Krypkasse
#1
Posted 13 March 2008 - 18:25
#2
Posted 13 March 2008 - 18:53
Dette har vært beskrevet her mange ganger. Om du bruker søkefunksjonen finner du beskrivelse av både kloning med 410 kasse og ren utbytting av tannhjul.
Tok 30 sekunder å finne. Bare skriv "krypekasse" i søkefeltet
http://www.offroad.n...p;hl=krypekasse
Edited by Nöcke Gunnar, 13 March 2008 - 18:56.
#3
Posted 13 March 2008 - 20:48
#4
Posted 13 March 2008 - 22:05
"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"
#5
Posted 13 March 2008 - 23:04
Største utfordringen er å få gjort maskineringsjobben.
Det store drevet fra 410 kassa (venstre) må flyttes over på
kubben med det lille drevet fra 413 kassa. (lånt bilde)
#6
Posted 14 March 2008 - 09:29
Vet at jeg bruker mer tid her inne enn mange andre, men du burde faktisk bruke søkefunksjonen og sjekke litt rundt for det står mye nyttig rundt om kring. Og så er det de samme temaene som kommer opp igjen og igjen. Det går i perioder.
Ofte står det ting i gamle linker som ikke blir nevnt når det kommer opp igjen siden for de som skrev det forrige gang tror på en måte at nå kan alle andre dette også. Akkurat som jeg tror at siden jeg har lært meg å manøvrere og finne ting på forumet så kan alle andre det også.
#7
Posted 14 March 2008 - 12:24
sjekk http://www.terrengbil.com gå inn på SJ tech.
det er viktig å bruke rett pasning melom tannjhula, og ikkje legge delinga mellom dei hverken for nært optil tannkransen, eller for tett inntil lagerbana i hølet i midten. vidare er det viktig med ei god sveiseprosedyre med rett pinnetype/forvarming/kjøling/fugestørrelse/fugefylling osv for å unngå krymp som gir feil toleranser for lager/tannklaring. også viktig for å unngå sprekker i sveisen.
på den andre sida er det folk som gjort dette i garasja si og fått til heilt ok kasser til skogsbruk.
har lagt merke til at ei tegning eg tidleg laga til dette er i omløp. denne har feil toleranser og plassering av delinga så denne må eg berre advare mot å bruke. sidan folk kopierer og legg ut denne uten å spørre meg om lov til det, og setter i gang med jobben uten nødvendige grunnleggande kunnskaper og mekanisk forståing, kjem eg ikkje til å legge ut ny korrekt tegning då eg ikkje vil ha ansvar for at folk ødelegger hjula sine.
Edited by yakuza, 14 March 2008 - 12:30.
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#8
Posted 14 March 2008 - 20:00
Den kuben som man sveiser,driver den bare lavgirserien eller driver den alt?
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#9
Posted 14 March 2008 - 20:58
Den kuben som man sveiser,driver den bare lavgirserien eller driver den alt?
Driver "alt". Ene drevet er for høy, og det ande for lav.
"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"
#10
Posted 15 March 2008 - 02:31
Edited by Jonnis, 19 March 2008 - 23:16.
#11
Posted 15 March 2008 - 09:56
Den kuben som man sveiser,driver den bare lavgirserien eller driver den alt?
for å utdjupe litt:
i høggir er det eine drevet i kubben innkobla så det eine drevet står i inngrep med to tannhjul, et på ing. aksel og et på utg. aksel.
i lavgir er det inngrep i begge dreva på kubben så den eine sida av den er i inngrep med ing. aksel og den andre enden av kubben er i inngrep med utg. aksel.
Momentet i lavserien skal då overførast gjennom sveisen. tenk deg sjøl med opp til 35" dekk og volvomotorar med opp mot 200hk og masse moment, gjennom ei kasse beregna for 45-63hk og 195 dekk, i vilt firsprang oppover ein bergnabb med slag og rykk i drivverket.. Husk også at når en dobler utvekslinga dobler ein også momentet og kreftene kassa blir utsatt for.
Eg fatter ikkje at det går bra. (med 35" og 200hk går det avogtil ikkje bra).
Skal sjå om eg får tid til å beregne den på jobb en dag..
Det blir utrulig viktig å forsterke festa til kassa, og gjerne også huset med fleire festepunkt og avstivinger.
Edited by yakuza, 15 March 2008 - 09:57.
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#12
Posted 15 March 2008 - 13:00
Takk for nyttige linker og forklaringer.
#13
Posted 15 March 2008 - 17:07
Takk for nyttige linker og forklaringer.
Er det noen som kan skaffe nøyaktige målsatte tegninger av de to drevene som må byttes ut når en lager krypekasse. Jeg lurer på om jeg kan få produsert noen slike
#14
Posted 15 March 2008 - 17:33
Rockstar er nicket hans...
Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html
#15
Posted 15 March 2008 - 21:32
Og som Yakuza sier så MÅ man ha flere fester i transferkassa, har klart å kløyve en med 1300 og 31" med orginalt oppheng . Bind helst begge armene sammen for å spre kreftene mest mulig
#16
Posted 15 March 2008 - 22:40
fins å kjøpe i USA på dei flese nettbutikker. Tviler sterkt på at det går å ordne billigare enn der. det blir veldig små serier for norsk marked så då kan det umulig lønne seg.
Eg kjem til å lage to kasser for salg i løpet av våren, dersom red. syns dette var å selge inni en tråd her, så slett i vei men kan no være nyttig å vite for folk.
Edited by yakuza, 15 March 2008 - 22:43.
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#17
Posted 16 March 2008 - 14:16
#18
Posted 16 March 2008 - 15:34
#19
Posted 16 March 2008 - 19:08
Jepp, men så er det no tross alt ca. 2-3000 for et par brukte kasser, rundt 1500 for maskinering, frakt og nye tetninger, og kall meg gjerne en tufs, men eg gidd ikkje eg gjere jobben gratis..
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#20
Posted 16 March 2008 - 19:23
Det er mange som klager på at ting koster og vil ikke betale for noe Som Yakuza skriver. La dem da gjøre jobben sjøl.
Jeg betaler glatt 4 lapper for ei fabrikklaga krypekasse. Om noen hadde spurt hva jeg skulle hatt for å bygge ei krypekasse for dem om jeg skulle skaffet alle delene hadde ikke prisen blitt under 4 tusen. Det er i alle fall sikkert.