Gå til innhold



Foto

Førerkort BE


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
41 replies to this topic

#21 cwathne

cwathne

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 487 Innlegg:

Posted 07 April 2008 - 22:47

Altså her er det mange svar ute og går. Og takker seff for disse smile.gif

Men la meg forstå dette med henger på ren klasse B lapp. Jeg har B M S T

Min C10 pickup han en egenvekt på 2175kg inks fører. Totalvekt 2404kg.
Kan jeg da kjøre en tilhenger som har totalvekt 1000kg på denne bilen lovligt?

Og med min Chevrolet Suburban -95 6,5TD som jeg har. Dette er en nedklasset bil som kjøres på plasse B og er N1 kombinertbil. Denne her står det ingen hengervekter i vognkortet. Hvordan skal jeg forholde meg til den? Den har 3490kg totalvekt. Skal jeg da trekke henger i det hele datt må jeg da ha BE ? Og dette med maks 3500kg selv om en har BE er dette tilfelle? Da er jo min suburban ubrukelig å trekke henger med...
Det fins kun 2 typer biler. Nye og brukte Chevrolet !

#22 esol

esol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 709 Innlegg:

Posted 08 April 2008 - 07:35

QUOTE(cwathne @ 7 Apr 2008, 22:47) <{POST_SNAPBACK}>
Altså her er det mange svar ute og går. Og takker seff for disse smile.gif

Men la meg forstå dette med henger på ren klasse B lapp. Jeg har B M S T

Min C10 pickup han en egenvekt på 2175kg inks fører. Totalvekt 2404kg.
Kan jeg da kjøre en tilhenger som har totalvekt 1000kg på denne bilen lovligt? JA, du ligger under 3500 kg

Og med min Chevrolet Suburban -95 6,5TD som jeg har. Dette er en nedklasset bil som kjøres på plasse B og er N1 kombinertbil. Denne her står det ingen hengervekter i vognkortet. Hvordan skal jeg forholde meg til den? Den har 3490kg totalvekt. Skal jeg da trekke henger i det hele datt må jeg da ha BE ? Og dette med maks 3500kg selv om en har BE er dette tilfelle? Da er jo min suburban ubrukelig å trekke henger med...


I ditt tilfelle med bare B, så kan du trekke henger inntil 750 kg med suburban. Kjører du opp til BE så kan du trekke det som er oppgitt i vognkort. Men siden bilen er nedklasset så er ikke vektene ført opp, ta kontakt med trangtilsynet. Vil tro de kan forandre på vognkortet.

#23 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 08 April 2008 - 08:39

Det med at det ikke står i vognkortet har ingenting med nedklassing eller ikke å gjøre. Du får ikke endret trekkvekten om du klasser ned eller ikke. Det er kun tillat totalvekt på bilen som endres.

Du tar kontakt med GM Norge, oppgir ditt chassinr og får tilsendt brev med hva du har lov å trekke med denne bilen, BT fører det inn i vognkortet ditt. Min som er K1500 bensin, har jeg 3150kg fra GM Norge. Dette ble ikke endret ved nedregistrering.

Med chevyen må du til med E skal du trekke noe mer enn 750kg.

#24 Chev_G30

Chev_G30

    Lastebilmekaniker B.O.S

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3313 Innlegg:

Posted 08 April 2008 - 08:43

Ring bergheim i Drammen for å få et skriv fra dem om hengervekt som du tar med til BT Mitt kosta 500kr
Da skriver dem vekta inn i vognkort..

#25 Lettrus

Lettrus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 08 April 2008 - 09:05

QUOTE(AMan @ 4 Apr 2008, 09:15) <{POST_SNAPBACK}>
Med BE kan du dra henger på max 3500kg, inkludert hengerns egenvekt, så fremst at vognkortet og bil ikke begrenser dette, eks lada niva, max 1250kg total hengervekt.

Du må heller ikke overskride maximal vogntogvekt for bil med henger, Eks hiace 99mod 6 tonn. Det er total vekt av bil, last, pasasjerer, egenvekt henger, og last på henger.


Det er vel ingen øvre grense for tilhengervekt når man har BE, men om det finnes biler i klasse B som har høyere tilhengervekt i vognkortet enn 3500kg vet jeg ikke, så det er kanskje ikke så praktisk ?

QUOTE(Kenny_g @ 5 Apr 2008, 19:21) <{POST_SNAPBACK}>
Ikke helt riktig, hadde Tahoen din vært lastebil-regga kunne ikke den totale hengervekten overstige bilens egenvekt om du kjører på C1E.


Stemmer dette ? For noen lastebiler er det en regel om at tilhengerens aktuelle vekt ikke skal overstige 1,5 ganger trekkvognens aktuelle vekt, men her skal jeg være forsiktig, reglene for lastebil med henger er ganske kompliserte.

Det eneste jeg vet er at man med naken C eller C1 ikke kan dra henger tyngre enn 750kg, dvs at "campingvognregelen" bare funker for B.

#26 the_boss

the_boss

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 341 Innlegg:

Posted 08 April 2008 - 09:17

med BE kan bilen være maks 3500 og hengeren maks 3500
2003 Chevrolet Silverado 2500HD LT Duramax "Fjallasport" "EFI-Live/Edge CTS"
1999 Chevrolet Tahoe 1500 LT 6.5 TD 18:1 "Heat Max E Tork" "Heat Turbomaster" "Bosch HO injectors"

#27 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 08 April 2008 - 10:44

QUOTE(Lettrus @ 8 Apr 2008, 10:05) <{POST_SNAPBACK}>
Det er vel ingen øvre grense for tilhengervekt når man har BE, men om det finnes biler i klasse B som har høyere tilhengervekt i vognkortet enn 3500kg vet jeg ikke, så det er kanskje ikke så praktisk ?
Stemmer dette ? For noen lastebiler er det en regel om at tilhengerens aktuelle vekt ikke skal overstige 1,5 ganger trekkvognens aktuelle vekt, men her skal jeg være forsiktig, reglene for lastebil med henger er ganske kompliserte.

Det eneste jeg vet er at man med naken C eller C1 ikke kan dra henger tyngre enn 750kg, dvs at "campingvognregelen" bare funker for B.


I Norge har du kun lov å trekke 3.5t med påløpsbrems, dermed så begrenser det seg selv....Det betyr mer eller mindre at alle som påroper seg å kunne trekke mer enn 3.5 t ikke gjelder i Norge....

Ja det stemmer, med C1E har du ikke lov å trekke mer enn bilens egenvekt. (aktuell vekt på henger)

Så når min suburban var 3501kg, så kunne jeg trekke rundt 2.7 tonn med den siden jeg hadde C1E, mens kompisen min kunne trekke 3150 kg med den, siden han hadde CE.

Det man ikke må glemme her er at det er to forskrifter som må ses opp i mot hverandre. Det er førerkortforskriften, som regulerer hva fører har lov til å trekke. Den andre er kjøretøysforskriftene som bestemmer hva bilen har lov til å trekke. Dette kan innebære at eksakt samme bil kan trekke som i mitt tilfelle nesten et halvt tonn ekstra hvis to førere bytter plass....

Edited by Chevy-LPG, 08 April 2008 - 10:44.


#28 Kenny_g

Kenny_g

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 08 April 2008 - 11:46

Vedlagt finner dere en flyer fra statens vegvesen. Denne skulle gi svar på det meste rundt temaet.
Desverre ikke så god kvalitet, ble litt mørk etter scanning.


Attached File  Regler_for_henger.pdf   432.97K   256 downloads

#29 cwathne

cwathne

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 487 Innlegg:

Posted 08 April 2008 - 17:05

Må bare si tusen takk for gode svar. Nå er jeg mye klokere smile.gif
Det fins kun 2 typer biler. Nye og brukte Chevrolet !

#30 Dools

Dools

    Swamp Angel

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2784 Innlegg:

Posted 08 April 2008 - 18:10

Det er ikke lett egentlig å skulle foholde seg til regelverket her i landet når det er så innviklet som det er.

Jeg spurte på BT hva jeg hadde lov å trekke med Burbe. (totalvekt over 3,5)
svaret jeg fikk var, "det kommer an på hva som står på hengerfestet".
OK:? Så om det sto 4000 kg, har jeg da lov å trekke det ? Svar: nei, det kom igjen an på hvor mye bilen hadde lov å trekke. ?? noexpression.gif
Uansett. så fikk jeg som svar, det var litt avhengi av hva som sto på kroken og avhengi av hvor mye bilen klarte å dra.. noexpression.gif ???
Jeg fikk beskjed at bilen skulle kunne klare å ta igang 5 ganger på rad i en %vis stigning uten problemer. ????? noexpression.gif
Ok, enda mer forvirret...

jeg sitter i ettertid ikke mye klokere enn hva jeg var da jeg spurte.

Og VELDIG glad for at jeg ikke stoppet i vektkontrollen i Mandal da jeg kom hjem fra Karmøy med den sorte K5èn og ett halvt tonn med deler på en alt for liten henger. whistle.gif
Også veldig glad for at Politiet heller ville ha seg en kaffekopp natterstid enn å bry seg med å stoppe oss.. laugh.gif
Variety is the spice of life. One day ignore people, next day annoy them

Alle mennesker er født som orginaler. De fleste dør desverre som kopier

I DON`T FALL FOR PICK UP LINES, I FALL FOR PICK UP TRUCKS !!

You can set my truck on fire and roll it down a hill, and I still would`nt trade it for a Coupe DeVille.

#31 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 08 April 2008 - 18:32

Det du egentlig sier er at bilen har lov til å dra det som den har lov til. Så kommer det kanskje en begrensning på hvor mye hengerfeste kan tåle. - helt riktig det.

Så er siste flaskehals, hvilket sertifikat sjåføren har. Det er tredje begrensning.

Så kan det også være en begrensning for de som har innskrevet tillat vogntogvekt.

Så når jeg hadde C1E bil ble det følgende:

Bil kan trekke 3150kg (info fra GM Norge og innført i vognkortet)
Hengerfeste tålte 3000kg (spiller ikke noen rolle hva bilen kan trekke når hengerfeste her blir flaskehals)
Og jeg som sjåfør med C1E hadde begrensning på maks bilens egenvekt ca 2700kg.

Det litt ironiske er at når bilen ble nedregistrert 6 kg, så kan jeg nå med BE trekke 3150kg med bilen, begrenset til hengerfeste 3000kg, alstå flere hundre kilo mer enn når jeg kjørte med lett lastebilsertifikat....

Edited by Chevy-LPG, 08 April 2008 - 18:36.


#32 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 08 April 2008 - 18:47

Alt dette er så typisk Ola Dunk at jeg ikke vet om jeg skal le eller gråte.

#33 Dools

Dools

    Swamp Angel

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2784 Innlegg:

Posted 08 April 2008 - 19:00

Jeg har BE CE DE så har ikke noen begrensninger på den siden.

Men det er da rart at selv de som skal håndheve loven ikke engang kan gi klare svar.
Hva gjør man da om man blir stoppet i kontroll med henger, veie først, også finne en såpass bratt bakke at man kan prøve ut om bilen klarer å dra igang 5 ganger eller ikke ? laugh.gif

Problemet er vel at det etterhvert har blitt så mye lover og regler og dertil unntak av lover og regler at de som skal håndheve dette ikke engang kan klare å holde oversikten. Hvordan skal da vanlig mann i gata klare det ?
Å få forskjellig svar far forskjellige myndigheter innen samme feltet bekrefter jo bare dette.
Variety is the spice of life. One day ignore people, next day annoy them

Alle mennesker er født som orginaler. De fleste dør desverre som kopier

I DON`T FALL FOR PICK UP LINES, I FALL FOR PICK UP TRUCKS !!

You can set my truck on fire and roll it down a hill, and I still would`nt trade it for a Coupe DeVille.

#34 cwathne

cwathne

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 487 Innlegg:

Posted 08 April 2008 - 19:33

Jeg begynte å tenke litt når dere nevner begrensninger på hengerfeste ikke ikke minst hva kula tåler. Så begynte jeg å tenke litt. Jeg har ikke sett noen tall på hengerfestet så jeg gikk ut og så på kula på min 95- 6,5td sub. Der står det ISO 50/5. Jaha? Noen som veit hva det betyr?

På hengerfestet på min c10 pickup står det 4000LB max trailer weight og 400LB tounge weight. Hvor mye er det i KG?
Det fins kun 2 typer biler. Nye og brukte Chevrolet !

#35 bmhe

bmhe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 211 Innlegg:

Posted 08 April 2008 - 20:07

Blir litt på sia av diskusjonen men... Min 79 K5 har stempla max tilhengervekt på 1500 kg !!
Hva i alle dager kan dette komme av? Er jo tross alt en v8 bensiner med 4x4.. Skulle tro den glatt kunne trekke 2-2,5 tonn..
Den er nedregga til personbil.

Cwathne : Som en tommelfingerregel kan man vel regne 2,2 lbs på en kilo. Ikke heeelt nøyaktig men..

Edited by bmhe, 08 April 2008 - 20:27.

"It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark, and we're wearing sunglasses." Elwood Blues


--insanity is contagious---

#36 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 08 April 2008 - 20:20

QUOTE(cwathne @ 8 Apr 2008, 19:33) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg begynte å tenke litt når dere nevner begrensninger på hengerfeste ikke ikke minst hva kula tåler. Så begynte jeg å tenke litt. Jeg har ikke sett noen tall på hengerfestet så jeg gikk ut og så på kula på min 95- 6,5td sub. Der står det ISO 50/5. Jaha? Noen som veit hva det betyr?

På hengerfestet på min c10 pickup står det 4000LB max trailer weight og 400LB tounge weight. Hvor mye er det i KG?


4000lb = 1800kg
400lb = 180kg

#37 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 08 April 2008 - 20:27

QUOTE(bmhe @ 8 Apr 2008, 21:07) <{POST_SNAPBACK}>
Blir litt på sia av diskusjonen men... Min 79 K5 har stempla max tilhengervekt på 1500 kg !!
Hva i alle dager kan dette komme av? Er jo tross alt en v8 bensiner med 4x4.. Skulle tro den glatt kunne trekke 2-2,5 tonn..
Den er nedregga til personbil.

Cwathne : Som en tommelfingerregel kan man vel regne 2,2 lbs på en kilo. Ikke heeelt nøyaktig men..


Har vel litt med bremser å gjere også?
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#38 bmhe

bmhe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 211 Innlegg:

Posted 08 April 2008 - 20:30

mulig du har et poeng der jeeps. Er jo en snart 30 år gammal bil.
Hva står det i vognkortet til andre K5 eiere her?
"It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark, and we're wearing sunglasses." Elwood Blues


--insanity is contagious---

#39 cwathne

cwathne

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 487 Innlegg:

Posted 08 April 2008 - 20:36

bmhe: Min pickup fra 73 har jo 454BB men er en C10 dermed mindre bremser en C20 som har 8bolt og er skjennerelt kraftigere i drivverket. Du har en K5 som er noe like C10 bare du har 4X4 som ikke hjelper hengervekta di da du er tyngre i utgankspunktet. Så er det siste som spiller en rolle her og det er om faktisk hengerfestet ditt er laga for meir? At du evt må bytte til et som tåler meir.

Ja da stemmer jo tekniske dataen fra hengerfestet/støtfangeren med data som står i vognkortet. Jeg har 1840 kg ca i vognkortet på max hengervekt.
Det fins kun 2 typer biler. Nye og brukte Chevrolet !

#40 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 08 April 2008 - 20:55

Mener det står 4000 eller 5000 LB på støtfangeren min. Jeg kan faktisk sette en løs kule i hullet bak der og trekke nesten to tonn med støtfangeren.....sier vel litt om soliditet det....hehe