Førerkort BE
#21
Posted 07 April 2008 - 22:47
Men la meg forstå dette med henger på ren klasse B lapp. Jeg har B M S T
Min C10 pickup han en egenvekt på 2175kg inks fører. Totalvekt 2404kg.
Kan jeg da kjøre en tilhenger som har totalvekt 1000kg på denne bilen lovligt?
Og med min Chevrolet Suburban -95 6,5TD som jeg har. Dette er en nedklasset bil som kjøres på plasse B og er N1 kombinertbil. Denne her står det ingen hengervekter i vognkortet. Hvordan skal jeg forholde meg til den? Den har 3490kg totalvekt. Skal jeg da trekke henger i det hele datt må jeg da ha BE ? Og dette med maks 3500kg selv om en har BE er dette tilfelle? Da er jo min suburban ubrukelig å trekke henger med...
#22
Posted 08 April 2008 - 07:35
Men la meg forstå dette med henger på ren klasse B lapp. Jeg har B M S T
Min C10 pickup han en egenvekt på 2175kg inks fører. Totalvekt 2404kg.
Kan jeg da kjøre en tilhenger som har totalvekt 1000kg på denne bilen lovligt? JA, du ligger under 3500 kg
Og med min Chevrolet Suburban -95 6,5TD som jeg har. Dette er en nedklasset bil som kjøres på plasse B og er N1 kombinertbil. Denne her står det ingen hengervekter i vognkortet. Hvordan skal jeg forholde meg til den? Den har 3490kg totalvekt. Skal jeg da trekke henger i det hele datt må jeg da ha BE ? Og dette med maks 3500kg selv om en har BE er dette tilfelle? Da er jo min suburban ubrukelig å trekke henger med...
I ditt tilfelle med bare B, så kan du trekke henger inntil 750 kg med suburban. Kjører du opp til BE så kan du trekke det som er oppgitt i vognkort. Men siden bilen er nedklasset så er ikke vektene ført opp, ta kontakt med trangtilsynet. Vil tro de kan forandre på vognkortet.
#23
Posted 08 April 2008 - 08:39
Du tar kontakt med GM Norge, oppgir ditt chassinr og får tilsendt brev med hva du har lov å trekke med denne bilen, BT fører det inn i vognkortet ditt. Min som er K1500 bensin, har jeg 3150kg fra GM Norge. Dette ble ikke endret ved nedregistrering.
Med chevyen må du til med E skal du trekke noe mer enn 750kg.
#24
Posted 08 April 2008 - 08:43
Da skriver dem vekta inn i vognkort..
#25
Posted 08 April 2008 - 09:05
Du må heller ikke overskride maximal vogntogvekt for bil med henger, Eks hiace 99mod 6 tonn. Det er total vekt av bil, last, pasasjerer, egenvekt henger, og last på henger.
Det er vel ingen øvre grense for tilhengervekt når man har BE, men om det finnes biler i klasse B som har høyere tilhengervekt i vognkortet enn 3500kg vet jeg ikke, så det er kanskje ikke så praktisk ?
Stemmer dette ? For noen lastebiler er det en regel om at tilhengerens aktuelle vekt ikke skal overstige 1,5 ganger trekkvognens aktuelle vekt, men her skal jeg være forsiktig, reglene for lastebil med henger er ganske kompliserte.
Det eneste jeg vet er at man med naken C eller C1 ikke kan dra henger tyngre enn 750kg, dvs at "campingvognregelen" bare funker for B.
#26
Posted 08 April 2008 - 09:17
1999 Chevrolet Tahoe 1500 LT 6.5 TD 18:1 "Heat Max E Tork" "Heat Turbomaster" "Bosch HO injectors"
#27
Posted 08 April 2008 - 10:44
Stemmer dette ? For noen lastebiler er det en regel om at tilhengerens aktuelle vekt ikke skal overstige 1,5 ganger trekkvognens aktuelle vekt, men her skal jeg være forsiktig, reglene for lastebil med henger er ganske kompliserte.
Det eneste jeg vet er at man med naken C eller C1 ikke kan dra henger tyngre enn 750kg, dvs at "campingvognregelen" bare funker for B.
I Norge har du kun lov å trekke 3.5t med påløpsbrems, dermed så begrenser det seg selv....Det betyr mer eller mindre at alle som påroper seg å kunne trekke mer enn 3.5 t ikke gjelder i Norge....
Ja det stemmer, med C1E har du ikke lov å trekke mer enn bilens egenvekt. (aktuell vekt på henger)
Så når min suburban var 3501kg, så kunne jeg trekke rundt 2.7 tonn med den siden jeg hadde C1E, mens kompisen min kunne trekke 3150 kg med den, siden han hadde CE.
Det man ikke må glemme her er at det er to forskrifter som må ses opp i mot hverandre. Det er førerkortforskriften, som regulerer hva fører har lov til å trekke. Den andre er kjøretøysforskriftene som bestemmer hva bilen har lov til å trekke. Dette kan innebære at eksakt samme bil kan trekke som i mitt tilfelle nesten et halvt tonn ekstra hvis to førere bytter plass....
Edited by Chevy-LPG, 08 April 2008 - 10:44.
#28
Posted 08 April 2008 - 11:46
Desverre ikke så god kvalitet, ble litt mørk etter scanning.
Regler_for_henger.pdf 432.97K 256 downloads
#29
Posted 08 April 2008 - 17:05
#30
Posted 08 April 2008 - 18:10
Jeg spurte på BT hva jeg hadde lov å trekke med Burbe. (totalvekt over 3,5)
svaret jeg fikk var, "det kommer an på hva som står på hengerfestet".
OK:? Så om det sto 4000 kg, har jeg da lov å trekke det ? Svar: nei, det kom igjen an på hvor mye bilen hadde lov å trekke. ??
Uansett. så fikk jeg som svar, det var litt avhengi av hva som sto på kroken og avhengi av hvor mye bilen klarte å dra.. ???
Jeg fikk beskjed at bilen skulle kunne klare å ta igang 5 ganger på rad i en %vis stigning uten problemer. ?????
Ok, enda mer forvirret...
jeg sitter i ettertid ikke mye klokere enn hva jeg var da jeg spurte.
Og VELDIG glad for at jeg ikke stoppet i vektkontrollen i Mandal da jeg kom hjem fra Karmøy med den sorte K5èn og ett halvt tonn med deler på en alt for liten henger.
Også veldig glad for at Politiet heller ville ha seg en kaffekopp natterstid enn å bry seg med å stoppe oss..
Alle mennesker er født som orginaler. De fleste dør desverre som kopier
I DON`T FALL FOR PICK UP LINES, I FALL FOR PICK UP TRUCKS !!
You can set my truck on fire and roll it down a hill, and I still would`nt trade it for a Coupe DeVille.
#31
Posted 08 April 2008 - 18:32
Så er siste flaskehals, hvilket sertifikat sjåføren har. Det er tredje begrensning.
Så kan det også være en begrensning for de som har innskrevet tillat vogntogvekt.
Så når jeg hadde C1E bil ble det følgende:
Bil kan trekke 3150kg (info fra GM Norge og innført i vognkortet)
Hengerfeste tålte 3000kg (spiller ikke noen rolle hva bilen kan trekke når hengerfeste her blir flaskehals)
Og jeg som sjåfør med C1E hadde begrensning på maks bilens egenvekt ca 2700kg.
Det litt ironiske er at når bilen ble nedregistrert 6 kg, så kan jeg nå med BE trekke 3150kg med bilen, begrenset til hengerfeste 3000kg, alstå flere hundre kilo mer enn når jeg kjørte med lett lastebilsertifikat....
Edited by Chevy-LPG, 08 April 2008 - 18:36.
#32
Posted 08 April 2008 - 18:47
#33
Posted 08 April 2008 - 19:00
Men det er da rart at selv de som skal håndheve loven ikke engang kan gi klare svar.
Hva gjør man da om man blir stoppet i kontroll med henger, veie først, også finne en såpass bratt bakke at man kan prøve ut om bilen klarer å dra igang 5 ganger eller ikke ?
Problemet er vel at det etterhvert har blitt så mye lover og regler og dertil unntak av lover og regler at de som skal håndheve dette ikke engang kan klare å holde oversikten. Hvordan skal da vanlig mann i gata klare det ?
Å få forskjellig svar far forskjellige myndigheter innen samme feltet bekrefter jo bare dette.
Alle mennesker er født som orginaler. De fleste dør desverre som kopier
I DON`T FALL FOR PICK UP LINES, I FALL FOR PICK UP TRUCKS !!
You can set my truck on fire and roll it down a hill, and I still would`nt trade it for a Coupe DeVille.
#34
Posted 08 April 2008 - 19:33
På hengerfestet på min c10 pickup står det 4000LB max trailer weight og 400LB tounge weight. Hvor mye er det i KG?
#35
Posted 08 April 2008 - 20:07
Hva i alle dager kan dette komme av? Er jo tross alt en v8 bensiner med 4x4.. Skulle tro den glatt kunne trekke 2-2,5 tonn..
Den er nedregga til personbil.
Cwathne : Som en tommelfingerregel kan man vel regne 2,2 lbs på en kilo. Ikke heeelt nøyaktig men..
Edited by bmhe, 08 April 2008 - 20:27.
--insanity is contagious---
#36
Posted 08 April 2008 - 20:20
På hengerfestet på min c10 pickup står det 4000LB max trailer weight og 400LB tounge weight. Hvor mye er det i KG?
4000lb = 1800kg
400lb = 180kg
#37
Posted 08 April 2008 - 20:27
Hva i alle dager kan dette komme av? Er jo tross alt en v8 bensiner med 4x4.. Skulle tro den glatt kunne trekke 2-2,5 tonn..
Den er nedregga til personbil.
Cwathne : Som en tommelfingerregel kan man vel regne 2,2 lbs på en kilo. Ikke heeelt nøyaktig men..
Har vel litt med bremser å gjere også?
#38
Posted 08 April 2008 - 20:30
Hva står det i vognkortet til andre K5 eiere her?
--insanity is contagious---
#39
Posted 08 April 2008 - 20:36
Ja da stemmer jo tekniske dataen fra hengerfestet/støtfangeren med data som står i vognkortet. Jeg har 1840 kg ca i vognkortet på max hengervekt.
#40
Posted 08 April 2008 - 20:55