Det er en ting jeg har gått og grublet på en stund; Kan man bli sveiseblind av xenonlys? Og likens solarium, det er jo også UV-lys?
Jeg har vært sveiseblind en gang, og det skal jeg aldri gjøre igjenn. Så hvis jeg noen gang skulle bli sveiseblind av å se på ei xenonlampe, da tror jeg at jeg ville blitt passe irritert
Sveiseblind
Started by
Snømannen
, Apr 10 2008 18:03
10 replies to this topic
#1
Posted 10 April 2008 - 18:03
_____________________
Heisann, enda en ulyd!
Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere
Heisann, enda en ulyd!
Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere
#2
Posted 10 April 2008 - 18:48
Dette var en morsom problemstilling!
Man kan ikke bli sveiseblind av xenon-lys, men man kan bli det av solarium. Solariumet er laget for å sende ut UV-stråling for å påvirke pigmentet i huden. Xenon-lys har en kappe av UV-absorberende glass slik at UV-stråling ikke slippes ut av pæra.
Så vet du det.
Man kan ikke bli sveiseblind av xenon-lys, men man kan bli det av solarium. Solariumet er laget for å sende ut UV-stråling for å påvirke pigmentet i huden. Xenon-lys har en kappe av UV-absorberende glass slik at UV-stråling ikke slippes ut av pæra.
Så vet du det.
#3
Posted 10 April 2008 - 19:00
Aha, takk for informasjonen! dette er noe som har plaget meg en stund, skjønner du. Men da kan du altså bli sveiseblind av å se på sola også? Its a tough life...
Men hva er det egentlig som skjer når man blir sveiseblind? Jeg har hørt noen sagt at det er øyeeplet som blir solbrent, men jeg synes det høres litt søkt ut. Noen som vet?
Men hva er det egentlig som skjer når man blir sveiseblind? Jeg har hørt noen sagt at det er øyeeplet som blir solbrent, men jeg synes det høres litt søkt ut. Noen som vet?
_____________________
Heisann, enda en ulyd!
Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere
Heisann, enda en ulyd!
Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere
#4
Posted 10 April 2008 - 21:57
Jeg opplever sveiseblindhet og snøblindhet på samme måte. Det må jo ha en sammenheng med sola
oops!?!
#5
Posted 10 April 2008 - 22:10
At det er øyeeple som blir solbrent er faktisk ganske nært sannheten. Øyeeple er betgnelsen på hele "kula" øyet, men når man blir sveiseblind så er det hornhinna som blir solbrent. Hornhinna er for ordens skyld den gjennomsiktige hinna som er foran pupillen og iris.
Og ja, man kan bli sveiseblind av å se på sola også. Man trenger ofte ikke se direkte på sola engang. Det holder med at man blir utsatt for refleksjonene av sollyset fra snø (snø-blind) eller vann.
Og ja, man kan bli sveiseblind av å se på sola også. Man trenger ofte ikke se direkte på sola engang. Det holder med at man blir utsatt for refleksjonene av sollyset fra snø (snø-blind) eller vann.
#6
Posted 10 April 2008 - 23:34
Takk igjenn, skumlemannen!
_____________________
Heisann, enda en ulyd!
Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere
Heisann, enda en ulyd!
Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere
#7
Posted 12 April 2008 - 18:55
Føles som om du har øynene fulle av sand, og tar drepen på nattesynet dersom du ikke er forsiktig. Kan også bli sveiseblind av skjærebrenner/gassveising men det tar lang tid. Senskadene kommer først når du blir eldre.
Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.
#8
Posted 13 April 2008 - 17:01
Behandlingsmetodene varierer, men fattern sverga til å tømme kremfløte i øya. Jeg bruker vaselin i øya + litt kloramfenikol salve. Blir noen dager med solbriller, for man blir vanvittig lyssky. Og øya ser ut som på en mort.......bittelitt røde. Søvn kan man vel bortimot glemme det første døgnet.
Jeg anbefaler på det sterkeste å bruke huet, så man slipper dette. Det begynner ofte med...."jeg skal bare"
Også sitter man i saksa
Jeg anbefaler på det sterkeste å bruke huet, så man slipper dette. Det begynner ofte med...."jeg skal bare"
Også sitter man i saksa
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#9
Posted 13 April 2008 - 20:47
QUOTE
Behandlingsmetodene varierer, men fattern sverga til å tømme kremfløte i øya.
Jeg har ikke prøvd det, men jeg har hørt at en våt klut over øya lindrer smertene litt. likens har jeg hørt om folk som bruker melk på øynene.
_____________________
Heisann, enda en ulyd!
Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere
Heisann, enda en ulyd!
Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere
#10
Posted 14 April 2008 - 20:30
I verste fall kan du få noen bedøvende dråper hos legen. Aberet er at du må gå med lapp over øynene, da du ikke kjenner om du får noe drit innpå, og kan ødelegge hornhinna. Det beste er å bruke ei skikkelig sveisemaske som dekker godt under og på sidene. Særlig ved sveising i reflekterende omgivelser. Et hvitmalt rom er nokk til at refleksene er skadelige. Blanke overflater som aluminium er ennå verre. Litt solkrem med faktor 40-50 på halsen og nakken er da også og anbefale. Eventuellt kan man bruke ei sveisehette under maska.
Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.
#11
Posted 14 April 2008 - 22:15
Og riktige klær er vel greit å ha også. Helst ikke nylon om du sveiser med MIG/MAG. Blir fort hull. Og apropos antrekk; fadern sveisa noe greier i alu på jobben for noen år siden. Han hadde hatt på seg skjorte med knepping foran, og da han kom hjem var han godt solbrent på brystet og magen, med en litt bleikere stripe nedover etter der tøyet var bretta dobbelt rundt knappene, og der knappene hadde vært var han helt bleik. Så jo skikkelig bra ut.