Gå til innhold



Foto

Forgasser problem? KC D21 z24


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 Ante Valente

Ante Valente

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 38 Innlegg:

Posted 29 January 2004 - 00:00

heisann,
noe tull med bilen IGJEN.
Takker for all hjelp sist gang.


Bensiner...
Tenning perfekt, Avgassutslipp perfekt.. NÅR bilen er skikkelig go og varm.
Ellers: Når kald og lunken
Plugger soter (ikke oljesøl), værst på sylinder 4. Denne blir så sotet til slutt at "drukner" så bilen fjusker no forferdelig.

Kan det være forgasser feil? bilen starter velvillig når kald. Choken funker også.

noe forslag?

M.v.h

#2 Jossi_20

Jossi_20

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 29 January 2004 - 00:00

Erstattet du pluggen på cyl.4 med ny når du byttet den? Vask pluggledninger eller bytt dem ut. Soter den etter lite kjøring?
Det kan være ventil tetningene dine, olje som kommer in blir brent og til sot på pluggen. sjekk kompresjon samtidig det skal være 171 psi standard og 128 minimum. (11,79 bar – 8,82 bar)
De z24 motorene tror jeg er kjent for å slites ujevnt.. min motor har veldig dårlig komp på syl.4 ca 6,5bar det gjør at pluggene soter og masse ubrent bensin kommer ut i eksos.
Den har sikkert blitt kjørt på blyfri bensin som har brent ventil setene i stykker.. dumt..

#3 Ante Valente

Ante Valente

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 38 Innlegg:

Posted 30 January 2004 - 00:00

når erstatter cyl4 med ny plugg går den som den skal.
alt annet er nytt. Tenning perfekt så.
ventil tetting? nja, skulle vel være oljesøl på plugg, ikke tørr sot?
Mye ubrent bensin går ut ja.
Men avgass viser perfekt når motor er skikkelig varm, men kan vel ha med at delene utvider seg når blir varm, og tetter bedre.
Mulig kompresjons lekkasje. Burde vel måles når motor er kald for å få best resultat? Veivhusventilasjonen går jo inn på forgasser, blir vel bare værre om det er sylinderlekkasje.
Er kun gått 117`km

Du nevner blyfri bensin? Denne er kun kjørt på blyfri, 98, 95.
Men er ikke motoren preparert for blyfri? Det som står i data, servicebok etc etc.

#4 Jossi_20

Jossi_20

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 31 January 2004 - 00:00

Jeg tenkte bare på å feilsøke med pluggen, den kan sote når det kommer litt olje, lekker det mye olje blir pluggen dekket av olje.
Tommelregel ved kompresjons sjekk: Varm motor, fult batteri og choke på/full åpning på spjeld.
Det stemmer med varme og tetninger, kombinert med sotet plugg ringte det noen bjeller. Mener det fins verktøy til å blåse luft i sylinder for å bytte tetningene uten å ta av toppen, slik at ikke ventilen faller ned i sylinder..? Eller ta av toppen og la en fagmann gjøre dette. Omstendig jobb å gjøre selv..

Tror nissan begynte med blyfri motorer i 83, så det er kanskje ikke aktuelt i dette tilfellet..

Venneligst hilsen Jostein

#5 Ante Valente

Ante Valente

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 38 Innlegg:

Posted 06 February 2004 - 00:00

har målt kompressjonen.
alle sylindre har 11.5bar, så den er omtrent perfekt.
Rart det skal være ventil tetteringene da, bruker ikke olje i det hele tatt.
Byttet til bosch super4 plugg på sylinder 4, bilen holder seg nå i et par dager med mye kaldstart før den går trasig igjen.
Men kan vel ikke være annet enn tetteringen på denne sylinderen, siden pluggen her er sotete og de andre fin brunfarge. Men ikke oljesøl på pluggen da. skulle det være forgasseren så skulle jo alle pluggene være svart. hmm..
joda, har brukt trykkluft på en audi. Dette går helt greit. slipper å demontere toppen. Tror jeg nesten bare bytter tettningene. Tilleggsinfo så har bilen stått ganske MYE i ro uten bruk. Disse er vel morken..

m.v.h