Gå til innhold



Foto

Direktoratet for Naturforvaltning har nå offenteliggjort tilrådningen til ny utmarkslov


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 10 March 2008 - 19:51

Noe trist, men og noe MEGET hyggelig

Her er hovedpunktene i tilrådningen, se spesielt siste punkt smile.gif

Dette er ikke på noen måte helt ferdig enda, det skal fortsatt godkjennes av miljøverndepartementet....


Motorferdsel som har klar samfunnsnytte og transport av materiell og utstyr skal være tillatt. Allment politi, redningstjeneste og nødvendig transport innen jordbruks- skogbruks- og reindriftsnæringen er direkte tillatt uten søknad, mens en kan få tillatelse etter søknad til utmarksnæring, fiskekultivering, bagasjetransport til hytter med mer .

Motorferdsel for fornøyelsens skyld (rekreasjonskjøring) og generell persontransport blir ikke tillatt. Det blir ikke åpnet for etablering av rekreasjonsløyper for snøskutere.i større deler av landet enn i dag.

Leiekjøring skal være hovedregelen for nødvendig transport av materiell og utstyr på snødekt mark etter en overgangsordning i maks 3 år etter at loven trer i kraft. Persontransport aksepteres i utgangspunktet ikke, men det kan gis tillatelse til transport for varig forflytningshemmede eller snøskutertransport ved gruppeturer for eldre og funksjonshemmede

Et svært restriktivt regime for barmarkskjøring opprettholdes, og tillatt kjøring skal i hovedsak være etter traktorveier.

Rammene for kjøretillatelser samt dispensasjoner fra regelverket, blir både tydeligere og strammere, med større krav til skriftlig begrunnelse og vurdering av skader og ulemper.

Motorferdselregelverket kobles til kommunens arealplanlegging ved at kommunene skal ha en kommunal motorferdselplan som angir hvor, når og hvordan motorferdsel i medhold av loven kan foregå i kommunen.

Det åpnes for at staten (fylkesmannen) kan føre tilsyn med kommunenes praktisering av motorferdselloven, sammen med en sanksjonshjemmel ifht. kommuner som forvalter sin myndighet i strid mod lovens rammer.

Kontrollmulighetene styrkes. Det legges til rette for en avkriminalisering av mindre alvorlige overtredelsene, og en skjerping av sanksjonene for de alvorlige overtredelsene.
Noen endringer
På noen punkter i sin tilråding foreslår DN endringer sammenlignet med høringsforslaget.


Kommunene beholder myndigheten til å gi tillatelser etter motorferdselloven. Fylkesmannen blir fortsatt klagemyndighet.

Det lempes på kravene til næringskjøring. Kravene til dokumentasjon mykes opp, og det blir lettere å få tillatelse til motorferdsel i forbindelse med utmarksnæring.
Grunneiere slipper blant annet å søke tillatelse til transport av ved og tømmer på egen eiendom.
Kravene til transport med luftfartøy skal fortsatt være strenge, men det åpnes for noen flere formål der kommunene kan tillate slik transport.

Størrelsen på motorsportsbaner begrenses fortsatt til 500 dekar, men det åpnes for at nasjonale anlegg kan være større.

Edited by sven, 10 March 2008 - 19:53.



#2 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 10 March 2008 - 23:06

Fint å se at de iallefall hørte på oss på biten om nasjonale anlegg..
Dvs at Rena har en mulighet smile.gif
IPB Image

www.terrengbil.com

#3 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 11 March 2008 - 08:01

Spørsmålet er, hvor mange nasjonale annlegg kan det tableres?
Det vil si at, for å sette det på spissen, hver kommune kan ha sitt nasjonale senter...

Loven, slik den er utformet nå, er etter min oppfattning, fuill av hull for oss som driver med annet en Snøskuterkjøring.
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#4 arnfinn

arnfinn

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 19 Innlegg:

Posted 12 March 2008 - 16:44

QUOTE(Bergum @ 11 Mar 2008, 08:01) <{POST_SNAPBACK}>
Spørsmålet er, hvor mange nasjonale annlegg kan det tableres?
Det vil si at, for å sette det på spissen, hver kommune kan ha sitt nasjonale senter...

Loven, slik den er utformet nå, er etter min oppfattning, fuill av hull for oss som driver med annet en Snøskuterkjøring.


Du mener det vel egentlig motsatt - at det ikke er hull i regelverket som muliggjør en utøvelse av rekreasjonskjøring?

Uansett - dette utkastet blir ikke vedtatt! Det er så radikalt og dramatisk i sin form at direktoratet har rett og slett bedt om at de ikke skal bli tatt på alvor. Arbeiderpartiets nestleder (og fiskeriminister) har sagt rett ut at dette blir ikke vedtatt. Jeg tror at når hun sa det så hadde hun kanskje mer tanke på snøskuterkjøring i Finnmark som er hennes hjemfylke, men et viktig punkt som er kinkig for sentrale politikere er at med lover som dette blir det ingenting igjen av den lokale selvråderetten.

Når vi først er inne på dette temaet vil jeg driste meg til å komme med en velment oppfordring. Man bør tenke seg om to ganger før man harver opp urørt skog. Dess mindre skader man etterlater seg - dess enklere vil det i neste runde være å tale off-roadfolkets interesser og desto lettere å få gjennomslag.

#5 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 14 March 2008 - 20:01

du er sikker på at du ikke sikter til forslaget som ble sendt på høring 15. okt i fjor....

Dette ble offentliggjort 10 mars i år.. så det er nok ikke så mange som har uttalt seg om dette enda...


er forøvrig helt enig med deg angående oppfordringen din....

Edited by sven, 14 March 2008 - 20:04.



#6 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 26 March 2008 - 20:11

Når kommer det noe fra Miljøverndepartementet, noen som vet?