Gå til innhold



Foto

Hva kan gjøres nå??


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
50 replies to this topic

#1 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 03 March 2008 - 18:47

Hei igjen!
Jeg har skrevet en tråd her i forumet ang vann i tanken, frost i forgasser og pumpe....
Men etter å ha tømt og tørka tanken, tørka benisnpumpe og forgasser, kjøpt ny yforvarmerslange + at jeg isolerte den ekstra med stålull uten at bilen er det spor bedre har jeg nå godt tom for idéer. Har testa med 2 forgassere, og 2 bensinpumer uten at det hjalp nå særlig.
Når motoren møter motstand i 3 og 4 gir virker det som om den mister all kraft og den begynner bare å gå på 2-3 sylindrer. Tråkker jeg inn klutsjen samtidig som jeg holder gassen inne når det skjer får jeg fult turtall. Har også bytta plugger, pluggledninger, fordelerlokk og rotort, coil, kondensator, stift....
Jeg fikk en tanke om at kanskje en eksos(?) ventil kanskje ikke klarer å stenge ordentlig. Grunnen til mistanken er at det er oljesøl, eller sort bensinsøl fra enden av slangen til luftfiltret. Rett før den går i forgassern. Kan det være noe å sjekke ut??? Eller er jeg helt på villspor? Kan det være at begge pumpene og forgasserne er ødelagt???? Hjeeeelp
Fis en bris...

#2 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 03 March 2008 - 19:10

Har du sjekket filtret som sitter bak oppunder ramma og att slangene ikke er tette? Og att slangene ikke suger falsk lutf noen sted?

#3 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 03 March 2008 - 19:11

QUOTE(Benteruden @ 3 Mar 2008, 19:10) <{POST_SNAPBACK}>
Har du sjekket filtret som sitter bak oppunder ramma og att slangene ikke er tette? Og att slangene ikke suger falsk lutf noen sted?


Jepp... sad.gif Bytta bensin filtret bak skjermen

Edited by Annnte, 03 March 2008 - 19:13.

Fis en bris...

#4 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 03 March 2008 - 19:16

QUOTE(Annnte @ 3 Mar 2008, 19:11) <{POST_SNAPBACK}>
Jepp... sad.gif Bytta bensin filtret bak skjermen


Hmm ikke lett når slike feil oppstår. Slangene er ikke morkne og gammle til bensin tilførsel og retur? Alle vakumslanger sitter som de skal?? + vakumslange til fordeler?

#5 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 03 March 2008 - 19:20

QUOTE(Benteruden @ 3 Mar 2008, 19:16) <{POST_SNAPBACK}>
Hmm ikke lett når slike feil oppstår. Slangene er ikke morkne og gammle til bensin tilførsel og retur? Alle vakumslanger sitter som de skal?? + vakumslange til fordeler?


Tja...slangene er sikkert aldri byttet på bilen. Har spaya rundt vakumslangene med startgass uten at den trakk noe av gassen inn. Kanskje jeg må gå over slangene en gang til. Kan være noe jeg har oversett...
Fis en bris...

#6 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 03 March 2008 - 19:21

Nå husker jeg ikke helt hvordan bensinpumpa ser ut innvendig. Men jeg har vært borti att mebraen i ei bensinpumpe har hatt ett lite hull som ikke var mulig og se. Det var nok til å skape masse tull. Det sitter en membran i aks pumpa oså. Nå vet ikke jeg om motoren din får for lite eller for mye. Men hadde kanskje vært en ide å sjekket mebraen i aks pumpe også?

Edited by Benteruden, 03 March 2008 - 19:24.


#7 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 03 March 2008 - 19:24

QUOTE(Benteruden @ 3 Mar 2008, 19:21) <{POST_SNAPBACK}>
Nå husker jeg ikke helt hvordan bensinpumpa ser ut innvendig. Men jeg har vært borti att mebraen i ei bensinpumpe har hatt ett lite hull som ikke var mulig og se. Det var nok til å skape masse tull.


Under lokket er den en membran ja med 2 hull med en tynn plastikkgreie over som benisna går igjenom. Under dær igjen er det mekanikken for å drive pumpa. Har prøvd 2 pumper uten noe forksjell. Men begge er gammel, så det kan være begge er ødelagt.
Fis en bris...

#8 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 03 March 2008 - 19:26

Ok. Hadde jeg vært deg hadde jeg nok prøvd og byttet pumpe. Er jo det enkleste stedet og begyne..

#9 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 03 March 2008 - 19:28

QUOTE(Benteruden @ 3 Mar 2008, 19:26) <{POST_SNAPBACK}>
Ok. Hadde jeg vært deg hadde jeg nok prøvd og byttet pumpe. Er jo det enkleste stedet og begyne..


Hmm..ja. Skal se om jeg får tak i en pumpe til... Takk for svarene smile.gif
Fis en bris...

#10 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 03 March 2008 - 19:35

Din anntydning om eksosventil som ikke stenger helt tror jeg du kan glemme.
Jeg hadde det på min forige motor og det bare medførte at den sylinderen ikke fikk kompresjon og dermed tente den ikke.
Så den V6'ern gikk bare på fem. Han som kjøpte motoren av meg fant ut at ventilen var for stramt justert og løsnet litt på den og fikk den riktige ventilklaringen og motoren gikk som en klokke igjen.

#11 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 03 March 2008 - 20:00

QUOTE(ZukiJack @ 3 Mar 2008, 19:35) <{POST_SNAPBACK}>
Din anntydning om eksosventil som ikke stenger helt tror jeg du kan glemme.
Jeg hadde det på min forige motor og det bare medførte at den sylinderen ikke fikk kompresjon og dermed tente den ikke.
Så den V6'ern gikk bare på fem. Han som kjøpte motoren av meg fant ut at ventilen var for stramt justert og løsnet litt på den og fikk den riktige ventilklaringen og motoren gikk som en klokke igjen.


Det sylindret tente ikke i det hele tatt??
Fis en bris...

#12 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 03 March 2008 - 22:06

Sjekk bensinreturen.
Den kan være påtte tett som min var.
Returnippelen bak på tanken var rusta
Fikk aldri bilen min til å gå som den skulle med vanlig forgasser.
Jeg fant ikke ut at returen var tett før eg monterte turbo.

#13 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 03 March 2008 - 22:27

QUOTE(terje takras @ 3 Mar 2008, 22:06) <{POST_SNAPBACK}>
Sjekk bensinreturen.
Den kan være påtte tett som min var.
Returnippelen bak på tanken var rusta
Fikk aldri bilen min til å gå som den skulle med vanlig forgasser.
Jeg fant ikke ut at returen var tett før eg monterte turbo.


Aha...godt tips smile.gif Da har jeg fått litt ting å sjekk ut

Takk for at dere tar dere tid til å svare

Sti@n
Fis en bris...

#14 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 03 March 2008 - 22:38

QUOTE(Annnte @ 3 Mar 2008, 20:00) <{POST_SNAPBACK}>
Det sylindret tente ikke i det hele tatt??

Nei, det var gnist på pluggen og den ble våt av bensin men det var ingen forskjell på den sylinderen om jeg nappet av pluggkabelen. Den gikk på 5 sylindre...
Pluggen tente kanskje bensinblandingen men må bare ha puffet eksplosjonen ut i eksosen, men litt usikker på det siden det ikke var noen forskjell i lyd på motoren eller i eksosen om jeg hadde pluggkabelen på pluggen eller ikke.

#15 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 03 March 2008 - 22:44

Sjekk eksosanlegget, kan være delvis tett
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#16 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 04 March 2008 - 00:40

Har vært ute å inspisert litt nermere....i snøværet. Fant faktisk et hull noexpression.gif i gummi slangen fra mellom tanken og bensinfiltret. Det pipler ikke bensin ut dær, men når jeg klemte i slangen hørte jeg en surklelyd i slangen. Så den trekker kanskje inn luft dær. Skal bytte slangen i morra. Håper det er det hele blink.gif

Sti@n
Fis en bris...

#17 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 04 March 2008 - 16:16

Ofte det er bare slike bagateller tongue.gif Meeeen vanskeliig å finne ut av

#18 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 30 March 2008 - 15:52

Etter en tid med motløshet og manglende inspirasjon til å få bilen i orden kommer nå fortsettelsen...
For 3 uker siden leverte jeg bilen inn til Suzuki verksted i Bodø. Dær konstaterte de at forgassern var ødelagt. Den fikk for mye bensin og randt over.... Hvor det randt over sa de ingenting om. Fikk ikke pratet med mekanikerne, bare en dame i skranken som ikke hadde så veldig mye peiling. Så dermed var jeg nøddt å bestille litt forgassere. Nå har jeg bytta 3 forgassere og 3 bensinpumper. Bilen er ikke det spor bedre sad.gif 1500 kr rett i dass!!! Nu skyter den i potta å nekter å gå jevnt både på tomgang og ved kjøring. Nytter ikke å justere tenninga. Har å sjekka at stiften har rikitg avstand i fordelern. Kan det være bilen ber om å få ta kvelden?? Synd om jeg ikke finner dette ut, for bilen er jo så tøff

Sti@n dry.gif

Edited by Annnte, 30 March 2008 - 15:54.

Fis en bris...

#19 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 30 March 2008 - 18:14

Kan det ikkje være noko med tenninga?
No er ikkje eg noken dreven mekaniker, og har ikkje hatt slike problem, men sidan det er bytta forgassere fleire gonger uten at det hjelper så er det kanskje nærliggande å sjå på tenninga?

Eg ville kanskje prøvd å blåse gjennom rør og slanger frå bensinpumpa og til tanken med trykkluft. då merker du greit om det er motstand i noko av røra. (filteret tåler sikkert ikkje trykkluft..) dersom du trur det er trøbbel der fortsatt.

Ellers fint om du skriver kva type suzuki du har smile.gif
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#20 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 30 March 2008 - 20:24

Hehe..har vist glemt å fortell hvilken type dette er. Suzuki SJ410.
Ellers er fordelerlokk og rotor bytta. Stiften er justert i fordelern. Plugger og pluggledninger er bytta. Coil og kondensator er bytta.... Vet ikke om noe mer som kan byttes... blink.gif
Skal prøve trykkluft. Takk for tipset smile.gif

Sti@n

Edited by Annnte, 30 March 2008 - 20:25.

Fis en bris...