Lakkeringsspørsmål
#1
Posted 08 March 2008 - 13:32
PS: Bilen er ikke noe smykkeskrin, og vil aldri bli det heller ...vil bare sikre meg best mulig mot avflassing/dobbeltarbeid osv.
På forhånd tusen takk for tips!
Oddbjørn
#2
Posted 08 March 2008 - 15:43
PS: Bilen er ikke noe smykkeskrin, og vil aldri bli det heller ...vil bare sikre meg best mulig mot avflassing/dobbeltarbeid osv.
På forhånd tusen takk for tips!
Oddbjørn
Generelt tips............
For å få lakken til å sitte må du slipe/matte ned alle delan og grunne dem før lakkering, du kan bruke sprayboks. Men lån dæ heller en lakksprøyte og kjøp ferdigblanda lakk, det blir best da sprayboks har en tendens til å "spytte" ut klaser av og til. Ha god varme der du skal lakke i tillegg til at du bør vær nøye med rengjøring og støv. Husk åsså å ha samme avstand fra dyse på sprøyte eller boks på samme avstand fra det du skal lakke hele tida for å få jevne strøk.
Damer, akkurat som bilen blir fort grinete vist man ikke "skrur" å vedlikeholder dem. De fleste mannfolk "sikler" etter ny...øhm...bil selvfølgelig, forde
om den gamle trofaste ikke er noe i veien, det bare er sånn.
Å selge en bil er akkurat som å gjøre det slutt med en dame det er ikke enkelt, man vil jo gjør det på en orndtlig måte med alle papirene i orden men,
noen ganger finner man seg ny bil altfor fort................
Skrevet av en anonym bilmekaniker;)
#3
Posted 09 March 2008 - 09:12
#4
Posted 09 March 2008 - 12:01
#5
Posted 10 March 2008 - 21:35
Jeg mener personlig at det er dårligere kvalitet på denne lakken også.
Lakk på boks får man kjøpt vanlig løsemiddeltynnet kvalitet av, men det egner seg jo ikke til større ting som et panser.
Vel, vel, nå er det i alle fall nevnt....
#6
Posted 12 March 2008 - 19:15
Kjøpte "vanelig" bt (lastebil lakk)lakk over disk er fofje dagen jeg, den er ikke fult så fin som den andre billakken men duger mere en godt nokk tilBruksbiler og tereng kjøring.
Det umulige tar bare litt lengere tid:)
#7
Posted 13 March 2008 - 17:23
Uansett må jeg vel notere slik plastprimer på handlelista også.
Sandpapir for å matte...1000-1200-papir skulle vel være bra til det?
#8
Posted 13 March 2008 - 19:38
Men resultatet blir ikke som en lakkboks da
Det umulige tar bare litt lengere tid:)
#9
Posted 14 March 2008 - 12:26
Uansett må jeg vel notere slik plastprimer på handlelista også.
Sandpapir for å matte...1000-1200-papir skulle vel være bra til det?
Biltemas "proffsprøyte" med overliggende kopp er et funn og koster 250kr. Til nedmatting er slike "negerfi...er" greie.
Eller les denne tråden: http://board.moparts...l...part=1&vc=1
#10
Posted 14 March 2008 - 13:32
Visst det er "negerkuse" du tenker på, som egentlig heter fiberdisk, så bruker du ikke det til å matte ned med, du trenger ikke fjerne den gamle lakken om ikke der er rust under.
Kommer litt an på hva slags lakk du skal ha på, om du skal ha metallic lakk ville jeg slipt med p800-p1000 korning vått, eller p400-p500 tørt på rondell.
Om ikke di skal ha metllic lakk, bare vanlig "tett farge" så holder det greit med p600 vått og p320 tørt på rondell.
Har aldri lakka med biltema sprøye, eller noen andre slags "billig" sprøyter, men til en garasje lakkerimg så skulle vel den duge. Er vel helst den som står bak sprøyta det kommer an på..
Today
Tomorrow
Forever
#11
Posted 14 March 2008 - 22:31
Nei, det som kalles negerf..te eller kuse her er en slik sort eller brun sak som ligner en gryteskrubb. Du skal ha god tid for å fjerne lakk med en slik men til å matte ned lakken er de geniale. Også kjekke om en skal polere opp noe i dreibenken, pusse messing/kopper som er eiret og sikkert noen tusen ting til.
Selges i ark på omtrent A5-størrelse.
#12
Posted 15 March 2008 - 03:08
Selges i ark på omtrent A5-størrelse.
Ahh.. da skjønner jeg hva du mener:) Kaller det bare for matteklut vi. De til 3M du tenker på? Får kjøpt de på rull også. Er 3 forskjellige varianter, den groveste er lilla, er den jeg ville brukt i dette tilfelle.. Så er der en grå en, å en kobberfarga, som er den fineste..
Today
Tomorrow
Forever
#13
Posted 15 March 2008 - 13:06
#14
Posted 16 March 2008 - 11:43
#15
Posted 16 March 2008 - 12:03
PS: Bilen er ikke noe smykkeskrin, og vil aldri bli det heller ...vil bare sikre meg best mulig mot avflassing/dobbeltarbeid osv.
På forhånd tusen takk for tips!
Oddbjørn
Det du må gjøre er.. Vaske med silikon, kanskje bare vanli avfetting først, så må du matte ned, her kan du bruke det 3M klutene som det står om lenger opp i tråden.
Så er det egentlig bare å lakke, men om der er noen plasser der er bart metall må du ha på noe grunning/fyller. Om det er 2sikt lakk på bilen eller de nye delene så ville jeg hatt på noe grunning/fyller der du har hatt gjennomslipninger til basen, da basen kan reagere med den gamle basen, å koke opp. Lite sannsynlig at dette skjer, om du bruker vannfortynnbar baselakk, da den er ganske "snill" mot underlaget.
Det du skal være obs på om du bruker vannfortynnbar lakk er at den tørker utrolig seint, og at den kan se ut til å være helt feil i fargen når den er våt.
Skal du lakke bilen din i 1sikt så er der ikke noe særlig problem, men ville allikevel lagt grunning/fyller over gjennomslipninger. Da må du jo selvfølgelig matte ned grunning/fyller før du lakker oppå.
Lykke til:)
Today
Tomorrow
Forever
#16
Posted 16 March 2008 - 13:37
Var i går og kjøpte inn silikonfjerner og 320, 600, 1000 og 1200 3M-papir, i tillegg til engangskjeledress m/hette og tynne arb.hansker. Noen tips til dugende støvmaske ? Tenkte litt på Heimevernets gassmaske men neppe populært å komme med ei burgunderrød på neste øvelse.
Vanlig lakk (ikke metallic) er bestilt, drar å henter den i morgen. Dette er ikke miljølakk, men "ordentlig" løsmiddelbasert lakk. Det med sånn fyller må jeg se om jeg får tak i...hørtes bra ut. Skal prøve å få lagt ut no bilder etterhvert.
Edited by ojo, 16 March 2008 - 13:42.
#17
Posted 16 March 2008 - 14:23
Today
Tomorrow
Forever
#18
Posted 17 March 2008 - 17:15
er kun friskluftsmaske/hel maske som duger, du drar like my giftstoffer gjennom huden der du ikke har maske, så i bunn å grunn kunne du like godt stått uten maske..
jeg vet at obs bygg selger en del 3M masker..
83 hilux: 4" trailmaster, 2,4 td, 35-14x15
82 hilux: sur 2,2diesel,4trinns, mangler platt.
#19
Posted 17 March 2008 - 17:58
er kun friskluftsmaske/hel maske som duger, du drar like my giftstoffer gjennom huden der du ikke har maske, så i bunn å grunn kunne du like godt stått uten maske..
jeg vet at obs bygg selger en del 3M masker..
Du har et godt poeng, men med maske, så sparer du uansett lungene, og at nesa klistrer seg igjen
Det er de færreste hobbylakkererne som har investert i friskluftsmaske, og uansett er det bedre med ei vanlig maske, enn ikkenoe
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#20
Posted 17 March 2008 - 19:40
er kun friskluftsmaske/hel maske som duger, du drar like my giftstoffer gjennom huden der du ikke har maske, så i bunn å grunn kunne du like godt stått uten maske..
jeg vet at obs bygg selger en del 3M masker..
Kullfiltermaske duger til lakkering
Det som er med kullfiltermaske uten friskluft er det at ingen kan måle når filtera er fulle, når de slutter å ta opp gassene, derfor er ikke en kullfiltermaske godkjent til lakkring uten friskluft, å ta en lakkering eller 2 uten friskluft er ikke noe problem. Det aktive kullfiberet begynner å ta til seg alt av gasser så fort posen åpnes, å det blir vel sagt at de varer kanskje 1 dag..
Jeg lakker med friskluft på jobb, men kun halvmaske, å det er godkjent. Skal man kjøpe friskluftbelte til halvmaske så koster bare beltet ca 3000,- Det kan man ikke kjøpe for en garasjelakkering..
Om du snurper lakkdressen godt sammen i ansiktet så er det ikke nødvendig med mer enn en engangshalvmaske.
Today
Tomorrow
Forever