Gå til innhold

Foto

Kan jeg kjøre ATV moped?

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
19 replies to this topic

#1 BlueFairy

BlueFairy

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 29 February 2008 - 18:29

Når jeg har vært så tjukk i huet å miste billappen (for mellom 3 og 6 mnd) blush.gif , kan jeg da kjøre ATV 50cc (tok mopedførerbeviset i 1990)? Og er det riktig at jeg da kan ha passasjer under 10 år med meg?

#2 toppkraft

toppkraft

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 91 Innlegg:

Posted 29 February 2008 - 18:34

Jeg spurte Biltilsynet for ca 5 mnd siden om nestren det samme spørsmålet. Det sa at jeg kunne kjøre moped på 50 cc hvis jeg hadde mistet lappen. Når det gjelder Atv på 50 cc så regner jeg med at det går for det samme. Når det gjelder passasjer under 10 år er jeg ikke helt sikker, men mener jeg har hørt at dette er lov.

#3 Jeeps

Jeeps

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 29 February 2008 - 18:50

Trudde virkelig når man har mista lappen, så har man ikkje lov å kjøre noko som helst.
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#4 EvoMan

EvoMan

PajeroTeam

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 29 February 2008 - 21:12

er vanlig å få lov å kjøre inntil 50ccm når en mister B lappen, men det skal søkes om..
jeg fikk ikke noe "bevis" på at jeg kunne, holdt med å få det "sagt av en politi"

om den har 2 hjul eller 4 hjul spiller ingen rolle

Edited by EvoMan, 29 February 2008 - 21:13.

_RalliArt_

#5 Mocool85

Mocool85

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 01 March 2008 - 19:10

hmmmm.. dama har mista bil.lappen i 4md... hu får ikke lov og kjøre moped....
Lån til langt over pipa, men gud å gøy jeg har det=)

#6 toppkraft

toppkraft

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 91 Innlegg:

Posted 01 March 2008 - 23:10

Egentlig vet vel ikke Biltilsynet selv om det er lov eller ikke, da det vieker som det er forskjellige regler etter hvilken kommune man bor i. Det samme problemet gjelder parkering med Atv i byene på Mc parkering, ingen vet egentlig om det er lov heller. Biltilsynet sier noe, og parkeringsvaktene sier noe helt annet.

#7 wazzza

wazzza

oljearbeider/bilberger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 02 March 2008 - 00:07

Nå er jeg litt usikker på dette så skal være forsiktig med å uttale meg for mye..

Men det heter vel ikke å miste billappen, men du mister retten til å føre motorvogn eller noe i den duren.. Om 50cc moped, 2 eller 4 hjuls kommer under denne kategorien vet jeg ikke...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#8 Gi Gass

Gi Gass

Potet, kan brukes til det meste..

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1353 Innlegg:

Posted 02 March 2008 - 00:15

Tror det er litt avhengig av alder. Dvs at jeg har jevnaldrede kompiser som har mistet lappen, men hatt lov til og kjøre moped fordi de var 16 før kravet om mopedførerbeviset kom.
"det var det eg sa, du skulle gitt mer gass.., no kan du se.."

"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

#9 Jeeps

Jeeps

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 02 March 2008 - 00:15

QUOTE(wazzza @ 2 Mar 2008, 00:07) <{POST_SNAPBACK}>
Nå er jeg litt usikker på dette så skal være forsiktig med å uttale meg for mye..

Men det heter vel ikke å miste billappen, men du mister retten til å føre motorvogn eller noe i den duren.. Om 50cc moped, 2 eller 4 hjuls kommer under denne kategorien vet jeg ikke...

Ja, du er inne på noko, men det eg veit er at man bl.a. ikkje har lov å kjøre Traktor.
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#10 EvoMan

EvoMan

PajeroTeam

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 02 March 2008 - 10:27

hmm jeg måtte ta moped førerbeviset i 1990 , har mista som wazza sier, retten til å føre motorvogn 3 ganger og har alle tre gangen fått tilatelse fra politiet om å kjøre moped.. man må bare spørre så ordner det seg som regel. er helt sikkert ikke noe spesiell regel som sier at det er lov, men politi har fullmakt i enkelttilfeller
_RalliArt_

#11 1911

1911

Portalvognfører

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 02 March 2008 - 14:54

QUOTE(EvoMan @ 2 Mar 2008, 10:27) <{POST_SNAPBACK}>
hmm jeg måtte ta moped førerbeviset i 1990 , har mista som wazza sier, retten til å føre motorvogn 3 ganger og har alle tre gangen fått tilatelse fra politiet om å kjøre moped.. man må bare spørre så ordner det seg som regel. er helt sikkert ikke noe spesiell regel som sier at det er lov, men politi har fullmakt i enkelttilfeller

3 ganger!!! Hva med å roe seg litt ned biggrin.gif

#12 EvoMan

EvoMan

PajeroTeam

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 02 March 2008 - 16:19

siste gangen var fredag 13 januar i 95 så er lenge siden ja:)
ingen av ganga for fyll da, bare så det er nevnt...
_RalliArt_

#13 masseyman

masseyman

Offroader

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 343 Innlegg:

Posted 03 March 2008 - 18:40

QUOTE(EvoMan @ 2 Mar 2008, 16:19) <{POST_SNAPBACK}>
siste gangen var fredag 13 januar i 95 så er lenge siden ja:)
ingen av ganga for fyll da, bare så det er nevnt...

fredag den 13... er ikke det en ganske så uheldig dag i seg selv whistle.gif
Sigurd
Mob:90046866
user posted image

#14 Mocool85

Mocool85

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 03 March 2008 - 22:02

vel, dama mista som sagt retten til og føre motorisert "vogn" i 4mnd. men jeg tror ikke moped opp til49/50ccm er motorisert "vogn". men hu spurte på politistasjonen og de sa nei til at mopedførebeviset skulle bli levert tilbake..
Men det er jo noe med årstall og slikt. har du tatt førerkort før den datoen så kan du gjøre det vis dette skjer osv. men vis verken politi eller biltilsynet er enig så vil jo politiet seire ved en eventuell rutinekontroll. er politiet imot dette med mopedførerbevis så er det lite og gjøre med saken til en endelig REGEL kommer fremm...
Lån til langt over pipa, men gud å gøy jeg har det=)

#15 BlueFairy

BlueFairy

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 04 March 2008 - 19:01

da har jeg vært hos lensmannen og kan svare på mitt eget spørsmål....

Nei, moped ble for ikke så lenge siden endret fra å være "førerkortfri motorvogn" til å bli "førerkortpliktig motorvogn". Og siden det er retten til å føre førerkortpliktig motorvogn man mister, mister man også retten til å kjøre moped... Det kan i enkelte tilfeller gis dispensasjon, men det må isåfall søkes politimesteren i distriktet om det... blink.gif
Er ikke akkurat sikker på om 6 km til barnehage og 70 km til jobb (uten bussforbindelse) er nok til dispensasjon, men må nå prøve iallefall... Sukk...

Neste gang jeg er sinna tror jeg det lønner seg å banke noen istedet for å kjøre bil, det er jo ikke tilnærmet samme straff for det... devil.gif

#16 toppkraft

toppkraft

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 91 Innlegg:

Posted 04 March 2008 - 21:34

Hva med alle de litt eldre på 50-60 år som har kjørt moped halve livet sitt til og fra jobb, Har ikke hørt om ett tilfelle av disse som har tatt mopedlappen, og der er det mage eldre som bruker moped som ikke har billappen.

#17 EvoMan

EvoMan

PajeroTeam

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 04 March 2008 - 21:44

er ikke tilbakevirkende kraft på førerkort klasser..
_RalliArt_

#18 toppkraft

toppkraft

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 91 Innlegg:

Posted 04 March 2008 - 21:53

Her er svarene, søk på dette: ( www.lovdata.no/for/sf/jd/jd-20031219-1660.html )

#19 BlueFairy

BlueFairy

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 05 March 2008 - 22:42

Følgende er hentet fra vegvesenet sine sider, og er ganske klare: ingen har lengere lov å kjøre moped uten gyldig førerkort. (http://www.vegvesen....bSideInnholdMal)

"Fra 1. januar 2005 ble det innført krav om førerkort også for personer som tidligere har kjørt moped uten noen plikt til å medbringe bevis for førerrettigheten.

Ordningen omfatter personer som ikke har førerkort i noen annen klasse, som har fylt 20 år før 1. januar 2005 og som har nødvendig ferdighet, jfr. førerkortforskriften vedlegg 6 § 11. Førerrettigheten skal påføres et førerkort som klasse M 145 før den kan benyttes.

Personer som kommer inn under disse regler må følgelig ta kontakt med en trafikkstasjon for å få utstedt slikt førerkort etter at søkers vandel og helse er kontrollert. Helsekravene er de samme som for personbil."

#20 toppkraft

toppkraft

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 91 Innlegg:

Posted 06 March 2008 - 21:05

Jeg har blitt motstander av EU de siste årene. EU er en storebror som skal bestemme hva andre EU land skal gjøre, om de vil eller ikke. Norge er ikke direkte medlem av EU, men like vel må vi gjøre som storebror sier. Det har nesten blitt på grensen til diktatur.