Gå til innhold



Foto

GSXR SJ413


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
56 replies to this topic

#1 HillBillyBoy

HillBillyBoy

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 15 Innlegg:

Posted 24 March 2008 - 04:43

Minnes å ha hørt om GSXR 750 gassere på sj413! Kan det ha noe for seg,og hva trenger man til det utenom selve gasserene i såfall?

#2 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 24 March 2008 - 08:34

QUOTE(HillBillyBoy @ 24 Mar 2008, 04:43) <{POST_SNAPBACK}>
Minnes å ha hørt om GSXR 750 gassere på sj413! Kan det ha noe for seg,og hva trenger man til det utenom selve gasserene i såfall?


For det første må du ha et innsug som gjør at forgasserne kan monteres på blokka. Dette kan du lage selv eller få laget for jeg vet faktisk ikke om noe sted du får kjøpt det ferdig.


Så må du legge opp en chokewire og gasswire.

Om du skal ha forvarmet luft om vinteren må du ha med hele innsugsboksen og koble denne til forvarmeslangen.

Edited by Nöcke Gunnar, 24 March 2008 - 11:59.


#3 Gi Gass

Gi Gass

    Potet, kan brukes til det meste..

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1353 Innlegg:

Posted 24 March 2008 - 10:38

Innsuget blir vel største problemet, med tanke på vannkanalene som gå igjennom det orginale. Motorvolumet avgjør ikke hvilken dyser du trenger. Det er spjeldets størrelse og gjennomstrømningen gjennom dette som avgjør dysestørelsen.

Edited by Gi Gass, 24 March 2008 - 19:21.

"det var det eg sa, du skulle gitt mer gass.., no kan du se.."

"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

#4 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 24 March 2008 - 11:05

QUOTE(Gi Gass @ 24 Mar 2008, 10:38) <{POST_SNAPBACK}>
Innsuget blir vel største problemet, med tanke på vannkanalene som gå igjennom det orginale. Men det som du nevner om dysene, er vel noe av det morsomste jeg har hørt ; ) Motorvolumet avgjør ikke hvilken dyser du trenger. Det er spjeldets størrelse og gjennomstrømningen gjennom dette som avgjør dysestørelsen.


Og hva er det som avgjør gjennomstrømningen? Fint om du forklarer litt om det. Jeg har forstått det som at en større motor fører til større gjennomstrømning.

Edited by Nöcke Gunnar, 24 March 2008 - 11:58.


#5 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 24 March 2008 - 14:14

Det er stor forskjell i flow mellom dei forskjellige suzukimotorane. I swiftforum rundt om er det mykje å lese om slikt og kva toppar som egner seg best. G13BB SOHC 16v toppen blir sett på som noko av det beste slik sett og er kanskje på en måte ferdig porta i forhold til dei andre?

Når det gjelder GSXR Mikuni ombygging er det en tråd på www.zuwharrie.com som vel er den plassen det er mest kunnskap om dette. ellers har Shuduck og Svein54 slike oppsett her i landet.

Tidligere gikk det å få kjøpt ferdige kit på www.samuraiguy.com men han som driver tjenesten har fordufta uten å gi noko forklaring til folk so har bestilt uten å få varer (meg blant anna), og enda verre er det at folk har betalt uten å få varene dei har betalt for. Via omveger har eg kome i kontakt med folk som kjenner han, som seier at han er for oppteken med sitt andre firma til å ta seg av bildingsane han selger.

ellers viktige ting å tenke på:
36mm GSX1100R gassere passer best, 38mm går også.
dyse storleik frå 120-150
tomgangsdyse 20
org. gasswire går å tilpasse
K&N filter fins og passer best
trenger pumpe og bensinregulator
funker fint i kaldstart
funker fint opp-ned
er ikkje verdens billigste i drift
kan være tricky å få synca, altså likt justert.
gir en rå innsugslyd
enorm gassrespons
godt bunndrag
gir mest effekt ut av en suzukimotor

Edited by yakuza, 24 March 2008 - 14:17.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#6 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 24 March 2008 - 17:15

men hva er fortrinnet med disse i forhold til f.eks to dobble 38 weber...


#7 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 24 March 2008 - 17:37

fortrinnet blir flow/effekt og at dei funker opp/ned.

desse er side-draft så en slepp å ha innsug i vinkel, og et slikt innsug beint inn er enklare å fabrikere. På 16v kan du bruke detaljer frå motorsykkelen, og bolte gassere rett på en flens på innsuget.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#8 HillBillyBoy

HillBillyBoy

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 15 Innlegg:

Posted 24 March 2008 - 19:34

QUOTE(Gi Gass @ 24 Mar 2008, 10:38) <{POST_SNAPBACK}>
Innsuget blir vel største problemet, med tanke på vannkanalene som gå igjennom det orginale. Men det som du nevner om dysene, er vel noe av det morsomste jeg har hørt ; ) Motorvolumet avgjør ikke hvilken dyser du trenger. Det er spjeldets størrelse og gjennomstrømningen gjennom dette som avgjør dysestørelsen.


Hadde vel like peil på alt her i verden fra du blei født du heller kansje? Var av den oppfatning at forumet var til for at en skulle kunne lære av andre de tingene en ikke kunne sjøl jeg,og ikke for å skrive nedlatende og hånfullt om det skulle hende noen ikke hadde samme kunnskap som en selv? Eller tar jeg helt fullstendig feil da eller? Er kansje litt hårsår,men synes det er så mye hyggeligere å lære nye ting uten å måtte latterliggjøres bare. Er'kke dummere enn at jeg klarte bytte kam,løftere,fjærer og registerreim+justere ventilene på en sierra jeg hadde uten å ha så mye som en Haynesbok å se i. Det var første gang jeg tok i en skrue på en bil ever.. Så skjønner'a litt jeg oxo dribble.gif

#9 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 25 March 2008 - 10:10

her er tråden yakuza snakker om.. det er maaange sider http://bbs.zuwharrie...ic,70640.0.html
Ligger hvordan jeg har bygd mitt oppsett inni der, ellers så ligger infoen i linken i signaturen min


skal du ha manifoil til 8v, så ser det ut til at det blir mulig å få tak i igjen, en på zuwharrie.com, og det er snakk om en av partnerene til smauraiguy.com er interessert i å lage manifoil


Disse gasserne vekker de små motorene til live devil.gif jeg kjører 38mm fra en 1100cc. Disse gasserne har litt for mye mellomrom mellom hverandre, men det er vel 36mm som har likt mellomrom som innsuget på 8v og 16v





Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#10 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 25 March 2008 - 11:15

Hei Shu, leste HELE tråden, utrolig bra! Det blir spennende å se om jeremy dukker opp igjen. Har selv sett på et lignende oppsett på min 410 motor i Lj80´en, men har hele tiden slitt med kjølingen, lure løsninger her.
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#11 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 25 March 2008 - 11:23

QUOTE(vidar @ 25 Mar 2008, 11:15) <{POST_SNAPBACK}>
Hei Shu, leste HELE tråden, utrolig bra! Det blir spennende å se om jeremy dukker opp igjen. Har selv sett på et lignende oppsett på min 410 motor i Lj80´en, men har hele tiden slitt med kjølingen, lure løsninger her.


wow, du har hatt litt tid til overs biggrin.gif Jeg tror nok at du vil kunne få til slike forgassere i LJ`n din, det vil jo nesten bli som en motorsykkelmoter da biggrin.gif
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#12 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 25 March 2008 - 13:09

Ja, hjemme med syke barn idag, herlig tråd! En f10a motor er jo nesten en mc motor, så det burde gå, men må nok lage en del av det selv, ikke akkuratt ettermarkeds deler til den motoren.

Har lenge prøvd å få fatt i headers til den, Janspeed i Uk hadde, men har sluttet å selge dem
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#13 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 25 March 2008 - 14:01

Ei muligheit er å gjere som Shu, bruke en annen header med samme senteravstand, sage av den gamle flensen og lage ny eksosflens sjøl.
Med det samme kan du lage ny flens til innsuget, og der kan du bolte gsxr forgassere rett på med isolatorer/boots.
Godt mulig at det passer med 750 gassere e.l. på f10a, er vel mindre den blokka, og sikkert meir lik ei eller anna MC-blokk enn kva G13/G16 blokkene er som du seier.

Jeremy er nok et avslutta kapittel. Trur ikkje eg vil sende penger til han etter dette. Spes dersom det dei seier er sant med at han berre har slutta uten å seie frå til nokon.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#14 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 25 March 2008 - 19:43

Ja du kan fint lage det selv, har laga innsuget og eksosen selv så det er bare å sette igang. Det er ikke noen på lj10.com som selger flenser til F-motorene f.eks?

Ikke gi penger til Jeremy, det er folk som har betalt han og ikke fått varen

Edited by ShuDuck, 25 March 2008 - 19:44.

Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#15 HillBillyBoy

HillBillyBoy

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 15 Innlegg:

Posted 27 March 2008 - 14:31

QUOTE(yakuza @ 24 Mar 2008, 14:14) <{POST_SNAPBACK}>
Det er stor forskjell i flow mellom dei forskjellige suzukimotorane. I swiftforum rundt om er det mykje å lese om slikt og kva toppar som egner seg best. G13BB SOHC 16v toppen blir sett på som noko av det beste slik sett og er kanskje på en måte ferdig porta i forhold til dei andre?

Når det gjelder GSXR Mikuni ombygging er det en tråd på www.zuwharrie.com som vel er den plassen det er mest kunnskap om dette. ellers har Shuduck og Svein54 slike oppsett her i landet.

Tidligere gikk det å få kjøpt ferdige kit på www.samuraiguy.com men han som driver tjenesten har fordufta uten å gi noko forklaring til folk so har bestilt uten å få varer (meg blant anna), og enda verre er det at folk har betalt uten å få varene dei har betalt for. Via omveger har eg kome i kontakt med folk som kjenner han, som seier at han er for oppteken med sitt andre firma til å ta seg av bildingsane han selger.

ellers viktige ting å tenke på:
36mm GSX1100R gassere passer best, 38mm går også.
dyse storleik frå 120-150
tomgangsdyse 20
org. gasswire går å tilpasse
K&N filter fins og passer best
trenger pumpe og bensinregulator
funker fint i kaldstart
funker fint opp-ned
er ikkje verdens billigste i drift
kan være tricky å få synca, altså likt justert.
gir en rå innsugslyd
enorm gassrespons
godt bunndrag
gir mest effekt ut av en suzukimotor

Høres ut som du har vært borti disse gasserene endel,veit du om de takler overladet luft f.eks fr en liten lavtrykksturbo uten å måtte mudifiseres ytterligere? Må jo seff ha trykksregulator og en kraftigere bensinpumpe regner jeg med,men tenkte på om selve gasseren takler dette?

#16 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 27 March 2008 - 15:24

aner ikkje, sjekk linken shuduck serverer lenger oppe, og evnt google på gsxr trimming, mikuni osv.. fins nok andre sider og forum der dette blir nevnt dersom det går bra.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#17 HillBillyBoy

HillBillyBoy

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 15 Innlegg:

Posted 27 March 2008 - 16:50

QUOTE(yakuza @ 27 Mar 2008, 15:24) <{POST_SNAPBACK}>
aner ikkje, sjekk linken shuduck serverer lenger oppe, og evnt google på gsxr trimming, mikuni osv.. fins nok andre sider og forum der dette blir nevnt dersom det går bra.

Takker for hintet dribble.gif

#18 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 10 April 2008 - 20:46

Har fått testet min litt nå, og jeg må si at det er den råeste modifikasjonen jeg har gjort på bilen så lagt. Tømmer 5.gir i lavserien i gjørme uten problemer. Før sleit jeg på 3. gir... så får vel gå over til høyserien nå. Morrofaktoren er skyhøy dribble.gif dribble.gif
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#19 myrstadav

myrstadav

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 11 April 2008 - 19:42

Hei.
Dere ser ut som dere har litt peiling på dette her...
Hva slags bensintrykk kjører dere på?
Er det noe overløp på selve forgasseren som skal kjøres i retur til tank?
Hvor kobler man inn vacuum fra innsug hen?
Hvor kobler man bensinslangen fra pumpe/regulator?
Det er så mange slanger å velge i:)

#20 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 11 April 2008 - 20:15

Orginalt så får forgasserene ikke mer trykk enn det tyngdekrafta gir. Så jeg har stilt inn regulatoren til ca. 2.5 psi. Denne: http://www.pegasusau...sp?Product=1135

Ikke noe overløp fra forgassere, men du kan bruke trykkregulator som fører overskudd tilbake til tank. jeg har ikke retur, lavtrykkspumpa er en så enkel og slitesterk enhet, så om jeg kutter ned levetida noen mil bryr meg ikke

Vacuum til bremsekraftforsterker tar man fra en av sylinderene, må bare lage seg et uttak, jeg sveisa på en mutter og skrudde i en luftslangekopling.

Det er de nederste slangene på forgasseren, spørs hvilken type gasser du har, det er mange variasjoner. men det er bare å åpne lokket i bunn og blåse i diverse hull om du er usikker samtidig som du åpner/lukker nåla. Da finner du det ut fort. er mulig det er en eller to innganger til bensin
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway