Gå til innhold



Foto

Strupeventil


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 Datsun Diesel

Datsun Diesel

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 61 Innlegg:

Posted 22 February 2008 - 23:11

Hva er en strupeventil og hvor sitter den og kan man justere trykket med den? Og Hvordan vil da trykket justeres?

#2 PzKpfw

PzKpfw

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 131 Innlegg:

Posted 23 February 2008 - 00:32

QUOTE(Datsun Diesel @ 22 Feb 2008, 23:11) <{POST_SNAPBACK}>
Hva er en strupeventil og hvor sitter den og kan man justere trykket med den? Og Hvordan vil da trykket justeres?


Man justerer volumstrøm med en strupeventil.

Skal man justere trykk, må man ha en ventil som føler på den siden trykket skal justeres. Alt etter justeringen, vil ventilen åpne og lukke slik at trykket ikke overstiger innstilt verdi.

Håper jeg svarte greit på spm tongue.gif

Er det trykket til en wastegate du skal justere eller?

Edited by PzKpfw, 23 February 2008 - 00:34.


#3 Datsun Diesel

Datsun Diesel

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 61 Innlegg:

Posted 23 February 2008 - 00:55

QUOTE(PzKpfw @ 23 Feb 2008, 00:32) <{POST_SNAPBACK}>
Man justerer volumstrøm med en strupeventil.

Skal man justere trykk, må man ha en ventil som føler på den siden trykket skal justeres. Alt etter justeringen, vil ventilen åpne og lukke slik at trykket ikke overstiger innstilt verdi.

Håper jeg svarte greit på spm tongue.gif

Er det trykket til en wastegate du skal justere eller?


ja det er en wastegate men kan jeg ta bort den og få fult trykk eller bare bestemmer den når trykket skal komme?

#4 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 23 February 2008 - 01:43

En wastegate åpner seg når trykket i innsuget overstiger en innstilt verdi. Hvis søppelporten din er stilt på 1,0 bar vil wastegaten være åpen når trykket er 1,0 bar eller høyere. Når wastegaten åpner seg har eksosen en fri vei forbi turbinhjulet i turboen, og da overføres ingen energi til kompressorhjulet. Dermed synker trykket i innsuget litt, og når trykket er under 1,0 bar stenger wastegaten igjenn og turboen får tilført mer energi. Når det er riktig justert holder trykket seg ganske stabilt. Denne siden forklarer alt dette ganske greit: http://auto.howstuff...s.com/turbo.htm

Hvis du fjerner wastegaten vil turboen jobbe på fullt spreng hele tiden, og ladetrykket vil bli høyere. sannsynligvis for høyt. Noen ganger går det bra, men er du uheldig vil du etterhvert kunne se gjennom stemplene dine biggrin.gif

Husk også at om du øker ladetrykket utover det motoren er bygd for kan du få motorbank, ettersom trykket og temperaturen i sylinderen blir for høyt. Da må du redusere kompresjonen, eller kjøre på høyoktanbensin.

By the way, du kan justere trykk med en strupeventil også, men det krever at volumstrømmen er konstant. Men det er mer relevant i hydraulikk.

Edited by Snømannen, 23 February 2008 - 01:55.

_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#5 Datsun Diesel

Datsun Diesel

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 61 Innlegg:

Posted 23 February 2008 - 09:36

Men åssen er det du justerer wastegaten og bilen min er diesel og hvorfor får man høl i stempla?
Turboen jeg skal bruke har sitti på en pajer og er ganske liten trur du den kan ødlegge motorn noe særlig?

Edited by Datsun Diesel, 23 February 2008 - 09:41.


#6 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 23 February 2008 - 17:30

wastegaten justerer du med det gjengestaget som er mellom klokka og spjeldet. Skal være noen muttere her eller lignende. Hull i stemplene og likens sprukkede stempel skyldes at temperaturen og trykket blir for høyt.

Om du skal montere turbo på en bil det ikke har vært turbo på før ville jeg ikke hatt mer enn 0,2 - 0,3 bar. Så lavt trykk vil neppe skade motoren. Men jeg har lite erfaring med montering av turbo, så jeg er sikker på at det er andre her som kan gi deg et bedre svar. Du hadde kanskje fått fler svar i teknisk/mekking-forumet smile.gif
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#7 Datsun Diesel

Datsun Diesel

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 61 Innlegg:

Posted 23 February 2008 - 20:59

QUOTE(Snømannen @ 23 Feb 2008, 17:30) <{POST_SNAPBACK}>
wastegaten justerer du med det gjengestaget som er mellom klokka og spjeldet. Skal være noen muttere her eller lignende. Hull i stemplene og likens sprukkede stempel skyldes at temperaturen og trykket blir for høyt.

Om du skal montere turbo på en bil det ikke har vært turbo på før ville jeg ikke hatt mer enn 0,2 - 0,3 bar. Så lavt trykk vil neppe skade motoren. Men jeg har lite erfaring med montering av turbo, så jeg er sikker på at det er andre her som kan gi deg et bedre svar. Du hadde kanskje fått fler svar i teknisk/mekking-forumet smile.gif

å ja takker. Da blir det å ta en whitescripttang og klemme slangen til wastegaten og så bare skru pumpa litt innover så blir det bra biggrin.gif

#8 SkogsBjønn

SkogsBjønn

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 23 February 2008 - 22:28

Får jo boostcontrollere for en meget billig penge da.
på bla www.kh-racing.com (429,-)

Edited by SkogsBjønn, 23 February 2008 - 22:29.


#9 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 24 February 2008 - 23:51

Slike boostcontrollere er egentlig bare fine bleedventiler. Du blør av trykket til wastegateaktuatoren til atmosfære.. Et billig alternativ er å sette en bit bremserør på slangen til wastegate-aktuatoren. Dette røret borrer du x-antall hull i til du får trykket ned til det du øsnker...

Husker at patrolen min (sd33t) ladet 1.1 bar (målt på innsuget) da jeg sleit av slangen til wastegaten.. Wastegaten var da helt stengt og laddetrykket på innsuget ble blåst ut den åpne slangen.. Blindet slangen i et sinnslidende øyeblikk. Turbotrykksmåleren går bare til 1,5 og nåla var på god tur rundt tilbake til 0...

Edited by wazzza, 24 February 2008 - 23:53.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#10 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 25 February 2008 - 20:30

Jeg så på discovery i dag, det var om båtmotorer på massive engines. Verdens største totakts dieselmotor er på 90000hk, og er over 3 etasjer høy. Den har verdens største turbo(er), totalt 4 stk. Gjett hvilket ladetrykk den gikk på! 3bar! blink.gif

Det var sykt. Rekketolver, drivstoffforbruket ble regnet i tonn/time. husker ikke akkurat hvor mye. Det var 3 dyser på hver sylinder, og dieselslangene var like tykke som en vanlig radiatorslange. Jeg mener å huske at motorvolumet var på fattige 24.000l...

Edited by Snømannen, 25 February 2008 - 20:33.

_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere