse, eller sette over TDT`n med automat og satse på at dette fungerer best? Kan evt. automatkassen bli bedre med noen enkle grep. oljeskift?

Thomas

#2 qwerty

qwerty

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 583 Innlegg:

Posted 20 February 2008 - 21:59

Girskiftet kan justeres (vakuum regulert). Med rett justering og med et fungerende vakuumsystem (kan være slitasje på reguleringsventiler eller lekkasje et eller annet sted), kan nok får til veldig myke giring. Oljeskift med filter er nok god start uansett.

Personlig syns jeg automaten er å foretrekke på en G (minuset er at man gjerne skulle hatt et et gir til, men dette gjelder den manuelle 4-trinnen også). Sleng på litt større hjul (feks. 32"), så hjelper det på turtallet.
  • 99 Mercedes-Benz G500 LWB
  • 88 Mercedes-Benz 300GD SWB auto
  • 85 Mercedes-Benz 300GD STT LWB 5-trinns


#3 fisk

fisk

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 22 February 2008 - 09:45

Takker for svar!
Skal i første omgang skifte olje + filter mens den forsatt står i 123`n og sjekke tilstanden om evt. lekkasje. Oljeskift skal forøvrig skiftes hver 30 000km, noe som helt sikkert ikke er overholdt. Får ta en endeligavgjørelse om jeg skal beholde automatkassen da.
Men, vil det by på problemer med 4trinns og TD? Eller fungerer dette vel så bra som automat?

#4 Morolen

Morolen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 560 Innlegg:

Posted 22 February 2008 - 17:15

Jeg har 300TD og 5 trinns manuell, denne blir litt i slappeste laget synes jeg

Max justert pumpe + kjører med større dyser og 1,3-1,4bar trykk

effektøkningen kommer i all hovedsak over 2500 rpm...... og "alle" synes jeg syter og er blitt bortskjemmt med amcar fordi "bilen din går jo jævlig bra!!!!".......

automaten har nesten 2:1 i "nedgiring" på converteren før den begynner å bygge oljetrykk og er nok med å "slakke reima litt" - men duverden så mye bedre det er med automat(i mitt hode) spes hvis du skal kjøre i skogen med den

Automatene til Mercedes skal gire hardt, og det sliter mer på kassa at den slurer enn at den girer hardt.

Jeg ville nå kjørt med auto'n ettersom du har samme sluttutvekslingen på begge kassene

GD med diesel er nå "pest eller kolera - ja takk begge deler" sånn jeg ser det - vurderer å selge brakka mi til fordel for bil med 8'er og automat..... rett og slett fordi jeg synes det går for dårlig.... bilen ellers er ok!


QUOTE(fisk @ 22 Feb 2008, 09:45) <{POST_SNAPBACK}>
Takker for svar!
Skal i første omgang skifte olje + filter mens den forsatt står i 123`n og sjekke tilstanden om evt. lekkasje. Oljeskift skal forøvrig skiftes hver 30 000km, noe som helt sikkert ikke er overholdt. Får ta en endeligavgjørelse om jeg skal beholde automatkassen da.
Men, vil det by på problemer med 4trinns og TD? Eller fungerer dette vel så bra som automat?

Ikke bare idrettsstjerner driver med høydetrening....

#5 Subbman

Subbman

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 166 Innlegg:

Posted 22 February 2008 - 18:41

QUOTE(fisk @ 20 Feb 2008, 15:32) <{POST_SNAPBACK}>
Kjøpte nettopp en 123 TDT 85mod med automat. Motoren som skal ut er en 300D m/ manuell kasse.
Turbo motoren fungerer utmerket, men automatkassen synest jeg er noe hard i gear skiftet.
Noen som har en formening om hva jeg bør gjøre??
Bør jeg beholde min gamle 4-trinnsmanuell kasse, eller sette over TDT`n med automat og satse på at dette fungerer best? Kan evt. automatkassen bli bedre med noen enkle grep. oljeskift?

Thomas


Sjekk vakumslangen som går inn på automaten, eller vakummodulatoren som slangen går inn på. Hadde det samme problemet...

#6 fisk

fisk

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 24 February 2008 - 17:41

Takker for gode tips og råd, kommer nok til å satse på automaten -blir 4-trinns kasse uansett. Oppsumeringen her blir i første omgang skifte olje og filter, prøvetur og til slutt sjekke for evt. skade/lekkasje på vakumslange og vakummodulator. Justering på vakum ang tidspunkt på gir-skiftet får jeg evt ta helt tilslutt -om det blir nødvendig.

Takker så masse G(ode)-venner!!