Gå til innhold



Foto

Hva kan gjøres nå??


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
50 replies to this topic

#21 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 30 March 2008 - 20:27

Registret har vel ikke hoppet over ei tann?
Bytt register...er ikke så dyrt hvis du gjør det selv.
Reima koster bare 3-400 kr

#22 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 30 March 2008 - 21:29

QUOTE(terje takras @ 30 Mar 2008, 21:27) <{POST_SNAPBACK}>
Registret har vel ikke hoppet over ei tann?
Bytt register...er ikke så dyrt hvis du gjør det selv.
Reima koster bare 3-400 kr


Ahhhhh.....kanskje det som har skjedd ja.....

Kan man finne ut av det før man evnt starte å gjøre jobben?

Sti@n
Fis en bris...

#23 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 30 March 2008 - 23:09

sjekke at punkter på reimhjula står overens når tenningsmerke på svinghjul viser i hølet på girkassa.
sett bilen i 2-3 gir og dytt den i gir uten motor i gang uten handbrekk til du ser tenningsmerket i "vinduet" på girkassa på venstre side. plukk av registerdeksel og sjekk at merker i svinghjul står korrekt. sjekk også at fordeler er komt på rett plass i tenningsrekkefølga.
(usikker på om det er vindu i girkassa på 410)
sjekk også servicemanual på www.suzukiinfo.com

Edited by yakuza, 30 March 2008 - 23:12.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#24 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 30 March 2008 - 23:12

QUOTE(yakuza @ 31 Mar 2008, 00:09) <{POST_SNAPBACK}>
sjekke at punkter på reimhjula står overens når tenningsmerke på svinghjul viser i hølet på girkassa.
sett bilen i 2-3 gir og dytt den i gir uten motor i gang uten handbrekk til du ser tenningsmerket i "vinduet" på girkassa på venstre side. plukk av registerdeksel og sjekk at merker i svinghjul står korrekt. sjekk også at fordeler er komt på rett plass i tenningsrekkefølga.

sjekk også servicemanual på www.suzukiinfo.com


Takk for det!!! Skal gjøre det i morra.... smile.gif Joda, det er vindu i kassa på 410.

Sti@n

Edited by Annnte, 30 March 2008 - 23:26.

Fis en bris...

#25 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 30 March 2008 - 23:40

Hei, jeg skreiv noe langt en annen plass om det. Det er ganske likt på 410, så kanskje det hjelper
http://pirate4x4.no/...ead.php?t=12131

lykke til smile.gif
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#26 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 02 April 2008 - 16:39

QUOTE(ShuDuck @ 31 Mar 2008, 00:40) <{POST_SNAPBACK}>
Hei, jeg skreiv noe langt en annen plass om det. Det er ganske likt på 410, så kanskje det hjelper
http://pirate4x4.no/...ead.php?t=12131

lykke til smile.gif


Ok, har åpna registerdekslet å trilla bilen til tenningsmerket vises i vinduet i girkassen. Fordelern står på sylinder 1 når 10° merket vises i vinduet. Får ikke av dekselet helt av da svinghjulet rører på se da jeg skal løsne hjulet for å få av nederste del av dekslet. Men merket på det øverste hjulet peker mot kl 4 når merket i kassen er på 10°. Skal det være sånn?
Er det farlig at svinghjulet går rundt når jeg tar i??? Regremia er fremdeles på altså...

Sti@n
Fis en bris...

#27 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 03 April 2008 - 16:03

Har nu fått av dekslet. Når merket på girkassen står på 10°, fordelern står på syl 1 - står prikken på svinghjulet ca 1 eller 2 tenner til høyre for rett opp. Skal den prikken stå rett opp??

Sti@n

Edited by Annnte, 03 April 2008 - 16:04.

Fis en bris...

#28 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 03 April 2008 - 20:11

litt usikker sidan 1-2 tenner er ca. 10 grader, men ser du prikken nede på reimhjulet på veiva foran? står den rett opp når prikken oppe gjer det?

Noken som har bytta register på 410 her?
eller har bok til 410?

Edited by yakuza, 03 April 2008 - 20:13.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#29 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 03 April 2008 - 21:57

QUOTE(yakuza @ 3 Apr 2008, 21:11) <{POST_SNAPBACK}>
litt usikker sidan 1-2 tenner er ca. 10 grader, men ser du prikken nede på reimhjulet på veiva foran? står den rett opp når prikken oppe gjer det?

Noken som har bytta register på 410 her?
eller har bok til 410?


Jeg har bok.Men den forklare bare generelt om både 410, 413 og Samurai. Den bruker bare bilder av 413 sad.gif Prikken på det nederste reimhjulet står nesten rett opp når fordelern står på syl 1 og 10 grader i girkassevinduet. Ellers er det tall på det hjulet som også står på reima. Ved de tallene på reima er det streker. Tenkte kanskje at de strekene og tallene burde treff tilsvarende tall og strek på reima, men det skjer ikke.

Beklager min elendige måte å forklare på huh.gif

Stian
Fis en bris...

#30 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 03 April 2008 - 22:04

punkter på reima trenger du ikkje sjekke/tenke på.

Men, når punkt ved nedre tannreimhjul ved veiva står rett opp, skal også punkt på øvre reimhjul på toppen stå rett opp. Det er nok visere/hakk som viser kvar rett opp er. Dette er nok 0 grader på svinghjulet også.

Dei 10 gradene er til grovjustering av tenning/fordeler, finjustering bør gjerast med tenningslampe.

Edited by yakuza, 03 April 2008 - 22:06.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#31 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 03 April 2008 - 22:25

skru til merket "T" kommer rett overens med markeringen i luka på clutchhuset, da skal merket på kammen peke rett mot overettmerket oppe.

de 10 gradene skal man ta med fordeleren, slik at pluggene rekker henge med. det har ikke noe med registeret å gjøre i det hele tatt.


#32 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 03 April 2008 - 22:35

QUOTE(sven @ 3 Apr 2008, 23:25) <{POST_SNAPBACK}>
skru til merket "T" kommer rett overens med markeringen i luka på clutchhuset, da skal merket på kammen peke rett mot overettmerket oppe.

de 10 gradene skal man ta med fordeleren, slik at pluggene rekker henge med. det har ikke noe med registeret å gjøre i det hele tatt.


Takk for svar. Blitt mørkt ute nu, å pære på lyskastern tok kveld litt tidligere. Så får ikke sjekka det før i morra. Takk igjen
Fis en bris...

#33 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 05 April 2008 - 14:49

Har vært å tatt litt bilda av hvordan merker og sånt sitter når merket på nedre svinghjul peker 90° rett opp.
Ser det rett ut eller???

Stian

Attached Thumbnails

  • IMG_2560_copy.jpg
  • IMG_2561_copy.jpg
  • IMG_2562_copy.jpg

Fis en bris...

#34 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 05 April 2008 - 15:59

Om du er helt sikker på at nedre reimhjul står på merket sitt så har reima hoppa over et hakk smile.gif Når du fikser det så går den nok plutselig mye bedre
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#35 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 05 April 2008 - 16:24

QUOTE(ShuDuck @ 5 Apr 2008, 16:59) <{POST_SNAPBACK}>
Om du er helt sikker på at nedre reimhjul står på merket sitt så har reima hoppa over et hakk smile.gif Når du fikser det så går den nok plutselig mye bedre

hvor gammel er reima? Om den har hoppet over er det kanskje like greit å bytte den og strammeren.

#36 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 05 April 2008 - 16:41

QUOTE(ShuDuck @ 5 Apr 2008, 16:59) <{POST_SNAPBACK}>
Om du er helt sikker på at nedre reimhjul står på merket sitt så har reima hoppa over et hakk smile.gif Når du fikser det så går den nok plutselig mye bedre


Er det den merket som jeg har laga ring rundt på kamhjulet som skal stå mot pila på dekselfestet??? Eller er det et av de andre merkene... Beklager, men jeg er fulstendig grønn på dette området....
Har kjøpt ny reim som skal på ja.

Stian
Fis en bris...

#37 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 05 April 2008 - 16:58

syns du skal ta med bilda til bilverkstedet som du betalte 1500 og forlange å få igjen penga, eller i det minste at dei justerer tenning og forgasser for deg gratis..

QUOTE(Annnte @ 5 Apr 2008, 17:41) <{POST_SNAPBACK}>
Er det den merket som jeg har laga ring rundt på kamhjulet som skal stå mot pila på dekselfestet??? Eller er det et av de andre merkene... Beklager, men jeg er fulstendig grønn på dette området....
Har kjøpt ny reim som skal på ja.

Stian

Jepps, merka på hjula skal stå overens og mot merker på kanten.
Fins sikkert ei pil nede der også som punktet/hakket skal stå mot, gjer i alle fall det på 413.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#38 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 05 April 2008 - 18:13

om hakket i clutchhuset peker rett mot streken ved "T" merket har reima di hoppa over....

og er helt enig med Nöcke om at du kanskje burde bytte reim når du først har det fra hverandre. Spennrullen er det neppe noe vits i å bytte, men det kjenner du lett om du kjenner på den, går den meget hakkete rundt eller er slarkete om du vrir litt på den må den byttes, men de pleier ikke bli særlig slitt...

og som yakuza sier... tror jeg hadde tatt med bildene til verkstedet og spurt hva f**n de driver med devil.gif


#39 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 07 April 2008 - 17:06

Da har det skjedd det jeg fryktet. Fant et til merke under et tykt lag med skit ved nedre svinghjul. Etter at jeg justerte hjulet opp mot det merket viser det seg at alt stemmer. Reima har ikke hoppet over et hakk....dermed har jeg INGEN anelse om hva som er galt mad.gif Kan det kanskje være at stempler, toppakning eller noe annet inni motoren har tatt kveld? Den bruke ikke vann, og olja ser ok ut..


Sti@n

Edited by Annnte, 07 April 2008 - 17:28.

Fis en bris...

#40 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 07 April 2008 - 18:18

Ok...har funnet en liten rakker som lager litt trøbbel... Legger ut bildet av den. Jeg skjønner godt at den krangler med slike plugger. Bytta plugger i desember, og hadde dem oppe igjen i januar. Fant en side på nettet som stiller diagnose på plugger, http://www.diskusjon...howtopic=234517
Så det er nokk som de sa på verkstedet at forgassern var gåen. Den har fått stått så lenge i at den har herpa pluggene, å dermed hjelper det ikke å bytte forgasser så lenge pluggenene er ødelagt.
Skal ut å montere bil igjen biggrin.gif

Sti@n

Attached Thumbnails

  • IMG_2566_edit.jpg

Edited by Annnte, 07 April 2008 - 18:39.

Fis en bris...