Gå til innhold



Foto

Hvem selger Telwin?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
26 replies to this topic

#1 garrett

garrett

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 17 April 2008 - 14:42

Skal ha et sveiseapparat til max 3500kr
Tenkte på Telwin 150 elle hva det heter. Men finner ikke ut hvem som selger disse.
Bor i bergensområdet og skulle helst funnet noe her!!

#2 Hans Holmboe

Hans Holmboe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 360 Innlegg:

Posted 17 April 2008 - 15:47

Jeg kjøpte mitt Telwin apparat på Torsov bil. Tror Clas Ohlson har noe også. Men om disse butikkene er i Bergen aner jeg ikke.
Alt går, det umulige tar bare litt lengre tid...

#3 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 17 April 2008 - 18:45

Garrett: det har ihvertfall Torshov, men jeg har hørt litt blanda kritikker om det apparatet. Jeg ble anbefalt et Biltema apparat istedet. Aner ikke hva jeg skal kjøpe, men skulle hatt et apparat som er til å leve med på sikt. Jeg har et apparat fra Moe&Co. Det har jeg hatt i 13 år, og har vært tålig fornøyd, men blir trolig ikke noe apparat fra dem. Men dem har vanvittig bra service der biggrin.gif

Hans Holmboe: er du fornøyd med Telwin apparatet ditt ? Hvor stort er det ?
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#4 HenrikAndreas

HenrikAndreas

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 17 April 2008 - 19:51

telwin er søppel. Sats heller noen lapper ekstra og kjøp deg lincoln, kemmpi eller esab. Jeg lover deg, du vil ikke angre. Det er uslitelige apparater.

#5 jøje

jøje

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 209 Innlegg:

Posted 18 April 2008 - 12:08

Jeg har et Telwin apparat. Fungerer som bare det! Har et simpelt et, med få justerings muligheter, men holder til mitt bruk! Når det gjelder Biltema sine, så må du være obs på at de bruker sin egen trådtykkelse. Du kan altså bare bruke tråd fra Biltema. Da kommer kvalitet inn i bildet igjen. Sveisepinnene de selger er no i hvert fall noe drit.
LandCruiser ofcourse!

#6 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 18 April 2008 - 15:31

QUOTE(jøje @ 18 Apr 2008, 13:08) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har et Telwin apparat. Fungerer som bare det! Har et simpelt et, med få justerings muligheter, men holder til mitt bruk! Når det gjelder Biltema sine, så må du være obs på at de bruker sin egen trådtykkelse. Du kan altså bare bruke tråd fra Biltema. Da kommer kvalitet inn i bildet igjen. Sveisepinnene de selger er no i hvert fall noe drit.

Jeg har akkurat kjøpt det største Telwin som de selger på Torshov. Ikke akurat fått testet det særlig men virker som jeg skal få til greie sveiser med det. Mye bedre enn mitt gamle pinne vekselstrømapparat. For det brenner i stykker alt som er tynnere enn 3 mm om en er bittelittegrann uheldig. Tror det heter Telwin 180? Koster vanlig rundt kr 5,500 eller ca der omkring.

#7 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 18 April 2008 - 17:44

har og et Telwin 180

vil ikke kalle det søppel, men kommer nok NEPPE til å handle et slikt igjen.


#8 HenrikAndreas

HenrikAndreas

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 18 April 2008 - 19:51

Det fungerer nok, men når man først invisterer i et apparat er det jo for å ha det ei stund. Og da anbefaler jeg å legge til noen lapper ekstra.

#9 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 18 April 2008 - 21:07

QUOTE(HenrikAndreas @ 18 Apr 2008, 20:51) <{POST_SNAPBACK}>
Det fungerer nok, men når man først invisterer i et apparat er det jo for å ha det ei stund. Og da anbefaler jeg å legge til noen lapper ekstra.

Jeg har null peiling på magsveiseapparater. Men jeg synes det blir for dyrt med et apparat til 10 tusen kroner.
Dessuten er det ikke slitasje som blir problemet hos meg.

Hva er det som gjør at de er så dårlige? For svak strøm? Dårlig trådmating?

Det kan uansett ikke bli værre enn det gamle vekselstrøm pinneapparatet jeg har, med biltemapinner. Det må være sveiseutstyrkombinasjonen fra helvete. biggrin.gif

#10 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 18 April 2008 - 23:06

QUOTE
Hva er det som gjør at de er så dårlige? For svak strøm? Dårlig trådmating?


Føsrt og fremst er lysbuen ustabil, dvs at strøm og spenning ikke holder seg helt stabilt under sveising. Blir vanskelig å sveise med. Og så er intermittensfaktoren lav, dvs at du kan ikke sveise lenge på høy styrke før apparatet går varmt. Sist men ikke minst er strømstyrken for lav. Attpåtil kan jeg nevne service og levetid. Billig-mig er ikke sterkt nok til annet enn plater og tynt gods, men siden lysbuen vanligvis er så ustabil blir de ikke egnet til det heller. Det er en grunn til at sveiseapparater er dyre.

Kjøp brukt kvalitetsapparat, sier nå jeg. Selv er jeg glad i Kemppi biggrin.gif

Edited by Snømannen, 18 April 2008 - 23:07.

_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#11 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 19 April 2008 - 11:06

har man skikkeligstrømtilførsel er de brukbare... men ikke videre gode sveise med....

hele ramma på SJ'en min er sveiset med Telwin, så det funker da...


#12 Roar

Roar

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 19 April 2008 - 13:06

Har hatt Telwin 180 i 15 år - null problem....... mer enn nok til hobby bruk, så spørmålet er egentlig om man skal kjøpe proff apparat eller hobby apparat.

Det mindre 150 apparatet har ikke innslagsrele for selve strømmen - dvs at det står strøm i tråden hele tiden. Knappen aktiverer kun matingen og gassen. Dette er helt forskjellig fra proff apparater, men helt vanlig på hobby apparater for å holde kostnaden nede.

Har i hvertfall sveiset MYE med mitt apparat (bygget Formula rør ramme et par ganger osv.) det brenner glatt gjennom 5mm stål.

Telwin har i hvert fall alt av deler + serviceverksted tilgjengelig hvis det skulle være noe. Det er nok ikke alle leverandører av hobby apparater som har det.
Roar, Lightfoot Racing

#13 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 19 April 2008 - 18:19

QUOTE(sven @ 19 Apr 2008, 12:06) <{POST_SNAPBACK}>
har man skikkeligstrømtilførsel er de brukbare... men ikke videre gode sveise med....

hele ramma på SJ'en min er sveiset med Telwin, så det funker da...


Jeg har fått lagt en trefas ut til garasjen til å bruke til kompressoren og sveiseapparatet slik at det burde være lite spenningsfall og så stabil strø som mulig. Hovedtrafostasjonen er ikke langt unna slik at vi er lite plaget av lave spenninger grunnet lange ledningstrekk.

Grunnen til at jeg kjøpte 180 apparatet er at jeg ville ha et hvor knappen styrer ikke bare gass men også strøm. 5-6 mm er oppgitt til maks tykkelse og lav intermittens spiller ikke all verdens rolle for meg.
Jeg jobber så sakte grunnet handikap likevel. biggrin.gif

Kanskje apparatet er tilpasset personer med handikap? Perfect. tongue.gif

Jeg skjønner jo at feks Kempi er bedre, men det er noe med et totalbudsjett også. Så er det kompressor, måleutstyr, fastnøkler, leddnøkler, skraller, luftverktøy, skrutrekkere, bits og bor. Hvis en hele veien skal kjøpe det råeste proffutstyret går det laangt utenfor mitt budsjett. På et punkt må en bare si at denne er god nok. Ikke så dårlig at det er noe rask men ikke proffutstyr. Problemet er bare å finne akkurat hvor de grensene går.

Det gamle veksestrøm pinneapparatet er rask. Men så kostet to pakker med pinner mer enn jeg gav for apparatet. Da kan en kanskje ikke forlange all verden. Men vi har sveiset ruat på en patrol med det en gang. Og fikk det til å bli bra.

#14 Hans Holmboe

Hans Holmboe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 360 Innlegg:

Posted 22 April 2008 - 22:00

QUOTE(Kenneth32 @ 17 Apr 2008, 18:45) <{POST_SNAPBACK}>
Garrett: det har ihvertfall Torshov, men jeg har hørt litt blanda kritikker om det apparatet. Jeg ble anbefalt et Biltema apparat istedet. Aner ikke hva jeg skal kjøpe, men skulle hatt et apparat som er til å leve med på sikt. Jeg har et apparat fra Moe&Co. Det har jeg hatt i 13 år, og har vært tålig fornøyd, men blir trolig ikke noe apparat fra dem. Men dem har vanvittig bra service der biggrin.gif

Hans Holmboe: er du fornøyd med Telwin apparatet ditt ? Hvor stort er det ?



Jeg har 180 apparatet. Har ikke sveisa mye med det, men er veldig fornøyd så langt. Har egentlig ikke noe negativt å si om det annet enn at den gassreguleringsventilen som fulgte med ikke passer på norske flasker. Det var irriterende å oppdage sent lørdag kveld mad.gif I tillegg fulgte helle ikke støpsel med, så det måtte kjøpes i tillegg. Men disse to tingene er egentlig mest dårlig service fra forhandleren. De burde sagt fra da jeg kjøpte at det ikke fulgte med.

Men som sagt, det funker helt strålende til hobbysveising.
Alt går, det umulige tar bare litt lengre tid...

#15 holmis

holmis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 522 Innlegg:

Posted 26 April 2008 - 22:59

QUOTE(Roar @ 19 Apr 2008, 13:06) <{POST_SNAPBACK}>
Det mindre 150 apparatet har ikke innslagsrele for selve strømmen - dvs at det står strøm i tråden hele tiden. Knappen aktiverer kun matingen og gassen. Dette er helt forskjellig fra proff apparater, men helt vanlig på hobby apparater for å holde kostnaden nede.


Har 150 appen selv, der står det ikke strøm på tråden.... Funker helt greit, men litt lite justeringsmuligheter...

#16 garrett

garrett

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 26 April 2008 - 23:43

Har et ESAB Smashweld 180 på hånd...apparatet er 10-15 år gammelt men i god stand og ny slangepakke. Han skal ha 3000,-
Er dette et bedre alternativ enn Telwin 150/180??
Er dette et bra apparat??

#17 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 27 April 2008 - 20:35

Løp og kjøp sier nå jeg. Før jeg kjøper det!

Esab er bra apparater, og at det er 10 år gammelt har lite å si. Den er likevel mye bedre enn Telwin apparatet. Ny slangepakke er også et kjempegodt argument. Og den prisen!
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#18 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 27 April 2008 - 20:48

Eg kjøpte mitt Telwin apparat på Clas Ohlson (trur ikkje dei selger dem lengre)

Drittapparat! Får ikkje til å sveise med det,men eg er ingen sveiser heller:)

Det kommer et blad i posten i ny og ne, som heiter Proffnytt meiner eg, og dei selger Telwin. Mener dei holder tili Bergensområdet.
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#19 Roar

Roar

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 28 April 2008 - 21:51

Eldre 150 og 130 apparater har rele på strømmen slik at det ikke står strøm i tråden hele tiden, men kjøper man et i dag er det slik.

Kunnskapene til personen som skal sveise er vel så viktig som merket på sveiseapparatet........
Roar, Lightfoot Racing

#20 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 30 April 2008 - 17:43

QUOTE(Roar @ 28 Apr 2008, 22:51) <{POST_SNAPBACK}>
Eldre 150 og 130 apparater har rele på strømmen slik at det ikke står strøm i tråden hele tiden, men kjøper man et i dag er det slik.

Kunnskapene til personen som skal sveise er vel så viktig som merket på sveiseapparatet........


Det tror jeg på. Det er ikke ende på alle som sier at Telwin 180 er et dritapparat. Så var naboen innom i dag så jeg spurte han hva han trodde om det. Han virkelig kan sveise absolutt hva som helst.

Det er mer enn godt nok til alt du skal sveise på den bilen svarte han. Etter hva han sa så var det ikke noe problem å sveise alt fra tynne karossplater opp til 6 mm med det apparatet. Hvis en kan å sveise.

Hvis en ikke kan sveise hjelper det jo ikke om en har verdens råeste apparat. Og det høres merkelig ut for meg at det ikke skal gå an å få et brukbart hobbyapparat til under 8 tusen kroner. Tror det er litt utstyrsonani inne i bildet.