Gå til innhold



Foto

Sliter fortsatt med strømmen :(


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
32 replies to this topic

#1 bjerk1

bjerk1

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 553 Innlegg:

Posted 26 February 2008 - 00:08

Heisann,

nå begynner jeg å bli lei av å ha med meg extra batteri og startkabler i tilfelle bilen skulle gå tom for strøm, så etter litt utforsking og ikke finner ut av noe spør jeg her.

Det har seg slik at den tappes for strøm etter 1 dag når jeg nettop har latt den stå å lade i løpet av natta.
instrumenter er ok. vindusviskere er litt trege og svake og kan noen gang stoppe midt på til neste interval (når den står på interval)

Jeg har sjekket om den lader. målte mellom begge batteriene (fra + til - på hvert batteri) mens bilen er i gang og da målte jeg 28.2V, å da skal den jo lade?
Skiftet nettop dynamo fra delebilen, og ting så bra ut helt til igjen om kvelden det ble tappet igjen og måtte bruke startkabler igjen for å starte. inni bilen måler voltmåleren omtrent 11.5, dette er vel litt lavt?
legger merke til at måleren inni bilen rører litt på seg når jeg bruker diverse ting i bilen som vindusviskere, varmeapparat og cd spiller. (har IKKE stereo som f.eks sub,forsterker og andre høytalere)

Dette er en ombygd bil fra 2.8 bensin til 3.3 TDl som da igjen har en omformer fra 24V til 12V (har ikke gjort dette selv)

har en bryter som slår strømmen av og på til omformern; 24V når jeg starter opp bilen og switcher igjen over bryteren slik at det blir 12V når jeg skal kjøre.

Målte nettop om den trekker strøm når bilen er av. tok av minus på det batteriet som går til jord og målte Ampere fra minuspolen på batteriet, til minuspolen som går til instrumenter osv til bilen (ledningen) på begge batterier for å sjekke.
Der målte jeg 0.001A på begge to, noe jeg mener er en verdi slik at den ikke trekker strøm?

Batteriene jeg bruker er fra biltema. Ett på 72AH og ett på 66AH(vet det helst ikke skal være to ulike, men det kan ikke være årsaken til dette tullet) det er slike vedlikeholdsfrie batterier med en slik "statusmåler" på. grønt er bra batteri, svart= må lades og hvit= skift batteri. Denne "måleren" på begge mine batterier viser grønt selv om det ikke er nok strøm til å starte. da burde jo disse være svarte som betyr på lades? Kan det virkelig bare være at det er dårlige batterier og at de "målerne" er feil? litt kjipt å betale over 1200 kr for to nye om det ikke er feilen...

Har noen hatt samme problem? Hva kan være feilen?

Takker virkelig for hjelp da jeg ikke er en så veldig god elektriker og ikke er så flink til å feilsøke tongue.gif

En ting til som kanskje kan være viktig å få med. hvis jeg da f.eks har ladet bilen om natta, tar av ladern, kjører til jobb og står der i 7-8 timer,kjører hjem igjen og parkerer bilen. da har den startet feilfritt. men på den stunden jeg er hjemme mens bilen har stått parkert og jeg skal ut å kjøre et par timer senere, da kan kan batteriet være flatt og må start hjelpes igjen. helt snålt men.

Edited by bjerk1, 08 March 2008 - 12:25.

Zuki trailbil under oppbygging

#2 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 26 February 2008 - 00:13

Det er ikke noe kupèlys eller lignende som står på? Lys i hanskerom, bagasjerom...
En omformer trekker strøm selv om den ikke er i bruk. Prøv å mål strømtekket som du gjorde, men nå med omformer på og av.

Edit:
Det er 24V på denne? Ikke 12V og to batterier? Isåfall må den ene minuskabelen kobles av, og strømtrekket måles på den andre.

Edited by Lars'ern, 26 February 2008 - 00:16.

Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#3 bjerk1

bjerk1

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 553 Innlegg:

Posted 26 February 2008 - 00:17

QUOTE(Lars'ern @ 26 Feb 2008, 00:13) <{POST_SNAPBACK}>
Det er ikke noe kupèlys eller lignende som står på? Lys i hanskerom, bagasjerom...
En omformer trekker strøm selv om den ikke er i bruk. Prøv å mål strømtekket som du gjorde, men nå med omformer på og av.


nei, det er ikke noe lys som står på noen plass. jeg målte med omformeren av denne gangen. om omformeren er på vill den jo uansett trekke strøm. har jo bryter på omformeren som skal forhindre at den trekker strøm(kan hende den ikke virker skikkelig da men)

edit:
målte slik som du sa ja. selve bilen er 12V(lys,instrumenter osv) er bare motoren som har 24V. dynamo osv.

Edited by bjerk1, 26 February 2008 - 00:57.

Zuki trailbil under oppbygging

#4 esc_cos

esc_cos

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 820 Innlegg:

Posted 26 February 2008 - 07:14

ett godt tips.

ta ut begge batteriene fra bilen og lad begge to over natten. med en lader på hvert batt. så tar du av ladingen og måler voltstyrken med en gang. så lar du batteriene stå i ro helst til dagen etter,og så måler du voltstyrken da. og da skal verdien være tilnærmet lik den verdien du fikk når du målte rett etter du har ladet dem opp..
da finn du ut om det er batteriene eller ikke wink.gif

sjekk også sammtidig syrenivå på dem biggrin.gif

#5 bjerk1

bjerk1

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 553 Innlegg:

Posted 26 February 2008 - 17:18

QUOTE(esc_cos @ 26 Feb 2008, 07:14) <{POST_SNAPBACK}>
ett godt tips.

ta ut begge batteriene fra bilen og lad begge to over natten. med en lader på hvert batt. så tar du av ladingen og måler voltstyrken med en gang. så lar du batteriene stå i ro helst til dagen etter,og så måler du voltstyrken da. og da skal verdien være tilnærmet lik den verdien du fikk når du målte rett etter du har ladet dem opp..
da finn du ut om det er batteriene eller ikke wink.gif

sjekk også sammtidig syrenivå på dem biggrin.gif


jeg har gjort som du sier bare at jeg ikke målte da. men kjøpte nye batterier idag jeg, så får vi se hva som skjer. virka som den sto skikkelig inni bilen nå ihvertfall. men får vente å se om de tappes da smile.gif
Zuki trailbil under oppbygging

#6 bjerk1

bjerk1

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 553 Innlegg:

Posted 08 March 2008 - 12:27

Satte inn helt nye batterier som jeg hadde i pajeron min. funka helt fint på den, men tydeligvis ikke på patrolen.

Det jeg da lurer på er om 72AH batterier er for små til patrolen?
Jeg ser voltmeteret i bilen røre på seg når jeg bruker forskjellige instrumenter som varmeapparat, vinduspusser, cd spiller.... osv.

Jeg har sett det som regel står i 100AH eller mere i patrol, så lurte egentlig på om det kan være årsaken?

Virker som den ikke lader bra nok egentlig. de nye batteriene funka greit i ca 2 uker, men da begynte det samme igjen at de ble tappet og instrumenter i bilen gikk tregere. Det skjedde over natta da det var ganske kaldt og jeg brukte motorvarmer (rart at det skal ha noe innspill?)

er 28.2V mellom batteriene når bilen er igang, så den lader jo... Kan det være dynamo reima som er dårlig?

hva er det som skjer? begynner å bli skikkelig irritert over dette problemet.
Snakket også med forrige eier, å han hadde ikke hatt dette problemet, men det skjedde til han når han glemte å slå av omformeren (noe jeg gjør hver gang)

å en ting til som kanskje kan nevnes; bilen trenger ikke stå over natt for å tappes. f.eks igår, så kjørte jeg til sentralstasjonen i trondheim for å møte en der som skulle kjøpe pajeron. stoppen patrolen, da sto den stille i ca 10 min, så skulle jeg starte. Dødt igjen! rareste ever.

Edited by bjerk1, 08 March 2008 - 12:39.

Zuki trailbil under oppbygging

#7 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 08 March 2008 - 12:51

Du har sjekket at du har skikkelig jordforbindelse mellom batteri og chassis og inn på motoren?? Da kan batteriene være fulladet, men du får ikke liv i noe og føles som om du er fri for strøm. Var en som opplevde dette på en 740.. Plutselig bare stoppa motoren og avogtil fikk han ikke start igjen.. Var jordinga som var dårlig og fikk kontakt avogtil...

72A bør jo egentli ikke være så lite. Jeg har to stk 80A(?) fra biltema i min og 25A dynamo. Den lader mindre enn din (27,8v på 1500 o/min) noe som er lite... Jeg har stereo, kupèvifta på, mye småkjøring og med 4X100W langlys og 90W nærlys. Har også en 30A omformer som står på konstant. Har ikke noe problem med å få start når bilen har stått i 14 dager med omformeren på mens jeg er på havet..

Har ikke noe annet tips til deg enn å sjekke hovedkablene mellom batteri og chassis samt ned til motoren.. Orginalt er ikke den særlig tykk og kan eire litt. Jeg bytta nettopp alle kablene og polskoene til noe grovere greier...

EDIT: At voltmeteret beeveger seg når du bruker utstyr er helt normalt.. Voltmeteret mitt vingler fram og tilbake som en jojo når jeg bruker blinkelysene...

Edited by wazzza, 08 March 2008 - 12:56.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#8 bjerk1

bjerk1

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 553 Innlegg:

Posted 08 March 2008 - 12:58

QUOTE(wazzza @ 8 Mar 2008, 12:51) <{POST_SNAPBACK}>
Du har sjekket at du har skikkelig jordforbindelse mellom batteri og chassis og inn på motoren?? Da kan batteriene være fulladet, men du får ikke liv i noe og føles som om du er fri for strøm. Var en som opplevde dette på en 740.. Plutselig bare stoppa motoren og avogtil fikk han ikke start igjen.. Var jordinga som var dårlig og fikk kontakt avogtil...

72A bør jo egentli ikke være så lite. Jeg har to stk 80A(?) fra biltema i min og 25A dynamo. Den lader mindre enn din (27,8v på 1500 o/min) noe som er lite... Jeg har stereo, kupèvifta på, mye småkjøring og med 4X100W langlys og 90W nærlys. Har også en 30A omformer som står på konstant. Har ikke noe problem med å få start når bilen har stått i 14 dager med omformeren på mens jeg er på havet..

Har ikke noe annet tips til deg enn å sjekke hovedkablene mellom batteri og chassis samt ned til motoren.. Orginalt er ikke den særlig tykk og kan eire litt. Jeg bytta nettopp alle kablene og polskoene til noe grovere greier...

EDIT: At voltmeteret beeveger seg når du bruker utstyr er helt normalt.. Voltmeteret mitt vingler fram og tilbake som en jojo når jeg bruker blinkelysene...


okey, hvor står nåla på voltmeteret til deg? min står like over 10V... :S hmmm
Zuki trailbil under oppbygging

#9 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 08 March 2008 - 13:01

Hele min bil er 24V, untatt det uorginale jeg har laget til, så jeg har 24V voltmeter.. På tomgang med motoren i gang, lysene, vifta, steroen osv på ligger det rett under 28V.. Tror heller ikke at man skal stole så mye på de orginale instrumentene heller bare så det er sagt...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#10 bjerk1

bjerk1

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 553 Innlegg:

Posted 08 March 2008 - 13:12

QUOTE(wazzza @ 8 Mar 2008, 13:01) <{POST_SNAPBACK}>
Hele min bil er 24V, untatt det uorginale jeg har laget til, så jeg har 24V voltmeter.. På tomgang med motoren i gang, lysene, vifta, steroen osv på ligger det rett under 28V.. Tror heller ikke at man skal stole så mye på de orginale instrumentene heller bare så det er sagt...


åja, nei dette er en ombygd bil vettu, så er vel måler fra bensin eller 2.8diesel vill jeg tro.
Sjekket jordingene nå, ser bra ut der. ikke noe ir. så også at det ene batteriet var helt tappet mens det andre batteriet var helt ok. så virker som om det er der problemet ligger på det ene batteriet bare... forbanna drit, skjønner ikke dette.
Var forresten ganske tykke ledninger til meg.

Edited by bjerk1, 08 March 2008 - 13:15.

Zuki trailbil under oppbygging

#11 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 08 March 2008 - 13:14

Min er også ombygd fra 2,8 bensin til 3.3td, men ehele el-anlegget er flyttet over.
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#12 bjerk1

bjerk1

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 553 Innlegg:

Posted 08 March 2008 - 13:17

QUOTE(wazzza @ 8 Mar 2008, 13:14) <{POST_SNAPBACK}>
Min er også ombygd fra 2,8 bensin til 3.3td, men ehele el-anlegget er flyttet over.


aha, okey. kjekt. skullle gjort det samme selv, men er så siiiinnsykt mye arbeid så blir ikke i nærmere framtid det ihvertfall. HAAATER dette rpoblemet. er skikkelig irritabelt.
Zuki trailbil under oppbygging

#13 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 08 March 2008 - 14:46

Elektriskfeil som kommer og går er aldri morro.... Er ikke så VELDIG mye arbeid å bytte over. Såvidt jeg vet så trenger du ikke å bytte ut selve ledningsnettet, men du må bytte ut alle elektriske komponenter, som lykter, vindusviskere, kupèvifte osv...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#14 bjerk1

bjerk1

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 553 Innlegg:

Posted 08 March 2008 - 17:11

QUOTE(wazzza @ 8 Mar 2008, 14:46) <{POST_SNAPBACK}>
Elektriskfeil som kommer og går er aldri morro.... Er ikke så VELDIG mye arbeid å bytte over. Såvidt jeg vet så trenger du ikke å bytte ut selve ledningsnettet, men du må bytte ut alle elektriske komponenter, som lykter, vindusviskere, kupèvifte osv...


jepp, veit prosessen. Og så mye som jeg har skrudd så vet jeg at det meste tar minst dobbelt så lang tid enn forventa, slår aldri feil det.

Om jeg ikke finner ut av dette tullet innen søndagen imårra, så tar en kompis den med seg på jobb på mandag så får jeg bare bite det sure eplet å betale det det koster i timen for å få det gjort. Begynner å ble rimelig lei dette problemet her, og ihvertfall når man ikke finner ut noe feil. det gjør ikke saken så mye enklere. "Forbainna shit" som vi sier i trøndelag tongue.gif

Er det noen som har en ide på hva dette kan være?

Edited by bjerk1, 08 March 2008 - 18:44.

Zuki trailbil under oppbygging

#15 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 08 March 2008 - 20:02

Napp ut alle sikringene, og legg et ampermeter overt hver og en av dem. Se hvilken kurs det går strøm igjennom.
Da vet du kursen det er feil på.

Ta et voltmeter og mål såenningen på batteripolen, direkte inn i blytoppen, og til jord. Se hva resultat du får, 13,4++ er greit nok. Mål nå på kabelen, forskjell? Ja, dorlig kontakt, Nei, fortsett letingen.
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#16 SkogsBjønn

SkogsBjønn

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 08 March 2008 - 22:56

Du kan jo også legge opp to strømbrytere frem i bilen. Løser jo ikke problemet med strømtyven din, men men.

#17 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 08 March 2008 - 23:10

QUOTE(bjerk1 @ 8 Mar 2008, 13:12) <{POST_SNAPBACK}>
åja, nei dette er en ombygd bil vettu, så er vel måler fra bensin eller 2.8diesel vill jeg tro.
Sjekket jordingene nå, ser bra ut der. ikke noe ir. så også at det ene batteriet var helt tappet mens det andre batteriet var helt ok. så virker som om det er der problemet ligger på det ene batteriet bare... forbanna drit, skjønner ikke dette.
Var forresten ganske tykke ledninger til meg.


Jeg vet absolutt ingenting om disse bilene, så jeg har ett par spørsmål til:

Du sier to batterier, serie eller parallell-koblet?

Omformer, 12V til 24V eller 24V til 12V?

Selve bilen er 12V, motor med dynamo og starter er 24V?

Du sier att bare det ene batteriet er tappet, noe utstyr som bare er koblet til dette batteriet?

Sjekket + kabelene også? Inn på starter, dynamo og omformer?
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#18 bjerk1

bjerk1

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 553 Innlegg:

Posted 09 March 2008 - 01:41

QUOTE(Lars'ern @ 8 Mar 2008, 23:10) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg vet absolutt ingenting om disse bilene, så jeg har ett par spørsmål til:

Du sier to batterier, serie eller parallell-koblet?

Omformer, 12V til 24V eller 24V til 12V?

Selve bilen er 12V, motor med dynamo og starter er 24V?

Du sier att bare det ene batteriet er tappet, noe utstyr som bare er koblet til dette batteriet?

Sjekket + kabelene også? Inn på starter, dynamo og omformer?


omformeren er fra 24v til 12v.
bilen en 12v, dynamo og starter er 24v.
Jepp, det ene blir tappet. (lyser svart på måleren=må lades opp) Å det er det batteriet som er til høyre på bilen når du sitter inni og som faktisk har minst komponenter på seg. Batteriet på venstre side går til starter osv, og det lyser grønt, som betyr OK kapasitet.

Kanskje det ble lettere å skjønne nå smile.gif

Ja, har sjekket alt dette. finner ikke noe feil. sad.gif
Zuki trailbil under oppbygging

#19 JER

JER

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 194 Innlegg:

Posted 09 March 2008 - 02:51

Er du sikker på at den lader under kjøring? Siden voltmeteret går over omformeren, vil det ikke vise lading i det hele tatt. Bare den spenninga som kommer ut fra omformeren. Ut fra omformeren vil spenninga først synke når batteriene er nede på 13-15V.
Har du prøvd å koble fra en batteripol når du parkerer bilen? Da vil du finne ut om det er dårlige batterier eller en strømtjuv. Har du en strømtjuv, er det bare å koble til en hovedstrømsbryter som tar strømmen til starter og alt.

#20 bjerk1

bjerk1

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 553 Innlegg:

Posted 09 March 2008 - 03:11

QUOTE(JER @ 9 Mar 2008, 02:51) <{POST_SNAPBACK}>
Er du sikker på at den lader under kjøring? Siden voltmeteret går over omformeren, vil det ikke vise lading i det hele tatt. Bare den spenninga som kommer ut fra omformeren. Ut fra omformeren vil spenninga først synke når batteriene er nede på 13-15V.
Har du prøvd å koble fra en batteripol når du parkerer bilen? Da vil du finne ut om det er dårlige batterier eller en strømtjuv. Har du en strømtjuv, er det bare å koble til en hovedstrømsbryter som tar strømmen til starter og alt.


Ja, for jeg målte mellom begge batteriene å da målte jeg 28.2v. hjelper ikke om jeg kopler av strøm polen. det er fordi at jeg kan kjøre på timesvis, så stoppe motoren, å la den hvile i f.eks 10 sekunder å prøver å starte igjen, å da kan den være tom for strøm igjen...

som f.eks idag skjedde følgende (første gangen dette har skjedd):
var ut på butikken en snartur bare. kom hjem og stoppet motoren. tenkte jeg skulle prøve å starte igjen bare for å sjekke, og da var den tom for strøm. bare klikkinga i startern. så jeg gikk bare inn. Så en time eller to etterpå så prøvde jeg å starte for å se, å da var den plutselig ikke tom igjen og startet.... blir helt forvirra.
Zuki trailbil under oppbygging