Gå til innhold



Foto

Hva er rett lufttrykk i dekkene?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 10 April 2008 - 11:16

Jeg har slitt med å finne rett lufttrykk. Særlig når en kjører med dekkdimensjon som avviker fra den fabrikanten oppgir.

Litt for mye så slites dekket på midten og litt for lite så slites det på kantene. Begge deler gir vesentlig redusert veggrep og dårligere kjøreegenskaper på veg.

Så leste jeg på forumet om en metode jeg aldri har hørt om tidligere.

Fyll luft i kaldt dekk og mål trykket. Kjør dekket varmt på 20 minutter og mål så trykket. Dersom trykket har steget mer enn 4 psi har trykket vært for høyt.

Da må en prøve på nytt med et lavere trykk og måle seg frem til det trykket som gir eksakt 4 psi i økning fra kaldt til varmt dekk.

Noen som kjenner til metoden og har erfaringer med den?

Det kan i så fall løse et problem jeg har hatt mange ganger. Hvordan finne ut rett dekktrykk. Hva skal en 413 som er økt i vekt med 250 kilo fra original ha i et 33-12,5-15 dekk. Noen som har sett en tabell på det noen gang?

Edited by Nöcke Gunnar, 10 April 2008 - 11:17.


#2 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 10 April 2008 - 11:32

Har hørt om metoden din, men aldri prøvd den.

En annen metode går ut på å farge dekkbanen med kritt, kjøre noen meter på slett asfalt og se hvor det farger av. Du vil naturlig vis at hele dekket skal farge jevnt av.

#3 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 10 April 2008 - 11:55

I praksis på en SJ så har det for meg funka best som gir meg best kjøreoppleving. En bil på 1000kg sliter ikkje mykje på så store hjul.

Eg har brukt ca.1.2 bar med 31" dekk på min langs vegen, høgare, 1.4-1.6 på langtur. Bakdekka har blitt litt meir slitt mot midten, men ikkje noko dramatisk. I skogen bruker eg 0.4 bar.

Med nyedekka på ca. 31x12.5 ligg eg foreløpig på 1.0 bar småkjøring, men prøver nok høgare trykk snart. Skal ta en test so over å sjå smile.gif

Edited by yakuza, 10 April 2008 - 11:57.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#4 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 10 April 2008 - 12:35

QUOTE(Iver460 @ 10 Apr 2008, 12:32) <{POST_SNAPBACK}>
Har hørt om metoden din, men aldri prøvd den.

En annen metode går ut på å farge dekkbanen med kritt, kjøre noen meter på slett asfalt og se hvor det farger av. Du vil naturlig vis at hele dekket skal farge jevnt av.

De som skrev om denne metoden skrev at problemet med krittstrekmetoden var at den ikke tok hensyn til varmgangen i dekket på rett måte. Om en gjør det med varme dekk må det vel stemme. Men det er kanskje vanskelig å sjekke det nøye nok med krittstrek. Jeg har forsøkt med glassplate engang. Kjørte over ei glassplate med oljefilm på og så¨på mønsteret som dekket satte av. Det ble jeg anbefalt den gang men det fungerte ikke for meg. Ble bare surr hele greia. Vet noen som hadde ei stålplate med ei tykk glassrute på ca 20 ganger 40 cm i som de la over smøregrava og kjørte et dekk opp på glassdelen med litt vann på og så unnderfra hvor god kontakt dekket hadde. Det fungerte visst veldig bra.

#5 epa b loco

epa b loco

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 219 Innlegg:

Posted 11 April 2008 - 15:13

max 3 psi tongue.gif

#6 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 12 April 2008 - 14:28

For å kunne måle nøyaktig hvor mye luft man skal ha på hver enkelte bil må man kjøre på ei trykkplate som registrerer trykket på en pc.
Michelin brukte sånt på lastebiler får å garantere eierene mest mulig kjørelengde.

Edited by terje takras, 12 April 2008 - 14:28.