Gå til innhold



Foto

Førerkort BE


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
41 replies to this topic

#1 cwathne

cwathne

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 487 Innlegg:

Posted 03 April 2008 - 19:23

Hei

1 Spm jeg ikke helt skjønner meg på.

Med sertifikat BE har du jo lov til å trekke henger med tillat totalt vekt etter bilens vognkort så samt ikke kula begrenser dette. Men hvis du har bil som har totalvekt 1150kg på tilhenger iht vognkort og tilhenger har tillat totaltvekt 1200kg. Har man da lovt til å trekke denne? Eller gjelder aktuell vekt på tilhengeren slik du kan laste den til 1150kg og kjøre lovligt?
Det fins kun 2 typer biler. Nye og brukte Chevrolet !

#2 Tean

Tean

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 20 Innlegg:

Posted 03 April 2008 - 19:33

QUOTE(cwathne @ 3 Apr 2008, 19:23) <{POST_SNAPBACK}>
Hei

1 Spm jeg ikke helt skjønner meg på.

Med sertifikat BE har du jo lov til å trekke henger med tillat totalt vekt etter bilens vognkort så samt ikke kula begrenser dette. Men hvis du har bil som har totalvekt 1150kg på tilhenger iht vognkort og tilhenger har tillat totaltvekt 1200kg. Har man da lovt til å trekke denne? Eller gjelder aktuell vekt på tilhengeren slik du kan laste den til 1150kg og kjøre lovligt?


Har ingenting å si hva slags førekort du har, det opphever ikke grensene i vognkortet på bil og henger.

mvh Tean

#3 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 03 April 2008 - 19:36

Med B har du lov å trekke en henger med tillat totalvekt mindre enn bilens egenvekt.
Eks: du har lov å trekke hengeren over deroms bilens egenvekt (som står i vognkortet) er over 1200kg såframt samla totalvekt ikkje er over 3500kg

Med BE har du lov å trekke henger med totalvekt (aktuell vekt) inntil det som bilen har lov å trekke (står i bilens vognkort) også dersom totalvekta kjem over 3500kg.
Med BE kan du trekke henger som i ditt eksempel, berre aktuell vekt er under det som står som tillat i bilens vognkort.

Husk også at en ikkje kan overskride tillat total vogntogvekt (henger pluss bil) som står i bilens vognkort.

eks: Eg har bil som kan trekke 2000kg. med BE kan eg trekke vogn på 2000kg såframt eg samla ikkje overskrider 4500kg.
Med B-lapp kan eg trekke inntil ca.1800kg som er bilens egenvekt men må holde meg under 3500kg totalvekt.

Edited by yakuza, 03 April 2008 - 19:41.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#4 Carmann

Carmann

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 210 Innlegg:

Posted 03 April 2008 - 22:44

Noe forvirring ute her ja. Sjekk BT:

§ 3-5. Førerett i klasse B
Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.
2. Vogntog bestående av bil eller motorredskap som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.
3. Vogntog bestående av bil eller motorredskap, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt.

http://www.lovdata.n...d...t* ) b&#3-5

Da skulle alle tvil være ute av hverden vel.
Carmann. " Veldig tålmodig men alt har en grense etter hvert".

#5 Carmann

Carmann

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 210 Innlegg:

Posted 03 April 2008 - 22:54

For sikkerhets skyld :

§ 3-11. Førerett i klasse BE :

Førerett i klasse BE gjelder for vogntog bestående av bil eller motorredskap, som omfattes av § 3-5 første ledd nr. 1, og tilhenger.

Dvs BE gjelder opp til 3500Kg total vogntogvekt og IKKE aktuell vekt.

BT driver ikke med "aktuelle" vekter. Sorry.

Ta C1E hvis det kniper....
Carmann. " Veldig tålmodig men alt har en grense etter hvert".

#6 mæjus

mæjus

    Delvis offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3608 Innlegg:

Posted 03 April 2008 - 23:18

Faen å innvikla whistle.gif

De som lager paragrafene skriver så innvilka at e tviler sterkt på at de faktisk forstår d selv devil.gif
............................................................................................................................................
Hvorfor må man tenke før man snakker, når man ikke vet hva man skal si før man har sagt d?


Min Chevy og Eks Ford garasje

Marius S. Markussen
Mob 95928863
mariusmarkussen@hotmail.com

IPB ImageIPB ImageIPB ImageIPB ImageIPB Image

#7 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 04 April 2008 - 07:05

QUOTE(Carmann @ 3 Apr 2008, 23:54) <{POST_SNAPBACK}>
For sikkerhets skyld :

§ 3-11. Førerett i klasse BE :

Førerett i klasse BE gjelder for vogntog bestående av bil eller motorredskap, som omfattes av § 3-5 første ledd nr. 1, og tilhenger.

Dvs BE gjelder opp til 3500Kg total vogntogvekt og IKKE aktuell vekt.

BT driver ikke med "aktuelle" vekter. Sorry.

Ta C1E hvis det kniper....


Åneida, med BE kan du kjøre med totalvekt over 3500kg.
Eg har BE, har blitt stoppa i kontroll med vogntogvekt på rundt 4000kg på vekta på Øyer uten kommentar, og fikk disse reglene presentert når eg tok BE.

Dersom nokon tviler på det eg skreiv så ring BT og hør.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#8 esol

esol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 709 Innlegg:

Posted 04 April 2008 - 07:09

QUOTE(Carmann @ 3 Apr 2008, 22:54) <{POST_SNAPBACK}>
For sikkerhets skyld :

§ 3-11. Førerett i klasse BE :

Førerett i klasse BE gjelder for vogntog bestående av bil eller motorredskap, som omfattes av § 3-5 første ledd nr. 1, og tilhenger.

Dvs BE gjelder opp til 3500Kg total vogntogvekt og IKKE aktuell vekt.

BT driver ikke med "aktuelle" vekter. Sorry.


Ta C1E hvis det kniper....


Bt driver med aktuelle vekter, det er en av fordelene med E. BE er ikke begrenset til 3500 kg. Du kan kjøre suburban som er nedregget til under 3500 kg, og maks hengervekt oppgitt i vognkort med BE.

#9 camarocab

camarocab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 407 Innlegg:

Posted 04 April 2008 - 07:18

QUOTE(Carmann @ 3 Apr 2008, 22:54) <{POST_SNAPBACK}>
For sikkerhets skyld :

§ 3-11. Førerett i klasse BE :

Førerett i klasse BE gjelder for vogntog bestående av bil eller motorredskap, som omfattes av § 3-5 første ledd nr. 1, og tilhenger.

Dvs BE gjelder opp til 3500Kg total vogntogvekt og IKKE aktuell vekt.

BT driver ikke med "aktuelle" vekter. Sorry.

Ta C1E hvis det kniper....

Å sikker er du på dette, er det ikke slik at du kan maksimalt kjøre en bil på 3500 totalvekt og hvis denne kan dra en enhenger kan den maksimalt veie 3500 kg og derfor kan du dra 7 tonn.
Hvis det er slik du sier så er det ingen vits i å ta BE da den totale vekten du kan kjøre blir den samme. Eller er jeg helt på jorde nå.

QUOTE(esol @ 4 Apr 2008, 07:09) <{POST_SNAPBACK}>
Bt driver med aktuelle vekter, det er en av fordelene med E. BE er ikke begrenset til 3500 kg. Du kan kjøre suburban som er nedregget til under 3500 kg, og maks hengervekt oppgitt i vognkort med BE.


Jeg fant og dette stemmer:

Hovedregelen er at alle med førerkort for bil (B, C, C1, D, D1) kan slepe en tilhenger med totalvekt inntil 750 kilo, opplyser Løvland Hoel.

Så kommer alle tilleggene og unntakene.

Står det kun B i førerkortet ditt har du anledning til å kjøre bil med inntil 3500 kilo totalvekt, og i tillegg trekke en tilhenger med totalvekt inntil 750 kilo. Således kan vogntogets maksimale totalvekt være 4250 kilo.

E i førerkortet

Løvland Hoel sier at man ikke nødvendigvis trenger en E etter B i førerkortet for å trekke tilhenger med tillatt totalvekt større enn 750 kilo, men da kan ikke samlet vekt på bil og tilhenger overstige 3500 kilo. I tillegg må ikke tilhengerens tillatte totalvekt overstige bilens egenvekt. Det står tydelig i vognkortet hvor tung tilhenger (aktuell totalvekt) bilen kan trekke. Regelen kalles populært for campingvognregelen.

Du kan altså med vanlig personbilførerkort B, kjøre ganske stor bil og tung tilhenger, eksempelvis båttilhenger eller campingvogn, så lenge du holder deg innenfor vektreglene i vognkortet til bilen.

BE – tung tilhenger

For å kunne trekke tyngre tilhenger etter store personbiler trenger du førerkort med bokstavene BE. For å få et slikt førerkort kreves kurs i sikring og merking av last – og dernest oppkjøring med tilhenger ved en trafikkstasjon.

Med BE førerkort kan bilens tillatte totalvekt fortsatt ikke overstige 3500 kilo, men tilhengeren kan ha aktuell totalvekt inntil det bilen er godkjent for å trekke.

Edited by camarocab, 04 April 2008 - 07:21.

CamaroCab.
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

#10 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 04 April 2008 - 07:27

Med minn Tahoe, kan eg trekke 3500kg på kroken lovlig. Har BE!
Tillatt vogntogvekt er på 63... et eller anna, og dette kan nyttes fult ut.

Hadde Tahoen vore lastebilreg, har eg ikkje unna trekka en henger som veger meir en bilens egenvekt på det tidspunktet, skjølv om man har C1E!

Det med maks 3500kg totalvekt gjelder om du kun har B.
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#11 esol

esol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 709 Innlegg:

Posted 04 April 2008 - 07:35

QUOTE(cwathne @ 3 Apr 2008, 19:23) <{POST_SNAPBACK}>
Hei

1 Spm jeg ikke helt skjønner meg på.

Med sertifikat BE har du jo lov til å trekke henger med tillat totalt vekt etter bilens vognkort så samt ikke kula begrenser dette. Men hvis du har bil som har totalvekt 1150kg på tilhenger iht vognkort og tilhenger har tillat totaltvekt 1200kg. Har man da lovt til å trekke denne? Eller gjelder aktuell vekt på tilhengeren slik du kan laste den til 1150kg og kjøre lovligt?


Svaret blir at du kan trekke hengeren. Men egenvekta på hengeren og lasta kan ikke overstige tillatt totalvekt som er oppgitt for henger i vognkortet.

Håper du blir klokere smile.gif

#12 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 04 April 2008 - 09:15

QUOTE(esol @ 4 Apr 2008, 07:35) <{POST_SNAPBACK}>
Svaret blir at du kan trekke hengeren. Men egenvekta på hengeren og lasta kan ikke overstige tillatt totalvekt som er oppgitt for henger i vognkortet.

Håper du blir klokere smile.gif



Jepp

Med BE kan du dra henger på max 3500kg, inkludert hengerns egenvekt, så fremst at vognkortet og bil ikke begrenser dette, eks lada niva, max 1250kg total hengervekt.

Du må heller ikke overskride maximal vogntogvekt for bil med henger, Eks hiace 99mod 6 tonn. Det er total vekt av bil, last, pasasjerer, egenvekt henger, og last på henger.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#13 Trond Ingar Fagerli

Trond Ingar Fagerli

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 355 Innlegg:

Posted 04 April 2008 - 17:34

Jeg kjørte opp igår, kosta knapt 3000,- med alt.

#14 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 04 April 2008 - 18:15

Skulle hatt en E jeg og, men det koster ca 8000 kr. :-(

#15 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 04 April 2008 - 19:18

QUOTE(Gurba @ 4 Apr 2008, 19:15) <{POST_SNAPBACK}>
Skulle hatt en E jeg og, men det koster ca 8000 kr. :-(


Kan få låne en av E`ne mine laugh.gif

Har A BE CE DE M S T tongue.gif

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#16 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 04 April 2008 - 19:41

QUOTE(Biringen @ 4 Apr 2008, 19:18) <{POST_SNAPBACK}>
Kan få låne en av E`ne mine laugh.gif

Har A BE CE DE M S T tongue.gif


Ja takk. Gjerne. :-) Dumt å ikke kunne dra henger når jeg har 300+hk.

#17 Kenny_g

Kenny_g

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 05 April 2008 - 19:21

QUOTE(Jeeps @ 4 Apr 2008, 07:27) <{POST_SNAPBACK}>
Hadde Tahoen vore lastebilreg, har eg ikkje unna trekka en henger som veger meir en bilens egenvekt på det tidspunktet, skjølv om man har C1E!


Ikke helt riktig, hadde Tahoen din vært lastebil-regga kunne ikke den totale hengervekten overstige bilens egenvekt om du kjører på C1E.

Her er det tunga rett i munnen.

#18 Carmann

Carmann

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 210 Innlegg:

Posted 05 April 2008 - 22:38

SITAT: "Faen å innvikla

De som lager paragrafene skriver så innvilka at e tviler sterkt på at de faktisk forstår d selv"....SITAT SLUTT.

Tror faktisk mange av de der paragrafrytterne tar bussen..

Er det rart det er krig i hverden....?? shiftyninja.gif
Carmann. " Veldig tålmodig men alt har en grense etter hvert".

#19 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 05 April 2008 - 22:40

QUOTE(Kenny_g @ 5 Apr 2008, 20:21) <{POST_SNAPBACK}>
Ikke helt riktig, hadde Tahoen din vært lastebil-regga kunne ikke den totale hengervekten overstige bilens egenvekt om du kjører på C1E.

Her er det tunga rett i munnen.


Nja, var det ikkje det eg skreiv da? Uansett, det var dette eg ville fram til.
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#20 mæjus

mæjus

    Delvis offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3608 Innlegg:

Posted 06 April 2008 - 00:06

QUOTE(Carmann @ 5 Apr 2008, 22:38) <{POST_SNAPBACK}>
SITAT: "Faen å innvikla

De som lager paragrafene skriver så innvilka at e tviler sterkt på at de faktisk forstår d selv"....SITAT SLUTT.

Tror faktisk mange av de der paragrafrytterne tar bussen..

Er det rart det er krig i hverden....?? shiftyninja.gif


Stemmer! hvis ikke de heller bor så nærme jobb at de kan gå. D e folk som hater alt som har noe med motor devil.gif
............................................................................................................................................
Hvorfor må man tenke før man snakker, når man ikke vet hva man skal si før man har sagt d?


Min Chevy og Eks Ford garasje

Marius S. Markussen
Mob 95928863
mariusmarkussen@hotmail.com

IPB ImageIPB ImageIPB ImageIPB ImageIPB Image