Gå til innhold



Foto

Hvem selger Telwin?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
26 replies to this topic

#21 civic84

civic84

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:

Posted 10 July 2008 - 23:00

QUOTE(Snømannen @ 27 Apr 2008, 20:35) <{POST_SNAPBACK}>
Løp og kjøp sier nå jeg. Før jeg kjøper det!

Esab er bra apparater, og at det er 10 år gammelt har lite å si. Den er likevel mye bedre enn Telwin apparatet. Ny slangepakke er også et kjempegodt argument. Og den prisen!


Du burde kanskje få deg et lynkurs i sveising??? har selv sveiset med det meste (jobbet på stålprodukskjonsverksted) og har et Telwin 180 stående i min garasje. Er fornøyd med det, funker til det meste av tynnplate og hobbysveising. det jeg ikke klarer med det bruker jeg TIG maskinen min på.

Dere som faktisk ikke gidder å bruke 10´000kr på et brukt Kempi apparat, kjøp gjerne Telwin! det holder i massevis!

NB. det er veldig følsomt på matehastigheten, sikkert derfor du ikke får det til.
hvis innerlederen er gammel og apparatet lugger, kan du bare glemme å sveise med det. da må den byttes(150kr) gjelder forsåvidt de fleste billige apparater.

Tommelfinger regelen er:
"stanger" tråden i metallet må du senke hastigheten
får du ugjevn lysbue (tråden smelter og drypper) må du øke littegrann.

-A-
rocky'n min sa: "det som ikke knekker meg, gjør meg sterkere"

#22 ballder

ballder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 363 Innlegg:

Posted 10 July 2008 - 23:32

http://www.finn.no/f...y...LL&userid=0

Edited by ballder, 10 July 2008 - 23:33.

CBR 600F 95.

Dodge (TRI-STAR) Durango 4,7 magnum. 2002 LPG.

#23 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 11 July 2008 - 08:21

Som sagt tidligere i tråden, så har jeg et migmate 150 turbo fra Moe&co.

For ca. 2-3 uker siden kjøpte jeg meg et Telwin 180/2 på Torshov bilrekvisita til 5850,-
Jeg leide meg ei stor flaske, og pga. at jeg har mye sveisejobb på Pajen min.

Jeg har nå prøvd dette apparatet litt, og må si jeg er veldig fornøyd, men som sagt....alt jeg har å sammenligne med er det jeg nevnte over her.

Jeg har testa det på karosseriplater, og opp til 4 mm. Skal jeg komme i nærheten av gjennomsveis på 4 mm, så må jeg ha ca. 0.8 + mm fuge. Det er samme som trådtykkelsen jeg bruker.

Litt vrient å få justert inn mating osv., for jeg er "litt" ute av trening, men når man får det til å klaffe, og stålet er reingjort, så sveiser det veldig pent. Blir ikke i nærheten så mye sliping med dette apparatet som med det gamle.

Vær obs. på at prisen på dette Telwin 180/2 apparatet varierer noe jævlig i pris. Jeg har undersøkt på ørten steder inkl. en del på nettet.

Torshov er billigst med 5850,-
Et firma på nettet(som jeg har glemt hva heter devil.gif ) skulle ha 8990,- for eksakt samme sveiseapparatet med akkurat samme utstyrsliste. Utstyrsliste er som følger: ventil til stor gassflaske(passer bare co2 sad.gif Den er 19 mm utvendig. f.eks. Mison er 24 mm. utvendig), 5 kg. 0.8 tråd.

Skal du ha ventil som passer Mison, må du ut med ca. 700-1000,- i tillegg. Det hadde ikke jeg råd til, så jeg bruker co2, men det er jo det jeg har brukt på de engangsflaskene til det gamle apparatet uansett.

1 engangsflaske med co2 holder til ca. 20 min. sveising, så sant du ikke har lekkasjer i tillegg. Argon holder til ca. 8 min. sveising. Disse flaskene koster 200,- pr. stk.

Har man mye jobb en periode, så ville jeg ha leid ei stor flaske, for så å levere den inn igjen da man er ferdig, og heller kjøpt utstyr til engangsflaske til ca. 500,- og brukt det til det dukker opp et stort behov igjen.
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#24 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 11 July 2008 - 19:10

QUOTE
Har et ESAB Smashweld 180 på hånd...apparatet er 10-15 år gammelt men i god stand og ny slangepakke. Han skal ha 3000,-
Er dette et bedre alternativ enn Telwin 150/180??
Er dette et bra apparat??

Civic84: Tviler ikke på at du har god erfaring med sveising, men når valget står mellom en brukt esab smashweld 180 og en ny telwin 180 så tror jeg jeg går for esabapparatet. Nå har jeg aldri prøvd det esabapparatet det er snakk om, men jeg vet at de er veldig slitesterke og sveiser godt. I dette tilfellet er jo esabapparatet med ny slangepakke billigere enn telwinapparatet, og da farer den siste rest av tvil ut av mitt hode. Men uansett gjelder regelen å ikke kjøpe brukt uten å ha sett apparatet, og skal du ha apparatet kun til tynt gods og generell hobbybruk så er nok telwin 150 grei nok. Kanskje vil noen foretrekke telwinapparatet også, siden det sannsynligvis er mindre og lettere.

Selv går jeg å sikler på et Lincoln Electric Powertec 250C eller 300C; http://www.aeo.no/Ma.....VEIS 984w.pdf. Er det noen som har erfaringer med de apparatene? Eller vet hva de koster, Albert E. Olsen har ikke priser på internettkatalogen desverre.

Forresten så har jeg ett spørsmål angående ett av utsagnene dine:

QUOTE
og har et Telwin 180 stående i min garasje. Er fornøyd med det, funker til det meste av tynnplate og hobbysveising. det jeg ikke klarer med det bruker jeg TIG maskinen min på.

QUOTE
Dere som faktisk ikke gidder å bruke 10´000kr på et brukt Kempi apparat, kjøp gjerne Telwin! det holder i massevis!

Jeg vil heller bruke 10 lapper på ett helt nytt kemppi-apparat som jeg kan bruke til alt, enn å bruke 5000 på et telwin apparat og 15000 på ett kraftig Tig apparat som kan ta over når Telwin'en kommer til kort...

Jeg håper ingen føler at jeg har tråkket på deres tær. Telwin er greit nok til hobbybruk, men jeg må ha noe med litt mer futt i biggrin.gif
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#25 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 11 July 2008 - 20:18

QUOTE(Snømannen @ 11 Jul 2008, 20:10) <{POST_SNAPBACK}>
Civic84: Telwin er greit nok til hobbybruk, men jeg må ha noe med litt mer futt i biggrin.gif

Er det under 5 mm tykkelse på det som skal sveises kan en sveise det med Telwin 180/2. Gods som er tykkere enn det på et kjøretøy har stort sett ikke andre enn sertifiserte sveisere lov til å sveise, så da er det ikke noe behov for noe med mer futt i for den vanlige bilentusiast som holder på hjemme i garasjen.

Jeg har hatt et Telwin et par mnd nå og vil hevde at det er et utmerket apparat når en er nøye på å justere både strømstyrke og matehastighet riktig. På tynnplate bør en bruke 0,6 tråd for best resultat.

Men som med det meste av verktøy har det lett for å bli litt merkeonani.

#26 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 11 July 2008 - 22:19

Jeg bør vel kanskje nevne at jeg er mer engasjert innen landbruk enn biler. Tykt gods er hverdagskost biggrin.gif

Men det er sant det du sier Nøcke, verktøyonanien tærer på lommeboka...
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#27 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 22 July 2011 - 19:47

telwin, esab, kemmpi, lincoln electric
uansett så er det kvalitet på produktet

men som nevt tidligere, så ofte er det valgt feil tråd iforhold til matehjul og slange pluss feil instilt iht strøm og mengde tråd
av den som sveiser. apparatet gjør bare det det får beskjed om det

tror telwin er mere bra nok til hobby bruk, satt å sveise gulv i en Van med et sånn i går, funka fint det. ble bra resulat også

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF