Gå til innhold



Foto

Skillevegg varebil


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
11 replies to this topic

#1 franket

franket

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 319 Innlegg:

Posted 02 May 2008 - 11:29

Halloen igjen !
smile.gif
Noen som har vært borti papirer fra Toyota sånn at man kan ta bort skilleveggene inne på D-cab varebiler.
Tenker på slik som f.eks Isuzu pickup som nå reg. uten denne skilleveggen...

Har undersøkt litt og det ligger på det med at bakruta må være av den "armerte" forsterkede typen før disse varebilene kan godkjennes uten skillevegg inne i bilen.
Og snakka med Biltilsynet og dem sier det samme.
Man må ha papirer på at bakruta er armert og da kan man ta bort skilleveggen og vise bilen på tilsynet.
Ser også at bakruta mi er merket med Armoured...

Kjekt uten skillevegge av mange grunner.
For meg som kjjører mye langkjøring så er det at man kan legge ned seteryggen og ta en "NAP" underveis..

Noen som har sett slike papirer.
Har kontakta Toyota men det går seint...

whistle.gif
88' Original Hi-Lux X-Cab 2L (2,4D) MK2, (solgt 99)
99' 33" AT Hi-lux X-cab 2L-T (2.4TD) MK4, (solgt 07)
07' 37" AT Hi-Lux D-Cab 2KD-FTV (2,5 D-4D) MK6, (solgt 09)
94' Original 4-runner, KZ-T (3.0TD) MK3 (solgt 12)
06' Original Hi-lux D-cab 5 seter, 2,5 D4-D

#2 granlien

granlien

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 59 Innlegg:

Posted 02 May 2008 - 17:41

har ikke det noe med no varebil greier å gjøre? er jo ingen skillevegg i x-cab`n..

#3 Pretender

Pretender

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 02 September 2008 - 20:56

Har du funne ut noko meir ang detta?

Lurte på om ein kanskje kunne fjerna gitteret om ein monterar gitter kun framfor bakruta på innsida slik som navarra har? Eventuelt eit gitter framfor ruta på utsida.

#4 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 02 September 2008 - 21:10

gitter midt inni bilen er kanskje ikke alltid praktisk i en 4dørt PU
jeg kjøpte ex cab for og slippe skille veggen...men det blir litt knappt med plass i en ex.cab
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#5 franket

franket

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 319 Innlegg:

Posted 02 September 2008 - 22:00

biggrin.gif biggrin.gif whistle.gif
Har funnet ut litt mer om dette nu, ved god hjelp av kontakter i Toyota Norge.

Det har seg slik...
Skillevegg skal være på varebiler, siden det er lasterom og kupe som skal "skilles" med godkjent skillevegg.

På X'cab modeller er rommet bak setene så lite at det ikke regnes som lasterom.

Men på D-cab modeller som er regga som varebil er rommet der baksetene skal være stort nok til også å kunne være lasterom.

Man har da flere muligheter:

1) Montere skillevegg midt i kupeen som Toyota og noen andre bilmerker bruker. Det avhenger av hvilket GODKJENTE ombyggingskit man vil montere. Det er som kjent mange produsenter av skillevegger. De fleste yrkesbrukere (som er den største kjøpergruppen av varebiler) vil ha størst mulig lagringsplass og derfor er det solgt mest skillevegger midt i kupeen slik at man kan ha verktøy og gods både bakpå planet og låst inni bilen men bak skilleveggen. Derfor er dette mest å finne i D'cabbene våre.

2) Man kan montere skillevegg helt bak i kupeen, og man velger da og registrere bilen bare med lasterom bakpå planet. Da monteres det gitter bak mot bakruta slik som på Navarra og andre.

3) Man monterer ikke egen skillevegg men setter på et forsterket GODKJENT bakruteglass slik som på Izusu'en. Og dette skillevegg-gitter-herket er en saga blott. Men altså da er det ikke anledning å ha mye saker og tunge ting inni kupeen. Det er ikke lenger et lasterom...

Konklusjon:

Hvis man vil registrere D'cabben uten skillevegg og bare ha lasterom bakpå planet, så må man enten ha et godkjent moteringskit for montasje av skillevegg inni kupeen mot bakruta, eller bytte ut bakruta med godkjent glass som stiller kravene for skillevegg. Ser det er endel import Hi-lux D'cab'er tilsalgs som har slik skillevegg mot bakruta ala den som brukes i Navarra'en. Men har enda ikke sett noen varebil Lux'er med "panserglass" til bakrute.

OBS!
Vi kan ikke selv kutte og tilpasse våre skillevegger og flytte dem bak mot bakruta. Det er egne GODKJENTE monteringskit for dette. He he. Nær sagt. Selvfølgelig..

Vi som bakrute med påskriften "Armoured" og "toughned" så er dette originale ruter.

Holder på å spore opp denne spesielle bakruta for d'cabben gjennom mine kontakter i Toyota. Den finnes. rofl.gif
SKAL ha en slik bakrute ja... tongue.gif
Og regge D'cabben bare med varerom bakpå planet. blink.gif

Deilig på langturer å kunne slå ned setet og ta en kjepp lur. unsure.gif unsure.gif

Hvis man ikke setter inn baksetene, hvis man vinner i LOTTO da.

Så der står saken.

Edited by franket, 02 September 2008 - 22:13.

88' Original Hi-Lux X-Cab 2L (2,4D) MK2, (solgt 99)
99' 33" AT Hi-lux X-cab 2L-T (2.4TD) MK4, (solgt 07)
07' 37" AT Hi-Lux D-Cab 2KD-FTV (2,5 D-4D) MK6, (solgt 09)
94' Original 4-runner, KZ-T (3.0TD) MK3 (solgt 12)
06' Original Hi-lux D-cab 5 seter, 2,5 D4-D

#6 Rune_

Rune_

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 68 Innlegg:

Posted 03 September 2008 - 18:38

Snakka med selger på Bergheim, dem har noen 3,0 D-cab stående. På de bila de hadde registrert og solgt hadde de hatt to varianter. Ikke fordi kunden ville, men fordi BT ville... På Jessheim hadde de ikke fått godkjent samma gitteret på innsia av bakruta som de hadde fått godkjent i Drammen. På Jessheim-turen var de nødt til å setta gitter bak setene for å få regga bilen i det hele tatt.. Sikkert mye rar praksis ute å går her å, som vanlig når det gjelder BT.

#7 Pretender

Pretender

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 03 September 2008 - 20:56

QUOTE(svk @ 2 Sep 2008, 22:10) <{POST_SNAPBACK}>
gitter midt inni bilen er kanskje ikke alltid praktisk i en 4dørt PU
jeg kjøpte ex cab for og slippe skille veggen...men det blir litt knappt med plass i en ex.cab


Hadde eg fått x-cab med 3.0l hadde eg kjøpt da på flekken, men da får ein jo ikkje rolleyes2.gif

@ franket:
Du må oppdatera litt om du finn ut noko meir, skal forhøyra meg litt eg og når eg får bilen min(Kjem til noreg i helge biggrin.gif )

#8 franket

franket

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 319 Innlegg:

Posted 30 August 2009 - 15:40



QUOTE(Pretender @ 3 Sep 2008, 21:56) <{POST_SNAPBACK}>
Hadde eg fått x-cab med 3.0l hadde eg kjøpt da på flekken, men da får ein jo ikkje rolleyes2.gif

@ franket:
Du må oppdatera litt om du finn ut noko meir, skal forhøyra meg litt eg og når eg får bilen min(Kjem til noreg i helge biggrin.gif )



Har montert ny forsterket bakrute og bilen er godkjent uten skillevegg.
ENDELIG

dribble.gif
88' Original Hi-Lux X-Cab 2L (2,4D) MK2, (solgt 99)
99' 33" AT Hi-lux X-cab 2L-T (2.4TD) MK4, (solgt 07)
07' 37" AT Hi-Lux D-Cab 2KD-FTV (2,5 D-4D) MK6, (solgt 09)
94' Original 4-runner, KZ-T (3.0TD) MK3 (solgt 12)
06' Original Hi-lux D-cab 5 seter, 2,5 D4-D

#9 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 30 August 2009 - 16:06

Grattullerer! Ikke alltid like enkelt å få igjenom noe som helst med av forandringer på biler her i Norge.

Regner med att et er noen som ønsker seg delenummeret på den ruta....

Edited by Lars'ern, 30 August 2009 - 16:07.

Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#10 Rebel-Rider

Rebel-Rider

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 83 Innlegg:

Posted 30 August 2009 - 20:54

PZ449-N9E06-80 : (Used for N1 conversion. The window is reinforced and there is a film between the two layers of glass.)
Garasje: Hilux 3.0D4-D SR+ - F.A.Q lykter, lys & regler
Quote Craig Ferguson: "Wellcome wellcome wellcome!, its very nice to see ya, how are ya doing?"
Quote Johny Rotten: “Im fat, 50, and im back!.”

#11 Wick1e

Wick1e

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 01 September 2009 - 15:39

Er ikke grunnen til skilleveggen midt inni kupen, at lasteplanet ikke er stort nok for kravene til varebil kl.2?

Planet skal være min. 1m land og utgjøre min. 50% av lengden fra nedre kant frontrute til bakre lemm på planet.

De fleste dobbel cab oppfyller ikke det.


Det fins vist også en ukjent 37% regel, som gjør det mulig å reg. disse likevell (som L200, Isuzu,...).
Hvet om en som fikk reg. en bruktimportert Navara D40 DC på Jessheim slik. Var litt styr fram og tilbake, dem ville først ha veggen mitt i kupen (slik Nissan Norge har typegodkjennt sine modeller), men til slutt slapp han. Måtte bare ha gitter foran bakruten. Denne monterte han av optiske grunner innvendig.

Inntil nå har jeg ikke funnet noe skriftlig om denne 37%-regelen!???

#12 franket

franket

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 319 Innlegg:

Posted 02 September 2009 - 20:22

QUOTE(Wick1e @ 1 Sep 2009, 15:39) <{POST_SNAPBACK}>
Er ikke grunnen til skilleveggen midt inni kupen, at lasteplanet ikke er stort nok for kravene til varebil kl.2?

Planet skal være min. 1m land og utgjøre min. 50% av lengden fra nedre kant frontrute til bakre lemm på planet.

De fleste dobbel cab oppfyller ikke det.


Det fins vist også en ukjent 37% regel, som gjør det mulig å reg. disse likevell (som L200, Isuzu,...).
Hvet om en som fikk reg. en bruktimportert Navara D40 DC på Jessheim slik. Var litt styr fram og tilbake, dem ville først ha veggen mitt i kupen (slik Nissan Norge har typegodkjennt sine modeller), men til slutt slapp han. Måtte bare ha gitter foran bakruten. Denne monterte han av optiske grunner innvendig.

Inntil nå har jeg ikke funnet noe skriftlig om denne 37%-regelen!???



Nei ikke slik jeg har fått det forklart på biltilsynet. smile.gif
Uten å ha forsket for mye på papirmølla er jeg blitt forklart at skilleveggen kan flyttes helt bak mot bakruta (gjort på noen import-LUXer ser jeg.) eller at man bytter ruta.
Det skal være nok. Det gikk iallefall på min D-CAB. biggrin.gif
NICE.

Mener å huske at denne prosentregelen gjaldt før når vi hadde flere varebilklasser, klasse 1 er visst falt bort den nå (registreringsmessig).

Det eneste dem sa til meg på biltilsynet er at jeg ikke måtte ha tunge ting bak setet nå som skilleveggen er borte uten å sikre lasten.
Altså all tung last bakpå planet nå.... dry.gif


88' Original Hi-Lux X-Cab 2L (2,4D) MK2, (solgt 99)
99' 33" AT Hi-lux X-cab 2L-T (2.4TD) MK4, (solgt 07)
07' 37" AT Hi-Lux D-Cab 2KD-FTV (2,5 D-4D) MK6, (solgt 09)
94' Original 4-runner, KZ-T (3.0TD) MK3 (solgt 12)
06' Original Hi-lux D-cab 5 seter, 2,5 D4-D