Gå til innhold



Foto

Justerte opp ladetrykket


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
28 replies to this topic

#1 N_maximus_N

N_maximus_N

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 10 March 2008 - 01:45

Hei,

Jeg prøvde å koble fra slangen fra kompressorhuset og til wastegate på bilen istad, bare for å prøve. Turboen klarte å lade 1,1 før den gav seg, er dette vanlig på turboene som står på RD28t? Tok en prøvetur på kanskje 10 min og prøvde å gi på, men den gikk ikke så mye bedre, har dette noe med at dieselpumpa ikke blir justert opp, at den gikk så dårlig? Hvor mye bedre vil den gå med høyere justert dieselpumpe?

Hvor mye tåler disse turboene av ladetrykk over lengre tid før de går dukken? Kan motoren ha fått noen skade av at jeg prøvde dette en liten stund? Gav på litt da for å teste men innen rimlighetens grenser selvfølgelig, 3500 - 4000rpm maks!

#2 PM

PM

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 228 Innlegg:

Posted 10 March 2008 - 23:20

QUOTE(N_maximus_N @ 10 Mar 2008, 01:45) <{POST_SNAPBACK}>
Hei,

Jeg prøvde å koble fra slangen fra kompressorhuset og til wastegate på bilen istad, bare for å prøve. Turboen klarte å lade 1,1 før den gav seg, er dette vanlig på turboene som står på RD28t? Tok en prøvetur på kanskje 10 min og prøvde å gi på, men den gikk ikke så mye bedre, har dette noe med at dieselpumpa ikke blir justert opp, at den gikk så dårlig? Hvor mye bedre vil den gå med høyere justert dieselpumpe?

Hvor mye tåler disse turboene av ladetrykk over lengre tid før de går dukken? Kan motoren ha fått noen skade av at jeg prøvde dette en liten stund? Gav på litt da for å teste men innen rimlighetens grenser selvfølgelig, 3500 - 4000rpm maks!


Tetta du slangen/eller nippel på kompr. hus da du koblet den fra, ellers vil den blåse trykkluft ut i det fri, da vil det gå dårlig.

#3 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 11 March 2008 - 06:34

Jeg røska av slangen til wastegaten med et uhell mens jeg holdt på å justere laddetrykket på min sd33t. Den er litt oppjustert på pumpa fra før av.. Ladda også 1.1 med åpen slange.. Prøvde å blinde slangen og du djævelen så det gikk... Turbotrykksmålern går bare til 1,5 bar og nåla va på GOD vei rundt og tilbake til 0.... Turde ikke å dra den skikkeli på turtall da... Men hvis du synes at bilen ikke gikk noe særlig bedre, så er det vel i mangel på eksosanlegg og diesel.. Nå vet ikke jeg hvordan dieselpumpa er på din motor, men den har sikkert noe boost-compensatorgreier. Øker dieselmengden proposjonalt med turbotrykket... På min motor kan man stille set-punktet på denne og dermed gi mer diesel over hele registeret.

Hvor måler du trykket? Rett på innsuget eller på turboen?

QUOTE(PM @ 10 Mar 2008, 23:20) <{POST_SNAPBACK}>
Tetta du slangen/eller nippel på kompr. hus da du koblet den fra, ellers vil den blåse trykkluft ut i det fri, da vil det gå dårlig.


Hvis trykket steig da han røska av slangen så skal/bør den jo bedre.. En bleed-ventilen på aktuatorslangen gjør jo akkurat det samme.. Slipper deler av laddelufta ut i det fri...

Edited by wazzza, 11 March 2008 - 06:38.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#4 N_maximus_N

N_maximus_N

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 11 March 2008 - 10:43

Tetta slangen ja. Men den gikk jo litt bedre, men ikke mye! Vil ikke kjøre med dette før jeg får montert intercooler, men har lyst til å nett prøve det for å se hvordan den går!

Men tror dere det er skadelig å nett prøve dette? Hvor på pumpa skal jeg justere?(og ja, skal huske hvor den sto orginalt)

EDIT:

Fant dieselmengdeskrua under ei hette når jeg sjekka litt rundt på pumpa. Justerte opp en halv omdreining og den gikk betydlig bedre! Justerte den ned igjen etter å ha kjørt litt med oppskrudd pumpe og høyere turbotrykk!

Jeg tenkte også på en ting, hvor mye kan jeg stille pumpa NED dersom jeg justerer opp tomgangen? Kunne tenke meg å prøve å se hvor drivstoffgjerrig bilen kan bli! Altså dersom jeg justere opp tomgangen og ned dieselmengeskrua så mye jeg kan, kan dette være dårlig for motoren? Jeg finner ikke noe som kan tilsi at det skulle være dårlig for motoren... Vet at effekten vil gå drastisk ned men for enkel pendelkjøring på flat vei kunne det jo vært artig å prøvd!

Edited by N_maximus_N, 11 March 2008 - 12:58.


#5 safari2

safari2

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 133 Innlegg:

Posted 11 March 2008 - 16:16

Hei

Anbefales ikke å skru ned dieselpumpa.
For mager blanding vil kunne skade motoren.

Akkurat hvorfor vet ikke jeg, men har det fra sikre kilder.
Blir vel no galt med smøring og temperatur i sylinderene tenker jeg.
tab

#6 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 11 March 2008 - 19:42

QUOTE(safari2 @ 11 Mar 2008, 16:16) <{POST_SNAPBACK}>
Hei

Anbefales ikke å skru ned dieselpumpa.
For mager blanding vil kunne skade motoren.

Akkurat hvorfor vet ikke jeg, men har det fra sikre kilder.
Blir vel no galt med smøring og temperatur i sylinderene tenker jeg.


På en bensinbil stemmer det du sier, men på en diesel er det omvendt.. De fleste dieseler har ikke noe gasspjeld.. De går med luftoverskudd hele tiden. Effekten avhenger av hvor mye diesel du sprøyter innpå. På min 3.3TD går gasspedalen rett til dieselpumpa, altså den eneste som regulerer dieselmengden er høyrefoten...

Masse diesel, masse varme....
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#7 Y60-Hans

Y60-Hans

    BROMM

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 732 Innlegg:

Posted 11 March 2008 - 20:10

Og viss du nappa av slangen fra kompressorhuset får du heller ikke noe trykk inn på boost kompensatoren på pumpa....
Gjødsler dekka dagli,
men de blir ikke større!?!

Hans Heimdal
915 97 415
Hans@offroad.no

#8 advance

advance

    King Kong

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1322 Innlegg:

Posted 11 March 2008 - 22:12

Skru opp dieselmengden og det vil gå merkbart bedre. Bare ladetrykk på diesel har liten effekt.
Hilsen Anders ;)

#9 Nismek

Nismek

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 108 Innlegg:

Posted 12 March 2008 - 01:11

Anbefales ikke å skru ned dieselmengden på pompa mye"fra fabrikk innstiling""for da går motoren for magert,da øker forbrenigstempraturen.
Du skader stempel(svir hull)kan brene ventiler,turboen kan blir veldig varm(snareveien til havari)
hvis ikke slangen er tilkoblet boost kompensatoren på pumpa,vil motre få for mager blanding.

Når du ska øke ladetrykke bruk"Universal bleed ventil for å øke ladetrykket på turbo(http://www.turbofun....egory/8608.html)denne gjør att wastegate åpner senere(mer ladetrykk)
Skru opp dieselmengden"i forhold til hvor mye du øker ladetryke..
Ville ikke kjørt med mer en 1 bar ladetrykk .

Edited by Nismek, 15 March 2008 - 01:07.


#10 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 12 March 2008 - 06:40

QUOTE(wazzza @ 11 Mar 2008, 19:42) <{POST_SNAPBACK}>
På en bensinbil stemmer det du sier, men på en diesel er det omvendt.. De fleste dieseler har ikke noe gasspjeld.. De går med luftoverskudd hele tiden. Effekten avhenger av hvor mye diesel du sprøyter innpå. På min 3.3TD går gasspedalen rett til dieselpumpa, altså det eneste som regulerer dieselmengden er høyrefoten... En diesel kan ikke gå for magert...

Masse diesel, masse varme....

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#11 safari2

safari2

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 133 Innlegg:

Posted 12 March 2008 - 06:47

For mye diesel vil ikke gi for mye varme.
For mye diesel blir ikke forbrent og fungerer heller som kjøling./smøring
For lite diesel i lengden vil kunne gi brente stempler. Blir lite smøring og mye luft.


Men bare å prøve......
tab

#12 PM

PM

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 228 Innlegg:

Posted 12 March 2008 - 09:49

QUOTE(safari2 @ 12 Mar 2008, 06:47) <{POST_SNAPBACK}>
For mye diesel vil ikke gi for mye varme.
For mye diesel blir ikke forbrent og fungerer heller som kjøling./smøring
For lite diesel i lengden vil kunne gi brente stempler. Blir lite smøring og mye luft.
Men bare å prøve......





MYE diesel gir MYE varme, that`s it. Har sjekka det noen ganger på min bil, med mye svart røyk så går eksostempraturen fort opp. Derfor er det også viktig med sånn EGT måler ved trimming av diesel. Har ingen hensikt å gå etter kjølevesketemp. siden den er altfor sein til å reagere.

Altfor mye diesel kan faktisk vaske vekk oljefilmen inne i sylinderene.

Edited by PM, 12 March 2008 - 09:49.


#13 advance

advance

    King Kong

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1322 Innlegg:

Posted 14 March 2008 - 00:18

QUOTE(safari2 @ 12 Mar 2008, 06:47) <{POST_SNAPBACK}>
For mye diesel vil ikke gi for mye varme.
For mye diesel blir ikke forbrent og fungerer heller som kjøling./smøring
For lite diesel i lengden vil kunne gi brente stempler. Blir lite smøring og mye luft.
Men bare å prøve......


Dette er helt galt!!! Folk ødelegger motoren sin hvis de følger dette. For mye diesel = for mye varme!

At det ryker svart ved høyt pådrag er ok, så lenge det ikke ryker svart ved vanlig kjøring så er du temmelig safe...
Hilsen Anders ;)

#14 Patrolmania

Patrolmania

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 15 Innlegg:

Posted 14 March 2008 - 20:27

QUOTE(advance @ 14 Mar 2008, 00:18) <{POST_SNAPBACK}>
Dette er helt galt!!! Folk ødelegger motoren sin hvis de følger dette. For mye diesel = for mye varme!

At det ryker svart ved høyt pådrag er ok, så lenge det ikke ryker svart ved vanlig kjøring så er du temmelig safe...


Altså er konklusjonen at det er farlig å justere OPP for mye diesel og ikke NED?? Å justere ned pumpa ved mistenkelig høyt forbruk er på ingen måte skadelig?

#15 PM

PM

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 228 Innlegg:

Posted 15 March 2008 - 14:45

QUOTE(advance @ 14 Mar 2008, 00:18) <{POST_SNAPBACK}>
Dette er helt galt!!! Folk ødelegger motoren sin hvis de følger dette. For mye diesel = for mye varme!

At det ryker svart ved høyt pådrag er ok, så lenge det ikke ryker svart ved vanlig kjøring så er du temmelig safe...


Må få legge til at det er ikke så veldig bra at det ryker svart på mye gass heller, blir fort jæ...... varmt.
Så skaff dere EGTmåler fokens!!

#16 Datsun Diesel

Datsun Diesel

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 61 Innlegg:

Posted 15 March 2008 - 19:00

Håld bånn og skruv pumpa heil inn og tett slangen til wastegaten da blir det bra!

#17 pat42

pat42

    pat42int

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 790 Innlegg:

Posted 16 March 2008 - 16:28

QUOTE(Datsun Diesel @ 15 Mar 2008, 19:00) <{POST_SNAPBACK}>
Håld bånn og skruv pumpa heil inn og tett slangen til wastegaten da blir det bra!


Er det ironi eller blink.gif
Håper det...

Sørg for at bilen får så mye luft og så kald luft som mulig (intercooler)
Det skal ikke ryke mye uansett hvordan du belaster motoren. Det vil ryke litt med det samme man gir gass før turboen har klart å følge med, men det skal man ikke se etter, det er jevn belastning som sier om ting er på stell her.

Svart røyk er uforbrent diesel. Svart røyk er da enten et tegn på at motoren får for mye diesel eller for lite luft. Ingen av delene er bra, for resultatet er høy temperatur.

Ikke gå i den fella å blande dieselforbrenning med bensin forbrenning, det er to vidt forskjellige ting.
På en bensinbil er et overskudd med drivstoff med på å kjøle motoren, det er motsatt på en dieselmotor.

Det er en ting som forteller om motoren har det bra og det er eksostemp.
Med andre ord: Pyromåler som PM sier.

Det som hjelper best til å holde ned temperaturen på eksosen er å senke temperaturen på innsugslufta og sørge for at motoren får nok luft.....
http://www.4x4norway.no

Patrol Y61 SE
4.2TDI

#18 Datsun Diesel

Datsun Diesel

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 61 Innlegg:

Posted 16 March 2008 - 18:28

Nei det er ikke kødd.
Det fungerer bra hos meg

#19 advance

advance

    King Kong

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1322 Innlegg:

Posted 17 March 2008 - 00:10

QUOTE(pat42 @ 16 Mar 2008, 16:28) <{POST_SNAPBACK}>
Det er en ting som forteller om motoren har det bra og det er eksostemp.
Med andre ord: Pyromåler som PM sier.


Slenger meg på her!!(selv om dette koster litt)
Hilsen Anders ;)

#20 N_maximus_N

N_maximus_N

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 19 March 2008 - 02:01

Hvilket trykk bør jeg legge meg på dersom jeg kommer til å kjøre opp tunge bakker med høy belastning over tid UTEN intercooler? Intercooler kommer etterhvert men nå til å begynne med? Bilen kommer ikke til å trekke noen tung henger eller noe sånt til å begynne med men hva bør jeg ha for at turbo og motor skal ha det godt? 1 bar?

Og hvor mye skal jeg justere skrua på pumpa? Til det begynner å ryke når bilen går på tomgang eller? Hvor mange hk kan jeg forvente ut av det trykket du anbefaler jeg bør ligge på?