Gå til innhold



Foto

Lakkeringsspørsmål


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
27 replies to this topic

#1 ojo

ojo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 230 Innlegg:

Posted 08 March 2008 - 13:32

Må bytte over støtfanger, panser og grill fra en donorbil til en annen. Donorbilen har annen farge, og tenker jeg får kjøpe no lakk og spraye på, slik at det ikke blir 2 forskjellige farger på kjerra. Da blir spørsmålet; er det bare å gjøre rent/avfette, og så spraye på, eller bør/må jeg slipe ned litt først, før lakking. Andre ting jeg må huske på?

PS: Bilen er ikke noe smykkeskrin, og vil aldri bli det heller dry.gif ...vil bare sikre meg best mulig mot avflassing/dobbeltarbeid osv.

På forhånd tusen takk for tips!

Oddbjørn

#2 Ollila

Ollila

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 08 March 2008 - 15:43

QUOTE(ojo @ 8 Mar 2008, 13:32) <{POST_SNAPBACK}>
Må bytte over støtfanger, panser og grill fra en donorbil til en annen. Donorbilen har annen farge, og tenker jeg får kjøpe no lakk og spraye på, slik at det ikke blir 2 forskjellige farger på kjerra. Da blir spørsmålet; er det bare å gjøre rent/avfette, og så spraye på, eller bør/må jeg slipe ned litt først, før lakking. Andre ting jeg må huske på?

PS: Bilen er ikke noe smykkeskrin, og vil aldri bli det heller dry.gif ...vil bare sikre meg best mulig mot avflassing/dobbeltarbeid osv.

På forhånd tusen takk for tips!

Oddbjørn


Generelt tips............
For å få lakken til å sitte må du slipe/matte ned alle delan og grunne dem før lakkering, du kan bruke sprayboks. Men lån dæ heller en lakksprøyte og kjøp ferdigblanda lakk, det blir best da sprayboks har en tendens til å "spytte" ut klaser av og til. Ha god varme der du skal lakke i tillegg til at du bør vær nøye med rengjøring og støv. Husk åsså å ha samme avstand fra dyse på sprøyte eller boks på samme avstand fra det du skal lakke hele tida for å få jevne strøk.
Biler og damer er ganske like, når man først har begynt å bruke penger på dem, er det ingen ende.
Damer, akkurat som bilen blir fort grinete vist man ikke "skrur" å vedlikeholder dem. De fleste mannfolk "sikler" etter ny...øhm...bil selvfølgelig, forde
om den gamle trofaste ikke er noe i veien, det bare er sånn.
Å selge en bil er akkurat som å gjøre det slutt med en dame det er ikke enkelt, man vil jo gjør det på en orndtlig måte med alle papirene i orden men,
noen ganger finner man seg ny bil altfor fort................
Skrevet av en anonym bilmekaniker;)

#3 MB 300 GD swb

MB 300 GD swb

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 280 Innlegg:

Posted 09 March 2008 - 09:12

Du trenger bare å legge grunning der hvor det er bart jern, matt lakk gjør samme nytten som grunning. Den er der bare for å få heft til lakken. Når alt er mattet og det som trengs å grunnes er gjort. Så vasker du delene med silikonfjerner. Dette får du kjøpt hos lakkerer. når du lakker legger du lagene vått i vått. Med bare noen minutters mellomrom. Ikke ha det travelt med å få på lakk, bruk god tid slik at det ikke blir sig il lakken.
MB 300 GD SWB 33"

#4 ojo

ojo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 230 Innlegg:

Posted 09 March 2008 - 12:01

Takk for tips, da vet æ litt mer mellow.gif Tenkte å lage meg et telt av 0,20-plast i garasjen i påsken, og sette på litt ekstra varme. Når det gjelder plaststøtfangern, blir det vel det samme, all den tid den er lakka fra før.

#5 pat42

pat42

    pat42int

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 790 Innlegg:

Posted 10 March 2008 - 21:35

Nå får man ikke kjøpt skikkelig lakk lenger i litersvis. Bare vanntynnet miljølakk. Tørker seinere og krever høyere temperatur i lokalet der man lakkerer.
Jeg mener personlig at det er dårligere kvalitet på denne lakken også.

Lakk på boks får man kjøpt vanlig løsemiddeltynnet kvalitet av, men det egner seg jo ikke til større ting som et panser.
Vel, vel, nå er det i alle fall nevnt....
http://www.4x4norway.no

Patrol Y61 SE
4.2TDI

#6 Goblin

Goblin

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 57 Innlegg:

Posted 12 March 2008 - 19:15

Bare husk plast primer på plastfangeren din. Ellers vil lakken begyne og flase ettr at det Norske været har jobbet med den en stund.

Kjøpte "vanelig" bt (lastebil lakk)lakk over disk er fofje dagen jeg, den er ikke fult så fin som den andre billakken men duger mere en godt nokk tilBruksbiler og tereng kjøring.
Ingenting er umulig!
Det umulige tar bare litt lengere tid:)

#7 ojo

ojo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 230 Innlegg:

Posted 13 March 2008 - 17:23

Hmm, begynte å leke med tanken på å "garasje-lakkere" hele bilen dribble.gif Den har endel hakk, riper og fargeforskjeller etter større klistremerker (tidl. brukt av et firma). Da må æ ihvertfall kjøpe ei lakksprøyte..kan ikke stå å knote med spraybokser. Hva vil ei duganes lakksprøyte koste, sånn cirka? Tviler på at ei slik i de luft-settene fra Europris vil duge huh.gif

Uansett må jeg vel notere slik plastprimer på handlelista også.
Sandpapir for å matte...1000-1200-papir skulle vel være bra til det?

#8 Goblin

Goblin

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 57 Innlegg:

Posted 13 March 2008 - 19:38

Jeg kjøpte sprøyte på Thorshov, den funka greit nokk den, vann gulvet og fyr godt opp med en bra trykkregulator så er det bare å lakke i vei.

Men resultatet blir ikke som en lakkboks da sad.gif
Ingenting er umulig!
Det umulige tar bare litt lengere tid:)

#9 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 14 March 2008 - 12:26

QUOTE(ojo @ 13 Mar 2008, 17:23) <{POST_SNAPBACK}>
Hva vil ei duganes lakksprøyte koste, sånn cirka? Tviler på at ei slik i de luft-settene fra Europris vil duge huh.gif

Uansett må jeg vel notere slik plastprimer på handlelista også.
Sandpapir for å matte...1000-1200-papir skulle vel være bra til det?



Biltemas "proffsprøyte" med overliggende kopp er et funn og koster 250kr. Til nedmatting er slike "negerfi...er" greie.

Eller les denne tråden: http://board.moparts...l...part=1&vc=1
Jobb og betal skatt, tusener på trygd er avhengig av deg!

#10 4løpern

4løpern

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 120 Innlegg:

Posted 14 March 2008 - 13:32

QUOTE(nordmøring @ 14 Mar 2008, 12:26) <{POST_SNAPBACK}>
Biltemas "proffsprøyte" med overliggende kopp er et funn og koster 250kr. Til nedmatting er slike "negerfi...er" greie.


Visst det er "negerkuse" du tenker på, som egentlig heter fiberdisk, så bruker du ikke det til å matte ned med, du trenger ikke fjerne den gamle lakken om ikke der er rust under.

Kommer litt an på hva slags lakk du skal ha på, om du skal ha metallic lakk ville jeg slipt med p800-p1000 korning vått, eller p400-p500 tørt på rondell.

Om ikke di skal ha metllic lakk, bare vanlig "tett farge" så holder det greit med p600 vått og p320 tørt på rondell.

Har aldri lakka med biltema sprøye, eller noen andre slags "billig" sprøyter, men til en garasje lakkerimg så skulle vel den duge. Er vel helst den som står bak sprøyta det kommer an på..smile.gif


Today

Tomorrow

Forever

#11 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 14 March 2008 - 22:31

QUOTE(4løpern @ 14 Mar 2008, 13:32) <{POST_SNAPBACK}>
Visst det er "negerkuse" du tenker på, som egentlig heter fiberdisk, så bruker du ikke det til å matte ned med, du trenger ikke fjerne den gamle lakken om ikke der er rust under.



Nei, det som kalles negerf..te eller kuse her er en slik sort eller brun sak som ligner en gryteskrubb. Du skal ha god tid for å fjerne lakk med en slik men til å matte ned lakken er de geniale. Også kjekke om en skal polere opp noe i dreibenken, pusse messing/kopper som er eiret og sikkert noen tusen ting til.
Selges i ark på omtrent A5-størrelse.
Jobb og betal skatt, tusener på trygd er avhengig av deg!

#12 4løpern

4løpern

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 120 Innlegg:

Posted 15 March 2008 - 03:08

QUOTE(nordmøring @ 14 Mar 2008, 22:31) <{POST_SNAPBACK}>
Nei, det som kalles negerf..te eller kuse her er en slik sort eller brun sak som ligner en gryteskrubb. Du skal ha god tid for å fjerne lakk med en slik men til å matte ned lakken er de geniale. Også kjekke om en skal polere opp noe i dreibenken, pusse messing/kopper som er eiret og sikkert noen tusen ting til.
Selges i ark på omtrent A5-størrelse.


Ahh.. da skjønner jeg hva du mener:) Kaller det bare for matteklut vi. De til 3M du tenker på? Får kjøpt de på rull også. Er 3 forskjellige varianter, den groveste er lilla, er den jeg ville brukt i dette tilfelle.. Så er der en grå en, å en kobberfarga, som er den fineste..


Today

Tomorrow

Forever

#13 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 15 March 2008 - 13:06

Akkurat rett!
Jobb og betal skatt, tusener på trygd er avhengig av deg!

#14 egulbr

egulbr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 297 Innlegg:

Posted 16 March 2008 - 11:43

Hvis du skal ha resultatet til å bli best mulig, så går du til et lakkeringsverksted i nærheten å kjøper en liter eller 2 med fyllergrunning. Matter ned alt først. Og lakkerer hele bilen med et par strøk fyller grunning. Da får du fyllt opp små ugjevnheter og riper. Og resultatet blir mye bedre.
1997 Toyota Hilux 2.4 D

#15 4løpern

4løpern

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 120 Innlegg:

Posted 16 March 2008 - 12:03

QUOTE(ojo @ 8 Mar 2008, 13:32) <{POST_SNAPBACK}>
Må bytte over støtfanger, panser og grill fra en donorbil til en annen. Donorbilen har annen farge, og tenker jeg får kjøpe no lakk og spraye på, slik at det ikke blir 2 forskjellige farger på kjerra. Da blir spørsmålet; er det bare å gjøre rent/avfette, og så spraye på, eller bør/må jeg slipe ned litt først, før lakking. Andre ting jeg må huske på?

PS: Bilen er ikke noe smykkeskrin, og vil aldri bli det heller dry.gif ...vil bare sikre meg best mulig mot avflassing/dobbeltarbeid osv.

På forhånd tusen takk for tips!

Oddbjørn



Det du må gjøre er.. Vaske med silikon, kanskje bare vanli avfetting først, så må du matte ned, her kan du bruke det 3M klutene som det står om lenger opp i tråden.

Så er det egentlig bare å lakke, men om der er noen plasser der er bart metall må du ha på noe grunning/fyller. Om det er 2sikt lakk på bilen eller de nye delene så ville jeg hatt på noe grunning/fyller der du har hatt gjennomslipninger til basen, da basen kan reagere med den gamle basen, å koke opp. Lite sannsynlig at dette skjer, om du bruker vannfortynnbar baselakk, da den er ganske "snill" mot underlaget.

Det du skal være obs på om du bruker vannfortynnbar lakk er at den tørker utrolig seint, og at den kan se ut til å være helt feil i fargen når den er våt.

Skal du lakke bilen din i 1sikt så er der ikke noe særlig problem, men ville allikevel lagt grunning/fyller over gjennomslipninger. Da må du jo selvfølgelig matte ned grunning/fyller før du lakker oppå.

Lykke til:)


Today

Tomorrow

Forever

#16 ojo

ojo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 230 Innlegg:

Posted 16 March 2008 - 13:37

Utrolig godt å få denne hjelpa for en som aldri har gjort dette før biggrin.gif !

Var i går og kjøpte inn silikonfjerner og 320, 600, 1000 og 1200 3M-papir, i tillegg til engangskjeledress m/hette og tynne arb.hansker. Noen tips til dugende støvmaske shiftyninja.gif? Tenkte litt på Heimevernets gassmaske shifty.gif men neppe populært å komme med ei burgunderrød på neste øvelse.

Vanlig lakk (ikke metallic) er bestilt, drar å henter den i morgen. Dette er ikke miljølakk, men "ordentlig" løsmiddelbasert lakk. Det med sånn fyller må jeg se om jeg får tak i...hørtes bra ut. Skal prøve å få lagt ut no bilder etterhvert.

Edited by ojo, 16 March 2008 - 13:42.


#17 4løpern

4løpern

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 120 Innlegg:

Posted 16 March 2008 - 14:23

Man får kjøpt engangs kullfibermasker. De er helt greie de. Er 3M som har de også. Visst du har en BilXtra butikk i nærheten så vil jeg tro de leverer det. Kan jo også bare legge en 1k filler/primer over bart metall. Det får man kjøpt på sprayboks.


Today

Tomorrow

Forever

#18 hår ball

hår ball

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 210 Innlegg:

Posted 17 March 2008 - 17:15

kullfiltermaska duger ikke til lakkering..
er kun friskluftsmaske/hel maske som duger, du drar like my giftstoffer gjennom huden der du ikke har maske, så i bunn å grunn kunne du like godt stått uten maske..

jeg vet at obs bygg selger en del 3M masker..
85 rocky 2,8TD: hilux akslinger og 35 to come.
83 hilux: 4" trailmaster, 2,4 td, 35-14x15
82 hilux: sur 2,2diesel,4trinns, mangler platt.

#19 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 17 March 2008 - 17:58

QUOTE(hår ball @ 17 Mar 2008, 17:15) <{POST_SNAPBACK}>
kullfiltermaska duger ikke til lakkering..
er kun friskluftsmaske/hel maske som duger, du drar like my giftstoffer gjennom huden der du ikke har maske, så i bunn å grunn kunne du like godt stått uten maske..

jeg vet at obs bygg selger en del 3M masker..



Du har et godt poeng, men med maske, så sparer du uansett lungene, og at nesa klistrer seg igjen wink.gif

Det er de færreste hobbylakkererne som har investert i friskluftsmaske, og uansett er det bedre med ei vanlig maske, enn ikkenoe cool.gif
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#20 4løpern

4løpern

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 120 Innlegg:

Posted 17 March 2008 - 19:40

QUOTE(hår ball @ 17 Mar 2008, 17:15) <{POST_SNAPBACK}>
kullfiltermaska duger ikke til lakkering..
er kun friskluftsmaske/hel maske som duger, du drar like my giftstoffer gjennom huden der du ikke har maske, så i bunn å grunn kunne du like godt stått uten maske..

jeg vet at obs bygg selger en del 3M masker..


Kullfiltermaske duger til lakkering smile.gif

Det som er med kullfiltermaske uten friskluft er det at ingen kan måle når filtera er fulle, når de slutter å ta opp gassene, derfor er ikke en kullfiltermaske godkjent til lakkring uten friskluft, å ta en lakkering eller 2 uten friskluft er ikke noe problem. Det aktive kullfiberet begynner å ta til seg alt av gasser så fort posen åpnes, å det blir vel sagt at de varer kanskje 1 dag..

Jeg lakker med friskluft på jobb, men kun halvmaske, å det er godkjent. Skal man kjøpe friskluftbelte til halvmaske så koster bare beltet ca 3000,- Det kan man ikke kjøpe for en garasjelakkering..

Om du snurper lakkdressen godt sammen i ansiktet så er det ikke nødvendig med mer enn en engangshalvmaske.


Today

Tomorrow

Forever