Gå til innhold



Foto

sd33t i tråkkemaskin


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
26 replies to this topic

#1 arctic cat

arctic cat

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 03 April 2008 - 22:48

Hei!
Jeg har gått til anskaffelse av en tråkkemaskin devil.gif , (bombardier bombi,br100) men den må ha en ny motor, jeg har lest litt rundt på nett og funnet ut at 3.3litern fra patrol må være det beste alternativet men jeg har noen spørsmål:

Får man den i automat orginalt eller finnes det evnt andre automatkasser som passer?

Hva ligger de på i pris?

Starter de greit når det er kaldt?

Kan de gå på ren parafin?

På forhånd takk for hjelp rolleyes.gif

Edited by arctic cat, 05 April 2008 - 22:35.


#2 bjerk1

bjerk1

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 553 Innlegg:

Posted 03 April 2008 - 23:18

QUOTE(arctic cat @ 3 Apr 2008, 23:48) <{POST_SNAPBACK}>
Hei!
Jeg har gått til anskaffelse av en tråkkemaskin devil.gif , (bombardier bombi) men den må ha en ny motor, jeg har lest litt rundt på nett og funnet ut at 3.3litern fra patrol må være det beste alternativet men jeg har noen spørsmål:

Får man den i automat orginalt eller finnes det evnt andre automatkasser som passer?

Hva ligger de på i pris?

Starter de greit når det er kaldt?

Kan de gå på ren parafin?

På forhånd takk for hjelp rolleyes.gif


3.3td motoren fra patrol er en veldig sterk motor. Stopper aldri disse her, hehe.

Jeg har ikke hørt om patrol med automat, men at noe passer fra en annen bil skal jeg ikke utale meg så mye om, men det er helt sikkert noen her inne som vet dette. prisen varierer en god del. De jeg har sett, så ligger motorene på rundt 3-4000 kr uten girkasse. 2000-4000 for kassa med transfer ettersom KM stand, hvor mange gir osv.

jeg har aldri hatt noe problemer med å starte min kaldt vær. Var på treff i ulsberg i vinter, og der var det rundt 15-20 minus grader over natta, patrolen starta på første forsøk etter ca 10sek med gløding smile.gif var mange som slet, men patrolen kom med en gang, hehe.

knakende god motor og veldig sterk!

Edited by bjerk1, 03 April 2008 - 23:21.

Zuki trailbil under oppbygging

#3 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 04 April 2008 - 10:29

Bombardier, er det en sånn Muskegg det? De har en slik en på jobben til fattern. En råsterk maskin, om den ikke kommer seg fram er det sjåførens feil... De byttet girkassa i den med en 5-trinns kasse fra en MAN lastebil. Da slapp de ihvertfall å dobbelclutche biggrin.gif
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#4 arctic cat

arctic cat

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 04 April 2008 - 19:42

QUOTE(Snømannen @ 4 Apr 2008, 11:29) <{POST_SNAPBACK}>
Bombardier, er det en sånn Muskegg det? De har en slik en på jobben til fattern. En råsterk maskin, om den ikke kommer seg fram er det sjåførens feil... De byttet girkassa i den med en 5-trinns kasse fra en MAN lastebil. Da slapp de ihvertfall å dobbelclutche biggrin.gif


Bombardier har også lagd muskegg serien tror jeg men den jeg har er en mindre version den er 2.7 meter lang og 1.8 bred og veier under 1000 kg, den skal bygges om så den blir en halv meter lenger og mye mer robust.

#5 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 04 April 2008 - 21:36

Jeg så en BV202 til salgs på finn for ei god stund siden. Den hadde fått 3,3 Patroldiesel innmontert. Det var en manuell kasse mener jeg å huske. Om det var orgnialkassa som var tilpasset, det er jeg usikker på.

#6 arctic cat

arctic cat

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 04 April 2008 - 22:09

bombi.jpg

En slik.

Edited by arctic cat, 05 April 2008 - 22:05.


#7 andgjerd

andgjerd

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 05 April 2008 - 16:57

Har denne maskinen en ford 1,6L orginalt?
Setter du inn en motor med altfor stort moment ryker drivakselen. Da hadde eg heller gAtt for fex. en 2,2 Nissan diesel.

#8 arctic cat

arctic cat

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 05 April 2008 - 19:29

Denne har en 1.6 liter fra for cortina orginalt men drivaksler og tannhjul skal byttes ut med noe i helt annen kvalitet, beltet skal også forsterkes og det skal ha drift i begge ender slik som nodwell flextrack hvis det forteller dere noe, antagelig hadde det vært lettere å satt belter på en patrol men den ruster så veldig, bombien er laget av aluminium.

Edited by arctic cat, 05 April 2008 - 22:06.


#9 arctic cat

arctic cat

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 05 April 2008 - 20:42

nodwell.jpg Dette er en nodwell, her kan du se tannhjula både foran og bak.

Edited by arctic cat, 05 April 2008 - 20:43.


#10 Gromskyss

Gromskyss

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 159 Innlegg:

Posted 05 April 2008 - 21:43

Idrettslaget her i bygda har en som ligner veldig på din. Den er det montert en nissan diesel i. Men det er en 2 eller 2,2 mener jeg. (Laurel eller primera). Denne har manuell kasse, og jeg skjønner at du vil ha automat for å si det slik smile.gif
Det meste er laga av folk!

#11 Y60-Hans

Y60-Hans

    BROMM

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 732 Innlegg:

Posted 05 April 2008 - 21:54

Finnes automat bak mange 3,3 i verden, bare ikke i noen nissan...
3.3 ble brukt i dodge, jeep og international...

Dodge fantes i allefall med kombo'n sd33 og chrysler sin TF727 automat..

Litt usikker på hva slags kasser som satt bak motoren i jeep og inter..

Edited by Y60-Hans, 05 April 2008 - 21:55.

Gjødsler dekka dagli,
men de blir ikke større!?!

Hans Heimdal
915 97 415
Hans@offroad.no

#12 arctic cat

arctic cat

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 05 April 2008 - 22:01

QUOTE(Y60-Hans @ 5 Apr 2008, 22:54) <{POST_SNAPBACK}>
Finnes automat bak mange 3,3 i verden, bare ikke i noen nissan...
3.3 ble brukt i dodge, jeep og international...

Dodge fantes i allefall med kombo'n sd33 og chrysler sin TF727 automat..

Litt usikker på hva slags kasser som satt bak motoren i jeep og inter..


Er det mulig i Norge og skaffe en TF727 automat da.

QUOTE(Gromskyss @ 5 Apr 2008, 22:43) <{POST_SNAPBACK}>
Idrettslaget her i bygda har en som ligner veldig på din. Den er det montert en nissan diesel i. Men det er en 2 eller 2,2 mener jeg. (Laurel eller primera). Denne har manuell kasse, og jeg skjønner at du vil ha automat for å si det slik smile.gif



Ja jeg vil ha automat så slipper jeg å miste farta for hver gang jeg girer, giringen er knotete på disse da girkassa står feil vei (motor bak) og spaken er mellom beina.

Edited by arctic cat, 05 April 2008 - 22:00.


#13 andgjerd

andgjerd

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 05 April 2008 - 22:04

Automat er nesten et must ja, det er jo vanskelegt og gire en manuell kasse under fart,og spesielt i tung sno.
Men kva drivaksel skal du sette inn, og skal du ha 2stk drivaksler med drift pA begge?

#14 arctic cat

arctic cat

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 05 April 2008 - 22:15

Ja jeg skal ha drift på 2 aksler usikker på hva jeg skal bruke.

Jeg tenkte drift på 2 aksler for og fordele kreftene, det hadde vært mye enklere med 1 drivaksel.

#15 andgjerd

andgjerd

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 05 April 2008 - 22:21

Det er to vesentlige forskjeller pA en drivaksel pA en trakkemaskin og fex en bil.
Den viktigeste forskjellen er jo diffen, vis du bremser den eine sida pA en aksling fra ein bil gAr den andre sida dobbelt so fort. Og vis du bremser en trakkemaskin aksling pA eine sida, blir den andre sida dobbel sA sterk+ at utvekslingen er heilt forskjellig.
Og pA kva mAte skal du forsterke og forlenge beltene?
Eg tviler ikkje pA at du kan fA det til, men det blir litt jobb.

#16 arctic cat

arctic cat

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 05 April 2008 - 22:31

Uvekslingen blir riktig ved å velge riktig størrelse tannhjul, dette har jo som regel mye mindre rulleomkrets enn et vanlig hjul, er andre som har gjort det før, orginalt i bombien står en vanlig åpen diff med en bremsetrommel på hver side koblet til en spak, ingen frikobling ingen ting! beltene skal forlenges med rester fra et transportband og reserve meier til belte, og forsterkes med å fylle et eller annet materiale ned i de hule meiene.

Dette er et projekt for å prøve å sette fingrene i noe.

Edited by arctic cat, 05 April 2008 - 22:30.


#17 andgjerd

andgjerd

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 05 April 2008 - 22:55

Ja er mange som har brukt bakaksel fra bil i beltemaskiner, men de fleste setter og inn en ekstra gearkasse som blir lAst i 1. gear
Ein annen ting som gjer at ein bil aksling ikkje er godt egna, er at A svinge maskina trenger meir effekt enn og kjoyre rett fram.
Og nAr du da attpAtil skal svinge og drivhjulet pA eine sida gAr dobbelt sA fort rundt vil mskina trenge so mykje effekt at du minst mA gire ned eitt eller to gear.
Og drivhjulene er jo begrenset kor smA du kan ha, for pA en bil aksling ligger jo bremsene heilt ute og vil lett komme i konflikt med guidene inne i beltet.
Har sjolv holdt pA med slike prosjekt, og veit derfor at du vil mote mange utfordringar.
Men er som du seier, vigtigt ha noke og sette fingrane i.

Edited by andgjerd, 05 April 2008 - 22:56.


#18 arctic cat

arctic cat

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 05 April 2008 - 23:36

QUOTE(andgjerd @ 5 Apr 2008, 23:55) <{POST_SNAPBACK}>
Ja er mange som har brukt bakaksel fra bil i beltemaskiner, men de fleste setter og inn en ekstra gearkasse som blir lAst i 1. gear
Ein annen ting som gjer at ein bil aksling ikkje er godt egna, er at A svinge maskina trenger meir effekt enn og kjoyre rett fram.
Og nAr du da attpAtil skal svinge og drivhjulet pA eine sida gAr dobbelt sA fort rundt vil mskina trenge so mykje effekt at du minst mA gire ned eitt eller to gear.
Og drivhjulene er jo begrenset kor smA du kan ha, for pA en bil aksling ligger jo bremsene heilt ute og vil lett komme i konflikt med guidene inne i beltet.
Har sjolv holdt pA med slike prosjekt, og veit derfor at du vil mote mange utfordringar.
Men er som du seier, vigtigt ha noke og sette fingrane i.


Skjønner ikke helt hva du mener med at drivhjulet på den ene siden må gå dobbelt så fort? gir du mer gass går den fortere og gir du mindre gass går den saktere.

Her er en link til litt fakta: http://www.gizmology.net/tracked.htm

#19 andgjerd

andgjerd

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 05 April 2008 - 23:56

Sei at du kjoyrer i 10kmt, og sA skal du svinge til venstre.
Da drar du i venstre spak slik at drivhjul pA venstre side blir bremsa opp og lAser seg,da stAr venstre beltet i ro.
Og da fordeler diffen all kraft over pA hogre side, slik at drivhjul pA hogre side vil gA med ein hastigheit pA 20 kmt.
Og da har du plutselegt ei side som bremsar maskina og den andre som gAr med (20kmt) dobbel hastigheit. Dette treng nodvenigvis meir effekt.
Og det er dette som er unikt med ein diff fra ein beltemaskin, der vil hogre side forsette med ein hastigheit pa 10kmt, uavhengig om du svinger eller ikkje.

#20 arctic cat

arctic cat

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 06 April 2008 - 05:36

QUOTE(andgjerd @ 6 Apr 2008, 00:56) <{POST_SNAPBACK}>
Sei at du kjoyrer i 10kmt, og sA skal du svinge til venstre.
Da drar du i venstre spak slik at drivhjul pA venstre side blir bremsa opp og lAser seg,da stAr venstre beltet i ro.
Og da fordeler diffen all kraft over pA hogre side, slik at drivhjul pA hogre side vil gA med ein hastigheit pA 20 kmt.
Og da har du plutselegt ei side som bremsar maskina og den andre som gAr med (20kmt) dobbel hastigheit. Dette treng nodvenigvis meir effekt.
Og det er dette som er unikt med ein diff fra ein beltemaskin, der vil hogre side forsette med ein hastigheit pa 10kmt, uavhengig om du svinger eller ikkje.



Dette var nytt for meg, hvis du har rett så har jeg et problem sad.gif og det at trommlene kommer i veien er et godt poeng, men problemer er jo bare en omvei til løsningen biggrin.gif

Edited by arctic cat, 06 April 2008 - 05:37.