Gå til innhold



Foto

Krypkasse


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
60 replies to this topic

#1 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 13 March 2008 - 18:25

Noen her inne som har bilder og forklaring på hvordan man bygger ei krypkasse?? Lurer på å prøve selv. dribble.gif

#2 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 March 2008 - 18:53

QUOTE(Benteruden @ 13 Mar 2008, 18:25) <{POST_SNAPBACK}>
Noen her inne som har bilder og forklaring på hvordan man bygger ei krypkasse?? Lurer på å prøve selv. dribble.gif

Dette har vært beskrevet her mange ganger. Om du bruker søkefunksjonen finner du beskrivelse av både kloning med 410 kasse og ren utbytting av tannhjul.

Tok 30 sekunder å finne. Bare skriv "krypekasse" i søkefeltet

http://www.offroad.n...p;hl=krypekasse

Edited by Nöcke Gunnar, 13 March 2008 - 18:56.


#3 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 13 March 2008 - 20:48

Har i grunn leita ganske mye her inne for å finne noen linker som har stått forklart på en orntlig måte uten hell!!! Men den linken jeg fikk av deg nå sto det en svensk forklaring (ikke alle ord like enkle å forstå) som var veldig enkel. Å dette klarer jeg å lage selv bare jeg får tak i en 410 kasse. Ikke alle her inne som er like kjennt som deg på forumet veit du Nøcke! shifty.gif Men takk for linken

#4 Gi Gass

Gi Gass

    Potet, kan brukes til det meste..

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1353 Innlegg:

Posted 13 March 2008 - 22:05

http://suzuki.rules.it/
"det var det eg sa, du skulle gitt mer gass.., no kan du se.."

"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

#5 Valp

Valp

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 115 Innlegg:

Posted 13 March 2008 - 23:04

QUOTE(Benteruden @ 13 Mar 2008, 18:25) <{POST_SNAPBACK}>
Noen her inne som har bilder og forklaring på hvordan man bygger ei krypkasse?? Lurer på å prøve selv. dribble.gif


Største utfordringen er å få gjort maskineringsjobben.
Det store drevet fra 410 kassa (venstre) må flyttes over på
kubben med det lille drevet fra 413 kassa. (lånt bilde)

tannhjul1.jpg

#6 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 14 March 2008 - 09:29

QUOTE(Benteruden @ 13 Mar 2008, 20:48) <{POST_SNAPBACK}>
Har i grunn leita ganske mye her inne for å finne noen linker som har stått forklart på en orntlig måte uten hell!!! Men den linken jeg fikk av deg nå sto det en svensk forklaring (ikke alle ord like enkle å forstå) som var veldig enkel. Å dette klarer jeg å lage selv bare jeg får tak i en 410 kasse. Ikke alle her inne som er like kjennt som deg på forumet veit du Nøcke! shifty.gif Men takk for linken

Vet at jeg bruker mer tid her inne enn mange andre, men du burde faktisk bruke søkefunksjonen og sjekke litt rundt for det står mye nyttig rundt om kring. Og så er det de samme temaene som kommer opp igjen og igjen. Det går i perioder.
Ofte står det ting i gamle linker som ikke blir nevnt når det kommer opp igjen siden for de som skrev det forrige gang tror på en måte at nå kan alle andre dette også. Akkurat som jeg tror at siden jeg har lært meg å manøvrere og finne ting på forumet så kan alle andre det også.

#7 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 14 March 2008 - 12:24

Mitt bilde der over, berre å låne i vei. Maskineringa og sveisinga er ikkje for kven som helst og må gjerast av nokon med erfaring dersom dette skal ut på veien i høg fart etterpå uten vibrasjoner og slikt. Shuduck kjørte over 50000km med si før den gikk i oppløsning, eg har kjørt mine rundt 10000km uten problemer. husk å bytte tetninger!
sjekk http://www.terrengbil.com gå inn på SJ tech.

det er viktig å bruke rett pasning melom tannjhula, og ikkje legge delinga mellom dei hverken for nært optil tannkransen, eller for tett inntil lagerbana i hølet i midten. vidare er det viktig med ei god sveiseprosedyre med rett pinnetype/forvarming/kjøling/fugestørrelse/fugefylling osv for å unngå krymp som gir feil toleranser for lager/tannklaring. også viktig for å unngå sprekker i sveisen.
på den andre sida er det folk som gjort dette i garasja si og fått til heilt ok kasser til skogsbruk.

har lagt merke til at ei tegning eg tidleg laga til dette er i omløp. denne har feil toleranser og plassering av delinga så denne må eg berre advare mot å bruke. sidan folk kopierer og legg ut denne uten å spørre meg om lov til det, og setter i gang med jobben uten nødvendige grunnleggande kunnskaper og mekanisk forståing, kjem eg ikkje til å legge ut ny korrekt tegning då eg ikkje vil ha ansvar for at folk ødelegger hjula sine.

Edited by yakuza, 14 March 2008 - 12:30.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#8 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 14 March 2008 - 20:00

Bare for å bryte vilt og hemningslaust inn i diskusjonen om krypekasse og slikt!
Den kuben som man sveiser,driver den bare lavgirserien eller driver den alt?

#9 Gi Gass

Gi Gass

    Potet, kan brukes til det meste..

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1353 Innlegg:

Posted 14 March 2008 - 20:58

QUOTE(terje takras @ 14 Mar 2008, 20:00) <{POST_SNAPBACK}>
Bare for å bryte vilt og hemningslaust inn i diskusjonen om krypekasse og slikt!
Den kuben som man sveiser,driver den bare lavgirserien eller driver den alt?


Driver "alt". Ene drevet er for høy, og det ande for lav.
"det var det eg sa, du skulle gitt mer gass.., no kan du se.."

"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

#10 Jonnis

Jonnis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 68 Innlegg:

Posted 15 March 2008 - 02:31

linken var allerede skreve inn..

Edited by Jonnis, 19 March 2008 - 23:16.


#11 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 15 March 2008 - 09:56

QUOTE(terje takras @ 14 Mar 2008, 20:00) <{POST_SNAPBACK}>
Bare for å bryte vilt og hemningslaust inn i diskusjonen om krypekasse og slikt!
Den kuben som man sveiser,driver den bare lavgirserien eller driver den alt?


for å utdjupe litt:
i høggir er det eine drevet i kubben innkobla så det eine drevet står i inngrep med to tannhjul, et på ing. aksel og et på utg. aksel.

i lavgir er det inngrep i begge dreva på kubben så den eine sida av den er i inngrep med ing. aksel og den andre enden av kubben er i inngrep med utg. aksel.

Momentet i lavserien skal då overførast gjennom sveisen. tenk deg sjøl med opp til 35" dekk og volvomotorar med opp mot 200hk og masse moment, gjennom ei kasse beregna for 45-63hk og 195 dekk, i vilt firsprang oppover ein bergnabb med slag og rykk i drivverket.. Husk også at når en dobler utvekslinga dobler ein også momentet og kreftene kassa blir utsatt for.
Eg fatter ikkje at det går bra. (med 35" og 200hk går det avogtil ikkje bra).
Skal sjå om eg får tid til å beregne den på jobb en dag..
Det blir utrulig viktig å forsterke festa til kassa, og gjerne også huset med fleire festepunkt og avstivinger.

Edited by yakuza, 15 March 2008 - 09:57.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#12 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 15 March 2008 - 13:00

Her kom det mange bra svar.. Har nettopp vært å hentet 35" i dag. Hvis man legger den vesle transfer kassa ved siden av hjula ser det jo helt latterlig ut. Helt utolig att disse kassene holder så lenge som de gjør!! Men er nok heeelt klartvikgtig å få til en bra sveis for å få det til å holde.

Takk for nyttige linker og forklaringer. biggrin.gif

#13 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 15 March 2008 - 17:07

QUOTE(Benteruden @ 15 Mar 2008, 13:00) <{POST_SNAPBACK}>
Her kom det mange bra svar.. Har nettopp vært å hentet 35" i dag. Hvis man legger den vesle transfer kassa ved siden av hjula ser det jo helt latterlig ut. Helt utolig att disse kassene holder så lenge som de gjør!! Men er nok heeelt klartvikgtig å få til en bra sveis for å få det til å holde.

Takk for nyttige linker og forklaringer. biggrin.gif


Er det noen som kan skaffe nøyaktige målsatte tegninger av de to drevene som må byttes ut når en lager krypekasse. Jeg lurer på om jeg kan få produsert noen slike

#14 Double Toy

Double Toy

    Sjef

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 761 Innlegg:

Posted 15 March 2008 - 17:33

Pål Blesvik i risør er vel mester på krypkasse etter hva jeg har fortstått, er sikkert bare å sende han en PM på pirate4x4 tongue.gif

Rockstar er nicket hans...
Supervitara har nå blitt Double Toy

Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html

#15 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 15 March 2008 - 21:32

Sveisen er viktig ja, jeg har tatt en sveis med 1600 og 31". Men jeg har oppgradert til 6.4:1 nå og angrer ikke et sekund.

Og som Yakuza sier så MÅ man ha flere fester i transferkassa, har klart å kløyve en med 1300 og 31" med orginalt oppheng rolleyes2.gif . Bind helst begge armene sammen for å spre kreftene mest mulig
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#16 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 15 March 2008 - 22:40

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 15 Mar 2008, 17:07) <{POST_SNAPBACK}>
Er det noen som kan skaffe nøyaktige målsatte tegninger av de to drevene som må byttes ut når en lager krypekasse. Jeg lurer på om jeg kan få produsert noen slike

fins å kjøpe i USA på dei flese nettbutikker. Tviler sterkt på at det går å ordne billigare enn der. det blir veldig små serier for norsk marked så då kan det umulig lønne seg.

Eg kjem til å lage to kasser for salg i løpet av våren, dersom red. syns dette var å selge inni en tråd her, så slett i vei smile.gif men kan no være nyttig å vite for folk.

Edited by yakuza, 15 March 2008 - 22:43.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#17 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 16 March 2008 - 14:16

Siden du da er i gang å reklamere, Arnfinn... Så kan jeg legge til at Hoeler'n har ei komplett krypekasse liggende i hylla på BG nor som er fabrikklaga en eller annen plass, og den har enda lavere giring enn disse dere bygger. Tror den kosta rundt 4 lapper....

#18 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 16 March 2008 - 15:34

Det var i grunn ikke så gal pris. Enkelte som tror det er gull i disse kassene som er byggd om. Har sett flere hjemme mekka kryp kasser til langt høyere pris en 4000.. tongue.gif

#19 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 16 March 2008 - 19:08

QUOTE(Benteruden @ 16 Mar 2008, 15:34) <{POST_SNAPBACK}>
Det var i grunn ikke så gal pris. Enkelte som tror det er gull i disse kassene som er byggd om. Har sett flere hjemme mekka kryp kasser til langt høyere pris en 4000.. tongue.gif


Jepp, men så er det no tross alt ca. 2-3000 for et par brukte kasser, rundt 1500 for maskinering, frakt og nye tetninger, og kall meg gjerne en tufs, men eg gidd ikkje eg gjere jobben gratis..
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#20 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 16 March 2008 - 19:23

QUOTE(yakuza @ 16 Mar 2008, 19:08) <{POST_SNAPBACK}>
Jepp, men så er det no tross alt ca. 2-3000 for et par brukte kasser, rundt 1500 for maskinering, frakt og nye tetninger, og kall meg gjerne en tufs, men eg gidd ikkje eg gjere jobben gratis..


Det er mange som klager på at ting koster og vil ikke betale for noe Som Yakuza skriver. La dem da gjøre jobben sjøl.

Jeg betaler glatt 4 lapper for ei fabrikklaga krypekasse. Om noen hadde spurt hva jeg skulle hatt for å bygge ei krypekasse for dem om jeg skulle skaffet alle delene hadde ikke prisen blitt under 4 tusen. Det er i alle fall sikkert.